Gå til innhold
  • Bli medlem

Hermetiserte Sardinere - Semovente M40-75/18 1/35 [i arbeid]


Anbefalte innlegg

Egentlig var planen min først og fremst å bidra med litt panser til denne SIG'n. SM79 maskina ble en ren impuls. Jeg tar derfor sjangsen på å kjøre to tråder i SIG Pasta basta. Siste gangen vi var på Olavsgården, kjøpte jeg et påbegynt tamiya sett av Semovente M40 for en billig slant. Dette er virkelig et av de eldre Tamiyasettene, og kom vist nok ut i 1976. Tanken var å bruke det som panser vrak i et diorama/ vignett. Men jeg syntes at den virket såpass kul at jeg fant den mer verdig i bruk enn som et vrak.

At det ble opprettet en pasta SIG var midt i blinken. Alt det jeg trenger til den er allerede anskaffet, løp fra RB models (noe som er et must), friulbelter og etsett fra Voyager.

 

 

På bilder vises de ofte uten den bakre delen av fenderne, noe jeg syns vil fremheve litt saggende friulbelter. Derfor!.. det måtte bort!.. På siden av motorrommet er det noen stygge spor som ene og alene må skyldes gammel støypeteknologi. Det må bort! her må det sparkles!

 

Semovente40003.jpg

 

 

Dette skal bli en ørkenvignett, det eneste som mangler er å finne passende italienere. Stort sett alt man finner i dag er i resin, så det blir fort dyrt for et par karer.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheeey! Enda mer italiensk hermetikk.  :thumb:Lover et par bilder av min egen blikkboks også i løpet av neste uke.R. :)

 

Har minimalt med kunnskap om "self-propelling" italienske sardinbokser, men stemmer det at de har kun ett gir fremover og tre bakover? Hope not!

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Johansen

Jepp, mere blikk i Pasta Basta, ikke bare lettbygde fly med enkel kamo. Her blir det vel heftig kamo som i en klassisk Solo-reklame? Gult er kult? 

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har viet store deler av denne helga til å lage en oversikt i excel over alt av byggesett og detaljeringsstash som jeg har liggende i byggeboden. Dette lille "berget" av modeller har voldet min samboern store bekymringer med tank på når dette skal ferdigstilles og om det virkelig er nødvendig å kjøpe mer. Vel en ting er de ryddig stablene med modellesker, noe hun ikke har tenkt på, er plassen de ferdigbygde modellene måtte trenge  :D

 

Ja, kanonløpet ser bra ut! Litt opplysning om metallicfinish'en?

 

Stein

Metalløpet er ikke blitt malt ennå, kun den innvendige delen var malt av den tidligere eieren og lurer på at han har brukt metalcoat fra Humbrol. Er ikke sikker på at den skal være i hel metallfinish, det må sjekkes ut. Uansett kan det fungere som fin base for fremheve litt chipping.

 

Denne karen gleder jeg meg virkelig til komme ordentlig i gang med.  Har sansen for de vognene med opprinnelse fra tiden før krigsutbruddet og gjerne full av nagler, det gir mye karakter  ;D 

I tillegg til å samle på ubygde sett, liker jeg også  å samle på litteratur/referanse om de forskjellige vognene jeg bygger. Desverre er det lite stoff der ute om italiensk panser, mulig det er en logaritmisk sammenheng med italienerenes suksess på slagmarka og de tre gira i revers  :shifty: ...

 

Jepp, mere blikk i Pasta Basta, ikke bare lettbygde fly med enkel kamo. Her blir det vel heftig kamo som i en klassisk Solo-reklame? Gult er kult? 

 

:) Janse

 

Jepp, så langt har jeg bare funnet et fargeskjema i kult ørkengult. Hadde ikke skadet med litt kruseduller i brunt eller grønt.... får forske litt mere  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

hehe liker de røde advarslene  :cheers:

 

Skal likssom lage base med figurer og greier til denne. Vel det betyr åpne luker, og de lukene er store  :o man ser nesten alt inni. Denne setter virkelig mine ambisjoner på prøve. Det er litt interiør fra før og jeg har skaffet en sånn "transmission" fra italienske Victoria Models, men litt små ting må utbedres og scratchbygge.

 

Så langt dremel, putty og litt plast fra Evergreen...

 

013.jpg

 

 

Dette er som sagt tidligere den gamle versjonen til tamiya, uten de fine nye oppgraderte delene  :(  Noe som virkelig var riv ruskende galt med denne, var måten blafjærene ble klemt ihop.

Opprinnelig hadde tamiya gjort den brøleren ved kun ha to midtstilte bolthoder, istedenfor fire på hvert sitt hjørne,som samsvarte boltpinnene. Det fikset jeg enkelt med resinbolthoder fra Masterclub. For de som har de ny settene som kom for tre-fire år siden, er blant annet denne denne feilen rettet opp.

 

 

016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.