Gå til innhold
  • Bli medlem

Flyprosjekt til LU2010?


Anbefalte innlegg

hva gjør du da Arild? Reiser rundt å knuser modellene? Sensurerer byggetrådene deres? Her er det uante muligheter for å drepe byggelysten til folk.

Jeg tror ikke det var tanken til Arild... Det er vel ikke superlurt å ha en haug av gruppebygginger på gang samtidig. Spesielt i lys av at enkelte gruppebygginger knapt har ført til en eneste ferdig modell.

 

Det var slik jeg og tenkte det.  Ser selvsagt problemet med aa kjoere for mange gruppebyggingsprosjekter, men samtidig maa vi og erkjenne at folk bygger - og skal faa lov til aa bygge - det de har lyst til.  Med det jeg har sett paa dette og andre fora, saa er det sjelden at noen gaar ut og kjoeper seg et sett for aa bygge selv om de vet at de ikke gidder aa bygge det.  De som faktisk bidrar til gruppebygging er de som er interesserte i temaet og som prioriterer prosjektet hoeyt nok til at de faar det ferdig innen fristen.  Mao, man bygger en _____ naa eller snarlig i stedet for om fem aar eller "en vakker dag". 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Bare for å ikke helt ende opp på feil plass, her er det noen diskusjoner som bør tas:

 

En ting er gruppebygg mot LU. En annen ting er evt gruppebygg på forumet. Og en tredje ting er hva folk måtte ønske å bygge for seg sjøl.

 

- Gruppebygg for LU bør vedtas på et eller annet vis. Med regler. Blant annet for å unngå "spesielle" prisutdelinger.

- Gruppebygg for forumet. Tja. Her er det moderatorene som bestemmer om man er mange nok til at det faktisk er verdt å lage et gruppebyggingsunderforum. Synes jeg.

- Bygge hva man vil? Høres helt supert ut.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajamenn.

 

Hvordan noen skulle klare å få ideen om at jeg skulle ville nekte noen å bygge hva de ville, har jeg vondt for å se, så jeg må ha uttrykt meg klønete.

 

Men for at det ikke skal være noen tvil: alle bygger hva de vil, når de vil. Og de får lov til å poste om det her på forumet. Det er jo derfor forumet er til.  :thumb:

 

Det jeg sier, og som vi har praktisert (uten påfallende mye klaging) hittil, er at ett gruppebygg om gangen får sin egen seksjon på forumet. Under gruppebygg-avdelingen. Tilfeldigvis har en del av disse gruppebyggene hatt et LU som frist.

 

Så i mitt hode er de to første gruppebygg-variantene som Kyrre nevner, egentlig samme sak. Vi er i alle fall beredt til å la gruppebygg med LU som frist og med spesialpris i sikte, få ha en egen gruppebygg-seksjon. Selv anser jeg det som naturligst at forummedlemmene stemmer frem tema gjennom en avstemming.

 

På den annen side, jeg ser gjennom det jeg har sagt før i denne statustråden om gruppebygg og kan sitere meg selv på å ha sagt at vi "tåler vel maks to gruppebygg per sjanger". Så da skal jeg ikke være så kategorisk som jeg kan ha gitt inntrykk av, og åpne for at det muligens kan opprettes to gruppebyggseksjoner, dersom forholdene tilsier det. Typisk hvis to alternativer i en avstemming kommer ut veldig jevnt, så kan begge vurderes åpnet som gruppebygg i egne seksjoner.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trudde temaet "vinter" var årets gruppebygg fram til LK 2010.

 

Er det snakk om spesielle flytyper som gruppebygg, kan jeg gjerne være med på Spitfire-gruppebygg.

 

Einar S

som sitter med en påbbegynt F-16 fra forrige flygruppebygg og en nesten ferdig hurricane fra Afrika-temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trudde temaet "vinter" var årets gruppebygg fram til LK 2010.

 

Temaene på LU favner alle sjangre, Einar, og da blir betegnelsen gruppebygg litt meningsløs. I hvert fall sånn som vi har forsøkt å tenke på gruppebygg her på forumet, gjennom at de som vil går sammen om å bygge samme byggesett, eller byggesett innenfor et relativt smalt segment innen en sjanger, det være seg flytype eller bilmerke for på den måten å kunne utveksle erfaringer osv.

 

Vinter-temaet for LU 2010 må derfor ses på som en spesialpris på samme måte som 5-kamp osv.

 

De gruppebyggene vi har hatt på forumet til nå har faktisk i utgangspunktet ikke hatt noe med LU å gjøre i det hele tatt. De har oppstått ut fra et ønske om å bygge noe sammen, og så har man prøvd å sette frister. I mange tilfeller har fristene vært til helt andre tidspunkt enn LU, men siden vi jo vet at ikke alle blir ferdige i tide, så har fristene i noen tilfeller blitt justert til å sammenfalle med LU. Og så har vi en driftig formann som har sugerør i gaveboksene til de eksklusive forhandlerne, og vips så virker det som om gruppebygget har vært til for å kåre en LU-vinner, noe det i utgangspunktet kanskje ikke var ment som. Det ble jo delt ut Porsche-pris i år igjen, men bil-gruppebygget handlet om Ferrari.

 

Det som er oppe til vurdering nå, er om det skal startes noe nytt gruppebygg med egen seksjon innenfor hhv. bil- og flysjangeren. Jeg mener da at vi skal stille opp kandidater som folk stemmer over, og så opprettes det en eller maks to gruppebygg alt ettersom responsen i avstemminga. Når resultatene er klare, så står den enkelte fritt til å begynne å bygge innenfor gruppebygget, eller bygge noe helt annet.

 

Nå håper jeg at vi kan gjøre dette enkelt. Innen onsdag førstkommende bør alternativer til å stemmes over være lansert. Jeg vil da rigge avstemming for hhv. bil og fly, og så ser hvor avstemminga bærer hen.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor ikke what-if?

2. Hvorfor ikke hangarskip med Seafire?

 

Ser ingen grunn til å avgrense emnet ytterligere. Som Arild nevner, output er begrenset, bedre å gå for bredde enn å avvise de som faktisk tenker uttafor boksen

 

Ellers er jeg enig i det Arild skriver. Uten at min mening har noe å si.  :D

 

Som Kyrre sa: hvorfor ikke What-if?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ingen ting i mot "what if" da jeg selv har planer som kretser i den retning for andre prosjekter (Luftforsvarets F-16 erstating for eksempel:)).  Jeg mener at et tema som oppmuntrer folk til aa bygge modeller av en spesiell flytype tjener til aa vise mangfoldet i varianter og brukere og dermed setter modellbygging i litt videre perspektiv.  Sannheten er i mange tilfelle mer fantastisk enn virkeligheten, og det aa kunne vise til en rekke eller samling og si at "jo, disse floey slik" er et effektivt middel aa kommunisere en av fordelene med modellbygging til de som ikke har noe forhold til det.  Samtidig er det og en fin maate aa demonstrere mangfoldet for de modellbyggere som ikke har noe forhold til temaet.  Naar man begynner aa introdusere fantasiprosjekter, saa huler man ut sannhetsgehalten i samlingen, og en rosa Spitfire maa da vaere bare tull, ikke sant?  For de som ikke vet det, saa er svaret "fakta".

 

Spitfire og Seafire ble laget i over 22000 eksemplarer i en rekke varianter over en periode paa omlag 13 aar.  Det har vaert opererert av en rekke nasjoner - inkludert Norge og nazi-Tyskland - fra slutten av 30-tallet til begynnelsen av 50-tallet, og eksemplarer flyr fortsatt i dag.  Noen av disse har endog tjent til livets opphold som racers.  Er ikke dette nok variasjon?  For aa snu paa flisa - hvorfor maa man bygge en "what if" naar temaet er saa rikt?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, man bygger selvsagt det man har lyst til naar man vil, men spoersmaalet er jo om temaet skal inkludere det absolutt alle har lyst til aa bygge til enhver tid.  Da maa det per definisjon settes grenser, og jeg har redegjort for hvorfor jeg personlig ville sette grensen ved faktiske Spitfire/Seafire.  Blir temaet noe annet, saa er det opp til andre aa sette de grenser de vil.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det ikke kommer noen "what if" Spitfire/Seafire, saa er det vel og meningsloest aa tillate de i dette temabygget?  Naar det er sagt, saa er det nyanser av "what if".  Om noen legger paa et serienummer som ikke er riktig, men resten av flyet er lakkert og dekalert i farger og rundeller som sammen er korrekte, saa ser jeg ikke det som noe problem.  Det jeg tenker paa er norske Griffon Spitfires, 331 skvadron Spitfire i oerkenkamo eller Seafires fra US Navy for eksempel.  Den som vill bygge slikt og stille de i sin respektive klasse i konkurransen skal selvsagt faa lov til det, men min personlige mening er at kriteriene for en Spitfire/Seafire pris ikke skal inkludere de.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så problemet er altså egentlig at man risikerer å dele ut en premie til en modell som ikke er en modell av en "ordentlig" Spit/Seafire? Nei, det skulle jammen tatt seg ut  ;D

 

Jeg tenker nå som så at om noen vil male Spitfiren sin rosa, så er det fremdeles veldig mye erfaringsutveksling man kan bedrive underveis. Det være seg bygge- og maleteknikk. Så får det heller være at det er ett bygg mindre der kan kan sitte og gnukke på referansene.  :P

 

Går an å være inkluderende uten å sprenge rammene for temaet fullstendig. Det er tross alt ikke snakk om å tillate modeller av dette heller:

 

s_spitfire-ale.jpg

 

Men, nå er det jo ikke gitt på forhånd at det er Spit osv. som blir tema da, selv om det virker å være stemning for det. Avstemmingen kommer opp i morra.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nå som så at om noen vil male Spitfiren sin rosa, så er det fremdeles veldig mye erfaringsutveksling man kan bedrive underveis.

 

Rosa Spitfire?  Ikke Barbie-rosa, men dog...

 

http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal3/2701-2800/Gal2741_Spitfire_Manzoli/00.shtm

 

http://www.aircraftresourcecenter.com/Rev2/1101-1200/Rev1200_ModelAllianceDecals_MA72131/rev1200.htm

 

http://www.airplane-pictures.net/image8237.html

 

Saa da spoer jeg fortsatt - er ikke virkeligheten interessant nok?  Synes dog at kommentaren "gnure paa referansene" er ufortjent og nedsettende da den brukes her i hensikt aa portrettere de som vil bygge etter referanser som en form for gledesdrepere og ukreative mennesker som ikke bygger for aa ha det goey.  Husk at de aller fleste modellbyggere bruker referanser i en eller annen form - om det saa er aa male en fantasifigur i henhold til filmen eller detaljere en Custom modellbil med tennplugger og batteriklemmer.

 

Jens

 

PS:  Jeg vil ikke "what if" til livs, og de har en plass, men som sagt, i dette temaet synes jeg *effekten* av et gruppebygg blir stoerre om man kan holde seg til virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,

 

ikke ta alt jeg trykker ut av meg personlig, Jens  ;)  Uansett tror jeg vi skal følge Knuts forslag, og ha en egen sak på om what if skal være lov eller ikke i fly-gruppebygget. Det er nok ingen som tror at what if-modellene vil dominere gruppebygget, og så får det være opp til den enkelte å vurdere om det vil være til gagn eller ikke å la de være med og stemme deretter.

 

Okkesom, med utgangspunkt i det som er blitt nevnt i denne tråden, så har jeg foreløpig disse kandidatene på blokka:

 

  • F-104 Starfighter
  • Bf109
  • DC-3/C-47
  • Spitfire/Seafire
  • MiG 15

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg neppe deltar i fly-gruppebygg, må det være lov å delta i bloggen. ::)

 

All ære til de som har en HELT troverdig modell med reellt forbilde, men det må bli byggegleden som settes i første rekke.

Dersom IPMS utelukker en modell fordi den ikke virker "ekte" er vi helt på jordet.

Jeg og mange andre kommenterer riktignok detaljer/modeller som kan justeres inn mot virkeligheten.

Men det er bare for å øke kunnskapen hos modellbyggerne innenfor tema som vi vet litt om, ikke for å utelukke modellen på noen måte.

 

Dette skulle muligens vært i egen tråd, men det er nå her temaet kom opp. :thumb:

 

Håvard

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom IPMS utelukker en modell fordi den ikke virker "ekte" er vi helt på jordet.

 

 

 

Jeg har ikke - gjentar - IKKE -  tatt til orde for aa ekskludere noen "what if" modell fra aa delta paa LU 2010.  Slike modeller deltar fortsatt i sine relevante klasser.  Forslaget om flygruppebygg gjelder kun for mitt forslag om Spitfire/Seafire og er et tema som gaar paa tvers av alle flyklassene, og vil kun vurdere modeller relevante for gruppebygget. 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom IPMS utelukker en modell fordi den ikke virker "ekte" er vi helt på jordet.

 

 

 

Jeg har ikke - gjentar - IKKE -  tatt til orde for aa ekskludere noen "what if" modell fra aa delta paa LU 2010.  Slike modeller deltar fortsatt i sine relevante klasser.  Forslaget om flygruppebygg gjelder kun for mitt forslag om Spitfire/Seafire og er et tema som gaar paa tvers av alle flyklassene, og vil kun vurdere modeller relevante for gruppebygget. 

 

Jens

 

Ikke lett dette Jens Håkon. Tror det er fjerde gangen du må presisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du på "What if" og "In flight" som tema for gruppebygg, Terje? Joda, det går an å ha med det. Redd enkelte blir forvirra da, men...  ::)

 

Samtidig så fjerner vi oss veldig fra ideen med gruppebygg om å bygge modeller av "det samme" samtidig. (Joda, vi gjorde det med Sjøfly også, men vi se jo hvor mange modeller det kom ut av det...)

 

Av tekniske årsaker så må temaet for gruppebygget og Ja/Nei til "what if" gå som to separate avstemminger. Om det da blir sånn at Spit/Seafire og Ja til What if får flest stemmer i hver sin avstemming, så blir det sånn i gruppebygget også.

 

Jeg tror heller ikke det er så mange som tror at Jens Håkon vil nekte noen what if på LU. Han har bare sagt at han ikke syns what if hører hjemme i Spit/Seafire-gruppebygget. Men det syns jeg altså at flertallet skal få lov til å ta stilling til. Så gjør vi ikke dette noe vanskeligere enn det allerede er blitt.  ;D

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--------------------------------------------------------------------------------

Sitat fra: Jens Håkon Brandal på I dag kl. 14:38

Sitat fra: Håvard Faller på I dag kl. 14:20

Dersom IPMS utelukker en modell fordi den ikke virker "ekte" er vi helt på jordet.

 

 

 

 

Jeg har ikke - gjentar - IKKE -  tatt til orde for aa ekskludere noen "what if" modell fra aa delta paa LU 2010.  Slike modeller deltar fortsatt i sine relevante klasser.  Forslaget om flygruppebygg gjelder kun for mitt forslag om Spitfire/Seafire og er et tema som gaar paa tvers av alle flyklassene, og vil kun vurdere modeller relevante for gruppebygget. 

 

Jens

 

 

Ikke lett dette Jens Håkon. Tror det er fjerde gangen du må presisere.

 

Beklager at jeg uttaler meg uten å lese hele foranledningen.

Det skal ikke gjenta seg.

 

mvh

Håvard ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta med "What-if" på blokka di jeg Arild.

og " In Flight", etter å ha sett modellene til Jens Håkon og Kyrre på LU så er det vel ingen tvil om at fly gjør seg best i lufta.

 

Terje

 

Hvis man bygger en Spitfire paa pinne, og maler den opp som en vinterkamuflert Messerschmitt 109, saa har man i hvertfall dekket flere muligheter:D

 

Joda, fly gjoer seg paa pinne de Terje...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.