Gå til innhold
  • Bli medlem

Klasseinndelinger


Anbefalte innlegg

 

En utfordring i denne sammenheng er at vi alle har så forskjellige drivkrefter som river og sliter i oss når det gjelder modellbygging. For mitt vedkommende er det først når vi nærmer oss en konkurranse at jeg får strukturert bygginga mi såpass at jeg klarer å få ferdig en modell. Noe av det samme skjer når jeg bygger på kommisjon og har en deadline for overrekkelse.

Jeg oppnår ikke det samme presset hvis jeg skal være med på en utstilling, såfremt det ikke er et spesielt tema.

Jeg anser meg ikke sjøl som så veldig kompetitiv for når jeg først er på konkurransen så er det ikke så farlig med plasseringa. Det er sjølsagt artig å vinne, men det er ikke det viktigste med å være der.

 

Uansett er jeg, som de fleste andre, interessert i å bli vurdert under like forhold og etter like kriterier. Det ser vi ikke er tilstede i dag, og da må vi nok gå grundig gjennom hvordan modellene skal stilles opp mot hverandre.

Derfor er denne jobben viktig for klubben.  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

En annen ting jeg tenker litt på er at en R sykkel ikke burde stille i samme klasse som en chopper. En gate R og en racing R er nok lettere å se sammen. Men jeg har ikke bygget noen av de, enda.

 

Enig med du, Stian!

Synes også at gate/race bør være en klasse, og chopper en annen. Ikke bare fordi de er temmelig forskjellige som forbilder, men fordi det fort kan skille ganske mye byggeteknisk mellom dem. Selvsagt er ikke dette optimalt heller, Aoshima's 1918 Harley bygd original vil jo da havne i samme klasse som en ekstrem MotoGP-sykkel, men vi får satse på at det blir en eksplosiv økning i antall MC-modeller etter hvert, så kanskje vi får mast oss til en Vintage-MC klasse også.... ;)

Inntil videre går nok jeg inn for to MC-klasser, som jeg nevnte til å begynne med...

 

Og selvsagt er det bra at alle, ikke bare de i arbeidsgruppene, diskuterer! Desto flere innspill, jo større sjangs for at vi får til klasser som flest mulig kan være fornøyde med.

 

Kjell Terje

For anledningen høy på Pinex Forte pga gåen nakke, og med hodet fullt av lek-pedagogiske teorier fra masse døde gubber.... :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,nå har jeg lest igjennom det meste her og titta i noen esker.

 

Det er nok et poeng å dele MC i gate/race og custom.

 

Dels for at de fleste Revell Choppers blir ombyggd på en eller annen måte og dels for å ha en klasse for andre ombyggde sykler.

 

At klassen er liten er ikke et argument mot,med tanke på hvor mange sykler som kom når bi banket en MC klasse.

 

Nå blir det enklere får byggerne å vite hvor modellen havner.

 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken min var vel egentlig å skille en R sykkel fra de andre. Slik som Atle sin hadde jeg ikke hatt problemer å sett sammen med en RM chopper. Tenkte ikke på en egen RM Chopper klasse :)

Virago går går i gate,er den ombyggd går den i Custom ;)

 

Leif

Orginal Virago i gate, men Orginal Indian i Chopper? Nuvel. eller noe?

Eller snakker vi alle sykler som brukes på gate i "street"  klassen og racing i...ja. akkurat "racing klassen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vel mer at Virago ville havne i samme klasse som RM Choppers

Ok. Altså, Amerikansk utseende sykler i sammen med choppers. Japse Cafe racers og real racers i egen. Hva med Moto Guzzi?

To forslag som vel delvis har vært oppe her allerede er,hvis vi skal dele opp allerede etter et år med egen klasse da:

"Race" og "gate". Da får "dekaljobbene" egen klasse.

 

Eller "Choppers/glidere" (Indian, HD, MotoGuzzi, Virago RM, Choppers osv)

og "Caferacere/racere". (Japanske og Italienske (Hovedsaklig) fartsmonster/råtasser på to hjul)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eller "Choppers/glidere" (Indian, HD, MotoGuzzi, Virago RM, Choppers osv)

og "Caferacere/racere". (Japanske og Italienske (Hovedsaklig) fartsmonster/råtasser på to hjul)

 

 

 

 

Det var vel sånn jeg tenkte. Og på sikt om antallet modeller tillater det, så deles også konkuranse R og gate R. ( stort hvisomattedersomatte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke helt lett å forklare dette skriftlig og samtidig dekke alle eventualiteter.Tanken min bak forslaget, er som følger.

 

Custom Revell choppere, og alt som er modifisert, og som ikke bygges etter et fast forbilde.Vi kan jo påstå at en Revell chopper også er/har et forbilde, men vi må sette en grense et sted.Dette er jo også de settene man virkelig kan utfolde seg i detaljering og ombygninger med.

 

Bygger du en Rat bike, Drag bike, så bør kanskje den havne her også?

 

Gate/bane Her havner alle modeller som bygges etter et forbilde, som ikke er modifisert.

Bygger du en Virago, Ducati 916, Motto Guzzi, Indian  osv.Da blir dette klassen for den.I denne klassen havner på en måte alt som er "originalt".Moto GP, og Superbike hører hjemme her, en Original BSA, Norton osv.også.

Setter du på lengre gaffler, senker ramma, bytter motor, bredere dekk osv.osv.Da havner den i Custom.

Litt romslige må vi være, og feil kan det sikkert bli med dette opplegget også :'(

Dette er bare noen tanker vi diskuterer i gruppa, og ingen ting er helt spikra enda.

 

Håper dette forklarer noen av tankene jeg personlig har rundt dette emnet.Jeg har ikke tatt med alle evantualiteter, for da kan jeg vel bruke resten av dagen til det, men forsøkt å forklare hovedtrekkene.

 

Den dagen vi opplever å ha like mange MC, som vi ser av biler i andre klasser, kan vi ta en ny evaluering, men slik trenden er nå, så tror jeg vi dekker oss inn ganske bra i konkurransene fremover, og kanskje oppnår vi å gjøre det hele mere rettferdig?

 

Kjør på.

 

Per Erik

 

Redigert en orddelingsfeil :'(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi nærmest har den klar.

 

Da er spørsmålet : Gjør vi noe med otb,nybegynnere osv.

 

Tenkte litt på det etter møtet på tirsdag.Da hadde jeg med en 1986 NSR. Den blir fet nok uten stæsj og settet er bare to støperammer + dekk.

 

Må jo være det perfekte nybegynnersettet,få deler,slanger osv i esken og ganske få enkle dekaler.

 

En bra byggd sånn står seg bra mot en sykkel med fem ganger mer deler.

 

Ganske enkelt bør nybegynnere velge et enkelt sett og få bra resultat i steden for å satse på et knotete et med tro at det må til for å ha muligheter på utstillinger.

 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med en modellkonkurranse maa vel vaere at man sammenlikner *modeller*, ikke forbilder?  Det er nettopp det skillet som i militaerklassen gjorde at en T-34 med russiske merker havnet i alliert klassen, men var den malt panzergul og hadde bjelkekors, da havnet den i aksemaktklassen.  Naa kan man lage seg en T-34 fra Korea-krigen og havne i moderne panser klassen...  Dermed er det viktigere at modellene kan grupperes slik at man faar et visst sammenlikningsgrunnlag.  Naa vil riktignok forbildene gjoere at det blir litt forskjellige teknikker som maa vektlegges, mens andre slipper man lettere unna.  Man slipper som regel ikke unna omfattende dekalering paa loepsbiler, mens originalbiler som regel har faa dekaler.  Til tross for det, er det fortsatt muligheter for aa strekke seg da modeler i samme klasse kan utvise forskjellig vanskelighetsgrad.  Se bare paa biplan i en propellflyklasse eller et jetfly med en bare metal jobb.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.