Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotografering av modeller


Anbefalte innlegg

I en annen tråd uttaler vår eminente leder at han ikke har kamera, og i den forbindelse lurte jeg på om det er interesse for at vi sammen tar en fotografering av våre siste modeller på møtene våre? Litt dugnad med andre ord. Jeg kan f.eks ta med kamera, noen andre kan ordne med en slags bakgrunn, f.eks et gammel hvit laken, atter andre kan stille med ekspertise. Jeg er ikke flink til å ta (still-)bilder, men jeg har kamera. Mangler desverre blits, men kanskje noen andre har? De som vil ha bilder må ta med seg en minnepenn, eller vente på en epost. Vi trenger ikke gjøre det så veldig avansert, bare bedre enn ett mobilkamera. ;)

 

Så, er det interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysrør har ulike farger, og noen typer lysrør gir et mer naturlig dagslyslignende lys enn vanlige lyspærer, som lett kan gi alt for gult lys. Det viktigste er at det blir sterkt nok lys. Derfor er det en fordel at omgivelsene er hvite, slik at mest mulig lys blir reflektert.

 

På den andre siden kan mørke modeller framstå som mørkere enn de egentlig er, mot en hvit bakgrunn, fordi kamera med autoregulering innstiller seg etter gjennomsnittslyset, akkurat som at motiv tatt i motlys framstår som mørke silhuetter. Bakgrunnen må altså varieres etter fargen på modellen.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar er inne på noe her, da jeg jobba på sykehuset ble lysrørene over hodet på meg på kontoret bytta ut fra vanlige gule til slike som brukes på operasjonsaler. Dette lyset skal virke som det beste dagslys og det var fantastisk behagelig å sitte under. Vet ikke hvordan slikt lys er å fotografere under da jeg aldri fikk prøvd det men profesjonelle fotografer har gjerne sterke lamper med en "blenderskjerm" på slik at en får sterkt lys spredd uotver og ikke direkte på objektet som fotograferes. Det er jo dette som er grunnen til at modeller ofte ser rævva ut når man fotograferer med for sterk blits. Blitslyset lyser opp modellen fra bare en vinkel og alt for stekt på den sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.