Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjøfly gruppebygging? Jeg hiver meg med...


Magne Stenkløv

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på jobb nå og som sjøflyentusiast er jo dette et must å være med på. Har ikke fått med meg denne gruppebyggingen før i dag, så jeg har faktisk ikke bestemt meg for hva jeg skal bygge ennå...

 

Fyllesyk hval er allerede omhandlet på forumet, så jeg skal finne noe annet i min første byggetråd her på forumet....jeg bygger som en klåpe men skitt au, med tilbakemeldinger på åssen jeg gjør ting kan det ligge et pedagogisk utbytte i å kjøre på med en byggetråd. Så tilbakemeldinger er ønsket men pakk det gjerne litt inn og kompenser med billig skryt da jeg har et sårbart sinn.  :P

 

 

Jeg har mange sjøfly liggende; fyllesyk hval, Marlin, Catalina osv så jeg får se hva jeg finner fram. Bygging med tidsfrist og greier har aldri vært min sterke side, og med arving på tur i slutten av juli kan det bli knapt med tid men siden jeg føler meg eplekjekk i dag så lanserer jeg min egen gruppebyggetråd med brask og bram her.

Ambisjonsnivået er rett fra boksen, siden jeg ikke har tid til tung research eller byggekunnskaper til de store modifiseringene.

 

Jeg regner med at det nå sitter milliarder av forumbrukere rundt om i verden og lurer på hvilket fly jeg skal bygge, men jeg skal bruke helgen til å velge ut et objekt. På grunn av debut som bleieskiftarbeider i juli så vil jeg kanskje legge meg på et realistisk objekt...så det er mulig det kommer en 1/72 Grumman Duck istedet for en diger BV 222 :)

 

To be continued....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn...dette ble det jeg skal prøve å smelle sammen før september. Den er gammel og litt grov, med panellinjer og detaljer opphøyd det får ikke hjelpe; bygges skal den.

 

Jeg kjøpte denne brukt et sted, enten på en modellflykonkurranse på flysamlingen på Gardermoen eller på Strømmen. Det jeg fant ut da jeg gikk gjennom modellen er at det mangler et sete til cockpiten, og min bruksanvisning starter på trinn 8 :)

 

Hva de sju foregående trinn skulle være kan jeg imidlertid ikke skjønne da det eneste som er ferdig på trinn 8 er en svært enkel cockpit.

 

Jeg har lett på nettet etter aftermarket saker til denne men har ikke funnet noe. På grunn av at modellen er litt grov så kan det hende at rett fra boksen planen min sprekker om jeg kan få tak i noe stæsj til å sprite den opp litt. Uansett har jeg en fetisj for flybåter og sjøfly så det blir moro å få den ferdig.

 

Bedagelig som jeg er så er bildet jeg legger ved hentet fra en annen nettside, men egne bilder fra byggingen og forhåpentligvis et ferdig resultat vil jeg klaske inn underveis.

marlin.jpg.7ff975e08225423f360d8e243164e69f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

sukk...så var det gruppebygginga da....

 

Mens jeg tidligere i denne tråden ga uttrykk for et nøkternt rett fra boksen ambisjonsnivå er det nå med senket blikk jeg må tilstå at selvinnsikten i dette byggeprosjektet fort rant bort og jeg begynte med noe som jeg ikke har gjort så mye før med det resultat det medførte.

 

For å beskrive litt det som har skjedd siden forrige post: Jeg gikk gjennom settet og kunne konstatere at det ikke var mange deler i settet i forhold til størrelsen på flyet. Etter å ha forlest meg på andre byggeprosjekt på forumet som jeg synes var steintøffe fant jeg ut at jeg skulle være litt vågal og se om jeg kunne sprite opp modellen litt. Noen telefoner til Strømmen og et par timers fånyttes søk å nettet ga det resultat at jeg konkluderte med at det ikke var noe after market å hente.

 

På dette tidspunktet kunne jeg altså ha snudd, bygd flyet rett fra boksen og kommet fra det sånn passe, men nei da. Som en psykose hadde tanken på "å sprite opp modellen" som stemmene inne i hodet så enkelt beskrev det satt seg fast og jeg begynte å se på muligheter til enkle endringer, og etter noen bilder på referansesidene nederst fant jeg ut at det måtte være en small sak å åpne en dør og sette en figur i døra for å lage litt liv.

 

Med en skarp hobbykniv og en hobbydrill fra C. Olson gikk jeg løs på prosjektet med å åpne crewdøra bak vingen.

 

Joda, den helvetes døra SKULLE åpnes, og jeg gikk på med liv og lyst med forsiktige risp med hobbykniven. Angeren slo meg etter få minutter da det der ikkke gikk så smertefritt som jeg trodde, forledet som jeg var av andre mer fingernemme byggeres beskrivelser her på dette forumet. Det viste seg at plasten var ganske tykk og i tillegg litt bløt så det var ikke lett å skjære gjennom. Tiden gikk og tålmodigheten forsvant og forsiktig kvasikirurgisk fintfølelse ble erstattet av stump vold og grov uaktsomhet med den følge at da jeg endelig var ferdig med faenskapet så det ut som flyet hadde fått en fulltreffer av noe med trøkk i eller som om døra var fjernet av kommunale grøftegravere.

 

Her er en link til noen bilder av flyet: http://home.earthlink.net/~patron40/

P1010074.jpg.185df7e1e1b0ffd1ea0c4c5bcb6267f5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet over så jo flatterende ut så jeg setter inn et til....Edit: skamferingen av plasten kommer ikke så gått fram på bildene faktisk, de blir så små her på forumet ser jeg (noe jeg sikkert kan påvirke om jeg forsker på det...)

 

Jeg må pusse en del på skiten før jeg kan gå videre med bygginga, og etter å ha sett på bildene som ser mye bedre ut enn originalen må jeg si at jeg nesten ble motivert til å gå ut og fortsette på flyet....

 

Åssen i huleste gjør dere andre det når dere skal skjære ut ting som dører og luker? hva slags verktøy er det jeg burde ha siden jeg aldri fikk følelsen av å treffe helt med kniv og hobbydrill.

 

P1010077.jpg.27110c528807f3205626d26b67635b80.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen i huleste gjør dere andre det når dere skal skjære ut ting som dører og luker? hva slags verktøy er det jeg burde ha siden jeg aldri fikk følelsen av å treffe helt med kniv og hobbydrill.

 

Ikke noe annet enn du har gjort, men jeg bruker fil og pussepinne på den siste biten. Det kan fort skjære seg med kniv på finskjæring. Legger ved en liten illustrasjon som viser min fremgangsmetode.

kappehull.jpg

 

JR

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke heilt hva slags kniv du bruker, men jeg bruker en vanlig hobbykniv med utskiftbare blader. Det er viktig at bladet er skarpt. Noen anbefaler også å varme opp knivbladet, slik at det blir som å skjære i smør. Jeg har ikke hatt særlig suksess med akkurat det siste.

 

En stållineal eller liknende er greit å ha som støtte når en skjærer, dersom det ikke er et dypt spor å skjære i. Jeg pleier å risse forsiktig først, slik at det blir et fint spor som knivbladet følger når jeg legger mer trykk på etrter hvert. Bruker en baksida av knivbladet å risse med først, er det mindre sjanse for at kniven kommer ut av sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jan Roger viser - poenget er å ta det gradvis - mange små huller godt innenfor kanten som så forenes med forsiktige knivkutt. Etterpå går man over med nålefiler/pussepinner for å få åpningen pen. Så lager man ny dør av ... rømmelokk for eksempel ;). Denne metoden er mer "safe" enn å forsøke å skjære ut døren i én hel del.

 

Så hjelper det utrolig med litt erfaring da. Og erfaring får man kun ved å stadig prøve seg på nye ting. Men det lurt å ta ett trinn på lærekurven om gangen. Ellers kan man fort "brenne seg ut" som modellbygger.

 

Veien videre for deg blir å file hullet til riktig form. Dersom du har fjernet for mye plast noen steder kan det bli nødvendig å lime på plastbiter (feks fra støperamme eller rømmelokk).

 

Lykke til videre!

 

Ragnar ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

joda....her går det ikke fort men framover går det håper jeg. storken var innom her for et par uker siden og la igjen stenkløv jr som tar en del tid. det har dermed vært en pause i bygginga men det er bare gøy. jeg har jo forhåpninger til at gutten skal få akkurat samme interesser som meg (fly fotball modellbygging med mere) og gjør han ikke det så er det jo en trøst at han en dag blir gammel nok til å klippe plena så kan jeg bygge modeller istedet selv.

 

men tilbake til flybåten...jeg driver og maler en gubbe fra Hellers sett med bakkemannkaper fra usaaf ww2 i mer maritime farger for å få gubben til å se ut som navy groundcrew. på nettsiden

 

http://www.vp44goldenpelicans.com/photoP5M.htm

 

fant jeg et bilde av crew tatt på vingen til en Marlin som er referansen for fargene på uniformen som jeg tar sånn passe på feelingen ut fra bildet.

 

planen er  å plassere gubben i den døra jeg har erstattet med et krater i flyskorget. kratereret er forsøkt pyntet litt på så det med sportslig velvilje kan passere som en åpen dør.

 

dette byggeprosjektet har ihvertfall gitt meg en liten pekepinn på hva jeg skal gjøre for å åpne dører på flyskrog gjennom innspill i denne tråden, samt en dritsvær pekepinn på åssen jeg IKKE skal gjøre det for å åpne dører gjennom de løsninger jeg selv valgte til å begynne med :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

...så var det dette prosjektet da....det ser ut som det ender på modningshylla for senere videreforedling. familieforøkelse har jo ført til mindre byggettid, men hovedårsaken til at jeg girer ned dette prosjektet er at det mangler mye i byggesettet. i tillegg til at både begynnelsen og slutten i byggebeskrivelsene mangler så har jeg undervis funnet at det mangler deler også. som nevnt øverst kjøpte jeg dette settet brukt.

 

det er fullt mulig å kline sammen flyet og lage løsninger for ting som mangler; en bakkesituasjon med presenning over den ene motoren kamuflerer for eksempel at settet mangler en engine cowling. fullt mulig å få til flyet med andre ord, men det har dukket opp så  mange mangler at det for øyeblikket ikke er spesielt moro å bygge på flyet.

 

flyet skal bygges ferdig, men jeg er sjanseløs på tidsfristen, så jeg stresser ikke mer med denne biten nå men fokuserer på en T34 som skal bygges som ren terapi (samt for å rydde vekk panser sett i hylla for å gjøre plass til flere fly).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at de andre byggerne heller vil nå den sjanseløse fristen, hvis de ikke "demonbygger"  i det skjulte. Foreslår å forlenge fristen til LU/LK 09. :thumb: Relativt meningsløst med gruppe bygg når ingen har fått noe ferdig innen fristen, mener jeg da. Ellers et heftig måkefly, du absolutt burde gjøre ferdig en gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at de andre byggerne heller vil nå den sjanseløse fristen, hvis de ikke "demonbygger"  i det skjulte. Foreslår å forlenge fristen til LU/LK 09. :thumb: Relativt meningsløst med gruppe bygg når ingen har fått noe ferdig innen fristen, mener jeg da. Ellers et heftig måkefly, du absolutt burde gjøre ferdig en gang....

 

Det kommer en lengre oppdatering på sida mi rundt fristens utløp.  Ellers var det litt optimistisk å starte på en så stor maskin som Ju52 på våren md utesesong, hage, ferie etc rett rundt døren og tro at den skulle bli raskt ferdig.  Men dette diskuterte vi litt i vår også.  Jeg blir ikke ferdig før fristen og det var mye mer konverteringsjobb enn jeg hadde regnet med i starten så mitt mål er å stille den ut på neste LU.  Og det mener jeg at jeg skal kunne klare.

 

Magne:  synd det ble stopp men jeg regner med du kommer sterkt tilbake ved en senere anledning.  Jeg tror alle har startet på mange prosjekter som det ble stopp i av ymse årsaker.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det vært andre aktiviteter i sommer som har gjort at Junkersprosjektet har blitt lagt på is. Men nå er jag klar til å ta den opp igjen. Jeg har min egen frist som jeg jobber mot og som begynner å presse meg litt.

 

Ellers har vel ikke temaet for gruppebygging fungert etter min mening. For meg har gruppebygging mening når flere bygger mer eller mindre samme modell samtidig. Da kan vi dra nytte av hverandres erfaringer. Norseman og VW Karmann var gode eksempler på det. Når det eneste felles er at flyene kan lande og ta av på vann, så faller mye av hensikten bort. Vi skulle nok heller valgt Spitfire som tema .... Skjønt, jeg har jo hatt stor nytte av å følge Trond Olafs byggetråd.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at temaet er litt for vidt og det burde ha begrenset seg til en flytype. Kanskje vi skulle avvikle dette som gruppebygging og heller satse på feks Spitfire eller Starfighter mot LU? Eller går det ann og ha flere grupper gående. Litt mere sammenlikningsgrunnlag og inspirerende sådan.

Min resin BV-138 står litt i stampe for tiden, skulle gjerne vært nedi Danmark og sett på skrogrestene der for å avklare noen ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativene slik jeg ser det, er (siden vi allerede har et flygruppebygg med forlenget frist (F-16)) som følger:

 

  • Forlenge sjøflyfristen til LK 2009
  • Avslutte den og bli enige om et annet tema med definert frist

 

Ellers ser jeg nå at jeg skrev dette:

 

Jeg er litt stemt for å la sjøfly-bygget gå til 1. september og ferdig med det, og de som ikke nådde fristen, får gjøre seg ferdig "på egen hånd".

 

i tråden der vi bestemte oss for tema.

 

Så da bør jeg vel følge opp dette og stemme for alternativ 2. Men, flyfolket får bestemme. Det som er sikkert, er vi ikke både forlenger fristen for sjøflybygginga og oppretter et helt nytt flygruppebygg samtidig. Siden vi jo har (minst) ett på gang allerede, som tidligere nevnt.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes en mortifisering av sjøflygruppebygget er riktig, nå er det snart 1 sept anyway. Ser ikke ut til at noen rekker å få noe som helst ferdig innen da, sannsynligvis heller ikke til LU 09. Ser ut som det er litt for store og amisiøse prosjekter i gruppen.

En singel motor jager feks Spitfire eller Starfighter burde være mere realistisk. Da kan alle samle seg om en flytype og det er rimlig god tid til å bli ferdig.

 

Man kan jo være så streng at om man ikke har gjort noe med feks 30 dagers mellomrom så blir man hivet ut av tråden :o Tja :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med erfaringene fra dette prosjektet så sier jeg meg enig i at sjøfly er for generelt for gruppebygging. jeg ville nok hatt mye mer å hente (lære av andres tråder) av å være med på en gruppebygging som dreide seg om en felles flytype.

 

temaet "sjøfly" er nærmere et tema for en konkurranse på samme måte som "afrika" eller "q". da er det mer rom for mangfoldet. i en gruppebygging blir det fort litt for lite ensartet.

 

når det er sagt så må jeg jo innrømme at jeg som sjøflydigger selv stemte for sjøfly fra starten av (mener jeg å huske..) og jeg synes emnet er like fascinerende som før, men for gruppebygging synes jeg ikke det fungerte helt da...

 

nåvel. like blid, som det heter. da er det bare å hive seg over noe annet.

 

så jeg går for en ny gruppebygging med smalere tema og ikke for forlenget frist på denne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at noen rekker å få noe som helst ferdig innen da, sannsynligvis heller ikke til LU 09. Ser ut som det er litt for store og amisiøse prosjekter i gruppen.

 

At sjøfly ble et for vidt begrep er jeg enig i men at ingen kommer til å bli ferdig innen LU er jeg derimot sterkt uenig i.  Prosjektene er store og ambisiøse ja, men ikke for store.  Det som vi derimot kan ta lærdom av er at gruppebygging som startes på våren, helt mot slutten av hovedsesongen, bør ha en lettere karakter, ala "sommerbygging" som f.eks. "rett ut av eska".  Større prosjekter som involverer mye resin, ombygging og scratching må det være plass til men vi kan jo ta en diskusjon på om vi burde ha disse med i "vanlig" gruppebygging da disse vil naturlig kreve veldig mye lengre tid.  Prosjekter som Ju52 i 1/48 er uansett noe som utvilsomt tar tid og som vi nok med fordel kunne startet på høsten og latt gå litt lengre utover vinteren enn 3mnd.

 

Det er greit at gruppebygginga er avsluttet siden det var lite aktivitet der.  Men jeg (og Nils) kommer uansett til å fortsette Ju52-bygginga og så satser jeg på at vi stiller ut våre Junkere på LU.

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må da for all del fortsette byggingen av JU-52 ene deres. De blir sikkert helt fantastiske med all rescearch og resin. Det er ikke slik jeg mente det. Jeg ønsker heller ikke å avvikle gruppebyggingen fordi jeg selv kanskje ikke blir ferdig med min Bv-138. Den går sin gang uten kompromisser. Det som er fint med gruppe bygge er at det skyter fart i prosjekter og at man har en deadline.

 

Har selv en gang bygget JU-52 settet, da med hjul og det er et flott sett. Tror ikke jeg kommer til å bygge  en til. Litt for plasskrevende og jeg har nok heller ikke stor nok fasinasjon for forbildet akkurat nå.

 

Sjøfly gruppebyggingen kan jo sikkert reddes hvis et par andre JU-52 byggere melder seg.

 

Lykke til alle sammen.

 

Tror jeg finner frem en Spit snart jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådene som kom fra "Fra Spitfire til F-16" er flyttet tilbake dit. De øvrige trådene får kanskje gå tilbake til galleriet/vedkommendes evt. arbeidsbenk. Har ikke vært så striks på dette i de andre gruppebygga, men her ble det jo uvanlig lite ferdig, kan man kanskje si ;)

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.