Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten ydmyk bønn om neste år


Oddbjørn Skripeland

Anbefalte innlegg

Er det mulig å legge LU litt senere neste år?

Slik som det er nå legges utstillingen midt i det verste snøhelvetet

Langtidsvarslet melder snø hele helgen og jeg kommer sent hjem og skal på jobb 0530

Dette gjør at jeg faktisk vurderer å la være å stille opp neste år

Hva er galt med April?

I februar er det som regel stengte veier og et sannt kaos på veiene vinterferie gjør heller ikke saken lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger litt tradisjoner i dette. Vi legger konkurransen til den kjipeste reisemåneden ..  :'(

 

Det var faktisk meninga at vi skulle ha konkurranse den 12. mars. (var det vel), men den helga hadde IPMS Stockholm kapret allerede - de har konkurransen sin litt tidligere på grunn av påska. En del andre helger var opptatt i Letohallen.

Påske kommer også i veien for mye - ihvertfall nok til at det er vanskelig å lage en tradisjonell dato mot slutten av mars og begynnelsen av april.

 

Men for all del, det kan jo diskuteres. Av den nye Skala-komitéen.  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Skala ble lagt til et senere tidspunkt på vårparten, kunne vi jo lansere Skala som "Vårens vakreste eventyr", nei, forresten, det slagordet er visst allerede opptatt....  ::)

 

Hobbyen vår er unektelig en smule sesongbetont for de aller flestes vedkommende, og et stevne på vårparten ville være mer som ei avslutning på vinterbyggesesongen. Etter aktiviteten på forumet å dømme, har jeg fått inntrykk av at aktiviteten har pleid å dale kraftig etter LU. Slik sett ville kanskje plasseringa av LU/Skala på et seinere tidspunkt være med på å forlenge byggesesongen litt for en del av oss.

 

Einar S

som kvier seg litt for bilturen over Dovre i februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En periode var det kanskje, men bare kanskje, et argument mot senere plassert LU at det ville komme for nærme IPMS Østlandets egen konkurranse, og at det følgelig ble mye å gjøre for de samme folka rent arrangementsmessig? Uansett er dette argumentet borte, da denne konkurransen har forsvunnet uten tegn til å komme tilbake.

 

Det er sagt noe om værmeldinga for neste helg. Jeg tror uansett vi skal være glade for at det ikke er Skala i dag...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med i styret da vi besluttet aa legge LK, som det dengang het, til vaaren.  IPMS Norge's Landskonkurranse ble tradisjonelt arrangert paa hoestparten omkring oktober om jeg ikke husker feil.  Dette ble da en god separasjon i tid til IPMS Sverige sin landskonkurranse som fant sted om vaaren - gjerne i April.  Aarsmoetet i IPMS Norge ble derimot arrangert paa vaarparten - det har tross alt lite aktualitet aa fortelle om klubbens tilstand for forrige aar i oktober.  Spesielt naar regnskapsaaret foelger kalenderaaret (her i UK gaar regnskapsaaret vanligvis fra April til Mars).  Ikke overraskende var det faa deltakere og de kom stort sett fra sentrale Oestlandet.  Dette oensket vi i styret aa gjoere noe med, og besluttet derfor aa slaa sammen helgen for LK med Aarsmoetet - noe som definitivt Aarsmoetet og klubben har tjent paa.  Hvis vi forskyver Skala til senere paa aaret, saa vil vi og forsinke aarsmoetet.  Samtidig maa vi og finne en helg som er separert i tid fra IPMS Sverige sin konkurranse, ellers taper begge tilstelninger paa det (vi taper kanskje mer enn svenskene...).  Jeg vil si at minst to uker i mellom er noedvendig for at de som er interesserte i aa reise til IPMS Norge eller IPMS Sverige sin konkurranse skal "hente seg inn", selv om det hadde vaert oenskelig med tre eller fire.  Joda, det er uheldig at LK/LU/Skala finner sted paa tampen av "snoetiden", men slik det ble vurdert den gang, var april "opptatt".  Mars er mulig men rammes ofte av paasken, januar er for snart etter jul, mai er for travel med fridager og helger, saa februar var et greit kompromiss.  Naar vi kommer til juni saa begynner folk paa ferie og tenker paa alt annet enn modellbygging, og saa begynner det aa bli lite aktuelt aa stake ut kursen for innevaerende aar naar man er halvveis i perioden.  Har selv hatt den tvilsomme glede aa kjoere landeveien til Stavanger i forrykende snoevaer, men det er vanskelig aa forutsi hvordan kjoereforholdene blir et halvt aar i forveien. Om vi legger Skala til midten av mars neste aar, saa er det kanskje da vinterens siste krampetrekning kommer?

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken er vanligvis svært forutsigbar så det går an å legge Skala f.eks. 2 uker før eller 2 uker etter påsken, avhengig av om den er tidlig eller sen. Et annet viktig poeng er å bestemme dato god tid i forveien. Neste år er påsken svært sen, så da kan Skala legges før, f.eks. 1.-2. april. Dette kan avtales med Letohallen allerede nå. Og hvis vi er tidligere ute enn svenskene med å bestemme dato så er det de som må ta hensyn til vår dato.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bedre ut for meg ser ikke fram til 1 time halvannen med snømåking når jeg kommer hjem ca 2100 og skal på jobb 0530.

Hvis værmeldinga holder stikk hadde jeg latt være og reise hadde det ikke vært for at jeg har avtalt at folk skal reise med meg.

Har jobbet som yrkessjåfør i 10 år og har lært at i drittvær kjører en kun hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at Jens Håkon har svært mange gode argumenter for SKALA/LU sin nåværende plassering. I vårt langstrakte land bor folk så spredt at jeg anser det som ganske så umulig å samle alle sammen to ganger i året for å avholde årsmøte og konkurranse på forskjellige tidspunkt. Og skal denne klubben være AV medlemmene FOR medlemmene, er det meget viktig at årsmøtet har godt oppmøte. Og, som Jens Håkon påpeker: det er lite hensiktsmessig å avholde årsmøte for foregående år langt ute i inneværende år. Ergo MÅ SKALA finne sted på vårparten. Og hvorfor den ikke avholdes i april-mai, er allerede grundig belyst. Å finne en egnet arrangementsdato i mai eller sågar juni, er en nesten håpløs oppgave. Tro meg, jeg har prøvd. Opptil flere ganger.

 

Jeg ser helt klart poenget i forhold til vær, men været er nå engang usikkert her i landet. Skyv konkurransen en måned frem i tid, så kan vi like godt risikere å få de samme nedbørsmengder, men da i ca 0,5 minusgrader. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt...

 

Forresten så ser langtidsvarslet for neste helg på Gardermoen slett ikke værst ut. :)

 

Nils har dog også et poeng i at dersom arrangementet er vellykket i år, og det får vi da tro, bør vi kunne banke det med Letohallen for neste år rimelig umiddlebart etter årets evenement. Slik det ble i år var vi relativt sent ute og var nødt til å forholde oss til tidspunktene til flere andre arrangementer i vårt segment.

 

At det tok så lang tid å få bestemt seg for hvor vi skulle avholde årets SKALA, skyldes i hovedsak to ting. Det ene var at Olavsgård ikke hold seg til det som var avtalt og krevde oss for mye mer penger enn det de først hadde antydet. Dette tok det lang tid å få ryddet opp i og det ble først da avgjort at vi ikke ønsket å forholde oss til Olavsgård et år til. Det andre er at lokaler som er store nok og samtidig innenfor våre økonomiske rammer, ikke akkurat vokser på trær. Det tok derfor tid å finne en egnet plass. Legg til at de som jobbet med dette gjorde det på sin fritid, så sier det seg selv at det ikke er en enkel sak.

 

Vi kan meget vel forsøke oss på et dyrere sted i framtida, men da må alle være forberedt på at alt vil bli dyrere. Man må betale mer i inngangspenger. Deltakeravgiften må økes. Betalingen for foredrag må økes. Og forhandlere må betale betydelig mer. Resultatet er jeg da redd blir at vi får færre besøkende og færre forhandlere og derfor alikevel går kraftig i minus. Norske forhandlere av saker som er relatert til vår hobby har generelt liten forståelse for at de faktisk må betale penger for å komme og selge ting på vårt arrangement. De er også generelt uvillige til å inngå bindende avtaler.

 

Vår hovedsponsor, Smallsize Hobbyland, er heldigvis et hederlig unntak når det gjelder dette! :thumb:

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

April er en dum månede da det ofte er treff i Sverige eks WeCoMoCo og vi her i Grenland arrangerer Vårspretten (Biltreff) noe sikkert andre klubber også gjør. Ungarn som har sitt treff 2uka i April? så blir det feil å flytte Skala. så da får jeg bare si. Den som ikke vil komme eller kan komme for da velge det. Man kan da ikke flytte ett helt treff bare for 2-3 personer ikke kan (med mindre det er di som arrangerer da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aa gaa i konflikt med andre modellkonkurranser og tilstelninger paa vaarparten tror jeg ikke er noen god ide - da blir resultatet fort at "alle" taper.  Om det kolliderer med konkurransen i Ungarn, saa er det nok noen som vil reise dit snarere enn til LU, om Skala kolliderer med en stor modellbilutsstilling i Sverige, saa blir det fort faerre bilbyggere aa se, kolliderer det med IPMS Open i Stockholm, saa ser vi ingen svensker og kolliderer det med paasken, saa ser vi ingen.  Selv om de fleste modellbyggere ser ut til aa ha stoette paa hjemmebane for hobbyen, saa maa vi nok innnse at det neppe blir populaert aa dra paa "guttetur" to helger paa rad for eksempel.   Hvis vi oensker aa fortsette med opplegget paa Letohallen, saa er vi avhengige av at vi fyller opp et visst antall hotellrom.  Da blir det risikabelt aa legge opp til et loep som kommer for naer et annet stort og liknende arrangement.

 

Dette er ikke et argument for aa tviholde paa den siste helgen i Februar, men at om man oensker aa endre helgen for Skala OG Aarsmoetet samlet, saa maa man se hva annet som er av tilbud som vaare medlemmer og evt tilreisende kan oenske aa benytte seg av slik at folk slipper aa havne i en interessekonflikt.  Klarer vi aa spikre tidspunkt for Skala 2011 i loepet av naer fremtid, saa burde det heller ikke vaere umulig aa ordne seg med vaktbytte, ferie eller kanskje avspasering saa man slipper aa staa opp i grisotta etter aa ha kommet sent hjem?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo evt sette igjen kupévarmeren i oppkjørselen, så kommer man hjem til ferdigbrøyta parkering.  wOOt

 

Personlig synes jeg midten av mars må være bra. Trooor ikke vi går i konflikt med andre. Svenskene vil vanligvis ha sin konkurranse to uker senere. Så vidt jeg husker.

Men det blir ikke min avgjørelse ...

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett når på året man arrangerer det så vil det være noen det ikke passer for, av forskjellige grunner. Og det er synd. Men både diverse hensyn (som bl.a. gjennomføring av årsmøte) og erfaringer gjenom flere år nå viser vel at månedskiftet februar/mars fungerer ganske bra.

 

Vi har opplevd snøstorm over fjellet ved Gardermoen Modellflyfestival i oktober, og selv har jeg ligget værfast på fjellturer i april. Men de fleste helger i vinterhalvåret er været heldigvis greit nok.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.