Gå til innhold
  • Bli medlem

Best utgangspunkt for PRU spitfire PR Mk. IV og PRU Mosquito


Anbefalte innlegg

Spitfire IV er det samme som Spit 1D. Den har altså fjernet alt av kanoner, sparklet igjen sprekker rundtomkring, om ikke alle, og så har den kameraåpninger bak cockpit. En på sida, i luka, og en midt under, så vidt jeg husker.

Ellers må du også bruke Falcon sin fotospit-canopy, med glatt windscreen og blistere på sida. Øh. Ihvertfall i 1:48. Tror du kan bruke en hvilkensomhelst fotocanopy egentlig.

 

Jeg mener at utgangspunktet bør være en Spit Mk V av et eller annet slag.

 

Skal du bygge AB312? (var det ikke det den het, den som ble skutt ned i Trøndelag?)

 

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, jeg har forstått det slik at spitfire Mk IV ble betegnelsen på produksjonsversjonen, mens Mk ID var prototypebetegnelsen på det samme flyet.

 

Ja, jeg planlegger å bygge en av de to fotospitfirene som ble skutt ned i Trøndelag, av Herbert Huppertz fra 9/JG5 på Lade, nemlig Peter Grimsons AB 307, som falt ned i Hammervatnet i Åsen. Den andre Huppertz skjøt ned, AB 127, havna i Forbordsfjellet.

 

Jeg har Pavla-konverteringssettet for PR. Mk IA, IV og VII i skala 1:48 og Tamiyas spitfire VB i samme skala klart, men jeg var litt usikker på hvilket byggesett som var det beste utgangspunktet.

 

Tråd om dette skal komme etter hvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det konverteringssettet fra Pavla viste seg å være en liten skuffelse. Jeg trudde det inneholdt med paneler med kameraåpninger, samt kamera, men det gjorde det ikke. Det eneste som fulgte med av slikt, var to vingetanker, der den ene hadde kameraåpninger. Det fulgte ellers mest deler med til å lage en Mk VII.

 

Settet inneholder to canopyer med bobler på sidene, en med og en uten panserglass i fronten. Den siste er for sjueren, men den uten panserglass kan jeg bruke. Dessuten følger det med ei ekstra bulende plate til undersida av nesen (Hadde Mk IV det?), ny front for oljekjøleren under venstre vinge, sete (hakket bedre enn Tamiya sitt, men ikke så bra som ultracast sitt) samt et spesielt tropisk filter for Mk IV i Midt-Østen, som vel neppe var i bruk på den jeg har tenkt å bygge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne sida står det ei grei oversikt over fotoflya som ble skutt ned under forsøk på å ta bilder av Tirpitz mens skipet var stasjonert i Fættenfjorden:

 

http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/hammervatnet.html

 

Fem foto-Spitfire og to foto-mosquito. I tillegg kom bombeflya som ble skutt ned. Jakta på Tirpitz kosta de allierte en del fly.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk altså minst seks spitfire PR. MK IV og to mosquitoer tapt på tokt til Trøndelag for å fotografere Tirpitz. Det er nesten så vi kunnne starte gruppebygging på dem alene.

 

Hadde Grimsons spitfire Mk IV AB 307 fra 1st PRU kodebokstavene LY og serienummeret på skroget?

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Har ikke sett denne gruppebygge posten før nå.

Her er en gammel og ikke korrekt er jeg redd, profil av en PR Mk. IV. I Spitfire jungelen er det lett å gå seg bort, men jeg finner ikke noe som tyder på at PR Mk. IV hadde "kulen" under nesen. "Kulen" var egentlig oljetanken som var større enn normalt, og den eneste veien den kunne gjøres større var nedover. Den trengte nok ikke større tank under nesen fordi PR Mk. IV hadde oljetank(er?) i vinge(ne?). I vingenes forkanter var det fuel tanker. Spitfire-bibelen fra Key Publishing gir ikke noen god beskrivelse av hvordan det var på produksjonseriene av Mk.IV.

 

SupermarineSpitfirePRMkIVBP889LY-1.jpg

 

Bengt

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at 541 og 542 Sqn ble opprettet i oktober '42 og det var først da LY forsvant. De flyene som tittet på Tirpitz i Fættenfjorden var nok merket LY siden de tilhørte PRU-gjengen våren '42.

Ellers mener jeg å påstå at AA og AB-merket Spitfire er avledet fra Spitfire V-produksjon.

 

Når det gjelder byggesett i 1:72 synes jeg Tamiya sine fly er fantastiske å bygge, men ser helt dust ut med canopy. Den får en knekk ved bakvinduet Det er jo ikke noe problem når man skal bruke ny canopy fra annen produsent (så fremt denne passer).

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I linken ovenfor er det nevnt en Mosquito som ble tvunget ned på Ørlandet,

 

"On 2.4-42 PRU Mosquito W4056 was attacked and made a forced landing at Ørlandet. P/O Ian Hutchinson and his observer P/O Basil Allen became POW's."

 

Noen som har mer info om dette? profil/ bilde, farger, type etc.

 

Kunne være interessant å bygge en Mossie med tilknytning til Ørland ;)

 

Erik

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Har ikke sett denne gruppebygge posten før nå.

Her er en gammel og ikke korrekt er jeg redd, profil av en PR Mk. IV. I Spitfire jungelen er det lett å gå seg bort, men jeg finner ikke noe som tyder på at PR Mk. IV hadde "kulen" under nesen. "Kulen" var egentlig oljetanken som var større enn normalt, og den eneste veien den kunne gjøres større var nedover. Den trengte nok ikke større tank under nesen fordi PR Mk. IV hadde oljetank(er?) i vinge(ne?). I vingenes forkanter var det fuel tanker. Spitfire-bibelen fra Key Publishing gir ikke noen god beskrivelse av hvordan det var på produksjonseriene av Mk.IV.

 

SupermarineSpitfirePRMkIVBP889LY-1.jpg

 

Bengt

 

 

 

Naa skal jeg ikke vaere saa aldeles skraasikker, men oljetanker i vingene hoeres rart ut.  Fueltanker, ja, hele vingeforkanten var fueltank paa PR.XI, PR XIX og PR.IF (tror jeg - maa sjekke), men aa legge oljetanker i vingene med tilhoerende roerleggerarbeide naar man kan lage stoerre tank under nesen som allerede har alt klar hoeres ut som en langt enklere loesning.  Har boken om Photo Reconnaissance Spitfires fra Aviation Workshop hjemme og kan sjekke hva den sier.  Noen av disse tidlig Merlin "langdistanse" maskinene hadde faktisk ikke dypere oljetank, mens andre hadde.  Hvorfor vet jeg ikke ...

 

 

Edit - PR Mk.ID hadde faktisk oljetank i vingen.  More to come...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I linken ovenfor er det nevnt en Mosquito som ble tvunget ned på Ørlandet,

 

"On 2.4-42 PRU Mosquito W4056 was attacked and made a forced landing at Ørlandet. P/O Ian Hutchinson and his observer P/O Basil Allen became POW's."

 

Noen som har mer info om dette? profil/ bilde, farger, type etc.

 

Kunne være interessant å bygge en Mossie med tilknytning til Ørland ;)

 

Erik

 

 

Tidlig Mosquito med korte motornaceller og litt annet snacks. Finnes konverteringssett. Maling var muligens helt PRU_blå, men kan også ha hatt kamuflasje på oversiden. LY stod i Medium Sea Grey på sida.

Noe sånt som dette:

http://www.mossie.org/images/models/die-cast/corgi/tricatus.co.uk/mosquito01a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Naa skal jeg ikke vaere saa aldeles skraasikker, men oljetanker i vingene hoeres rart ut.  Fueltanker, ja, hele vingeforkanten var fueltank paa PR.XI, PR XIX og PR.IF (tror jeg - maa sjekke), men aa legge oljetanker i vingene med tilhoerende roerleggerarbeide naar man kan lage stoerre tank under nesen som allerede har alt klar hoeres ut som en langt enklere loesning.  Har boken om Photo Reconnaissance Spitfires fra Aviation Workshop hjemme og kan sjekke hva den sier.  Noen av disse tidlig Merlin "langdistanse" maskinene hadde faktisk ikke dypere oljetank, mens andre hadde.  Hvorfor vet jeg ikke ...

 

Jens

 

Ja, jeg skulle gjerne vite om bulen under nesen var til stede på den jeg har tenkt å bygge, nr. AB307.

 

Medførte ombygginga av vingene mht. drivstofftanker i forkant av vingene til endring av panellinjene på vingene, mon tro.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bevæpnet meg med boken “On Target Profiles 8 – Photo Reconnaissance Spitfires in Worldwide Service” fra The Aviation Workshop, samt sjekket med The Spitfire Site og dette er sammendrag av fakta om kortnesede Merlin PR Spitfires:  (Alle er ubevæpnet med mindre det er nevnt)

 

Spitfire Type PR Mk.IA (merk bruken av romertall og stor bokstav) var “proof of concept” for bruk av Spitfire som ubevæpnet rekonogseringsfly.  To fly ble konvertert - all bevæpning fjernet samt radio og mast og porter til mg'er tettet igjen.  Panellinjer ble sparklet og pusset slett og flyet ble malt "camotint" som dannet grunnlaget for Sky, og den silkematte lakken polert. Flyet hadde to F.24 kameraer med 5" brennvidde installert I vingen (ingen blistere og dermed var brennvidden begrenset).  Windshield med eksternt panserglass ble beholdt, men canopy fikk blistere. 

 

Spitfire Type PR Mk.IB var og utstyrt med to F.24 kameraer I vingen (som IA), men den hadde en ekstra bensintank på 29 gallons bak flygeren.  Oljetanken har normal størrelse.  Windshield ble erstattet med en uten panserglass og canopy hadde blistere.  The Spitfire Site hevder at flyet hadde kameraer med 8" brennvidde og at disse kunne plasseres i skroget.

 

Spitfire Type PR Mk.IC var utstyrt med 29 gallon tank bak cockpit (som IB) I tillegg til en tank under babord vinge som holdt 30 gallons.  Denne ble balansert med en blister under styrbord vinge som huset to F.24 kameraer rettet vertikalt.  Noen PR Mk.IC hadde større oljetank, men dette påstås er sjelden.  Betegnelsen ble i 1941 omgjort til Type PR Mk.III.

 

Spitfire Type PR Mk.ID var en variant med meget lang rekkevidde, og vingeforkantene ble modifisert til aa ta 57 gallon hver I tillegg til 29 gallons bak flygeren.  I babord vinge (teksten sier disused gun bay) ble en oljetank på 14 gallons montert, og alle profilene viser oljetank under nesen av normal størrelse.  Tegningene viser dessverre ikke forskjeller i panellinjer.  To kameraer – F.24 (med enten 8" eller 20" brennvidde) eller F.8 (20" brennvidde) var plassert I skroget bak flygeren.  Kameraporter var to vertikale og en skråstilt til babord (sistnevnte ikke på alle fly).  Etter at de to første flyene var bygget, så ble vingen endret til å ta 66.5 gallons i hver vinge og man kunne kvitte seg med 29 gallon tanken bak flygeren som gjorde et fullastet fly vanskelig å haandtere.  Upansret windshield og canopy med blister var standard.  Betegnelsen PR Mk.ID ble I 1941 omgjort til Type PR Mk. IV.  Fly med tillegg “Trop” I betegnelsen har Vokes eller Aboukir filter.  229 fly ble bygget/konvertert og var basis for alle påfølgende PR-varianter.

 

Spitfire Type PR Mk.IE – det antas at kun en ble laget og den var tiltenkt mellomdistanse oppdrag I lav høyde, som under skydekke.  Som PR Mk.IB hadde den en 29 gallon tank I skroget og upansret windshield med blistere på canopy.  Ett skråstilt F.24 kamera I blister under hver vinge.  Oljetanken har normal størrelse.  Betegnelsen ble i 1941 omgjort til Type PR Mk.V.

 

Spitfire Type PR Mk.IF – tiltenkt meget lange oppdrag og var en "ventepølse" under utviklingen av PR Mk.ID.  Ustyrt med to 30 gallon tanker I blistere under vingen (liknende PR Mk.IC) I tillegg til 29 gallon bak flygeren og en stor oljetank under motoren. To kameraer med enten 14" eller 20" brennvidde var plassert I skroget, og portene var skråstilte om lengdeaksen (som på PR.XI).  Windshield upansret og canopy med blistere.  Betegnelsen ble i 1941 omgjort til Type PR Mk. VI, og nesten samtlige gjenværende PR Mk.IB og PR Mk.IC ble konvertert til PR Mk.IF i tillegg til 15 fly basert på Mk.V jageren.

 

Spitfire Type PR Mk.IG beholdt bevæpningen på 8 maskingeværer og var basert på Mk.Ia.  Windshield hadde panserglass (eksternt på profiltegningene) og canopy med blister.  29 gallon med fuel bak flygeren.  Den kunne ta to F.24 kameraer vertikalt og ett F.24 kamera på skrå siktet mot venstre – alle I skroget, men ikke alle noen profiler har kameraporten på skrå.  Oljetanken har normal størrelse.  Betegnelsen ble i 1941 omgjort til Type PR Mk. VII.

 

Spitfire Type PR Mk.XIII var en utvikling fra PR Mk.IG og de 26 flyene som ble bygget var alle konverteringer fra Mk.I, II, V og PR.VII.  Bevæpningen ble redusert til fire 0.303 maskingeværer plassert I de ytre vingeposisjonene.  Windshield var pansret og canopy hadde blistere.  Motoren var en Merlin 32  bygget for operasjoner I lave høyder.  Den hadde 29 gallon-tanken bak flygeren og normal størrelse på oljetanken.  To vertikale F.24 kameraer og ett skråstilt mot venstre F.24 kamera – alle plassert I skroget.

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt googling:

 

Spitfire PR Mk ID  (Also known as PR Type D). Conversion of Mk I for photo recce. Very long range version. Armament removed. 57 gallon (259 l) integral fuel tanks in wing leading edges, 2 x F.24 or F.8 camera in fuselage behind pilot, 29 gallon (132 l) fuel tank behind pilot. 14 gallons (64 l) extra oil in port wing former gun-bay. Rounded windscreen plus canopy with bulged canopy sides. 2 Mk I conversions (P9551 & P9552) plus 'production' version based on Mk V airframes as PR Mk IV.

 

En PR.IV:

http://www.aeroflight.co.uk/types/uk/supermarine/spitfireI-III/spit4-vic.jpg

 

Videre, fra http://www.spitfiresite.com/reference/variants-technology/2009/05/spitfire-variants-merlin-01.htm. Her er det et bilde av en påstått PRIV med større oljetank i nesen, men dette sammenfaller ikke med noen andre bilder, ei heller sammenfaller det med spec'en.

 

Mk. I PR Type D

The Mk I PR Type D was nicknamed "the Bowser." The D-shaped wing leading edges, ahead of the main spar, proved to be an ideal location for an integral tank . Accordingly, in early 1940, work started on converting the leading edges, between rib four through to rib 21, by sealing off the spar, outer ribs and all skin joins allowing 57 gallons of fuel to be carried in each wing. Because the work was of low priority, and with the urgent need for fighters, the first two hand-built prototypes of the PR Type Ds weren't available until October. In addition to the leading edge tanks these prototypes also had a 29 gallon tank in the rear fuselage. An additional 14 gallon oil tank was fitted in the port wing. The cameras, two vertically mounted F.24s with 8 inch or 20 inch lens or two vertically mounted F.8s with 20 inch lens, were located in the rear fuselage. With the full fuel load the c/g was so far back the aircraft was difficult to fly until the rear fuselage tank had been emptied. Despite these difficulties the type quickly proved its worth, photographing such long distance targets as Stettin, Marseilles, Trondheim and Toulon.

 

Once the first two Type Ds, P9951 and P9952 had proven the concept the production aircraft were modified to increase the leading edge tank capacity to 66.5 gallons and by omitting the rear fuselage tank. These aircraft were better balanced and had the more powerful Merlin 45 engine as used by the Mk V, along with heated cockpits, which were a great comfort to pilots on such long flights.

 

A total of 229 Type Ds were built. It was not only the first mass-produced reconnaissance variant of the Spitfire, but also provided a pattern on which all subsequent PR marks were based.

 

Her er D-vingen:

http://www.spitfiresite.com/reference/variants-technology/2008/04/spitfire-wings-02.htm

 

Et eller annet sted har jeg et bilde av en Russisk PRIV i PB-serien, og den har ikke oljekjøler. En tegning av denne her.

http://img2.imageshack.us/img2/8811/spix.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For aa svare paa det siste spoersmaalet ditt Einar, saa vil jeg hevde at forkanten paa en PR Mk.IV (en PR Mk.VII var ikke det samme som en Mk.VII) skal vaere som for Spitfire PR.XI eller meget lik.  Illustrasjonene i boken viser ikke noen overflow roer eller paafyllingslokk for PR Mk.IV, men tegningene for PR Mk.XI og XIX gjoer det.  Jeg vet ikke om det skyldes slurv eller at de ikke var der - noe jeg finner merkelig da ett sted maa man fylle brennstoff i vingene.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok ikke profilen så gææli alikevel :)

Mener at de ikke hadde rundeller under vingene. No.1 PRU var underlagt Coastal Command, og de brukte ikke rundeller under vingene. Når jeg tenker etter, var det vel bare Fighter Commands dagjagerfly som hadde dem i 1942(?).

 

Under er min tolkning av en Mosquito PR. Mk.I fra 1942. Tegningen viser flyet etter at 1 PRU ble delt opp i flere skvadroner (Mosquito-flighten ble til 544 skv.) og LY-kodene ble fjernet/overmalt. Denne ble skutt ned over Trønderlag, men husker ikke dato her og nå. Får komme tilbake med detaljer.

 

Bengt

 

deHavillandMosquitoPRMkIW4054lowres.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet fram mye interessant stoff her. Mosquitoen i profilen ovafor, serienr. 4054, var den som falt ned på Skaval i 1943. Nr. 4056, som falt ned på Ørlandet i 1942, hadde vel kodebokstavene LY påmalt ennå?

 

Grimsons Spitfire PR Mk. IV kan tydeligvis bygges som i profilen til Bengt, av et Mk.V-byggesett ved å la nesen være som den er, fjerne kanonene og bore opp hull for kameraporter, samt bytte ut canopyen med en med blistere på sidene. Over flow-rør og tanklokk må vurderes.

 

Det går kanskje an å ta sjansen på å sparkle igjen panellinjene?

 

På dette bildet av en Mk.IV, som Kyrre hadde som vedlegg ovafor, er det en merkelig form på kameraåpninga i luka foran skrogrundellen.

 

 

Einar S

spit4-vic.jpg.f0fb1aa534ca1028f8caf4084942293a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Mosquitoen har falt ned før oktober '42 hadde den mest sannsynlig LY malt på siden. Men jeg tror, eller har fått inntrykk av, at man på et eller annet tidspunkt sluttet å bruke individuell bokstav på disse flyene. På de fleste bilder av PRU-maskiner ser man bare LY og intet annet.

 

Legg merke til at det er kort spinner på Spitfiren.

 

Einar, kanskje du forandrer overskriften til å inkludere Mosquito? Sjøl om det er i Spitfire-underforumet. Det har blitt en fin tråd, dette, bra hvis det er så søkbart som mulig.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profilene i boken om PR Spitfires er daarlige paa to felter; de forteller ikke hvilken propell som ble brukt - man kan identifisere den lange Rotol spinneren og en ganske saa butt Rotol spinner, men DeHavilland propell eller tidlig Rotol propell skiller den ikke paa, og faktisk saa lurer jeg paa hva de skal vaere.  Det eneste jeg foeler meg sikker paa er lang Rotol spinner (oftest assosiert med Mk.V) og "alle andre".  Det andre feltet profiltegningene ikke hjelper i det hele tatt er oljekjoeleren.  Liten som paa Mk.I og II eller stor som paa Mk.V?  Vil du lage en PR Mk.IV, saa er det vel nesten hipp som happ hva du velger av Tamiya sin Mk.I og Mk.V.  Paa Mk.I maa du erstatte balanserorene i duk med metall - enten Ultracast eller pussing og rissing av detaljer eller slakting av et byggesett samt erstatte eksosroerene (muligens).  Bruker du Mk.V som utgangspunkt maa du fjerne blisters paa vingen, men det kan gi deg korrekt propell, eksosroer og oljekjoeler.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen på tråden er justert, Kyrre.

 

Jeg la merke til den korte spinneren på bildet. Nå er det et annet fly jeg skal bygge, så den trenger nødvendigvis ikke å ha hatt samme type spinner, men...

 

"Min" MK IV fra 1942 skal vel ha breiere hvit nasjonalitetsstripe på halen?

 

Det blir tydeligvis minst arbeid ved å bruke en MK V som utgangspunkt, så jeg trur jeg holder meg til den opprinnelige planen, Jens Håkon.

 

Einar S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.