Gå til innhold
  • Bli medlem

"Vis nye svar på dine innlegg"


Anbefalte innlegg

Jeg stusser på om denne funksjonen faktisk virker. For noen dager siden la jeg til et nytt emne i "Referanser-Fly" under tittelen "Accurate Miniatures basemateriale". Her har jeg fått flere gode tilbakemeldinger.  :thumb:

 

Men: Når jeg klikker på "Vis nye svar på dine innlegg", kommer ikke denne tråden opp overhodet - hva kommer det av?

 

Anders  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fordi ingen har svart med sitat på ditt innlegg, men har klikket på Svar-knappen for tråden som sådan. Og det ene svaret med sitat som Einar har lagt inn, rakk kanskje ikke å bli nytt om du var inne på tråden og leste uavhengig av det innlegget. At et innlegg skal kvalifisere som "nytt", så må det nok ha blitt lagt inn etter at du leste tråden sist. Tror jeg.

 

Svaret mitt er mer preget av forsøk på intelligent gjetting, snarere enn at jeg vet nøyaktig hvordan funksjonen er skrudd sammen. Jeg bruker den aldri selv heller.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fordi ingen har svart med sitat på ditt innlegg, men har klikket på Svar-knappen for tråden som sådan. Og det ene svaret med sitat som Einar har lagt inn, rakk kanskje ikke å bli nytt om du var inne på tråden og leste uavhengig av det innlegget. At et innlegg skal kvalifisere som "nytt", så må det nok ha blitt lagt inn etter at du leste tråden sist. Tror jeg.

 

Svaret mitt er mer preget av forsøk på intelligent gjetting, snarere enn at jeg vet nøyaktig hvordan funksjonen er skrudd sammen. Jeg bruker den aldri selv heller.

 

Arild :)

 

Isåfall ville jo dette være en snodig måte å skru sammen en forum-funksjon på. Hvis jeg starter et emne, har jeg vel lagt til et innlegg? Desto mer når når folk svarer og jeg stiller nye spørsmål i nye innlegg? Så hvis det kreves at det svares med sitat for at dette skal funke, bør vel funksjonen omdøpes til "Vis nye svar som innholder sitater av dine innlegg"?

 

Anders  ???

 

PS: Einar - jeg har vært avlogga/inaktiv i lange perioder mens innlegg i denne tråden har rent på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting:

 

Dette med å være "pålogget" eller "utlogget" er forvirrende. Jeg regner med at det er mange flere enn meg som har valgt opsjonen "Alltid pålogget" for å slippe å skrive brukernavn og passord hver gang. Systemet husker tydeligvis mine IP-adresser og slipper meg inn uten videre når jeg går i "Favoritter" (Windows/Explorer) eller "Bokmerker" (Mac OSX/Safari).

 

Likevel ser jeg jo når jeg går inn på hovedsida mange ganger at det er forbausende få navn under "Brukere pålogget".

Jeg har tolket dette slik at systemet ikke skiller mellom "påloggede" og "aktive". Den siste kategorien tror jeg man kommer innunder når man er inne på forumet, uten nødvendigvis å skrive noe. Det ser ut som om det holder å browse litt rundt.

 

Derfor har jeg alltid tolket "Brukere pålogget" på hovesida som: "Dette er folka som er her nå, eller som ihvertfall har vært her i løpet av det siste kvarteret".

 

I tillegg virker det som om statistikk-funksjonen "Tid pålogget" også refererer seg til den tida man faktisk har hatt forumet opp på skjermen.

 

Så kanskje det hadde vært en tanke å skille mellom disse tilstandene også språklig?

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet er tydeligvis et mysterium, men jeg tror ikke de forum-ansvarlige skal kimse av det. Jeg kan bare snakke for meg sjøl, men aktiviteten her på forumet er etterhvert formidabel  :praise: og for min del innebærer det at i de tilfellene jeg ikke har hatt mulighet til å lese nye innlegg på et døgn eller to, har jeg problemer med å holde meg ajour. Vi har mulighet til å gå tilbake 10 sider i "Nye innlegg", men mange ganger holder ikke dette. Derfor hadde det vært en stor fordel om funksjonen "Vis nye svar på dine innlegg" funka etter hensikten.

 

Jeg klandrer ikke IPMS´ forum-ansvarlige, men har en mistanke om at det ligger en bug her som software-leverandøren har driti seg ut på. Det jeg vel egentlig ber om, er at dere sjekker med leverandøren hva som ikke virker.

 

Ellers må jeg vel be min sønn om å finne fram og låne meg den "button´en" han gikk med i slutten av tenåra. Den leverte følgende budskap: "Stopp forfølgelsen av oss paranoide!"

 

Anders  ;D 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Stian er inne på, så tror jeg ikke vi har å gjøre med en bug, men en "feature". Det er nok kun direkte svar på innlegg som kommer opp i den lista, ikke ethvert nytt innlegg i tråden som sådan. Selv om det var du som startet den.

 

Men, om du klikker deg inn på "Rediger profil" og ser på menyvalget "Varsling og epost", så har du der muligheten til å skru på egen varsling for aktivitet på dine egne tråder. Her kan du skru på i hvilken utstrekning du skal bli varslet, om du skal aktivere varsling for nye emner (tråder) du lager osv.

 

Om du så har en tråd gående som du vil følge spesielt med på, så er det en knapp øverst og nederst i tråden (ved siden av Svar), som heter Varsling. Klikk på den, og du slår på varsling på den tråden, og du skal da få beskjed i tråd med innstillingene på profilen din.

 

Jeg håper dette kan løse dine "problemer".

 

Når det så gjelder de språklige finurligheter rundt begrepet "Alltid pålogget", så betyr altså det ikke annet enn at du har sørget for at systemet husker deg (på den aktuelle maskinen), og at du slipper å oppgi brukernavn og passord på nytt hver gang du går inn. Lista med brukere du ser på forsiden er derfor ganske riktig lista over aktive brukere innenfor den seneste perioden (som jeg ikke helt vet hvor lang er). Jeg er enig i at det språklig sett kanskje ikke er ekstremt presist, men jeg har heller ikke tenkt på det som så innmari viktig...  ::)

 

En annen kilde til irritasjon for den språklig opphengte kan også være "Flest pålogget i dag", som i skrivende stund er 21. Dette er faktisk egentlig "Flest antall aktive samtidig i dag". For det pleier å være godt over 100 brukere innom forumet en hvilken som helst dag. I dag f.eks. har 122 brukere vært innom i løpet av dagen.

 

Så, håper dette var til noe hjelp.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke problemet løses ved å bruke funksjonen "Vis uleste innlegg siden forrige besøk"?

Da får du opp alle innlegg som har blitt skrevet siden sist du var aktiv. Trådene du har startet eller skrevet i markeres med et lite ansikt, sånn man ser det når man roter rundt i de forskjellige underforumene. Denne lista kan være ganske lang om man har vært ei uke på fjellet uten nett, men det er likevel fort gjort å gå gjennom og luke ut de ansiktsmarkerte trådene. Klikker du på den blå dotten med "NY" i, kommer du forresten rett til første uleste innlegg i den aktuelle tråden, men det visste du sikkert fra før.

 

Lista med brukere du ser på forsiden er derfor ganske riktig lista over aktive brukere innenfor den seneste perioden (som jeg ikke helt vet hvor lang er).

 

Tror det er et kvarter. Hvis du trykker på "aktive brukere" eller noe sånt så får du opp ei liste over folket, hvilken tråd de leser og hvilket klokkeslett de sist trykket på et eller annet. Dette tidspunktet går aldri mer enn 15 minutter tilbake i tid (selv om det noen ganger går noen minutter fram i tid wOOt).

 

 

Sondre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.