Gå til innhold
  • Bli medlem

Stand på LU


Mats Averkvist

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Ifjor kostet det kr 500.- pr bord for "små traders", men nå vet jeg ikke

hvor store Leto sine bord er.

 

Happy modelling,

Ruben

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. 500 for et bord er alt for mye. For små traders er det ingen vits i å komme. Gå ned i pris og opp i selgere. Høye priser er prevensjon for en variert og spennende utstilling/konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. 500 for et bord er alt for mye. For små traders er det ingen vits i å komme. Gå ned i pris og opp i selgere. Høye priser er prevensjon for en variert og spennende utstilling/konkurranse.

Men Atle, du sier jo så mye!  :D

Vi får ta en diskusjon på dette. Hva er en realistisk pris da? Andre traders må gjerne også komme med sine innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg vet veldig lite om hvilke priser som er passende både utifra IPMS sitt synspunkt og hva små traders måtte mene/føle. Hovedpoenget slik jeg ser det, må jo være å lokke de få norske produsentene vi har til å komme. Jeg synes de tilfører hobbyen vår en viktig dimensjon samtidig som de tar vare på det særnorske. Dette er utelukkende positivt slik jeg ser det, og bør på det sterkeste oppfordres til. :) Jeg skal i hvertfall støtte de med kroner og øre når jeg kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg vet veldig lite om hvilke priser som er passende både utifra IPMS sitt synspunkt og hva små traders måtte mene/føle. Hovedpoenget slik jeg ser det, må jo være å lokke de få norske produsentene vi har til å komme. Jeg synes de tilfører hobbyen vår en viktig dimensjon samtidig som de tar vare på det særnorske. Dette er utelukkende positivt slik jeg ser det, og bør på det sterkeste oppfordres til. :) Jeg skal i hvertfall støtte de med kroner og øre når jeg kommer.

Det er en vanskelig balansegang dette. Vi skal drifte et konsept, som nå for tiden heter "Skala", helst uten at det går for mye ut over klubb-kassa. De store aktørene (som det ikke er mange av i Norge for tida) betaler mye penger for "å få innpass", og samtidig være sponsorer. Små-aktørene tjener også penger, sjøl om dette ofte er mer på et mer ideologisk grunnlag. Utleggene ved Skala skal dekkes inn ved inngangspenger/butikker/betaling for seminarer osv.

Etter at vi bestemte at landskonkurransen skulle bevege seg i lokale/hotell-verdenen (mot diverse møtesaler og museums-forsøk opp gjennom årene) har utgiftene eskalert, noe vi ikke kan leve med i lengden. Nå har vi fått prisen ned noe helt vannvittig, noe som gjør at vi får større handlefrihet, men Skala har ikke blitt gratis for det.

Men: Vi kan diskutere pris når det gjelder små-aktørene. Jeg har mine meninger, men jeg kan vente med dem. Vi er i en posisjon hvor vi kan redusere prisen for enkeltbord, men vi må samtidig ta hensyn til de andre kommersielle aktørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del kan jeg si at inntjeneningen er såpass beskjeden at jeg tar en reell vurdering hvert år om å stille. De siste to årene har jeg stilt opp kun én dag (dette er det dog også andre årsaker til). I år har jeg bestemt meg for å stille begge dager. Men jeg kunne også like gjerne komme som turist.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det sies, det finnes desverre få store forhandlere.

På den annen side så kan det være like mye interessant å finne hos småforhandlere.

Kanskje litt feil måte å si det på, men for å tjene penger må man bruke penger.

Skal SKALA over tid bli det som er intensjonen er det viktig å få med flest mulig fra starten.

Jeg synes prisingen av salgsbord burde skaleres.

Første gruppe kunne være profesjonelle forhandlere, definert ved at de representerer et registrert foretak og har andre faste utsalgssteder.

Andre gruppe ville bli de "semi-profesjonelle", som av egeninteresse eller attåtnæring kjøper og selger modellsamlinger og som stort sett bare har massesalg på denne type tilstelninger.

Gruppe tre, som jeg tror faller utenom med en prising på 500,- pr. bord er de private som bare vil kvitte seg med litt av overskuddet sitt. For dem ville dette vært en ypperlig anledning til å få best mulig betalt for sine 10-20 utvalgte sett.

Hvis halvparten av fortjenesten forsvinner i leie av et bord, tror jeg ikke det er mange som gidder det.

Og det er litt synd, for det er her en kan finne mange godbiter som ellers ikke er tilgjengelig.

Prosentvis betaling etter omsetning ville vel vært det ultimate, men er vel umulig å kontrollere.

Så mitt forslag er å sette av noen bord til gruppe tre, og en passende pris kunne være 100,- meter'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så mitt forslag er å sette av noen bord til gruppe tre, og en passende pris kunne være 100,- meter'n.

Hundre kr. meteren er ypperlig. Den type prising er vanlig på andre utstillinger jeg har vært på. Da reguleres kostnaden til hver enkelt av hvor mye man har med, og ergo hva du kan selge. Er dere smarte da, så kan dere, avhengig av lokalets utforming/salgsstandens plassering også la små selgere få litt plass bak bord til egne hyller eller slikt, så det går an å plassere varer bak også. Vi vil ha en spennede utstilling med både proffe stands som Lars/Hobbyland og de små kremmerne som har ryddet opp i skattekista si. Mangfold vettu. Det er saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.