Alexander Borgersen Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 I dag fikk jeg min T-72B fra Zvezda og tenkte derfor å poste det jeg gjør her Her er et bilde av pakka: Dette er hav du får med i boksen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Dette kan bli morsomt, sjelden å se noen bygge panser fra Zvezda. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Borgersen Posted September 11, 2012 Author Share Posted September 11, 2012 Har bygd en T-90 fra zvezda også http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=13181.0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Melvold Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Dette kan bli morsomt, sjelden å se noen bygge panser fra Zvezda. Janse And I wonder why.... Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Alex: Skal bli spennende å se fremgangen.. Janse, jeg har da hostet opp noen fra Zvezda.. Henrik: Sant nok, men de siste modellene fra dem synes jeg er ganske bra Ed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Melvold Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Henrik: Sant nok, men de siste modellene fra dem synes jeg er ganske bra Hehe. Ja da. Helt klart. Bare at livet er for kort og det er for mange modeller (fra andre produsenter) som skal bygges, så jeg styrer unna Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Torp Posted September 11, 2012 Share Posted September 11, 2012 Jeg gulpet opp denne fra Zvezda for noen år siden. Uten at jeg har tatt i det "latest and greatest" fra nevnte firma så er jeg nok ganske enig med Henrik... Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Borgersen Posted September 13, 2012 Author Share Posted September 13, 2012 Har nesten blitt ferdig med tårnet, mangler bare granatkasterne på siden og skal ha en mørkere grønn farge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 God fremgang Stå på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Borgersen Posted September 14, 2012 Author Share Posted September 14, 2012 Jeg skal prøve å få i denne fargen:) http://www.fyjs.cn/bbs/attachments/Mon_1208/26_191404_c8edc9f32bf16f5.jpg http://www.armyrecognition.com/customer/thierry/belarus/t_72b_belarus_01.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edward H. Valholm Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Borgersen Posted September 14, 2012 Author Share Posted September 14, 2012 Her er en liten oppdatering: Men er det noen som har en "oppskrift" på hvordan jeg får tårnet og selve tanksen til å se slitt ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Torp Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Det du spør om er ganske omfattende og forklare da det finnes mange metoder. Du kan lære mye gjennom å søke på Armorama, Missing Lynx, Track Link og andre modellbyggersider i tillegg til denne siden. Her er et eksempel: http://www.missing-lynx.com/articles/other/awpaint/awpaint.htm Hvis jeg skal gi en "oppskrift" som er enkel så må det bli noe slikt: - Mal stridsvognen ferdig med de fargene du vil. La tørke skikkelig. - Bruk oljemaling (hvit, grønn, gul, blå etc) i ørsmå prikker over delene du vil skal se slitt ut. Her må du selv finne ut hvor mye som er nok. For lite er bedre enn for mye. - Bland inn oljemalingen med en pensel FUKTET i tynner. Som tynner finnes spesialtynnere for malingen eller vanlig white spirit. Lommeboka bestemmer. - Du kan lage chippet maling ved å bruke en svamp med litt maling på. "Stiple" på maling ved å forsiktig bruk av svampen. Ikke overdriv dette. - Blanklakk og dekaler. Det er en fordel at blanklakken er vannbasert. - Forsegl dekaler med mer blanklakk. - Når lakken er tørr legg på en mørk vask av tynnet olje- eller enamelmaling. 1:10 er passe blandingsforhold. - La vasken tørke i 30 minutter. Bruk deretter en myk pensel FUKTET i tynner for å fjerne overskytende vask. - Mattlakk etterfulgt av pigmenter for støv. - Ferdig Ikke glem at dette er en læringsprosess så ikke gi opp hvis det ikke blir "perfekt" første gang. Ellers er alltid Google kjekt https://www.google.no/search?q=weathering+a+model+tank&rlz=1C1ASUT_enNO499NO499&aq=f&sugexp=chrome,mod=4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut-H Nordskog Posted September 14, 2012 Share Posted September 14, 2012 Bra og informativ post Erik! Det er som Erik seier mykje prøving å feiling,ein ide om kva du vil oppnå er ein god start. Skal denna ha rota i gjørma i ukesvis og mannskapet har bodd i den like lenge i strid så er det jo noko anna enn ei vogn som er velbrukt men vaska osv. Knut-H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Borgersen Posted September 14, 2012 Author Share Posted September 14, 2012 På dioramaet den skal stå på så skal den akkuratt kommet over grensen til Tsjetsjenia og den har da med seg 2 manskap og 3-6 spetsnaz soldater som både går ved siden av og som sitter på den Den skal ikke ha vært i strid enda i følge mitt diorama Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Borgersen Posted October 25, 2012 Author Share Posted October 25, 2012 Er det noen pigmenter eller no fra AK eller MIG som kan gjøre så for eks fargene på en uniform ser mørkere ut eller mere slitt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts