Finn-Ove Johansen Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Hei! Hva skal til for å konvertere en F-104 G (Hase) til en CF-104? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en drøss med Vingtor dekaler til CF...men har kun mulighet til å skaffe en F-104 G akkurat nå.... Så..hva er forskjellen? FInn-ove Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niels Christian Boman Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Utvendig - kun RWR under nesen og på hver side av jet pipe'n. Opprinnelig manglet CF-104 kanonen, men denne ble ettermontert på de Norske som ble kjøpt i 72-74. Selve kanoninstalleringen skjedde i -75. Ellers ingen eksterne forskjeller bortsett fra fargeskjema Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 CF-104 har smale hovedhjul med flate hjulluker, og IR sensoren foran windshield maa vekk. RWR'ene fikk CF-104 foerst etter at de kom til Norge, saa om du bygger en tidlig CF-104 trenger du ikke aa ta med de. De er dog ikke umulige aa scratchbygge. Glem ikke at de norske Starfighterne hadde dyse med utvendige korrugeringer paa nozzle flaps (og ikke den som likner paa F-4E/F dysen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niels Christian Boman Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Takker Jens - du har helt rett. Men er du sikker på RWR'en - mener disse fulgte med de ex-CAF starfighterene, og at det kun er derfor vi hadde dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Naa husker jeg ikke eksakt dato, men mener at de tidligste maskinene ikke hadde RWR antenner. Det er mulig det er nevnt i mer detalj i artikkelen til Nils i Military Aircraft Monthly. Selv har jeg skrevet en artikkel for Aircraft Resource Center paa en CF-104 - soek pa siden deres, saa finner du den. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niels Christian Boman Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Sjekket artikkelen i Flyhistorie #15, og du har rett - kanon og RWR var blandt modifikasjonene som ble gjort hos Scottish Aviation Ltd sent -74/-75. I tillegg kom flere utvendige våpenstasjoner og annet snask som brakte dem opp på linje med de eksisterende F-104G's. Finn-Ove, Mener JASDF-utgaven til Hasegawa er nærmest rett ut av boksen, selv om du trenger RWR til den og. Ellers skulle alt være der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Jepp - F-104J er ganske naer CF-104 - bare husk aa fjerne IR sensoren rett foran windshield. Dessverre har ingen av Hasegawa's 104'ere karamaran under buken, saa dette maa man fikse selv. Enseterne har heller ikke vingepylons eller ekstra droptank. Pylons kan du ta fra en av to-seters byggesettene, og om du ofrer tiptankene fra en 104 saa kan du mekke til tanker under vingene - slik jeg gjorde med 1:48 modellen. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn-Ove Johansen Posted June 29, 2010 Author Share Posted June 29, 2010 Takk for supre svar folkens....Jeg setter stor pris på det! Den Starfighteren jeg har sjans til å få tak i er en F-104 G fra USAF....sikler på den...men må først få unna de to BM'ene og en AM til. Men det skulle være gjort innen en måned så... Igjen takk, da vet jeg hva jeg kan gjøre! Finn-Ove Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Faar du tak i F-104G USAF, saa kan du lage CF-104 av den - den utgaven skal ha Lockheed C2 sete, mens F-104G utgaver med tyske og europeiske dekaler kun inneholder Martin Baker setet saavidt jeg vet. Det foelger med baade smale og brede dekk paa stoeperammene, men kun hjulluker med bulk. Bulken kan du fjerne med kraftig pussing, men husk aa lime noe superlim paa innsiden av de, ellers pusser du rett igjennom. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niels Christian Boman Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Nei, den europeiske F-104G fra Hasegawa har begge setene. Settene har også katamaran, men ikke korrekt iforhold til NATO-versjonen - den som følger Hasegawa's sett stemmer med den Japanske utgaven. Bummer.... Her kan du se instruksjonene og sprue-layout for F-104G; http://www.1999.co.jp/eng/10047502 http://www.1999.co.jp/eng/image/10042396n/40/1 http://www.1999.co.jp/eng/image/10024792z3/70/4 Som du ser av den siste, vil Taiwan-utgaven gi deg begge setene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.