Gå til innhold
  • Bli medlem

Konkurranse i framtida?


Anbefalte innlegg

EDIT: Denne diskusjonen er splittet ut fra "Ny plakat for SKALA 2010" fordi vi fjernet oss fra emnet. Diskusjonen startet fordi Nils nevnte at han ikke kommer til å stille i konkurransen, men kommer til å stille ut modeller på Luftforsvaret SIG. Når det er sagt er det ikke Nils vi skal diskutere her.

Mvh Kyrre Moderator

 

Jeg har lyst til å kommentere begrepet "konkurransestandard".

 

Med all respekt for dine synspunkter Nils, så fremmer det ikke akkurat stor deltagelse fra nye medlemmer.

Nå vil mange unnlate å delta med sine modeller fordi de ikke regner med at de innehar konkurransestandard.

 

Vi bør heller markedsføre at alle modeller er velkommen i konkurransen, uansett nivå på modellen.

Når jeg får ferdig min neste modell, stiller jeg med den selv om jeg vet at den ikke matcher medaljestriden i klubben.

 

mvh

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Flott plakat. Litt humor må man jo kunne koste på seg, om man er i besittelse av denslags.

 

Når det gjelder konkurransestandard, så virker Nils' innsnevring av dette såpass begrenset at vi skulle kunne klare oss med ett bord til alle kvalifiserte modeller, dersom lista skulle legges så høyt. Om man velger å ikke delta i en konkurranse fordi man ikke tror man har sjanse til å vinne noe, så er jo det på en måte forståelig, om man trekker parallellen til toppidrett, men for vår hobby er det jo egentlig bare trist. Men, les dette også lys av at jeg personlig gjerne så konkurransebiten forsvinne fullstendig, da vi kunne konsentrere seg om andre ting enn klasseinndelinger, dømming og hvordan unngå at svenskene vinner alt likevel. Det betyr at vi måtte slutte å ta hensyn til de som ikke er i stand til å gjøre noe ferdig uten å ha en frist å forholde seg til, men det finnes sikkert behandlingstilbud for disse et sted.  ::)

 

Uansett, vi kan ikke tvinge Nils til å konkurrere om han ikke har lyst. Det må ligge fast. Men å si at modellene hans ikke holder konkurransekvalitet, må få være en subjektiv vurdering som få andre enn han deler, og som Håvard påpeker gir det et ugreit signal overfor folk med langt mindre fartstid eller erfaring.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sånn diskusjon som har vist seg litt nytteløs i denne klubben, fordi vi har så veldig forskjellig approach til hobbien vår. Det er litt sånn at Nils må få ha sine holdinger og meninger. Og han må få lov til å ytre sine meninger. Det er neppe Nils sine tanker som skal få folk til å stille i konkurransen eller ikke.

 

Men diskusjonen er betimelig. Hvorfor arrangerer vi denne koknkurransen? Driver vi med bredde-idrett eller spisser vi for mye? Jeg sitter med en følelse av at vi ikke er helt i mål når det gjeler formålet med arrangementet.

Uansett tar vi ikke den her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg forstår godt dersom noen ikke har lyst til å konkurrere. Jeg skal selvfølgelig ikke uttale meg om andre enn meg selv, som absolutt ikke er et konkurransemenneske på noe som helst måte. :) Men jeg skal nå delta likevel selv om jeg ikke har NOEN forhåpninger om å få med meg hverken medaljer eller diplomer. Blir ed for moroas skyld, også er det sikkert noe å lære også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde faktisk vært interessant å ta opp en meningsmåling om hvorvidt vi skal avholde konkurranse eller ikke, og heller ha en ren modellutstilling. Det er klart det er hyggelig å få premier, men for meg og antakeligvis mange andre, er nå det engang ikke hovedpoenget. Jeg har fått en nokså beskjeden mengde premier på LU, men jeg har likevel stilt ut alt jeg har blitt ferdig med for å være med og vise fram modellene mine uavhengig om de har premiesjanser eller ei og det kommer jeg til å fortsette med, konkurranse eller ei (og jeg vet at de fleste av modellene mine er sjanseløse mot modeller fra våre aller dyktigste modellbyggere og de fleste svenskene  ::)).

 

Så spørsmålet må jo bli om andelen av deltakere på LU som synes konkurransen er svært viktig er så stor at det har noen hensikt å avholde en konkurranse. Konkurranser er det jo ellers nok av i det ikke alt for fjerne utland. Og jeg er helt enig med Arild at en eventuell avvikling av konkurransebiten vil gi oss en bonus i det å slippe å kaste bort tid på å diskutere klasseinndeling, bedømmingsformer, premiering o.l.

 

Så hvor mange deltakere vil vi eventuellt miste og hvor mange nye vil komme til? La oss høre noen meninger! Men la det heller ikke være noen tvil: I år blir det både konkurranse og dommerbedømming.

Med andre ord, Kyrre, jeg synes vi kan ta den her, men vi skal ikke prøve å avgjøre noe her og nå. Jeg er bare interessert i hva folk synes. Og blir det for mye "krangling", så kan vi jo bare stenge denne tråden som i utgangspunktet bare oppsto for å erte våre kjære naboer litt. ;) Vi kan jo heller bruke tråden til noe matnyttig.

 

R. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag:

Bygg de modellene du ønsker så godt som mulig med dine evner lukk øynene og ta det med på utstilling(det må ihvertfall jeg gjøre) ;D

Ps det er en fordel å åpne øynene på utstilling

Premiering i alle mulige klasser er muligens ikke nødvendig men ærespriser og spesiellt "spesialpriser" er moro.

Hilsen årets kylling 2009 den er rammet inn og henger på veggen på hobbyrommet :cheers:

Forresten dere glemte å signere den folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det beste hadde vært om vi fikk til ett opplegg der de som ønsker å konkurrere får mulighet til det, mens de som bare ønsker å ta med seg modeller for å stille disse ut utenfor konkurranse får mulighet til det, ref. tidligere innlegg fra undertegnede:

 

--------------------------------------------------

 

I utgangspunkt synes jeg at LU gjennomføres som en modellutstilling/treff der man tar med seg det man ønsker å vise frem av modeller uansett om disse har vært vist tidligere eller om det er "nye" modeller. Man kan slik sett ta med seg modeller man har konkurrert med tidligere og tatt premie med. Selv om det her er snakk om en ren utstilling sorteres uansett modeller etter klasser.

 

I tillegg kan de som ønsker det velge å stille i egen konkurranse. Modeller i konkurranse separeres fra den vanlige utstillingen slik at det ikke er tvil om hvilke modeller som stiller i konkurransen.  Konkurranse gjennomføres som i dag der man konkurrerer i forskjellige klasser med dommerdømming.  Modeller som derimot har stilt i konkurranse tidligere og tatt premie har ikke anledning til å stille i konkurranse, henvises til vanlig utstilling.

 

Jeg tror dette kan gi LU ett løft da jeg kjenner opptil flere personer som ikke tar med seg modeller til LU da de mener at disse ikke holder høyt nok nivå til å stille i konkurranse. Tror endel av disse vil stille med egne modeller dersom de kan velge om de vil stille i konkurranse eller ikke.  I tillegg vil forhåpentligvis mange ta med seg modeller de har bygget og vist frem tidligere, dette til glede for de av oss som ikke har sett disse annet enn på bilder.

 

--------------------------------------------------

 

Dette kan det umulig være vanskelig å få til, det er bare å bestemme seg for å forsøke en slik løsning. Om ikke i år (på grunn av tidsaspektet) så til neste år.  Dersom det fungerer dårlig er det bare å gå tilbake til gammel versjon (dagens løsning).

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maa det vaere enten eller da?  Scale Model World er baade utstilling OG konkurranse.  De som vil konkurrere gjoer det, de som vil stille ut er meget velkomne til det.  Det viktigste er at det er en "happening" og en moeteplass for modellbyggere som tilfredstiller forventinger til et bredest mulig publikum i det som er en snever hobby.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo forsøkt å sette i gang et opplegg der hver lokalavdeling tar med seg modeller og lager en egen utstilling. At vi delte det opp i lokalavdelinger, var vel mest for at lokalavdelingene skulle få anledning til å profilefe seg litt. Jeg er helt sikker på at vi også har plass til opptil flere bord med modeller utenfor konkurranse som ikke nødvendigvis er tilknyttet en lokalavdeling.

 

Ta med modeller så skal vi nok finne plass! :thumb:

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff mye komplisert vas som vanlig i forbindelse med slike meningsutvekslinger. Tror nok det blir litt tamt uten premiering og uten noen som helst form for konkurranse.

Vi er få her i landet og det å finne kompetente dommere i de forskjellige klassene kan være vanskelig, da de som har "greie på ting gjerne" er med i samme klasse. Deltaker dømming :thumb:

Syntes jo det er litt underlig at de som er såpass engasjert og vet med seg selv at de bygger modeller som er mere enn over snittet velger å trekke seg fra konkuranse bordet ???.

Det har heller aldri vært noe "screening" så vidt jeg vet av hva som er akseptablet eller ikke å delta med på bordet. De som vil stille ut har nok en mere en grei nok magefølelse om det.....

 

Tror vi vikkler oss inn i en farse for hele LU010 eller hva det nå heter nå,  skulle dette fortsette. Kjør konkurranse dette året, og ha nok bord for de som vil fremvise sin modell, med eller uten vurdering av  " synsere".

 

Vil tro det råder full forvirring blant de " svorsk språkelige" om hva slags arrangement dette kommer til å bli......

 

Hele arrangementet begynner å syntes komisk uverdig, og overflødig snart.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André,

 

denne diskusjonen handler ikke om Skala 2010, så du kan ta det helt med ro i forhold til årets arrangement. Timingen for diskusjonen er sånn sett kanskje ikke så heldig, hvis flere nå sitter og er redde for at det blir "last minute" endringer på årets arrangement. Men jeg tror vi tåler en diskusjon om hvilken retning foreningens viktigste og tyngste løft skal ta, uten at diskusjonen skal stemples som vas bare fordi du er uenig.

 

Arild :)

 

PS Jeg flyttet diskusjonen til den generelle seksjonen for Skala (eller Landsutstillingen som det het før), slik at kanskje færre tror at diskusjonen har relevans for hva som skjer på Skala 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Flytting, Arild.

 

Det er klart at vi ikke skal forandre noe på SKALA2010.

 

Det er ikke sikkert vi skal forandre noe på noenting som helst. Men diskusjonen kom opp og da kan den ikke ties i hel. Slikt gjør man ikke (stort sett).

 

Når det gjelder dømming så ble det en gang sagt at vi skal prøve med dommerdømming i tre år. Problemet mitt er at jeg ikke husker om vi begynte med dette i 2008 eller 2009. Tida flyr når man har det gøy.

 

K

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det alltid bør være rom for å konkurrere litt. Ikke noe galt i det. Det er klart det ikke alltid er lett å konkurrere i noe som kun er et bedømmingsspørsmål. Tror for øvrig det lar seg løse. Jeg gleder meg nå uansett til SKALA2010. Både til å se konkurrerende og ikke-konkurrerende modeller. (",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det ikke alltid er lett å konkurrere i noe som kun er et bedømmingsspørsmål. Tror for øvrig det lar seg løse.

 

Da er vi spente på å se din løsning, Kosti  ;D

 

For man skal vite at det er prøvd mye forskjellig, og det blir nesten like mye støy hver gang (man diskuterer løsninger). Nå er det heldigvis rolig rundt klasseinndeling og dømming fordi man har bestemt seg for å kjøre fast løp over flere år.

 

Men det kan diskuteres om det er noe galt i å konkurrere litt. Problemene oppstår for dem som ikke er i stand til å konkurrere "litt", men tar ting på blodig alvor. Og det er jo en selvmotsigelse når det til stadighet hevdes med tyngde at man "jo bare bygger for å tilfredsstille seg selv", men samtidig insisterer på å få modellene vurdert opp mot andres...

 

Mitt første og fremste ankepunkt mot konkurransen i IPMS, er at jeg har observert hvor ekstremt utmattende og ressurskrevende konkurranser kan være pga. gjentatt kjekling om regler og rettferdighet. Og ikke minst er man avhengig av at en rekke mennesker får sin helg amputert tidsmessig fordi de må bruke mye tid på dømming og administrasjon. Regner man på det, så er det utrolig mye ressurser å spare som man kunne brukt til andre ting, som burde kunne fremme hobbyen vel så mye.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta vekk konkurransedelen er krise for min del. Da blir LU omtrent som å spise pizza uten krydder.

Det er en vesentlig del av motivasjonen for å stille opp at jeg får modellene vurdert opp mot andres. Jeg bygger fordi jeg har lyst til å bli så god til det som det er mulig for meg å bli, og da er det kjekt å ha en målestokk å strekke seg etter.

Men det er ikke (og skal ikke) være noe spørsmål om død eller liv slik det kanskje er for noen få. Jeg får ikke helga ødelagt om jeg skulle tape for en modell jeg innerst inne mener er dårligere enn min egen. Alt er subjektivt.

Konkurransebiten er for meg et nødvendig krydder på det aller viktigste, nemlig å treffe likesinnede og ha det koz. Den er på den annen side ikke viktig nok til at det er bryet verdt å fly i synet på hverandre og kverulere i årevis over dømmemetoder og klasseinndelinger. Jeg er med andre ord godt fornøyd med dagens ordning....

Så er det litt synd hvis noen lar seg skremme fordi en av de flinkeste byggerne våre mener han ikke holder konkurransestandard. Enhver får gjøre som man vil, og da jeg var ny hadde jeg overhodet ingen betenkeligheter med å stille til konkurranse. Jeg trodde vel for å være ærlig at jeg var bedre enn jeg var, og da var det faktisk ganske inspirerende å bli satt litt på plass.

"Dæven. Åssen fikk du til den finishen? Bare vent til neste år." Og det har jeg tenkt i noen år nå.  :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Torgeir her jeg også, det er artig med konkuranse for å se litt hvordan en ligger an men grunnen til at jeg kommer er ikke for å vinne (jeg har jo ikke vunnet noe heller)

Synes selv at det er greit etter NC (hvor det er deltagerdømming) å se hvor mange stemmer jeg har fått i ettertid. Nå er det jo dommere på LU så det blit kanskje litt vanskelig men det er greit å kunne se hvordane en ligger an. En vil jo gjerne forbedre seg for hver enkelt modell en bygger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal ta bort konkurransemomentet fra LU, da mister mange den motivasjonen man trenger for å bygge fine modeller.  Synes heller ikke at det skal være nødvendig å konkurrere dersom man stiller på LU for de som ikke er interessert i det.  Blir akkurat som innenfor idretten, mange ønsker bare mosjon mens det er konkurrranse som gjelder for andre.

 

Vi må åpne LU for alle, uansett hvilke ambisjoner man måtte ha !!!

 

Konkurransedelen av LU kan kjøres akkurat som nå med egne dommere, noe jeg synes fungerer utmerket så lenge man klarer å stille nok kompetente dommere.  Dermed vinner de modellene i konkurranseklassen som er best.  Med deltakerdømming er det min klare formening at det i enkelte tilfeller ble "wow" faktoren som avgjorde hvor premien havnet, noe som ikke er rettferdig og dermed uønsket.

 

For de som bare ønsker å vise frem modellene og således ikke stille i konkurranse, kan ting gjøres svært enkelt.  Når man melder seg på og signaliserer at man ikke ønsker å konkurrere, henvises man til egne utstillingsbord.  Dette betyr også at man kan ta med modeller som har vært med tidligere og som er premiert, disse havner selvsagt på utstillingsbordene.

 

Dette krever svært lite ekstra i forhold til hvordan ting gjennomføres i dag, kun noen ekstra utstillingsbord. Dette vil også bidra til at dommerne's jobb blir enklere da det sansynligvis vil være færre modeller som skal bedømmes.  Forhåpentligvis vil det også resultere i flere modeller totalt sett, med andre ord det man kaller en "vinn/vinn" situasjon...

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må åpne LU for alle, uansett hvilke ambisjoner man måtte ha !!!

 

Skala2010 (og fremtidige konkurranser) er jo åpent for alle. Er man ikke interessert i konkurranse, men vil stille ut, er det jo bare å ta med modellen i konkurransen og så drite i resultatene. Uansett om man deltar i en konkurranse eller utstilling, så vil jo modellene naturlig nok bli vurdert opp mot andre modeller.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som endel andre alt har sagt; Torgeir's kommentar oppsummerte endel vesentligheter som jeg tror gjelder mange.

For min egen del kan jeg bare si at selv om det kriblet litt i magen og hendene var litt ustø da jeg uten store forhåpninger plasserte ut et par modeller på konkurransebordet på min første Landskonkurranse som det het den gang, så har aldri tanken på at jeg ikke kan vinne noe stoppet meg fra å delta.

Selv om det er gjevt å vinne, og på tross av at jeg også har gjort det noen ganger, så tror jeg ikke det er det som har vært drivkraften gjennom åra.

Men konkurransen har vist meg hvor lista ligger og gitt meg et bilde av hva jeg må prestere og hvordan jeg selv kan bli bedre.

Konkurransene har vært det som motiverte meg til forbedring fra den "fjortis-bygger'n" jeg fortsatt var da jeg plukket opp igjen hobbyen etter passerte 30.

Nå tar jeg det ikke like høytidlig lenger. Ikke fordi jeg tror jeg ikke kan bli bedre, eller fordi jeg tror jeg ikke lenger har sjangse til å vinne, men mer fordi jeg har innsett at tidsforbruket på total perfeksjonisme er uforenelig med antall modeller jeg ønsker å bygge.

Kanskje har jeg også nådd det jeg mener er mitt optimale nivå og ser ingen hensikt i å presse liste mot en ny "pers" men heller "safe" tre akseptable bygg.

Resultatet er at jeg ikke bygger like bra som jeg gjorde og derfor heller ikke vinner like ofte som før.

Enhver får gjøre hva de selv måtte føle for, men for min del så har jeg fortsatt ikke betenkeligheter med å melde meg på i konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke interessert i konkurranse, men vil stille ut, er det jo bare å ta med modellen i konkurransen og så drite i resultatene. Uansett om man deltar i en konkurranse eller utstilling, så vil jo modellene naturlig nok bli vurdert opp mot andre modeller.

 

Hadde det vært så enkelt hadde det jo ikke vært noe problem.  Tror imidlertid navnet "konkurranse" parkerer endel potensielle utstillere som mener at deres modeller ikke er "gode nok".

 

Har også vanskelig for å se hvordan modeller som kun er utstilt blir vurdert opp mot andre.  Det er i så fall opp til hver enkelt som titter på de utstillte modellene å vurdere disse opp mot hverandre, noe som blir en svært intern sak i hver enkelts hode.

 

Det er mulig jeg er litt treg, men jeg klarer ikke å se problemet med adskillte bord for de som ønsker å konkurrere samt de som kun ønsker å vise frem sine modeller.  Klarer heller ikke å se at dette skulle by på så mye ekstra arbeide at det ikke er verdt å prøve.

 

Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.