Gå til innhold
  • Bli medlem

Klasseinndeling og sånt på Skala 2010


Reidar Berg

Anbefalte innlegg

Tror vi fortsetter med den enkle definisjonen: Setebelter og antenner. Alt annet er detaljering.

 

Nå blir jeg litt usikker her  :(

"Basic" høres definitivt ut som "rett ut av eska".  Dette er imidlertid blitt ett svært vidt begrep med tiden.  Eksempel: Eduard's Bf110 - selger byggesett som reint plastbyggesett, samme sett med litt fotoets, samt toppmodellen av samme settet med ett kilo fotoets + litt resin samt decaler til en hel staffel.  Hva er da "Basic" ?  Plastbyggesett i sin enkleste form uten fotoets, resin osv. selv om dette følger med i settet ?

 

"Multimedia" har tradisjonelt vært ett byggesett som leveres fra fabrikkant som ett byggesett bestående av en miks vacumformede deler, resindeler samt litt fotoets.  Da vil dette i så fall være feil begrep på en detaljert plastmodell.  Stiller selv i konkurranseklassen med en Curtiss P-40M, plastmodell detaljert med resin interiør samt litt fotoets.  Hvilke klasse stiller denne i ?  "Basic" eller en klasse som ikke eksisterer, dvs. "Detaljert" ?  Modellen kan ihvertfall ikke defineres som "Multimedia"...

 

Forslag, definerer to klasser som følger:

1) "Basic" der man kun har lov å benytte plastdeler fra byggesettet selv om det måtte følge med fotoets og resindeler i originaleska.  Unntaket er setebelter og antenne som kan legges til.  Decaler kan man imidlertid sjonglere fritt med.

2) "Detaljert" der man kan benytte fotoets, resin, scratching osv. etter eget ønske for å komme frem til ønsket resultat.

 

I så fall trenger vi ett oppdatert "Klasseinndelingsskjema", vet foreløpig ikke hvor jeg stiller  :'(

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar, hele denne diskusjonen var oppe i forbindelse med at de nye klasseinndelingene ble vedtatt.

 

Jeg har gravd litt i arkivene, og sakser verbatim fra konklusjonen til arbeidsgruppa for klasseinndeling for modeller av ting som flyr i lufta:

 

Basic er basically OOB uten resin og ets, men med tillatelse til setebelter, antennetråder og aftermarket-dekaler.

Multimedia er multimedia enten multimediene følger med i settet eller ei.

 

OOB (Out Of the Box for de med akronym-angst) er dog litt misvisende, siden ethvert Classic Airframes, Special Hobby eller Eduard-sett automatisk faller i Multimedia-klassen (så frem resin og metallbitene brukes, vel å merke).

 

Håper dette er klart nok. Hvis ikke, må de som satt i den klasseinndelingsgruppa på banen og forklare nærmere.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at du ikke fikk med deg de uendelige og knallharde kveruleringsrundene rundt dette for et drøyt år tilbake? Da ville du neppe tatt sjansen på å fremme forslag til endring på et så sent tidspunkt... ;)

 

Heldigvis er forslaget ditt stort sett likt det vi kom fram til i gruppa som etter MYE styr ble enige om inndelingen i flyklassene. Den eneste forskjellen er at du ikke liker å kalle detaljert for multimedia.

 

Basic = basic i tradisjonell forstand med plastdeler fra eksa, men tillatt med aftermarketdekaler, antennetråd og setebelter tillatt.

Multimedia = i ordets bokstavelige betydning. Andre materialer enn plast gjør modellen til multimedia enten disse følger med i eska slik den er pakket av fabrikanten eller du har kjøpt dem ved siden av. Scratchbygging gjør det selvsagt også til "multimedia",

 

P 40en din er altså veldig "multimedia" selv om du ikke er enig i ordbruken.

Og Kosti: du er ikke OOB når du har sagd rorflata.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir, mener du alvor med at om Kosti har sagd litt i rorflata for å sette den i en annen posisjon, så er det å betrakte som "multimedia"? Han har ikke skratsjet en ny eller blandet inn en resinbit?

 

Om du svarer "ja" på dette spørsmålet, skjønner jeg jo at folk blir usikre på hvor grensa går... ikke minst fordi det står i direkte motstrid til det du skriver om inndelingen (med mindre du legger noe i "i tradisjonell forstand" som andre ikke gjør).

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh. Samme hva vi kaller det.

 

Har du modifisert modellen, ved å sage i canopy, sage i flaps, sage i ror, sage modellen i to, så havner den IKKE i "Basic".

 

Multimedia er sikkert et kjipt ord. Det skulle sikkert vært "Not Basic". Poenget er at man skal kunne stille i en klasse der en Airfixmodell fra 1958 får stille med "warts and all" og ikke bli nedvurdert fordi den ikke har blitt modifisert til å være "perfekt" etter dagens standard.

Basic-klassen er "rett fra eska". Den andre klassen er "alle de andre".

 

Kyrre.

I "tøddel-modus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch!!!! Jaja, jeg er ikke enig, men det betyr ikke noe. Reglene er bestemt og jeg respekterer det. Jeg tenkte som saa at dersom jeg ikke la til noe som ikke er i esken, saa er det OOB, men jeg skjoenner ogsaa at det ikke er basic. Ok, da faar jeg sette i gang aa bygge noe annet i en fei! :)

 

Torgeir: Korrekt. Jeg leste ikke fjoraarets regeldiskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste IPMS konkurransene jeg har vaert med paa og observert, saa er enhver modifikasjon av byggesettet aa regne som ikke lenger "rett fra esken".  Om ikke byggesettet leveres med canopy som kan settes aapen, saa er det en modifikasjon av byggesettet.  Det samme er aa risse panellinjer der hvor modellen har opphevede panellinjer.  Naa kan man selvsagt diskutere hvor avansert dette er, men ett sted maa grensen gaa.  Hjemmelagede setebelter og antennetraad er tillatt for aa heve inntrykket av en "rett fra esken" modell, men de er likevel enkle nok til at de som foeler seg paa dypt vann for detaljering vil klare biffen.  Aftermarket dekaler er tillatt fordi mange byggesettdekaler er av daarlig kvalitet, og for aa faa mer variasjon.  Som Arild sier - dekaler er dekaler.

 

Naar det er sagt, saa er det ikke ensbetydende med at en modell med all den aftermarket som finnes vil vinne.  Detaljering er imponerende, men det oeker og fallhoeyden og risikoen for aa slurve.  En enkel modell med lite detaljering er bedre enn en modell med "alt aapent" og slurvete liming og maling.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir, mener du alvor med at om Kosti har sagd litt i rorflata for å sette den i en annen posisjon, så er det å betrakte som "multimedia"?

 

Jaaaaaa! 

 

Kyrre sa det egentlig for meg.

 

Saging = ubasic. Ett sted må grensa gå selv om ikke alle ser den under vann.

 

Og Kosti: jeg snakket egentlig til Reidar ang den diskusjonen i fjor (forfjor). Det er ikke alle som følger forumet like tett året rundt. Av og til er han opptatt med helt andre ting, som til dømes bilrestaurering og båtær i 1:1  ::).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - bøyere meg for den, dagens inndeling ang. flymodeller virker å være fornuftig.

Fikk ikke med meg forrige rundes diskusjon angående inndeling av klasser, like greit når resultatet blei som det blei.

Eneste er navnet "Multimedia" som kan misforståes, uansett - aksepterer navnevalg, selv om "Detaljert/Multimedia" hadde vært lettere å forstå.

Da blir det klasse 1F for min del  :)

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naar det er sagt, saa er det ikke ensbetydende med at en modell med all den aftermarket som finnes vil vinne.

 

Dessuten er det jo også opplest og vedtatt at man skal dele ut flere medaler av hver valør i hver klasse. Det er derfor plass til flere vinnere osv.

Er litt usikker på hvorfor det ikke ble praktisert som det ble bestemt i fjor (for da ble det vel bare utdelt en gull i hver klasse), men jeg regner med at dommerene gjør det riktig i år.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa har jeg sjekket notatene fra i fjor, og det som vi (en gruppe erfarne modellbyggere hvor alle hovedkategorier var representert) ble enige om var at det i senior-klassene deles ut:

 

En gullmedalje i hver klasse.  I utgangspunktet skal det og deles ut en soelv og en bronse.

 

Dommerne kan dele ut flere soelv og bronse i samme klasse, men kun etter konsultasjon med hoveddommer

 

Om nivaaet i en klasse er lavt, saa kan man dele ut en eller ingen soelv eller bronse, men klassevinneren faar forstatt en gullmedalje.  Dette kan og gjoeres kun etter konsultasjon med hoveddommer.

 

I klassene for junior og ungdom skal det deles ut en gull, en soelv og en bronse - om det er kun to modeller i klassen saa skal dette vaere gull og soelv.

 

Saavidt jeg husker ble dette og praktisert.

 

Er det snakk om at disse retningslinjene skal endres?  Kanskje det hadde vaert en tanke aa legge retningslinjene ut paa nett saa de som vil konkurrere kan se hva dommerne skal se etter og hvordan modellene skal bedoemmes?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dessuten er det jo også opplest og vedtatt at man skal dele ut flere medaler av hver valør.

 

Henrik

---------------------------------------------------------------------------

Kan Henrik,ikke skal.Det ble bestemt at man kunne dele ut flere medaljer av hver valør,ikke at man skulle.

 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stopper der.

Det er lov til å dele ut flere valører i alle klasser, inkl gull. Men det skal gjøres etter retningslinjer, slik det ble bestemt. Vi gjør evaluering etter konkurransen, for da har vi holdt på i tre år.

 

I  denne diskusjonen tillates heretter bare spørsmål om klasseinndeling. Hvis ikke blir det ny krangel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi stopper der.

Det er lov til å dele ut flere valører i alle klasser, inkl gull. Men det skal gjøres etter retningslinjer, slik det ble bestemt. Vi gjør evaluering etter konkurransen, for da har vi holdt på i tre år.

 

I  denne diskusjonen tillates heretter bare spørsmål om klasseinndeling. Hvis ikke blir det ny krangel.

 

 

 

Bra Kyrre. Skjær igjennom som sjef, men det er ikke helt lett å ta deg alvorlig med det profilbildet. Av en eller annen grunn sjekker jeg alltid om lommeboka er på plass hver gang jeg ser det bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.