Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket premieringssystem på LU??


Anbefalte innlegg

 

Spørs litt hvilken sport man plukker ut, det er også mange typer konkurranser hvor man får delte førsteplasser. Golf, sjakk, skyting...

 

Systemet med "fritt" antall gull, sølv, SHO og HO fungerer meget bra på Euromilitaire og jeg kan ikke huske at det noen gang har vært noen klager på det systemet. Man bør sette opp kriterier slik at det ikke går inflasjon i premier, maksimum en viss prosent premier ut fra antallet i en klasse, sammen med dommernes vurdering av hvor mange som fortjener premie.

 

Hvordan skal man for eksempel skille mellom to eller tre gode modeller hvor man ikke kan finne "feil"?? Skal man da gå inn og "synse" og finne "feil" bare for å finne et alibi for å gi den ene et fortrinn over den andre? Jeg synes ikke det er noe vi er tjent med verken for deltakerne eller konkurransen sin del. Jeg har vært med på mange konkurranser som dommer hvor det rett og slett er tilfeldigheter som avgjør om en modell tar 1. og 2. plass.

 

Øyvind

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

Spørs litt hvilken sport man plukker ut, det er også mange typer konkurranser hvor man får delte førsteplasser. Golf, sjakk, skyting...

 

Systemet med "fritt" antall gull, sølv, SHO og HO fungerer meget bra på Euromilitaire og jeg kan ikke huske at det noen gang har vært noen klager på det systemet. Man bør sette opp kriterier slik at det ikke går inflasjon i premier, maksimum en viss prosent premier ut fra antallet i en klasse, sammen med dommernes vurdering av hvor mange som fortjener premie.

 

Hvordan skal man for eksempel skille mellom to eller tre gode modeller hvor man ikke kan finne "feil"?? Skal man da gå inn og "synse" og finne "feil" bare for å finne et alibi for å gi den ene et fortrinn over den andre? Jeg synes ikke det er noe vi er tjent med verken for deltakerne eller konkurransen sin del. Jeg har vært med på mange konkurranser som dommer hvor det rett og slett er tilfeldigheter som avgjør om en modell tar 1. og 2. plass.

 

Øyvind

 

I golf har de da omspill av enkelt hull til de får skilt såvidt jeg kan huske å ha sett på tv, slik som skyting har omskyting.

Ikke sikkert dette blir brukt i alle konkurranser, men det er brukt for å skille.

 

Tilbake til emnet.

At man går inn og "synser" og finner "feil" er vel akkurat det dommerne gjør i utgangspunktet?

Så lenge det er mennesker som dømmer så dreier det seg om "synsing" i denne sammenhengen.

Jeg har aldri vært på Euromilitaire, og kommer nok aldri dit heller, men etter det lille jeg har hørt om det så er det helt andre dimensjoner over det arrangementet i forhold til LU, og kanskje ikke helt sammenlignbart. Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å endre på det systemet vi har brukt de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å endre på det systemet vi har brukt de siste årene

Men hvilket system mener du? vi har hatt både 1.-2.-3. plass og Klassevinner, SHO og HO

Kim

 

Jeg mener det som har vært de fire årene jeg har deltatt. 1.-2.-3.plass

Mitt først år som deltaker var i 2005, og Lu har hatt en flott utvikling siden da, men det har jo blitt diskutert

Klasseinndeling og bedømming til det kjedsommelige i etterkant hvert år, og spesielt etter at vi fikk dette fine forumet. Jeg har ikke tro på at det er så smart å endre så mye fra år til år. Nå ble klasseinndelingen og dømming endret til i år. Klassene skal revideres innfor neste år, siden det var enkelte uheldige utslag der, men det er ikke dermed nødvendig å endre dømming og premiering også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk at det "gamle" systemet med gull, SHO og HO har noe for seg. Både for at det kan virke motiverende hvis flere ser at de faktisk har sjangsen til å få premie, og fordi jeg som førstereisgutt som dommer opplevde at det faktisk kan være utrolig vanskelig å rangere enkelte modeller. I de bilklassene jeg dømte i, var det for det meste enighet om førsteplassen, mens fire og fem kandidater til andre og tredje. Alle disse var omtrent på linje byggeteknisk, det var stort sett bare forskjellige småting som trakk ned. Og hver dommer hadde kanskje forskjellig syn på hvilket av disse "minusene" som var mest utslagsgivende. Hva trekker for eksempel mest ned av en litt uheldig foliejobb på listene, eller en kromgrill som ikke er svartvasket? Og hva med en kanonbygd bil, med litt appelsinskall i lakken...?

Begge disse modellene kunne fint fått samme poengsum hvis vi hadde hatt den type dømming, (Noe jeg frykter hadde tatt veeeeeeldig lang tid, og avstedkommet masse unskyldninger for å slippe å være dommer...) slik at begge i praksis er like gode modeller. Det mest rettferdige da hadde selvsagt vært å kunne gi begge en SHO eller HO....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt folkens, før det koker over av sinne og ergelse blant dere: Det vil ikke bli noen store, radikale endringer hvis vi går over til SHO, HO osv.

Jeg ser for meg, ihvertfall de nærmeste årene, et opplegg med et dommerpanel som jobber separat i de klassene de bedømmer. (Med eller uten poengskjema) Disse går etterpå sammen for å diskutere rangering. Omtrent som i dag. Det eneste som vil merkes for de "på gulvet" er at innimellom, og jeg gjentar; innimellom, vil det bli delt ut mer enn en premie av samme valør i samme klasse.

Totalt vil det bli mer rettferdig mener nå jeg. Som dommer oppdager jeg til stadighet at jeg uten problemer og dårlig samvittighet kunne ha valgt både fem og seks premierte modeller i samme klasse.

Det blir altså ingen ny Armageddon hvis vi legger om, og arrangørene vil sikkert bestrebe seg til det ytterste for å gi oss et fullverdig LU uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skape total forvirring: her er en email jeg fikk av Erik fra Malmø i forbindelse med dette temaet og også en sak ang. vignett/Diorama tråden som kan leses om annet sted på dette forumet:

 

Tror jeg må til Malmø på høsten å sjekke ut dette i praksis?

 

"Hej Atle!

 

Jag har följt diskussionen om klasser och premier på IPMS Norges hemsida med stort intresse.

Får jag föreslå att du tittar på C4-OPENs klassindelning och premier. om jag får säga det själv så ligger vi i framkant i Sverige vad gäller bedömning och klasindelning.

Vi har ett helt öppet system (som på Euro) men domarna delar bara ut poängen (varje domarpar/grupp domare lämnar in ETT gemensakmt protokoll som dom kommit överens om, dvs inte som på IPMS-OPEN i Sthlm där domarna lämnar in separata protokoll), medan tävlingsledningen premierar (guld, silver o broms) efter domarnas protokoll (detta eftersom det finns snåla domare och givmilda domare, domare kan inte "kallibreras" utan är individ

uella) .

Klasserna har tidigare byggt på "avancerat" och "standard". Detta ändrade vi på förra året.

Anledningen var propblemet med gränsdragningar.

Vi har valt ett syst med olika bedömning där man inte tjänar på superdetaljerade och scratchbyggen i det vi kallar för "allmän" bedömning. Byggaren väljer alltså om han vill tävla i "allmän" eller "utökad" bedömning. I "utökad bedömning tas detaljering o svårighetsgrad med som kriterier.

På detta sätt blir man inte "straffad" för att man valt att byta ut en enstaka del el likn utan kan delta i "allmän" bedömn (tidigare var man hänvisad till "avancerad" om man gjort detta och tävlade mot superdetaljerade modeller mm).

Vi har gjort liknande med diorama där vi skiljer på klasserna genom att ta med "Ide" och "komposition" (två olika kriterier) i "utökad" bedömning medan vi bara tar med "komposition" i "allmän" bedömning.

Detta gjorde vi eftersom ordet "vignette" betyder så olika saker för olika byggare men vi tror att det är detta som byggarna är ute efter.

Titta gärna på vår hemsida:

 

www.c4-open.nu

 

Maila mej om du vill veta mer.

Kanske skulle du kontakta vår huvud.domare Mats Edholm som är vår "guru" på detta område!

 

Mvh

 

Erik (Och tack för senast, det var "hyggeligt"!)

 

:-)Sitat slutt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner i likhet med Sigve fint lite av hvorfor vi på død og liv skal dele ut så mange premier. Det er ikke Euromilitaire eller SMW dette her.

Jo, kanskje er det urettferdig at en modell rangeres over en annen modell som er akkurat like god, men jammen er det mye annet som er urettferdig også her i verden. Dette er faktisk bare en hobby, og det er grenser for hvor komplisert ting trenger å være.

Og jeg tror jeg må lese gjennom de C4-greiene et par-tre ganger til sakte. Jeg skjønte ærlig talt ikke en dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner i likhet med Sigve fint lite av hvorfor vi på død og liv skal dele ut så mange premier.

Jeg får gjenta det ennå en gang:

"......Det eneste som vil merkes for de "på gulvet" er at innimellom, og jeg gjentar; innimellom, vil det bli delt ut mer enn en premie av samme valør i samme klasse"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største ulempen med å skulle kåre én vinner i en klasse, er de tilfellene der du har to modeller som på bordet ser like bra ut, og der du kanskje ikke finner noen feil i det hele tatt. Hva gjør man da?

 

Det som er blitt gjort i enkelte tilfeller, er da at dommerne avgjør på bakgrunn av hva de mener må ha vært den vanskeligste jobben. Står striden mellom et Airfix-sett og et Tamiya-sett, så er det gitt at Tamiya-settet er planke og Airfix noe drit å få sammen, og at sistnevnte derfor fortjener premien mer.

 

Et slikt spisset eksempel vil nok de fleste nikke anerkjennende til. Men er det rimelig å forlange av dommerne at de har en komplett oversikt over alle sett i sin sjanger? Det hele blir jo ekstremt avhengig av hvor erfaren den enkelte dommer måtte være, og hva denne tilfeldigvis vet. På sist LU måtte folk dømme sjangre de normalt ikke dømte mye i. Da er det plutselig veldig mye informasjon man mangler for å kunne synse på rimelig vis. Hva gjør man om man står og skal velge mellom to like gode modeller, men der ingen av dommerne engang har hørt om produsenten av den ene? Slår man kron og mynt?

 

Systemet med å dele ut 1-2-3 uansett slår også litt feil ut i de tilfellene der ingen av modellene i en klasse er fri for basisfeil. Jeg mener at limsøl eller silvering ikke bør forekomme på en premiemodell, men har man ikke anledning til å la være å gi premie, så vil man oppleve at en modell med basisfeil får en førstepremie fordi de modellene den stod sammen med var enda dårligere, samtidig som en tilnærmet prikkfri modell i en større klasse kunne havne utenfor pallen. Med et gull-sølv-SHO-HO-opplegg, ville limsølsmodellen ikke få medalje, evt. en HO, mens den tilnærmet prikkfrie modellen kunne fått fortjent oppmerksomhet.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hensiktene ved dommerdømming er å få dommere med erfaring som kan dra nytte av den erfaringen de har opparbeidet seg, og ved at de skal bedømme modellene i team, så er sjansen stor for at en av dommerne vet noe om et spesielt emne eller byggesett.  At det var dommere som ikke hadde kategorien som sitt "spesialfelt" gjør selvsagt at man ikke kan forventes å vite noe om absolutt alle byggesett som er gitt ut.  Nå skal man heller ikke overdramatisere - vanskelighetsgraden kommer inn som "tie breaker" der modellene ellers fremstår som likeverdige, og det er kun premiekandidatene som det var aktuelt å bedømme på denne måten.

 

Forslaget om et system som er helt nøytralt og som kun måler en modell opp mot en gitt standard samsvarer med de flestes oppfatning av rettferdighet - man får det man fortjener.  Det naturlige oppfølgerspørsmålet til dette blir da - hvordan skal det gjennomføres?  Dette må og besvares på en tilfredsstillende måte før forslaget kan klubbes igjennom.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er blitt gjort i enkelte tilfeller, er da at dommerne avgjør på bakgrunn av hva de mener må ha vært den vanskeligste jobben. Står striden mellom et Airfix-sett og et Tamiya-sett, så er det gitt at Tamiya-settet er planke og Airfix noe drit å få sammen, og at sistnevnte derfor fortjener premien mer.

 

Jeg trodde den ferdige modellen var det man skulle bedømme, og ikke veien dit. At noen velger å bygge sett som er helt håpløse, skal det gi noe fordel ved bedømmingen? Det er jo selvpåført pine... :)

 

Dersom man f.eks. i skiskyting har to løpere som passerer mållinjen med identisk tid, men den ene måtte gå tre strafferunder,  så vinner vel ikke han med tre strafferunder av den grunn bare fordi han måtte yte mer for å vinne. De får da et gull hver.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal man heller ikke overdramatisere - vanskelighetsgraden kommer inn som "tie breaker" der modellene ellers fremstår som likeverdige, og det er kun premiekandidatene som det var aktuelt å bedømme på denne måten.

 

Nei, vi skal ikke overdramatisere (og det gjør jeg heller ikke), men hva gjør du når dommerne faktisk ikke har den kunnskapen du forutsetter at de har om modellene som inngår i en "tie breaker"?  Min påstand er at vi ikke har - og umulig kan få - dommere som kan dømme på dette grunnlaget. Rett og slett fordi "lett" og "vanskelig" til syvende og sist er subjektivt.

 

La meg gni inn poenget med et mindre opplagt eksempel da.

 

Sett at det ikke var to Nimroder på LU som var laget ut av et dårlig sugesett og med masse skratsj, og det ikke var mulig for det blotte øyet å finne feil på noen av dem, og de begge hadde finish på samme nivå. Hvilken skulle få premie? Ut i fra tankegangen noen da forfekter, så skal man avgjøre på vanskelighetsgrad, men det er ikke mulig. Og skal man da henfalle til hva man tror modellbyggeren har gjort? Kanskje den ene har presentert bygginga si i detalj på forumet, mens den andre ikke har gjort det. Da har man ulik informasjon om byggeprosessen, noe som kan slå skjevt ut det også. Så lenge man insisterer på å ta med forhold ut over det man ser på bordet i betraktningen.

 

Så slik jeg ser det, vil ikke denne situasjonen nødvendigvis oppstå veldig ofte. Men når den oppstår, så ser jeg ingen saklige og overbevisende argumenter for å hvordan man skal kunne skille modellene fra hverandre, og man bør gi begge samme premie.

 

Selv om det en gang i blant vil kunne skje at det kommer en snik og vinner enkle premier fordi han bygger Tamiya. For er det ikke det som er problemet egentlig? At man ikke liker at noen har bygd noe man tror er enklere å få sammen enn en selv?  ::)

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største ulempen med å skulle kåre én vinner i en klasse, er de tilfellene der du har to modeller som på bordet ser like bra ut, og der du kanskje ikke finner noen feil i det hele tatt. Hva gjør man da?

 

Det som er blitt gjort i enkelte tilfeller, er da at dommerne avgjør på bakgrunn av hva de mener må ha vært den vanskeligste jobben. Står striden mellom et Airfix-sett og et Tamiya-sett, så er det gitt at Tamiya-settet er planke og Airfix noe drit å få sammen, og at sistnevnte derfor fortjener premien mer.

 

Et slikt spisset eksempel vil nok de fleste nikke anerkjennende til. Men er det rimelig å forlange av dommerne at de har en komplett oversikt over alle sett i sin sjanger? Det hele blir jo ekstremt avhengig av hvor erfaren den enkelte dommer måtte være, og hva denne tilfeldigvis vet. På sist LU måtte folk dømme sjangre de normalt ikke dømte mye i. Da er det plutselig veldig mye informasjon man mangler for å kunne synse på rimelig vis. Hva gjør man om man står og skal velge mellom to like gode modeller, men der ingen av dommerne engang har hørt om produsenten av den ene? Slår man kron og mynt?

 

Systemet med å dele ut 1-2-3 uansett slår også litt feil ut i de tilfellene der ingen av modellene i en klasse er fri for basisfeil. Jeg mener at limsøl eller silvering ikke bør forekomme på en premiemodell, men har man ikke anledning til å la være å gi premie, så vil man oppleve at en modell med basisfeil får en førstepremie fordi de modellene den stod sammen med var enda dårligere, samtidig som en tilnærmet prikkfri modell i en større klasse kunne havne utenfor pallen. Med et gull-sølv-SHO-HO-opplegg, ville limsølsmodellen ikke få medalje, evt. en HO, mens den tilnærmet prikkfrie modellen kunne fått fortjent oppmerksomhet.

 

Arild :)

 

For å trekke skiskyttersammenligningen til Henrik litt videre, vil vel dette bli som å si til Bjørndalen (Er det ikke det han heter han som vinner så mye...?) når han krysser mållinja som førstemann: "OK du kom først i mål, men du bomma på to skudd, og har dermed ikke gjort deg fortjent til førstepremie. Så i dag deler vi bare ut sølv og bronse....)

Skjønner godt argumentasjonen din, men nå er det jo en gang slik at man skal samenlignes med modeller i den klassen man stiller i, og ikke de andre når priser skal deles ut. Klart det da blir lettere å vinne i f.eks båtklassen enn i "Aksemakt panser 1/35 der vognkommandøren hadde en bror som het Heinz som haltet litt på det venstre beinet", i allefall om båtbygger'n er en brukbar modellbygger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,

 

og hva er forskjellen på båt og panser? Jo, bare at det historisk sett er mange flere pansermodeller enn båtmodeller. Og man har delt opp pansermodellene etter mer eller mindre vilkårlige skillelinjer for at det ikke skal bli så vanskelig å få premie, og fordi man (i tider med deltakerdømming) antar at folk lar seg blende av friske farger og stor kanon.

 

Det blir som å dele inn skiskytterne etter hva slags fabrikat de har på skiene eller geværet eller fargen på drakta.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trekke skiskyttersammenligningen til Henrik litt videre, vil vel dette bli som å si til Bjørndalen (Er det ikke det han heter han som vinner så mye...?) når han krysser mållinja som førstemann: "OK du kom først i mål, men du bomma på to skudd, og har dermed ikke gjort deg fortjent til førstepremie. Så i dag deler vi bare ut sølv og bronse....)

Skjønner godt argumentasjonen din, men nå er det jo en gang slik at man skal samenlignes med modeller i den klassen man stiller i, og ikke de andre når priser skal deles ut. Klart det da blir lettere å vinne i f.eks båtklassen enn i "Aksemakt panser 1/35 der vognkommandøren hadde en bror som het Heinz som haltet litt på det venstre beinet", i allefall om båtbygger'n er en brukbar modellbygger....

 

Det kan man jo selvsagt si dersom kravet i skyskyting hadde vært at man ikke skal bomme. :)

Jeg er for større klasser med mulighet for å dele ut flere premier av samme valør.

Vet at mange er tilhenger av mange klasser, men er det egentlig veldig stas å vinne gull i en klasse der det er 5 modeller laget av 2 modellbyggere?

 

Blir spennende å se hvilken klasse jeg skal stille min F-16 i på neste LU. Kanskje det blir "1W: Standard 1/48 moderne jet med luftinntak bredere enn 2/3 av flykroppens bredde, tre hjul, sotet canopy, figur med visir nede."  :cheers:  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er blitt gjort i enkelte tilfeller, er da at dommerne avgjør på bakgrunn av hva de mener må ha vært den vanskeligste jobben. Står striden mellom et Airfix-sett og et Tamiya-sett, så er det gitt at Tamiya-settet er planke og Airfix noe drit å få sammen, og at sistnevnte derfor fortjener premien mer.

 

Jeg trodde den ferdige modellen var det man skulle bedømme, og ikke veien dit. At noen velger å bygge sett som er helt håpløse, skal det gi noe fordel ved bedømmingen? Det er jo selvpåført pine... :)

 

 

Ja, og om man stæsjer opp en gammal hund av et sett så er det ikke sikkert at det blir mer nøyaktig enn den skinnende nye Dragon-modell av samme vogn/fly el.l. som står ved siden av...

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forslaget om et system som er helt nøytralt og som kun måler en modell opp mot en gitt standard samsvarer med de flestes oppfatning av rettferdighet - man får det man fortjener.  Det naturlige oppfølgerspørsmålet til dette blir da - hvordan skal det gjennomføres?  Dette må og besvares på en tilfredsstillende måte før forslaget kan klubbes igjennom.

 

Jens

 

Det blir ikke store forandringen i dommerbriefen fra den som er i dag, for det er ikke så vanskelig som det kan virke. Noen kjappe forslag fra meg:

 

I en klasse hvor ingen modeller er uten tydelig limsøl, silvering på dekaler eller åpenbare byggetekniske feil må dommerne vurdere om gull i det hele tatt skal deles ut.

I en klasse hvor to eller flere modeller holder en høy byggeteknisk og finishmnessig standard uten åpenbare forskjeller i kvalitetsgrad og man ikke finner gode grunner til å diskvalifisere den ene fra den andre kan (og jeg presiserer KAN ) dommerne velge å dele ut flere gull (og selvsagt andre valører) i klassen.

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se hvilken klasse jeg skal stille min F-16 i på neste LU. Kanskje det blir "1W: Standard 1/48 moderne jet med luftinntak bredere enn 2/3 av flykroppens bredde, tre hjul, sotet canopy, figur med visir nede."  :cheers:  :P

 

Da maa du foerst faa ferdig en F-16 da vettu...  Kanskje jeg kan stille i klasse 2K - Kan fjerne stoepeskjoeter paa kanonloep, selv om 2KI nok blir den stoerste klassen :)

 

For aa kommentere skiskytteranalogien, saa er dette en modellkonkurranse, ikke et sportsarrangement, og skulle man overfoert den samme tankegangen om at man deler ut medaljer og heder til modeller som fortjener det, saa skal alle deltakerne i OL gjoere det de kan, og uten aa sammenlikne med konkurrentene skal man da bedoemme hvor flinke de har vaert, og saa deler man ut medaljer til de som har vaert flinke nok.  Man kan da ende opp med at ingen faar gull paa 100m sprint, mens et par av deltakerne  paa 200 m (som og loep 100 m) faar hver sin gullmedalje.  I turn er det saa vanskelig aa skille deltakerne at de gir fem gull, men marathonloeperne er for trege saa der blir det bare bronse til en.  Det hadde blitt en rimelig absurd konkurranse...  Det aa premiere den modellen som har vanskeligst utgangspunkt bygget til lik standard har ikke noe med frykt aa gjoere, selv om enkelte vil tro det.  Slik jeg ser det premierer man beviselig godt haandverk, selv om enkelte ser det som at man straffer folk for aa bygge Tamiya.  Man kan ikke forvente at dommerne vet alt om alt, men i de tilfelle dommerne (eller en av de) faktisk vet at det ene settet som er en premiekandidat er et svin aa faa sammen, hvorfor skal ikke vedkommedes kunnskap tas i bruk?  Om man ikke vet nok om vanskelighetsgraden, saa tror jeg de fleste dommerne ikke vil la det telle.  Det faktum at vi tillater aa fremheve modeller som demonstrerer at byggeren har gode ferdigheter viser at vi ikke holder steinhardt paa "foerst til maal" analogien som gjelder i idrettsverdenen, men tar hensyn til "fortjenesteverdien" som har vaert nevnt.  Derimot er det et sekundaert kriterium som ikke kan gjennomfoeres konsekvent da det avhenger av dommernes dybdekjennskap.  Naa kan vi vel vaere enige i at hver klasse boer bedoemmes av minst en dommer som er over gjennomsnittet interessert i kategorien (slik at de andre er meddommere som er dyktige aa grunnleggende modellbygging).  Vi kan vel da regne med at de som bygger panser ogsaa foelger med paa hva som finnes av panserbyggesett og vet hvilke sett som er bra og hvilke som er daarlige?  Det er prisverdig aa finne et system som gir en modell den heder den fortjener, og jeg er spent paa aa se hvordan dette skal tenkes gjennomfoert i praksis.  En ting er aa kunne gi flere gull, soelv og bronse - hvordan skal man finne frem til de modellene som skal ha de?  Om det skal vaere en IPMS Oestlandet konkurranse i aar, saa hadde det vaert en tanke aa proeve ut dette systemet...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg i mot å prøve ut dette premieringssystemet (og nye panserklasser) på Østkonken. Det er jo noe lokalforeninga må ta stilling til, men det hadde sikkert latt seg gjøre.  :thumb:

 

Den logiske konsekvens av det du sier, Jens Håkon, er imidlertid at man må dele klassene etter byggesett og disses antatte vanskelighetsgrad. Dette fordi det er et faktum at ikke alle dommere (jeg vil nå si ingen, egentlig), har oversikt og kunnskap nok til å kunne avgjøre ethvert tvilstilfelle. Da har man klasser der man vet at alle modellene er omtrent like "vanskelige" å bygge, og man kan sammenligne på grunnlag av det. Så får de som ønsker det "noe igjen for det ekstra arbeidet".

 

Egentlig burde man jo tatt med historisk korrekthet i bedømminga også, så man fikk lønn for strevet med all strilesing av referanser.  ;D

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.