Gå til innhold
  • Bli medlem

Lentävä kaljapullo - finsk Buffalo i 1/72


Rune Haugen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde en liten raring på lur liggende i skapet som passer godt til finsk tema og SiG Perkele. Det er Hasegawas Buffalo i skala 1/72:

 

lhsgs0915.jpg

 

Den skal bygges som flyet til W/O I. Juutilainen fra 3/LeLv 24 med 94 nedskytinger. Den blir da i fortsettelseskrigs-farger. Sånn ca sånn:

 

96871488_1.jpg

 

 

Finnene likte flyet godt og hadde mange kallenavn - bla:

 

The Brewster B-239E fighter plane was never referred to as the "Buffalo" in Finland. This plane was known simply as the "Brewster", or sometimes by the nickname Taivaan helmi ("Sky Pearl") or Pohjoisten taivaiden helmi ("Pearl of the Northern Skies"). Other nicknames were Pylly-Valtteri ("Butt-Walter"), Amerikanrauta ("American hardware" or "American car") and Lentävä kaljapullo ("flying beer-bottle").

 

Jeg falt selvsagt for flygende ølflaske :) Les mer her:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Brewster_Buffalo

 

Tenkte ikke å gjøre så mye utover innholdet i esken på denne, unntatt egne setebelter av tape. Starter med interiøret i US Interior Green:

 

BB_01.jpg'

 

Så lukkes skroget - dekalinstrumenter skimtes der inne:

 

BB_02.jpg

 

Så limes vinger på:

 

BB_03.jpg

 

 

Har sparklet litt og pusset etter dette bildet, men så ble jeg innhentet av omgangssyka så nå ligger jeg brakk 8)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

NEEEEEEEEIIIII, nå bygger du jo det jeg skulle bidra meg, og som er på vei hit i posten.  :doh: Haha, vel, jeg får finne (tog du han) noe annet å ta med på gruppebygget. Sånn kan det gå! Blir uansett morro å følge med på byggingen din.

 

Kjør på og bygg en du også Kosti. Vi kan jo stille hele 3/LeLv 24 til slutt wOOt Jeg kan bygge en annen versjon hvis du vil bygge Juutilainen sin maskin. Niks problem :)

 

Mvh

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra dette, Rune.

 

Hvis du tåler litt "kritikk" - mener å ha hørt at de finske Brewsterne hadde aluminiumslakkert cockpit - ikke grønnmalt. Men det er det uansett for seint å gjøre noe med nå. (Og så kan det jo være at jeg tar feil...)

 

Stå på videre!

 

Ragnar ;)

 

Kritikk og tilbakemeldinger er jo det som er drivkraften bak å få bygget den perfekte modell, så det mottas med takk. Har sjekket litt bilder og funnet at "veltebøylen" definitivt er aluminium. Det oppgis også i maleanvisningene. Resten ser man ikke så godt på bilder så jeg satset på Interior Green. Ble sånn denne gangen, men takker for info :)

 

Rune: jaja, hvorfor ikke. Kittet er jo på vei allerede. Hva trenger jeg av decaler til det? Smiley

 

Kosti, hvis du tenker på Juutilainen sin maskin, så følger det med dekaler til den.

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tåler litt "kritikk" - mener å ha hørt at de finske Brewsterne hadde aluminiumslakkert cockpit - ikke grønnmalt. Men det er det uansett for seint å gjøre noe med nå. (Og så kan det jo være at jeg tar feil...)

 

Kari Stenman sier som følger:

Brewster Model 239 - The general interior colour was aluminium lacquer with black dashboard and sidewalls above the consoles.  På side 11 i hans bok, "Brewster Model 239 - osa 1" er det til og med gode sort/hvit bilder av interiøret.

Uansett Rune, drit i det - skal ikke sladre til noen  ;)

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tåler litt "kritikk" - mener å ha hørt at de finske Brewsterne hadde aluminiumslakkert cockpit - ikke grønnmalt. Men det er det uansett for seint å gjøre noe med nå. (Og så kan det jo være at jeg tar feil...)

 

Kari Stenman sier som følger:

Brewster Model 239 - The general interior colour was aluminium lacquer with black dashboard and sidewalls above the consoles.  På side 11 i hans bok, "Brewster Model 239 - osa 1" er det til og med gode sort/hvit bilder av interiøret.

Uansett Rune, drit i det - skal ikke sladre til noen  ;)

 

Reidar

 

Men det står i tegningene som følger med min Classic airframes Brewster, at finnene ofte malte cockpiten lys grå, når flyene var inne for større vedlikehold. Dette er også ifølge K. Stenman som er bidragsyter til dette settet.

 

Tommy  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, her er det nok flere fasiter ute og går. Med tanke på at disse flyene var i tjeneste i lang tid 1941-45 er det nok plausibelt at de kunne byttet farge. K. Stenman er vel den som vet mest, så da er det bare å finne ut når og hvilke maskiner som fikk grå cockpit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg maling på ølbøffelen nå. Har satt sammen det meste som skal på plass før malinga. Gjenstår å maskere canopy - ingen liten oppgave på denne modellen. Her er'n:

 

BB_04.jpg

 

Har malt området bak setet i aluminium. Da er jeg ikke så på villspor mht cockpitfarge - trur eg... Noen som vet hvilken farge hjullegger og hjulbrønner hadde? Jeg har sett på mange bilder og det ser ut som undersidefargen på de fleste. I tillegg har jeg borret opp eksosrør på undersida og 12,7mm-åpninger i vingene.

 

 

Har forøvrig bygget en Buffalo før også. Den gang var det Matchbox sin. Hasegawa sin er hands down overlegen denne

 

BuffaloMkI_01.jpg

 

 

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har hatt en god del framgang på prosjektet. Her har farger kommet på

 

BB_05.jpg

 

Fargene er som følger:

 

Tamiya Deep Green for Olivengrønn

Vallejo Air Black for sort

Xtracrylics RLM 76 Lichtblau på undersiden

Tamiya Yellow

 

BB_06.jpg

 

 

Ingen framgang uten føkkøps. Må ta en strafferunde på det gule magebeltet. Det ble stygt da jeg prøvde touchup med pensel. Forhåpentligvis stopper ikke prosjektet opp pga dette :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker, tok utgangspunkt i et par bilder, samt bilder modeller jeg har sett bygd og satset på denne varianten :) Påberoper meg skalaeffekt hvis den er for lys ;D

 

Den er vel muligens litt for skarp i grønnfargen.  Har boka "Finnish Air Force in Colour", her er fargen atskillig "blassere".  Har ikke hatt mulighet til å scanne noen bilder fra boka, legger ved noen bilder jeg fant på nettet...

Finsk_dobbeldekker.jpg.0ac25bad2688bab57e540edd7458f77d.jpg

Finsk_Hurricane.jpg.e8846f49fe88ccccfe411d1828c74f19.jpg

Finsk_Curtiss.jpg.cd670f61bacef8c9154ccb8a64b7591c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.