Jens Roger Kristoffersen Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 De som tror jeg tok byggepause og har benyttet hele denne uka til å spille Super Mario, må tro om igjen Fikk litt abstinens på søndag kveld, etter nesten 40 timer uten limlukt... Så da plukket jeg fram 2 esker jeg bestillte fra HLJ for drøyt halvannet år siden. 550 Maranello og 575M Maranello fra Fujimi. Bilene er ganske like, da 575 egentlig bare er en oppgradering av 550. Motorvolumet er økt med en kvart liter, den har fått en ansiktsløftning i form av nye lykter, større grill og litt annerledes "underlepper" forran og bak, nye felger samt litt endringer av dash og midtkonsol. Var ganske fornøyd etter å ha fått settene, for en uke senere sto de som "discontinued" dvs ikke lenger i produksjon. Men fornøyelsen varte ikke så lenge, for grunnen var jo at Fujimi kom med samme sett i såkalt "grade-up" utgave som inkluderer et ark photo-ets. Motorforskjellen er ikke synlig på settene, da begge er curb side (uten motor) De ser ut til å være utviklet samtidig, for 550 settet har A-B-C-D-E-G rammer, mens 575 settet har A-B-C-D-F-G Antall deler er henholdsvis 82 og 84. Karosseriet har de rette forskjellene, og dekalarket var likt, med dekaler for begge modellene i begge settene. Jeg hadde vært å klådd litt på plasten allerede, dvs pusset og gjort klart karosseriene. Sånn fant jeg de på søndag kveld, og de lå der like fristende da jeg kom hjem fra jobb på mandag. 16:30 - 16:45 snekrer sammen 2 holdere og monterer karosseriene for lakkering. Limer på speil, da jeg tenkte det ville være lettere å lakke dem på bilene. 16:45 - 17:00 Første lag med ZP grunning Lar den tørke en halvtime, mens jeg gjør klart interiørdeler som skal være skinnfarget. Vet ikke om det ville blitt synlig. men limer på en plastbit over de hule seteryggene. 17:00 - 17:30 Interiør klart for skinntrekk 17-30 - 18:00 Dratt lett over det første laget med grunning med 1200 papir og lagt andre lag, renset sprøyta og lakket interiør i Tamiya Flesh med en liten dæsj Redbrown. 18:00 - 18:30 Nok en sprøyterens, og påfyll med Alclad White Alu som legges på eksosrør og potter på understellsplata. Brukte vel et drøyt kvarter på å maskere hvert understell, for så å legge på et lag Semi Gloss Black Dro på samme farge på bremseskivene. 18:30 - 19:00 Understell klart. Mens teipen var framme maskerte jeg også rutene, og sparte en sprøyterens ved å gi disse samt skjørtekanter, interiørbalje og dash en omgang med samme svartfarge. 19:00 - 19:30 Svartjobb utført 20:30 Grunninga var nå såpass tørr at jeg la på 2-3 lag med ZP Rosso 332 basefarge. 21:00 Hadde planer om å få lagt på klarlakken denne kvelden også, så mens basen tørket seg gjorde jeg detaljene på interiøret. OG DER SKAR DET SEG... Lurte fælt på hva som hadde skjedd, for i det fremre hjørnet på førerdøra på 550'n var det en krakelert rose i lakken. Banne, banne, banne... og gjenta meg selv når jeg oppdager at nøyaktig det samme har skjedd på 575'n Gir opp for kvelden, lukker og låser. Tirsdag var det møte på Kjeller, så da skjedde det ikke så mye, bortsett fra at jeg fikk diskutert litt lakkproblemer. Og da jeg kom hjem fant jeg ut hva som var årsaken, Niclas. På innsiden av karosseriet, midt i de rosene som ble, så er det dype hakk etter støpepluggene som er maskinelt fjernet på fabrikken. Fordi plasten var vesentlig tynnere på et knappenålshode størrelse på innsiden, ble det altså en rosett på størrelse med en 50 øring på utsiden. Lot det stå i fred og tørke lengst mulig før jeg gikk på og pusset det ned, så på onsdag begynte jeg med å montere på bremseskiver og dekk på chassiset og sette sammen interiøret. Gikk så på med 1200 papir og glattet ut rynkene. Gikk relativt greit, og behøvde ikke pusse meg gjennom grunninga for å få det slett. Problemet er at avslipt pigment setter seg i grunninga og gir felter som er mørkere enn basefargen. Tok det rolig og la på ganske mange tynne lag med base igjen for å få dekket over dette. Ga det litt tørketid før jeg la et tynt heftlag med 2K. Var litt nærvøs når jeg la på det første glanslaget med klarlakk, men det gikk greit uten at det krøllet seg igjen. Feide like godt på 2 lag til med 10-15 minutter mellom. Torsdag ble en ventedag for å la 2K lakken herde. Og i dag var jeg hjemme ved 14 tida. Løp inn i byggebua... Relativt fornøyd med lakken, men det var et par korn her og der, så jeg fant fram Micro-mesh'en. Tok det ikke alt for hardt, da jeg over hode ikke hadde lyst til å slipe gjennom og lakke på nytt. Forløpet på hvert karosseri ble derfor 6000, 8000, 12000, Swirl & Haze remover, Polish, Final Detail voks. Brukte vel en drøy time på hver, og det kunne nok blitt glattere og bedre hvis jeg hadde startet på 4000 eller 3600, men som sagt jeg tok ingen sjangser på å gni gjennom. Fikk på noen dekaler. De små dekalene på Fujimi arkene var dårlige. De ga utrolig mye silvering når de bare ble lagt på, og gikk i oppløsning ved bruk av Mikro-Sol. Byttet derfor ut dekalene for logoer og scripts med metallstickers fra Crazy-modeller. På 575'n byttet jeg også ut Scudetto'ene med nye og noe større dekaler, også de fra C-m. Plastbiten med støpt netting til luftinntaket i panseret ble kastet med en gang jeg så den, og her brukte jeg i stedet små rester av Tamiya netting. Vindusrammene fikk et lag med Valejo Black. Dette ble gjort på frihånd, da jeg var gått tom for Xactoblader og ikke følte for å klemme et sløvt blad gjennom teip og lakk. Blinkersene på framskjermene ble erstattet med knappenåler og gitt en dråpe clear orange. Baklykter, frontlysglass og andre gjenstående detaljer ble montert før chassis og karosseri ble limt sammen. Lot dette stå litt til tørk, før jeg gnidde vekk fingermerker og tok noen bilder. Fredag 23:15 Kurvede temperamentsfulle Italienske rødtopper... kanskje jeg burde kalle dem Maranello Sisters ? Langt mer fornøyd med resultatet på disse, enn på F1 bilene. Men så tok det jo lengere tid også ... om 4-5 timer er de på vei til Kristiansand Quote
Terje Rønningbakken Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 IMPONERT :praise: dette byggetempoet ditt misunner jeg altså Quote
Gaute Halsaunet Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Steike ta!!! For et tempo Meget bra resultat også det der, du kan absolutt anbefales som offisiell Ferrari modell bygger og bør straks flytte til fabrikken i Italia Quote
Einar Sandvik Posted August 16, 2008 Posted August 16, 2008 Raskt og nydelig resultat. Imponerende. Einar S Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.