Anton Chumak Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 dekalvoksing virker best når du IKKE vil den skal komme av. Det gjør nok antonmetoden også. Høhø. Men prøv nå for all del. Okei, den var BUURN. Anyway, må kommentere at kamoen ble kjempebra. Nå er jeg ikke ekspert, men den lyser passe gjennom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Takk for tape-tipset, Anton! Det funka fjell - Første tapebit fjernet sist pålagte 3 tall, andre tapebit fjernet resten (utenom en pitteliten sort prikk som ble værende igjen). Det er veldig bra at man kan bruke erfaringer fra katastrofesituasjoner til noe konstruktivt. Har hatt såpass skumle episoder med tape og dekaler at jeg aldri vil tenke på å ha tape i nærheten av dekaler igjen... Helt til Anton kommer her med gode råd - ok! Tape kan brukes effektivt MOT dekaler, og takk for det! Så da går prosjektet videre! Disse dekalene er altså trøblete å få på, men de bør få gullmedalje for å suge seg godt til underlaget - jøss så bra, har kun brukt litt setting solution og de har trengt seg inn i ALLE panellinjer der de skal. Eneste som har vært litt gjenstridig er rundellene på undersiden, er noen "blemmer" i vingen (noe til mg) som jeg måtte gå en runde nr. 2 med - men nå lander dette også vel i havn. Det gikk også greit å få plassert stensiler på undersiden, måtte bare være tilstrekkelig konsentrert i hodet, og myk i bevegelser og utstyr. SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anton Chumak Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Det funka fjell - Første tapebit fjernet sist pålagte 3 tall, andre tapebit fjernet resten (utenom en pitteliten sort prikk som ble værende igjen). SAS Nå tenkte jeg jo egentlig på å fjerne kun det tallet som var dårlig (kun tre tallet åltså), men du tok og gjorde det "Helt Anton". Den sorte prikken *kan* man fjerne om man veldig forsiktig tar den vekk med skalpel. Da tenker jeg ikke på å skrape den av, men gjøre samme bevegelse som når man fjerner små stubber av sprue på en del. Om det ga mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Ja det gav mening, på en litt bizarr måte Tror du misforstod, fjernet bare 3-tallet - siste tall i serienummer. Men hadde forsøkt å reparere 3-tallet med et nytt, slik at det lå 2 dekaler (3-tall) oppå hverandre (vennligst ikke kommenter det opplagt tåpelige i den "idéen). Nå har jeg altså et 3-tall igjen å slenge på - noe jeg skal gå å gjøre straks! Har i dag forsøkt å fjerne siste rester av ryggsøm - var et par små, men synlige punkter. Har rett og slett lagt på noen lag med Johnson - nå skal jeg også gå å se hvordan det har gått. SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Takket være den Antonske Vokseskolen er man nu så langt: Her kommer jo "slitasjen" greit frem. Det ser også ut til at ryggsømmen er under kontroll (ikke på bildet). Nå venter et strøk Johnson - skal bare la settinggreia få tørke. SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Nå kan du si deg fornøyd med serienummeret, ja. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Takk! Oppdatering: Etter en rimelig effektiv dag har jeg gjort chipping, panellinjevask - og postshadet!!! - Har fått på eksos og kruttstriper. Det siste jeg gjorde før jeg gav meg for kvelden var å tørrbørste lyseblå oljemaling over det hele. Nå skal det hele hvile før jeg legger på litt pigmenter (støv) og mattlakker!!! Så langt i prosessen har jeg oppdaget at den ene vingeskjøten ikke er helt perfekt. Har også oppdaget (tørrbørsting er avslørende) en og annen skjønnhetsflekk i lakken - argh!!! Nuvel... morgendagen gir nye utfordringer! SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Skjønnhetsflekker sier du? KAN det være Johnson som har rent? Skjer med meg stadig vekk. Og ærlig talt: den avflassinga over serienummeret ser ikke ut. Det koster tre kalorier å fikse det. Bilder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Hola, me llamo Stein. He hecho un espitfire... Sorry, men tenkte jeg like godt kunne åpne innlegget med litt spansk... Nå som alt har tørket må jeg innrømme at jeg sitter igjen med en følelse av å ha overdrevet noe, særlig hva panellinjer angår. Tenker jeg skal gå over å se om jeg dempe dette noe. Det er mulig at det vil se bedre ut når mattlakk har kommet på, for nå er jo grunnlaget samt eksos- og kruttstriper forholdsvis blankt, mens "shading" etc er matt. Torgeir - takk for reine ord for pengene! Skal fikse avflassingen! Skjønnhetsflekkene er ikke så mye Johnson som har rent (svært lite av dette, denne gangen - men pleier å være et problem) - det er mer småting som en og annen kant der det har vært maskert mellom under og oversider (særlig helt foran på vingen) og en og annen ujevnhet i lakken. Så var det den @%# vingerota. Nuvel noe fikling gjenstår, mens jeg kontemplerer over at heller ikke denne gangen ble resultatet så bra som jeg hadde ønsket - og at jeg fortsatt har et stykke å gå... (Mitt neste bygg blir noe fra Mr. T!!!! haha) Et par bilder før dagens arbeid settes i gang (på siste bildet ser man den infamøse vingerota - selv om den ikke ser sååå ille ut på dette bildet)! Har ikke anstrengt meg særlig for å få gode fotoforhold, så ta bildene med en klype salt! SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Panellinjene ble i tydeligste laget etter min smak. Ellers gjenstår demaskeringa av cockpitglass, ser det ut til. Det er alltid et spennende øyeblikk. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Er nok enig med deg der Einar. Men, har jobbet litt mer - tatt en pitteliten runde med mer lys tørrbørsting, og - fått på mattlakk. Jeg regnet med at noen strøk med mattlakk ville dempe det hele og lysne "teinten" et par små hakk, og så langt har jeg fått rett. Nå er fortsatt et svakt skjær av blanket, men regner med at det er helt borte i løpet av en liten stund. Så mens mattheten setter inn over spitfire'n har jeg åpnet en øl og nyter litt verandaliv, og gleder meg til å fjerne maskeringa fra hood'en. Ja det skal bli spennende - skrekkblandet fryd. Jeg håper i allefall at fryd kommer til å være en del av opplevelsen. Noe annet som er spennende er at jeg kan høre svak rasling når jeg beveger på spit'en, og lurer på hva som har løsnet (antar at uhellet mitt har skylden her også)... Tipper det enten er stikka eller siktet... SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Ok, kunne ikke dy meg, så jeg tok noen bilder... Her ser man forsåvidt resultatet av reparasjonen rundt serienr. Er ikke sååå mye som gjenstår nå, tross alt SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Ser jo riktig fornøyelig ut synes jeg. Og det virker ikke som man trenger lupe for å se ryggsømmen heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Man kan skimte ryggsømmen med relativt greit syn og passe belysning, men det bør nok være på veldig kort avstand. Nei, ble ikke helt kvitt den, men er vel mer frustrert over vingeroten. Andre ting har gått bedre, har begynt avdukingen av hood'en - som så langt ser bra ut. Det viste seg at det som rasler er en liten klump sparkel som løsnet tidlig i byggeprosessen. Skal ta noen bilder i morgen, om jeg får gjort noe da! SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Ja da er det meste unnagjort. Har måttet sparkle en sprekk som var kommet ved hengslefeste til hø. høyderor. Limt på alt som skal på, lakket og flikket osv... Det trengs sikkert et og annet flikkearbeid etc... Men anser meg egentlig for ferdig, stort sett. Bildene får tale for seg (på sitt egenrådige makro-vis)! Favoritt perspektiv, vokes filteret får det hele til å minne om et noe kraftig underbitt... En forsiktig gløtt i cockpit - skal anstrenge meg og prøve å ta et bedre bilde etterhvert. Torgeir finner nok ryggsømmen skal vi se Men ærlig talt så er jeg altså ikke helt fornøyd med skjøten mellom hø. ving og kroppen. Så da blir jeg i hvertfall ferdig til SC! Ps! Det har nok blitt et hakk mer grønnskjær i fargene på bildene enn i virkeligheten.. SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild Moland Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Dritbra, rett og slett! Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Hm. Tror dette må være det beste flyet jeg har sett av deg hittil. Bra chipping au. Og så skal jeg være slem nok til å si at jeg mener du har glemt noe. På mange bilder av Malta-spiter fra denne perioden er det synlig en antennetråd av cheese cutter-typen fra "horizontal stabiliser" og til et punkt på det hvite partiet på rundellen. Denne er på begge sider. Trg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Jeg håper det blir anledning til å ta denne i øyensyn på spitfiregruppebyggutstillinga på LU 2010 på Olavsgaard....eller hva det kommer til å hete eller hvor det kommer til å være. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Synes det ble en verdig Malta-forsvarer det der. Interessant kontrast mellom det oversproeytede og rundeller og serienummer som har blitt hastig maskert - gir passe inntrykk av hastverksarbeide fra bakkemannskapene for aa faa flyet klart til tokt. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Takker og bukker for veldig hyggelige ord Interessant det med antennewire, har ikke noe i mot å prøve det ut - men må nok lete etter referanser. Mener selv at jeg har fått til noe her, men noen tabber har man gjort - og ting kunne vært bedre gjennomført her og der. Men jeg har prøvd ut ting jeg ikke har gjort før - og føler at læringskurven går rette veien. Skal absolutt prøve å komme meg til LU, LK eller hva det nå blir - og (med mindre produksjonen skulle gå bananas i kvantitet) da tar jeg med BR 323 til gruppebyggseksjonen! Selv om dette har vært for meg et litt krevende sett - så må jeg innrømme at jeg kjenner på lysten til å bygge Seafire'n fra samme produsent også - nå vet jeg jo hvor skoen trykker, for å si det sånn. Det kunne være gøy å bygge et tilnærmet identisk bygg, med erfaringen jeg har fått nå. SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy Hvidsten Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Synes Spit'en ble kjemepefin - interessant forbilde også. Gratulerer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Det kunne være gøy å bygge et tilnærmet identisk bygg, med erfaringen jeg har fått nå. Hva med et norsk forbilde ...? Hvis man vil bygge en Spit med flaps ute (noe som var bannlyst i de tider) kan man bygge AB184/AH-M "Joe II" slik den endte sine dager 3. oktober 1942, med nesa i en grøft. Et par bilder av dette kommer i Spitfire Saga bind III. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Jo Nils, skal ha et (minst) av de nye Vingtor arkene for spit og hurricane. Men kan jo bygge norskrelatert i allefall - for selv om Special Hobby Seafire'n har dekaler til stillehavsteateret, er det dekaler med for en maskin fra No. 887 sqn. - og de var jo med på Tirpitz raid. Men jeg må lese litt mer om dette... Tror jeg drar til byen i dag og kjøper den - men kommer nok ikke til å bygge den med en gang - må ha litt variasjon i byggingen min! SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Eikeland Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Vel. Den fløy veldig neppe med Stillehavsmerkingene som følger med i settet da den var med på Tirpitz-angrepet. Jeg har også denne liggende (ja, det er en igjen til deg i butikken) og lurer fælt på åssen merkinger og koder Spitfire III hadde da de fløy top cover under var det Tungsten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stein Atle Stenberg Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Ja det var vel Tungsten operasjonen het. Må innrømme at jeg ikke vet hvaslags merker de fløy med da - har lett en del så langt i dag, uten å bli klokere av den grunn. Men du mener at skvadronen byttet merking og koder når den dro til stillehavet? Edit: Ah, jo var det ikke noe om å fjerne det røde i rundellen slik at ikke amerikanerne trodde de hadde med japanere å gjøre... Fant denne profilen, ikke riktig skvadron, men fra riktig del av verden, for å si det sånn... Leter videre her, men om noen som kikker innom har noe informasjon om dette, så vil jeg være svært takknemlig om vedkommende vil dele... SAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.