Gå til innhold
  • Bli medlem

Lentävä kaljapullo - finsk Buffalo i 1/72


Rune Haugen

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
  • Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mens F-2A´en min tørker etter en god del touch-ups tenkte jeg at jeg kan jo begynne så smått med den vesle tassen min. :) Fikk jo med litt fotoets. Vel, en god del faktisk, og har gjort meg ferdig med sideveggene av flyet. Var ikke så altfor mye pirk faktisk. Torgeir har vel kalt det "deilig fotoets" et par ganger. Vet ikke helt om jeg skal ta det omkvedet her, men det er første gang jeg gjør det og lærte en hel del. Hehe. Det ser kanskje ikke helt proft ut, men uansett kommer pent lite av dette til å synes på den ferdigstilte modellen. Puh!

 

070520101902.jpg.17df866298f4974134b90cdec31d961b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens F-2A´en min tørker etter en god del touch-ups tenkte jeg at jeg kan jo begynne så smått med den vesle tassen min. :) Fikk jo med litt fotoets. Vel, en god del faktisk, og har gjort meg ferdig med sideveggene av flyet. Var ikke så altfor mye pirk faktisk. Torgeir har vel kalt det "deilig fotoets" et par ganger. Vet ikke helt om jeg skal ta det omkvedet her, men det er første gang jeg gjør det og lærte en hel del. Hehe. Det ser kanskje ikke helt proft ut, men uansett kommer pent lite av dette til å synes på den ferdigstilte modellen. Puh!

 

 

 

 

Hey! Her er du jo godt i gang. Ser flott ut med ets i cockpit :thumb: Fotoets er deilig :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 11 i hans bok, "Brewster Model 239 - osa 1" er det til og med gode sort/hvit bilder av interiøret.

 

Reidar: Du kunne ikke lagt ut et bilde fra boka av det bilde, kunne du? :)

 

Kyrre: Har faktisk tenkt på det. Bengt og jeg snakket om det på jobben på fredag. Kom frem til at jeg må skaffe meg en sånn dings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på farger inni flapsen? Zinc-chromate, interior green eller grå? Vil egentlig tippe på en av de to første jeg tippet. :) Forslag, innspill og educated guesses tas imot med takk.

 

Jeg ville faktisk gjettet på sølvmalt aluminium. Disse flyene ble bygget i en tid da dette var en av variantene.

 

Det står litt forskjellig i denne linken:

http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/05/stuff_eng_interior_colours_us_part3.htm

 

Noterer meg at Dauntless midt-flaps var "aluminum lacquer" på innsiden. Noe jeg ikke visste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og nyttig info, Kyrre. Det bildet jeg har funnet av flapsen i nedre posisjon er selvfølgelig i svart-hvit. Stor takk til Bengt som har gitt meg masse referansemateriale. Vanskelig å se om det er sølvmaling eller ikke. Dersom det er det, har nok skitt og møkk gjort sitt for å fjerne glansen.

 

Brewster_Model_239.jpg.7a3cd0573b0cb8f52bb289cd2e11f477.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løøvely cockpit det der, Kosti :) Nå venter vi spent på svar på plagemail. PS! Har bestilt 2 nye modeller til dette gruppebygget i dag. Da er jeg oppe i 4 perkele-fly ;D

Pøh. Bare vent. Jeg skal nok utperkelisere deg til slutt. Og det er bare ferdige modeller som teller.  :shifty:

Fortsetter vi våpenkappløpet på denne måten har vi jo ikke annet valg enn å stille på IPMS Finlands konkurranse i oktober/november....  ::)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååå neeeeeeeiiiii! jeg er så sinnsykt forutsigbar på sånne utfordringer. hehe. Hadde jo vært dritkult da. Skal vi ikke spørre Mike Grant i Canada om han har lyst til å være med også da? Han er rimelig interessert i Pärkele. Skal se om jeg ikke får han til å poste bilder i forumet vårt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, la oss i allefall se hvem som ut-perkelisert (tøft verb) de andre. Hansken er herved plukket opp. La oss fylle bordet med finske flymaskiner, om ikke hos IPMS Finland, men iallefall i Letohallen :)

 

EDIT: Jeg bestilte disse i dag:

 

fnmfl14.jpg

 

og ikke minst denne:

 

has00927.jpg

 

Hvem bygger den første Myrskyen?

 

Mvh

:) Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongebestilling, Rune!

 

Kom igjen nå! Vi drar til SUOMI!!!! :) Lurer på hva mer jeg skal bygge som er finsk?

 

Imens har jeg limt sammen vingene, og satt de på flyet. Her ser dere fotoetsen på innsiden av flapsen. Tror jeg limer på selve flapsen etter at modellen er malt. Det er tross alt bare fotoets og veldig tynt. Har ikke lyst til å bøye den unødvendig.

 

120520101916.jpg.a0549885646ef2414a9df716e7b781e9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongebestilling, Rune!

 

Kom igjen nå! Vi drar til SUOMI!!!! :) Lurer på hva mer jeg skal bygge som er finsk?

 

Imens har jeg limt sammen vingene, og satt de på flyet. Her ser dere fotoetsen på innsiden av flapsen. Tror jeg limer på selve flapsen etter at modellen er malt. Det er tross alt bare fotoets og veldig tynt. Har ikke lyst til å bøye den unødvendig.

 

Høres ut som en god plan å montere flaps til slutt. Mer finsk sier du? Hva med disse:

 

10075707.jpg

 

Bilder av innhold og malingsskjema her

 

http://www.1999.co.jp/eng/image/10109824n/40/1

 

Denne:

 

10078865.jpg

 

Eller denne:

 

10109824.jpg

 

 

Denne:

 

AZM72022.jpg

 

 

 

Eller denne snodige skapningen:

 

az7227reviewgp_2.jpg

 

 

Ikke minst Myrsky

 

 

MPM-news-08-09_img_6a.jpg

 

Mye moro her :)

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnene

Det var jammen det. Draken ser mest interessant ut for meg.  ;D Utrolig nydelig fly som var forut for sin tid på mange måter.

 

Kjør på med finsk Draken, Kosti! Nydelig fly som vi godt kunne tenkt oss å se i finske farger :)

 

Finnene brukte forresten de samme kamuflasjefargene som svenskene på Draken. Bare nasjonalitetsmerkinga var forskjellig.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååå neeeeeeeiiiii! jeg er så sinnsykt forutsigbar på sånne utfordringer. hehe. Hadde jo vært dritkult da. Skal vi ikke spørre Mike Grant i Canada om han har lyst til å være med også da? Han er rimelig interessert i Pärkele. Skal se om jeg ikke får han til å poste bilder i forumet vårt.  :)

Jeg skulle aldri ha sagt det der.... ::)

Jeg har forresten både Gauntlet og Pyry liggende, men først blir det Fiat. Anson frister også veldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.