Gå til innhold
  • Bli medlem

Klasseinndelinger


Anbefalte innlegg

Det vil innen kort tid bli etablert arbeidsgrupper innen de ulike sjangere for utverdering/forandring av nåværende klasseinndelinger.

 

Her er det mulighet for alle å komme med sine tanker og ønsker.

 

Ca 1 april stenger vi tråden og vi summerer det som har kommet fram.

 

Klasseinndelingene blir ikke avgjort her,det blir gjort av gruppene/styret.

 

Så,værsågod folkens,ordet er fritt !!

 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hadde det kanskje vært en ide å delt opp i bil/sykkel/lastebil - panser - fly - båt

 

Slik at vi har mer oversikt hele veien. For meg blir det håpløst å diskutere bil klassene midt inni masse fly eller panser. Og jeg har i grunn bare noe å komme med i bil klassen, siden det er der jeg har erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli etablert arbeidsgrupper som skal komme frem til ny ordning for hver enkelt sjanger. Disse arbeidsgruppene vil se på hva slags innspill som kommer i denne tråden, så det er ikke planen at man skal diskutere så mye her. Det var en svær diskusjon om klasseinndeling før jul, og de som ikke husker alt som ble sagt der, kan klikke seg inn for litt å lese:

 

http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=5822.0

 

Så det er mer snakk om å få frem flere eller nye momenter som ikke allerede er nevnt i den tråden. Derfor kommer vi ikke til å kjøre egne løp for hver sjanger her nå.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke jeg har, er å dele MC i to klasser i tiden fremover, så får antall deltakende modeller skape nye diskusjoner i fremtiden.

 

Jeg kunne tenkt meg en klasse for gate og banesykler, og en klasse for custom.Da får vi skillt ut bla.Revell chopperne.I customklassen vil man ha en mye større mulighet til artistisk frihet, og muligheten til å være så kreativ man bare vil.

I gate/baneklassen er det det originale autentiske som vil være avgjørende.Selv kommer jeg til å stille ut i begge klasser i såfall.

Jeg har flere tanker rundt MC, men jeg syns vi kan legge veien litt som vi går i denne klassen, men samtidig tenke på at det skal være rettferdig.

 

Får vi samme økning på neste LU, som vi hadde sist, så blir det snart eget MC bord også :thumb:

 

Det bør også spesifiseres hvor mye ekstra man kan ha rundt modellen, før den bør stilles ut som en vignett.

 

Per Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke jeg har, er å dele MC i to klasser i tiden fremover, så får antall deltakende modeller skape nye diskusjoner i fremtiden.

 

Jeg kunne tenkt meg en klasse for gate og banesykler, og en klasse for custom.Da får vi skillt ut bla.Revell chopperne.I customklassen vil man ha en mye større mulighet til artistisk frihet, og muligheten til å være så kreativ man bare vil.

I gate/baneklassen er det det originale autentiske som vil være avgjørende.Selv kommer jeg til å stille ut i begge klasser i såfall.

Jeg har flere tanker rundt MC, men jeg syns vi kan legge veien litt som vi går i denne klassen, men samtidig tenke på at det skal være rettferdig.

 

Får vi samme økning på neste LU, som vi hadde sist, så blir det snart eget MC bord også :thumb:

 

Det bør også spesifiseres hvor mye ekstra man kan ha rundt modellen, før den bør stilles ut som en vignett.

 

Per Erik

 

Enig med MC.

 

I bil så ønsker jeg også et skille mellom Amerikansk og europeisk/japse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit med en motivering hvorfor dere vil ha det si eller så

 

Leif

 

Greit :)

 

Jeg skal prøve.

 

Grunnen til at jeg vil ha forskjell er fordi man i en "custom" klasse kommer ut med to forskjellige resultater. Man gjør kanskje mye av det samme, men jeg føler at en japse blir en mer flashy tuner sak. Man har kanskje mer stereo saker, PS, nos (nos kan man da ha hos begge).

 

I standard, så er ofte amerikanere sett som har mer detaljer i motorrom enn en japse. Derfor føler jeg at de ligger et nivå over.

 

Jeg mener også det er vesentlige forskjeller i bilene. Jeg klarer ikke helt å sette ord på det, men føler at tilhører hver sin verden.

 

Det er klart jeg kan ha blitt farget av at man ofte skiller dette andre steder. Men for meg må jeg være i en egen modus for å bygge amerikansk. Det er kanskje mer historisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke helt grunnen til at man skal skille mellom europeisk/japansk og amerikanske biler - er det vanskeligere å bygge det ene eller andre?  Bilklassene er faktisk den kategori som har flest undergrupper - kan det være noen mening i å lage flere bare fordi man må sette seg i modus for å bygge det ene eller andre?  Da blir det like dustete som å skille alliert mot tysk panser.  At enkelte amerikanske byggesett har mer detaljer i motorrom blir litt vel enkelt vel - det finnes da mange japanske byggesett som har mer enn nok detaljer der og, så det kommer an på hva byggeren vil bygge.  Og uansett hva man starter med som utgangspunkt og har som mål, så er det den ferdige modellen og det byggeren har fått ut av den som skal bedømmes.

 

Når det er sagt, så kan man aldri få et system eller inndeling som er 100% rettferdig hele tiden.  Da måtte man i såfall kreve at alle bygger samme byggesettet, og da hadde nok oppmøtet blitt dårlig.  Derimot kan man kategorisere modeller slik at de i de fleste tilfellene kan anse utfordringene som noenlunde like, men dog med muligheter for å velge noe lettere og noe vanskeligere prosjekter.  Det var i grunnen tanken bak det å dele inn modeller i Standard og Avansert.  Som forkjemper for dette, synes jeg at det var gledelig å se uttellingen i flyklassene, og jeg håper at vi i hvertfall kan kjøre denne ordningen i noen år for å se om det er liv laga å gjøre det slik.  Når det gjelder panserklassene fikk jeg ikke sett så nøye over de, så jeg håper de som studerte resultatene eller bedømte i de klassene kan uttale seg der hvor vel/mis-lykket det ble.  Selve klassifiseringen har jeg forstått kunne skape uheldige inndelinger, og jeg har sendt en epost til det gamle styret hvor jeg foreslo endringer i definisjonen på Standard sett.

 

 

Jens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk enig med Jens Håkon her. Hadde heller ønsket meg en litt mer konsekvent plassering av modellene i bilklassene. Endel biler der som klart var klassa feil, kanskje ikke akkurat noen big deal, men skal det være forskjellig klasseinndeling så må det sorteres litt bedre.

Enig i forslaget om to-deling av MC, i allefall om klassen fortsetter i den størrelsen den var i år. Gate/race og custom høres ut som en grei inndeling... :)

Dette fordi bygging av customsykler ofte krever endel forskjellige teknikker i forhold til å bygge en race/gatesykkel, mer involvert scratchbygging mm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dele MC klassen i to er nok en god ide, men da i løps-MC og gate-MC. Custom choppere er jo også gate sykler, så jeg mener at det er et mer riktig skille. Når det er sagt, så synes jeg det er litt tidlig å øke antall MC klasser etter at det var en ny klasse i år. Jeg vet det var mange sykler med i år, men det er ingen garanti for at det blir like mange neste år. Den burde gjerne få "satt" seg litt før den endres.

Så lenge som det er dommerbedømming, så tror jeg ikke det er noe problem at det ikke er delt mellom euro/japs og amerikanere. I år var det kun i custom og hotrod at det ble rent amcar på pallen, og det tyder vel på at det ikke betyr så mye hva slags bil det er som at den er pent bygd.

Klasseinndelingen nå er veldig lik den de har i Sverige på flere utstillinger, og det ser ut til å fungere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I panserklassen og dioramaklassen så man utrolig mye merkelig plassering av modeller i år.

Det var scenarioer med en hetzer og en figur (som ikke var vognas besetning) som måtte stå i dioramaklassen, mens det var f.eks. en sherman med to figurer og en sau (ei heller vognas besetning) som fikk stå i panserklassen. Vi mangler rett og slett en klasse som fanger opp disse "tvilstilfellene". Mulig det er vignette. Er rimelig usikker på hvor skillet mellom diorama og vignette går, egentlig.

 

En ting jeg faktisk synes man skal se litt på, er hvordan Scale Model World setter opp sine flyklasser, og hvordan Euro setter opp sine diorama/panserklasser. Det er endel som deltar på utenlandske konkurranser også, og da er det greit at klassene er litt like.

 

Det var gledelig at skillet mellom alliert og akse forsvant i år. Siden første gang jeg var på LU for noen år siden, har jeg hørt mange sutre om at man må skille mellom akse og alliert fordi "den med største kanon vinner". Se da f.eks. i klasse 2A der et av WWII's minste pansrede kjøretøy vant, mens den voldsomme tigeren med stor kanon kom på tredje. I klasse 2B var det to britiske vogner på 1. og 3. med en liten Hetzer i mellom. Regner med at vi ikke får høre så mye mer om det der "store kanon" pratet nå.

 

Synes at man i panserklassen skal droppe skillet mellom standard og avansert. Avansert må vel uansett da være veldig definert sånn at de modellene som stiller der har noe absolutt ekstra ved seg.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller ønsket meg en litt mer konsekvent plassering av modellene i bilklassene. Endel biler der som klart var klassa feil, kanskje ikke akkurat noen big deal, men skal det være forskjellig klasseinndeling så må det sorteres litt bedre.

Siden det var jeg som ble utpekt til å være bord ansvarlig på bilbordet, så føler jeg meg kallet til å svare på dette.Flytta et par modeller på lørdagen, men utover det så vet jeg bare om en modell som var feilklasset selv, men den oppdaga jeg ikke før på søndag. Hvis det var flere, så burde jeg jo selvfølgelig ha oppdaga dette, men synes jo også at andre som registrerte slikt kunne gitt et hint når de så noe som var helt feil. Det hviler jo et ansvar på den enkelte bygger også å plassere modellene sine i riktig klasse. Prøvde å fange opp det meste, men hadde mer enn nok å gjøre med å lage plass til alle bilene. Håper det blir beregnet bedre plass til bilklassene neste år, for det var et stort problem i år også å få noenlunde orden på bordet, slik at det var mulig å se hva som hørte til i de enkelte klassene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna med at det var litt kaotisk til tider ja. Var vel egentlig ikke før jeg gikk og dømte at jeg tenkte over dette, og da var det litt sent å si ifra.... :(

Kaotisk ja, når jeg kom om morgenen så jeg rimelig mørkt på oppgaven, med så lite plass, og flere timer til alle modellene var sjekka inn og på plass. Nesten alt som var plassert da, ble flytta og alt ble omorganisert for å utnytte plassen best mulig. Flaks at jeg har trening i å utnytte tilgjengelig plass fra jobben som trailersjåfør ;D.

Må bare få beklage at jeg ikke klarte å oppdage alle som var feilplassert.

Dømte du i bilklassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klasseindelingslappene er litt uklart formulert,så jeg skjønner at du ble litt svimmel.

 

Leif

Det største problemet der var vel i grunnen at når jeg så en modell jeg var i tvil om bli plassert, og spurte byggeren, hva slags modell det var, så var det vanskelig å få et svar som hjalp noe særlig i forhold til klasseplassering. Ble litt vanskelig å ta en riktig avgjørelse da, så jeg valgte å la byggeren bestemme selv. ser nå at dette var et dårlig valg av meg.

Bord ansvarlig bør kanskje uniformeres neste år, så utstillerne lettere ser hvem det er? er kanskje enklere da å få nødvendig informasjon, slik at modellene blir klasset riktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I panserklassen og dioramaklassen så man utrolig mye merkelig plassering av modeller i år.

Det var scenarioer med en hetzer og en figur (som ikke var vognas besetning) som måtte stå i dioramaklassen, mens det var f.eks. en sherman med to figurer og en sau (ei heller vognas besetning) som fikk stå i panserklassen. Vi mangler rett og slett en klasse som fanger opp disse "tvilstilfellene". Mulig det er vignette. Er rimelig usikker på hvor skillet mellom diorama og vignette går, egentlig.

 

Helt enig. Den med sauen hadde ingenting å gjøre i en ren panserklasse slik jeg ser det. Crusaderen med lastebilforkledning er også "off" i forhold til det eksisterende regelverk i IPMS Norge (basestørrelse i forhold til modell). Vi trenger en vignettklasse. Så, ja. Hvordan deler man inn klassene på Euro? Jeg har for meg at klasseinndelingene på Euro passer panserbyggere bra, mens de på SMW er passelig for flybyggere.

 

Det var gledelig at skillet mellom alliert og akse forsvant i år. Siden første gang jeg var på LU for noen år siden, har jeg hørt mange sutre om at man må skille mellom akse og alliert fordi "den med største kanon vinner". Se da f.eks. i klasse 2A der et av WWII's minste pansrede kjøretøy vant, mens den voldsomme tigeren med stor kanon kom på tredje. I klasse 2B var det to britiske vogner på 1. og 3. med en liten Hetzer i mellom. Regner med at vi ikke får høre så mye mer om det der "store kanon" pratet nå.

 

Du glemmer at vi i år er tilbake til dommerdømming. Og da ser heller ikke jeg i prinsippet noen grunn til å skille mellom alliert og aksemakt.

 

Synes at man i panserklassen skal droppe skillet mellom standard og avansert. Avansert må vel uansett da være veldig definert sånn at de modellene som stiller der har noe absolutt ekstra ved seg.

 

Vi kan i og for seg godt beholde standard/avanser. Men da må i alle fall enkle ting som friulbelter, alurør og antenner av annet enn plast være tillatt i standard. I grunn så er jeg tilbøyelig til å foreslå at "standard" kan inneholde injeksjonsstøpte modeller oppgradert med kommersiellt tilgjengelige oppgraderingssett (ikke konverteringssett), mens "avansert" er for modeller hovedsaklig bestående av resin og modeller som i stor grad er scratchbygget eller konvertert.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For flydelen syntes jeg det var veldig greit sånn det var nå, avansert og standard.

 

Det kan også være greit med å isolere ut Mililtær og sivile fly (iallefall for de mindre skalaene), samt at de største skalaene er isolert for seg. for ex " Krigs og militær fly/Helikoptere før 1945 skala 1/35 og større" avansert og standard + "krigs og militærfly/helikoptere etter 1945,skala 1/35 og større" standard og avansert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi kan i og for seg godt beholde standard/avanser. Men da må i alle fall enkle ting som friulbelter, alurør og antenner av annet enn plast være tillatt i standard. I grunn så er jeg tilbøyelig til å foreslå at "standard" kan inneholde injeksjonsstøpte modeller oppgradert med kommersiellt tilgjengelige oppgraderingssett (ikke konverteringssett), mens "avansert" er for modeller hovedsaklig bestående av resin og modeller som i stor grad er scratchbygget eller konvertert.

 

R. :)

Ja, dere panserskaller.  ::)

Som ignorant flybygger tillater jeg meg å spørre: blir det ikke da litt dyrt å stille i "basic". Litt av poenget med en sånn klasse skal jo være at det er lav terskel for å delta. Og som en bedre modellbygger enn meg så treffende uttalte: "du er ikke mye til modellbygger om du ikke klarer å pusse et injeksjonsstøpt kanonløp så støpeskjøten forsvinner og det blir rundt".

For øvrig er jeg for å opprettholde skillet avansert/standard også i panser, selvsagt med mindre hele panserbataljonen nå sier at de vil være avanserte alle mann... Skal vi si at antennene kan tillates laget av gitarstreng eller noe, at løpet IKKE kan være i metall og at ingen luker kan åpnes? Og friulbelter? Hva ER det for noe egentlig....? (Løpe og gjemme seg)

 

Trgr

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klasseindelingslappene er litt uklart formulert,så jeg skjønner at du ble litt svimmel.

 

Leif

Det største problemet der var vel i grunnen at når jeg så en modell jeg var i tvil om bli plassert, og spurte byggeren, hva slags modell det var, så var det vanskelig å få et svar som hjalp noe særlig i forhold til klasseplassering. Ble litt vanskelig å ta en riktig avgjørelse da, så jeg valgte å la byggeren bestemme selv. ser nå at dette var et dårlig valg av meg.

Bord ansvarlig bør kanskje uniformeres neste år, så utstillerne lettere ser hvem det er? er kanskje enklere da å få nødvendig informasjon, slik at modellene blir klasset riktigere.

 

Lurer på om dette kan være min. Og i ettertid  så angrer jeg på at jeg ikke byttet klasse der. Den ene min kunne fint gått i en annen klasse.

 

Men som jeg nevnte lenger oppe ville jeg skille europeisk og amerikansk. Jeg har tenkt litt, og jeg vil vel kanskje det enda. Men det kommer kanskje litt av at klassene var noe difuse. Syntes jeg da. Det var noe med custom, ombygd, streetrod.... noen av de følte jeg gikk litt om hverandre.

 

Skal se om jeg ikke får sett litt mer på det når jeg har stått opp etter nattskiftet og ikke sitter på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere panserskaller.  ::)

 

Hehe. Vi panserskaller er jo også så heldige at det følger med masse PE i eskene. Noen ganger kan man velge mellom plast og PE og andere ganger må man faktisk bruker PE. Der med er det et litt dumt skille å si at en modell stiller i avansert fordi PE'en er kjøpt i tillegg. Slik var det jo i år. Derfor blir det ikke noe dyrere å stille med en modell full av PE. Det er med i prisen veldig ofte.

 

Henrik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.