Gå til innhold
  • Bli medlem

Endring i default bildestørrelse?


Anbefalte innlegg

Er det gjort noen endringer i innstillinger for bilder på forumet?

Før kom alle bilder i den oppløsningen de ble lastet opp, men nå er det enkelte bilder som blir blåst opp til dobbel oppløsning.

For bruk her på forumet reduserer jeg bildene til enten 600 eller 800 i bredden, men avhengig av høyden vil et bilde med bredde på 600 vises normalt, mens et annet blir vist i dobbel størrelse.

Dvs. det ser ut til at det finnes et høyde/breddeforhold hvor software for forumet velger å la bildet fylle bredden uansett antall pixler på originalen.

Når et bilde allerede er redusert og i tillegg jpg komprimert blir det ikke akkurat bedre av å bli 100% forstørret igjen.

 

Bare lurer... fordi det har irritert meg noe grusomt  :pinch:

 

Eksempel er de to siste bildene på den første posten i "Madame Kwazimodo"

Det nest siste bildet har oppløsning på 600x346, men det siste som ender opp nesten dobbelt så stort har 600x379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg vet ikke om det er gjort noe med det her (jeg tviler), men jeg brukte "Inspect"-funksjonen i Chrome for å se på hvordan bildene dine var "formatert" ut, og jeg noterte meg at Photobucket mener det siste bildet i din første Kwazimodo-post, er 1076 px bredt. Og det er jo nesten det dobbelte av de andre. Tror nok du har blingsa litt der da du la det inn i Photobucket eller noe sånt. Ikke noe ved forumet som utgjør forskjellen i alle fall.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg vet ikke om det er gjort noe med det her (jeg tviler), men jeg brukte "Inspect"-funksjonen i Chrome for å se på hvordan bildene dine var "formatert" ut, og jeg noterte meg at Photobucket mener det siste bildet i din første Kwazimodo-post, er 1076 px bredt. Og det er jo nesten det dobbelte av de andre. Tror nok du har blingsa litt der da du la det inn i Photobucket eller noe sånt. Ikke noe ved forumet som utgjør forskjellen i alle fall.

 

Arild :)

 

Hvor brukte du "inspect"?

Når jeg gjør dette på samme bilde her på forumet får jeg 1024x647, men det er jo ikke Photobucket jeg da gjør en "inspect" på, men hva html generatoren på serveren her velger å vise det som.

Klikker du på bildet, velger "view image" når du kommer på Photobucket og så gjør en "inspect" så er bildet 600x379px

Det samme ender jeg opp med hvis jeg laster ned igjen bildet fra bøtta til min egen PC også.

Da må det være serveren for forumet som endrer størrelsen.

Og 1024:647 er nøyaktig samme forhold som 600:379

 

Et annet eksempel er bildene av Barb Wire.

På Photobucket har alle bildene 600px bredde, i min post har det første bildet endret seg til 388x1024px, det andre er OK, det tredje er blitt 707x1024px og det fjerde merkelig nok 1024x1761px.

 

Alle endringer er gjort til enten 1024 i bredde eller høyde, og dette virker på meg som en logisk default setting.

Kanskje det er jeg som roter det til et sted, men da vil jeg pokker'n meg ha slutt på det også  :o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, måtte sjekke dette. Pleier bare å beskjære bildene mine uten å tenke på oppløsning men når jeg nå sjekket har et konkret bilde på harddisk en størrelse på 1407 x 755, mens etter å ha blitt lastet opp (på Photobucket) har det en oppløsning på 1024 x 549. Når jeg sjekker flere bilder som er lastet opp på bøtta har alle en oppløsning på 1024 x et-eller-annet, avhengig av beskjæringen jeg har gjort.

Så det ser ut som om det er et slags system i galskapen. I nær fremtid får vi forhåpentligvis en nyere og bedre opplastingsfunksjon her på forumet, kanskje det vil gi større valgfrihet med tanke på bildestørrelse? Vet ikke om picasa eller andre har mer valgfrie muligheter eller om denne 1024-greia er noe som er gjengs?

 

:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, da er det en ny funksjon i bøtta som prøver å være smart ved å tilpasse bilder som linkes til å fylle den mest vanlige skjermoppløsningen, for når jeg velger "download" så lastes det ned igjen i den størrelsen jeg lastet opp.

Det samme hvis jeg går inn i albumet og klikker på "view" så vises det i riktig størrelse.

Men som du sier, trykk på linken og det dukker opp i 1024 bredde.

Übersmart av den nerden som kom på den genistreken!  :doh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.