Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan rekruttere til LU/motivere "nykommere" til å stille ut?


Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

jeg tar dette som en egen tråd selv om ideen springer ut av alt snakket om klasseinndelinger. Det jeg har syntes har vært et problem med mye av klassediskusjonen, er at jeg føler at klasseinndelingen brukes som et instrument for å rekruttere til LU. Man ser for seg at klasseinndeling på den ene eller andre måten skulle kunne senke terskelen for å delta, og øke premiesjansene.

 

Jeg er overbevist om at dette er totalt feilslått, og at klasseinndelingen og premiesystemet skal og må fokusere på det som står på bordet, og ikke de som går rundt.

 

Men hva kan man da gjøre for å få flere til å tørre å stille ut? Om jeg tar meg selv som eksempel, så var min største "angst" i forbindelse med LU-debuten ikke fryktet for å ikke få premie (det visste jeg jo godt at jeg ikke ville få), men frykten for å dumme meg ut med en modell som lå langt under nivået forøvrig. Ikke alle tenker sånn, men jeg syntes dette var en bøyg å komme over, men så viste det seg jo - som det ofte gjør - at det ikke var så mye å være redd for. Ikke bare var det en og annen modell som tom. var "dårligere" enn min, men folka rundt bordene var hyggelige folk som ikke lo av deg selv om du var ny der.

 

Så mitt forslag (foruten å innføre Årets nykommer innenfor alle sjangere, ikke bare for hele showet under ett), er som følger: Førstegangsutstillere får tilbud om å få sin modell evaluert av en eller flere drevne modellbyggere innen samme sjanger, som kan si noe om hva som er bra og hva som kan forbedres med deres modell, med hovedvekt på byggeteknikk og finish. Historisk korrekthet eller mangel på sådan, påpeker kun dersom vedkommende ber om å få dette vurdert.

 

Jeg ser for meg at å få dette i litt mer organiserte former kan være en hjelp til de ferske, og hjelpe dem til å forstå at det ikke er superdetaljering som vinner premier, men solid håndverk som alle må kunne.

 

Noe å tenke på?

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å få arrangert en slags workshop på LU09 der teknikker og verktøy blir demonstrert for de som går med en utstiller i magen. Det vil ikke gi konsekvenser på første LU, men av alle "lurkerne" vil en teknikk-demo medføre klart bedre resultat og klart lavere terskel for å delta.

Jeg synes forsåvidt at en egen "Nykommer"-klasse kanskje kunne være en idé? Valgfritt altså.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toppers Arild ;)

 

dette hørtes flott ut.. og det med å kunne få en vurdering av erfarne byggere tror jeg er litt viktig for de nye.. jeg som selv regner meg som ny i dette, pleier å  spørre og grave mye hos Per Olav og viser frem det jeg har gjort til han.. og får endel tips av han.. og ja.. har lært myyyye av han gitt ;D så det er absolutt nyttig tror jeg:)

 

ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg var på utstilling, så jeg at jeg kunne bygg like godt som de "dårligste" modellene. Jeg hadde ikke egne modeller med. Følte det var vanskelig og komme i kontakt med de som hadde modeler utstilt. For meg var ikke det bare at modellene kanskje ikke var bra nok, men jeg kjente ingen fra før. Dette ble bedre når jeg stilte ut selv. Lærte mye på den utstillingen og fikk mange kontakter. Man er gjerne redd modellene ikke er bra nok. Tror dette forumet er den beste plassen til og rekrutere nye utstillere til LU. Her får en råd og vurdering av modelene sine, som gjør det lettere og komme over bøygen. Har møtt flere som har gått via forumet til utstillinger. Her blir man liksom kjent med andre byggere, som man treffer igjen på utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg var på utstilling, så jeg at jeg kunne bygg like godt som de "dårligste" modellene. Jeg hadde ikke egne modeller med. Følte det var vanskelig og komme i kontakt med de som hadde modeler utstilt. For meg var ikke det bare at modellene kanskje ikke var bra nok, men jeg kjente ingen fra før. Dette ble bedre når jeg stilte ut selv. Lærte mye på den utstillingen og fikk mange kontakter. Man er gjerne redd modellene ikke er bra nok. Tror dette forumet er den beste plassen til og rekrutere nye utstillere til LU. Her får en råd og vurdering av modelene sine, som gjør det lettere og komme over bøygen. Har møtt flere som har gått via forumet til utstillinger. Her blir man liksom kjent med andre byggere, som man treffer igjen på utstillinger.

 

Dette kjenner jeg meg igjen i, jeg viste jo ikke engang at det var et så stort å seriøs miljø i Norge. Hadde det ikke vært for dette forumet, og de jeg har blitt kjent med her. Som igjen har dratt meg med på møter. Så hadde jeg nok aldri kommet meg på en "ustilling" og i hvertfall ikke stilt ut selv.

 

Det eneste jeg kan tenke meg hjelper for å få folk til å stille ut for første gang. Er å ha en egen klasse for de, på en egen del av bordet. Ikke alene, men heller ikke så de sklir inn i de mer etablerte. Men utenom junior klassene, så vil det jo være voksne som faller utenom de klassene. Og disse har kanskje ikke de helt samme sperene. Slik at det å stille ut i en egen klasse (riktig nok frivillig) bare ville gjort det være for de å møte opp. Det kan jo og være med på å tydeligjøre forskjeller også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en egen klasse for "ferskingene", hvordan gjør man det da? Første gang på LU, første gang på en hovedkonkurranse i et land, første gang på konkurranse i det hele tatt?

 

Jeg tror mer på å dele ut nybegynnerpris i hver hovedklasse, mulighet for å få gode råd fra erfarne byggere.

Vi er jo voksne mennesker (bortsett fra juniorene og ungdommene da :) ). Er man for redd for å delta, så får man heller vente et år. Jeg gjorde det selv. 2-3 år tok det nok fra jeg først var på LU til jeg tok mot til meg og viste frem mine kreasjoner. kall meg feig, men det ordnet seg til slutt. :)

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel talt, Arild. Jeg stilte ut min første modell på LU i år, i sikker forvisning om at jeg ikke kom til å vinne noe som helst. Jeg gjorde det  for "å ha gjort det", for å få erfaringen slik at det blir enklere neste gang. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i angsten for å stille ut noe som skiller seg veldig negativt ut. Jeg opplevde det hele som kanskje litt for uproblematisk i den forstand at det hadde vært godt å få noen tilbakemeldinger, så tilbud om en slags veiledningssamtale med en erfaren bygger hadde vært flott!

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at dette var et supert forslag fra Arild. Tror det hadde økt lysten til å ta med modeller for mange.

 

Jeg er dog ikke så sikker på dette med egen nykommer klasse. Når jeg en gang kommer meg på LU blir jeg nykommer, men etter å ha deltatt på forumet og NC føler jeg meg vel ikke helt som nykommer alikevel. Var det da en egen nykommer-klasse tror jeg ikke jeg ville vært komfertabel med å stille i den.

 

Men slik som i år med en egen pris for årets nykommer synes jeg er kanonbra, det bør fortsette.

 

Ellers er jeg også helt sikker på at forumet er det beste rekrutteringsstedet. Med den gode tonen her inne faller nok en god del barrierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi skal spesifisere "nykommer" til å gjelde førstegangsutstiller. Jeg vil tro de fleste er over kneika når de har deltatt på SC, NC eller Østkonken, eller utstillinger i Utlandet. De fleste av våre svenske venner var "nykommere", men de var vel ikke akkurat førstegangsreisende i utstillingssammenheng.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skulle avgjøre hvem som var årets nykommer tok vi faktisk hensyn til dette. Meningen, sjøl om det ikke var uttalt, er jo sjølsagt at vi skal belønne de som er helt ferske i konkurransesammenheng. At man ikke har deltatt i en IPMS-norge-konkurranse gjør ikke nødvendigvis at man er kvalifisert til å kalles "nykommer".

Men dette skal vi sørge for blir bedre definert - uansett hva slags løsning vi ender på.

Jeg må si at "nykommer" innen hver klasse appellerer.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.