Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhåndsregistrering Skala 2010


Arild Moland

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja, da har vi den interessante situasjon at vi pr. nå har 136 forhåndspåmeldte modeller, hvorav en stor andel kommer fra en og samme modellbygger. I fjor hadde vi 300.

 

Dette er helt ræva, egentlig!

 

Kan vi ta dette som et tegn på at allmuen kanskje ikke er så interessert i selve konkurransen likevel, til tross for heftige protester mot avvikling av konkurransebiten i en annen tråd.

 

Dersom svaret blir en betydelig nedgang i modeller fra tidligere år, kommer jeg igjen til å ta opp spørsmålet om hvorvidt konkurransen har livets rett. Å bruke så mye tid på å organisere bedømming når vi etter alt å dømme må slå sammen en hel masse klasser og kanskje tusle rundt og bedømme ca. 200 modeller, for ikke å snakke om den tida som går med til å registrere modellene og organisere dem i klasser (etter diverse sammenslåinger) gjør veien kort til å foreslå å droppe hele konkurransebiten. Det vil være svært demoraliserende for oss som har lagt ned masse arbeid i dette også.  :(

 

Skjærp dere! Dere som sitter med modeller og vet dere skal være med: det er ikke så vanskelig å forhåndspåmelde modeller. Det sparer oss for en masse arbeid. Det er kanskje mange som er usikre på om de blir ferdig i tide? Da er svaret: meld på modellen uansett! Det er enklere å fjerne en forhåndspåmeldt modell enn å registrere en modell i døra.

 

Er det ikke flere som skal være med i konkurransen, så er jeg litt skremt egentlig. Har vi kasta bort så mye tid på å diskutere bedømming, premiering og klasseinndeling at folk rett og slett har blitt lei? Det er jo ikke utenkelig.

 

Jeg håper virkelig ikke at det blir så dårlig deltakelse som forhåndspåmeldinga tilsier.

 

Heldigvis er det masse annet som skal skje på SKALA i år. Og det ser ut til å komme bra med modeller på lokalavdelingsbordene. Med unntak av det til IPMS Østlandet. Skjærpings! Vi er, tross alt, den største lokalavdelingen.

 

R. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje løsningen er å operere med forskjellige priser. F.eks. samme grunnpris men ekstraavgift for hver modell som ikke er forhåndspåmeldt.

 

Litt sent å innføre i år dog.

 

Nils

 

Dette tror jeg bare vil straffe seg i lengden. Ja kanskje det blir dratt enda litt mer penger ut av medlemmene. Men vil det skape fler modeller? Hva med de som ikke bruker internett? Hvor mye er dette annonsert utenfor forumet og hjemmesiden?

 

Jeg tror dette heller vil gjøre at enkelte dropper en eller flere modeller de hadde glemt, eller kom på i siste liten.

 

 

Og det er vel fortsatt 5 dager igjen med registrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er ikke å dra inn penger, men å gjøre jobben lettere for arrangørene. La oss heller snu på det da, gi rabatt til de som forhåndspåmelder. Vil det også føre til færre modeller? Egentlig er det samme sak.

 

Som jeg skrev, for sent å gjøre noe med i år, men en idé for neste år. Da er det rikelig med tid å annonsere i Lintuben, eller i dagspressen.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hvor mange modeller som kommer totalt. Poenget var at vi hadde over 300 forhåndsregistrerte modeller i fjor. Og det viser vel at det er mulig for de aller fleste å forhåndsregistrere modeller. Annonseringen av muligheten for forhåndsregistrering var ikke noe annerledes i år enn i fjor

 

Det kan selvsagt være at det faktisk ikke har blitt bygget så mange modeller i år. Det vil vise seg.

 

Hvis vi ender opp med betydelig flere modeller "i døra" og betydelig færre forhåndsregistrert enn i fjor, bør jo det være et klart tegn på at folk bevisst velger å ikke forhåndsregistrere. Og da kan et tiltak som Nils beskriver anspore flere til å gjøre det. Men hvis folk nå er flinke til å forhåndsregistrere den siste uka mot konkurransen, så er jo diskusjonen død.

 

Og igjen: Er du usikker på om modellen blir ferdig så registrer den likevel. Da sparer du deg selv og de som registrerer for jobb dersom modellen likevel skulle bli ferdig.

 

Hvorvidt det er folks internettbruk som er bøygen her, vil det også vise seg i år. Jeg forhåndslager nemlig navnskilt til de som jeg av forskjellige årsaker vet at kommer. Det være seg de jeg har fått som dommere, de som gjennom innlegg på forumet indikerer at de kommer OG de som har forhåndsregistrert modellene sine. Således vil de aller fleste forhåndslagede navnskilt være et direkte resultat av folks internett og forumbruk. Dersom vi bare behøver å produsere et fåtall navnskilt på stedet (til andre Nordmenn, utlendinger har jeg naturlig nok ikke oversikt over utover de som kommer for å holde foredrag), så er jo det en klar indikasjon på folks internettbruk og følgelig anledning til å forhåndsregistrere modeller.

 

Det er ikke for å være vrang, dette, men vi som jobber med å arrangere SKALA har så mye annet å gjøre i den sammenhengen at ethvert tiltak som kan begrense arbeidsmengden på konkurransedagene er en klar fordel.

 

En eventuell ekstraavgift neste år for modeller som ikke er forhåndsregistrert, vil ikke være stor, men kanskje så stor at den får folk til å forhåndsregistrere i større grad. Og det må selvsagt annonseres i Limtuben på forhånd for å nå de av våre medlemmer som faktisk ikke har tilgang til internett til vanlig. Hvis disse får vite det i Limtuben, har de sikkert anledning til å få noen andre til å forhåndsregistrere for seg, gjøre det på jobben eller liknende.

 

Men la oss nå først se hva fasiten blir.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi skal ikke trekke konklusjonene ennå. Erfaringsmessig så er mange sent ute med å registrere, så det er ennå håp for mange flere modeller.

 

La meg benytte anledningen til å minne om at alle fyller ut lappene med modellspesifikasjonen på forhånd. Om du står i innsjekkingskø uten ferdige lapper, så blir du sendt bakerst i køen igjen for å fylle ut disse, da vi trenger ferdige lapper for å få registrert riktig uten å kaste bort tida til de som står bak deg i køen.

 

Linker til Word- og PDF-utgaver av disse lappene finnes lenger opp i denne tråden.

 

Mvh Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare stemme i med styret: SE Å FÅ FORHÅNDSREGISTRERT MODELLENE DERES  ;)

 

Er sjøl ganske treig og drøyer mye til siste øyeblikk, men i år føler jeg at jeg er på track.

Erfaringsmessig fra å ha sittet med innsjekk på både LK og NC så vet jeg at det kan være både stressende og frustrerende.

Forhåndsregistrering gjør jobben utrolig mye enklere, også for den enkelte modellbygger.

 

Dere får unskylde, men jeg føler at det arbeidet som er blitt lagt ned i å løfte det viktigste arrangementet vi har for modellbyggere her i landet fortjener et minimum av engasjement fra de som "bare" skal delta også.

Når en ser på hvor mange medlemmer vi har i klubben og hvor mange som er registrert på forumet, så tror jeg ikke det er mange som ikke har tilgang på nett. Skal ikke nevne navn, men personlig vet jeg bare om 2 medlemmer som ikke er på nett, og de har så vidt jeg vet aldri stillt ut en modell heller.

 

Det er ikke til å komme fra; modellbyggere er en gjeng særinger.

Hvor sære, kan vel illustreres ved at jeg etter en titt i Narvesens rikholdige bladhyller i går ikke klarte å finne et eneste reindyrka modellbygger blad, men det fantes 6 forskjellige titler om av alle ting veterantraktorer  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa som vi og skal kjoere utstilling ved siden av konkurransen, saa er jeg ikke overrasket om antallet modeller gaar ned.  Tidligere har vi ikke hatt noe annet tilbud til de som "bare" vil komme og stille ut modellene sine og ikke er saa hyppe paa aa konkurrere.  Selv om 200 modeller er lite etter den maalestokken vi har hatt de siste aarene, saa er det ikke mer enn 5 aar siden hvor det var det "normale" antallet paa Landskonkurransen.  Grunn til aa bli skuffet?  Om kvaliteten paa modellene i konkurransen gaar ned og det totale antallet modeller i konkurransen OG utstillingen blir faerre enn i fjor, saa er det nok grunn til aa henge litt med gjeipen.  For min egen del har jeg vaert mindre produktiv i 2009 enn i 2008, men jeg haaper selvsagt at det ikke er smittsomt:)  Dersom antallet besoekende, paameldte byggere og paameldte modeller gaar ned, saa boer man proeve aa finne ut hvorfor...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet har nok gått ned fordi jeg ikke har forhåndsregistrert alle mine modeller slik som de siste åra wOOt (spøk; jeg har har ikke en vanvittig stor output for tida)

 

Det går seg til. Jeg har ingen tro på at antallet modeller går ned. At ikke folk har samme "sense of urgency" som oss som jobber med dette er forståelig.

Hvis antallet deltakere har gått ned fra tidligere år kan vi evt skylde på Ruben, som faktisk kaster ut folk som ikke betaler kontingenten.  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve forhåndsregistreringa foregår elektronisk hele veien, så der er det ingenting å skrive ut. Men modellspesifikasjonene som skal ligge på bordet sammen med modellen, må skrives ut hjemme. Vi har ikke noe opplegg for å få skrevet ut dette på stedet, og dessuten så har vi jo ikke disse lappene elektronisk hos oss. Får man ikke skrevet ut modellspesifikasjonen hjemme, så kan du fylle ut for hånd ved innsjekking.

 

Forhåndsregistreringa omfatter derfor kun byggers navn, navn på modellen og klassen den skal delta i, og dette behøver man altså ikke skrive ut.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det hørtes ut som om det var smått med modeller til IPMS ØST så har jeg fått somla meg til å sende en PM til Thor-Erik også.

 

Har begynt å pakke... for det blir en del.

Har 37 stk til Italia-bordet jeg dro igang, tenkte å dra med alt jeg har bygd siden LU i fjor og det er 31 stk.

Derfor meldte jeg 32 stk til IPMS Øst bordet, så blir det et rundt fint tall på totalen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det hørtes ut som om det var smått med modeller til IPMS ØST så har jeg fått somla meg til å sende en PM til Thor-Erik også.

 

Har begynt å pakke... for det blir en del.

Har 37 stk til Italia-bordet jeg dro igang, tenkte å dra med alt jeg har bygd siden LU i fjor og det er 31 stk.

Derfor meldte jeg 32 stk til IPMS Øst bordet, så blir det et rundt fint tall på totalen  ;D

 

Flott! Da hadde det vært fint om andre tilknyttet IPMS Østlandet også kunne være like flinke som deg.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen for forhåndspåmelding utløper ved midnatt i natt, står det å lese først i denne tråden. Jeg tviler dog på at jeg kommer til å sitte opp og stenge i natt, så de siste etternølerne har nok til i morra tidlig på seg. Jeg gir beskjed her når det er helt stengt.

 

Antallet forhåndspåmeldte begynner å ligne noe nå, forøvrig. Fasiten får dere i morra.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.