Gå til innhold
  • Bli medlem

Lentävä kaljapullo - finsk Buffalo i 1/72


Rune Haugen

Anbefalte innlegg

Jeg synes denne ser meget respektabelt ut, med en passe slitt finish.

 

Den problematiske grønnfargen ser mye mer rett ut på disse bildene enn den gjorde tidligere. Hva har du gjort for å dempe grønnfargen?

 

Einar S

 

Takker, Einar. Vask og klarlakk med en dråpe grått i gjorde sitt for å brekke grønnfargen. Den ble seende litt bedre ut, men skulle nok hatt et innslag av brunt i seg. Væringen består forøvrig av oljevask, chipping (ren sølv - litt for sterk) og pastellkritt.

 

Første modell for 2010 ferdig. Nå får jeg gyve løs på en av de andre hyllevarmerene jeg har liggende :)

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har også begynt å bruke BMF og har det og har samme problemet. Andre her på forumet har ikke det problemet av en eller annen merkelig grunn, men det jeg gjør er å bruke zalo på en qtip og forsiktig vaske vekk limet. Bruk litt varmt vann innimellom også. Vil legge til at jeg har gjør dette på modeller her har brukt emaljemaling på. Å ja, jeg pirket også bort en del med en tannpirker.

 

Synes den lille tassen din var fin jeg.  :thumb: Synes det er vanskelig å jobbe med små modeller, og burde derfor gjøre det mer. Snart begynner jeg på min lille tass også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger :)

 

Hva har du gjort med vinduet under? Var det slik at finnene malte over det, eller satte inn en metallplate? Mener å ha hørt noe slikt, men er ikke sikker. Ser at du har malt "wing walks" grå - skal det være sånn?

 

Ragnar: Det fulgte med en plastplate som man satte inn i stedet for vinduet på dette settet. Walkways har jeg tatt en educated guess på og malt i en gråfarge ut fra bilder jeg har sett. Kan være feil

 

Kyrre: Takker for tips om demping av chippinga :thumb: Ble fornøyd med grønnfargen til slutt :)

 

Mvh

:) Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hm, jeg skal ikke legge meg borti den diskusjonen. Har en snikende følelse av at jeg ikke vet nok om emnet. Hehehe. Her er et bilde av dokumentasjonen. Fikk den av Bengt på jobb i går. Leste den på sofaen i går kveld når kona så på et eller annet jenteprogram på tv. Spennende lesing som kan anbefales til alle som er interessert i WWII-historie. Stor takk til Bengt!  :thumb:

 

110420101877.jpg.18ed55537380edc4103de0dc9e0b10ec.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt så var "Buffalo" navnet som britene ga på den versjonen som de anskaffet og som ble brukt av RAF. Fabrikantens betegnelse på den varianten som ble solgt til Finland var B-239. Internt i Ilmavoimat brukte man navnet "Brewster", og flyene fikk registreringskoder BW-.

 

Min kilde er boken Soumen Ilmavoimien - Maalaukset ja merkinnät av Kalevi Keskinen, Kari Stenman og Klaus Niska.

 

Så får det være opp til enhver hvor mye de bryr seg om hva som er korrekt. Dere kan gjerne kalle flyet Petter for min del.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt så var "Buffalo" navnet som britene ga på den versjonen som de anskaffet og som ble brukt av RAF. Fabrikantens betegnelse på den varianten som ble solgt til Finland var B-239. Internt i Ilmavoimat brukte man navnet "Brewster", og flyene fikk registreringskoder BW-.

 

Min kilde er boken Soumen Ilmavoimien - Maalaukset ja merkinnät av Kalevi Keskinen, Kari Stenman og Klaus Niska.

 

Så får det være opp til enhver hvor mye de bryr seg om hva som er korrekt. Dere kan gjerne kalle flyet Petter for min del.

 

Nils  :)

 

Takker for infoen, Nils :) Det ante meg at Buffalo er et navn som ikke favnet om alle variantene av denne flytypen. Det er vel mer en samlebetegnelse som har blitt synonymt med flyet.

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje like greit at det ikke stod Nokia på flyet  :doh:

 

 

Det står nesten det. Den heter så fordi pengene til flyet skal ha blitt donert av arbeiderne på Nokia-fabrikken. (Eller for å være mer korrekt: pengene til et annet fly var donert av dem, men denne her arvet kallenavnet.)

 

 

http://www.warbirdforum.com/faf.htm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.