Gå til innhold
  • Bli medlem

Spesialklasse for LU2009?


Anbefalte innlegg

Hvis det er savnet av Hot Rods i Afrika, så får vel bare bilbyggerne finne på noe annet da...kreativitet pleier ikke å være mangelvare blant den gjengen der.  For at et tema skal bli vellykket må man etter min mening finne noe som er vidt nok til å spenne over alle kategorier (fly, bil, militært etc), men samtidig snevert nok til at ikke "anything goes".  Det er ikke til å komme bort i fra at temaer vil favorisere enkelte typer objekter og gjøre det vanskeligere for andre.  Hvis man ikke liker temaet er det ikke verre enn at man ikke behøver å delta.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hepp hepp :cheers:

I farten kan det jo nevnes at Zotz har gitt ut to svære dekalsett med rundeller fra henholdsvis det nordlige og sørlige Afrika. Disse, særlig sistnevne, er det nesten umulig å få tak i. Tror de har gått ut av produksjon. Er det noen som vet om andre muligheter for å få tak i rundeller fra Sør-Afrika, Kongo, Uganda, Botswana, Mosambik, Tanzania og/eller Kenya?

 

Nåh, nå er vel verken temaklasse eller Afrika vedtatt på noen som helst måte, men jeg gir i alle fall min stemme til det. Ugha-bugha :thumb:

 

 

Sondre :)

 

Hei Sondre,

 

 

Hvis du tenker på 1/72, så har jo Fujimi en Mig-21 som de kaller "african mig" på eska.

Oppi der ligger det et dekalark fra en del afrikanske land som opererte/opererer..Mig-21.

Jeg er ute på plattformen nå, så jeg får ikke sjekket hvilke land det er, men husker vel

Mosambik, Angola og Nigeria ??.

 

Happy modelling,

Ruben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotrod i Afrika må da være like "virkelig" som modeller fra Starwars.... Eller snarere ennå mer virkelig.

Godt tema, kort frist om det er LU 2008 :)

 

Henrik

Hehe, man får sette i gang med ørkenfargene...  wOOt

 

Neida, tanken var å annonsere et tema for neste LU på LU. (noe jeg vet du skjønte, Henrik, men det blir så lett misforståelser på dette internettet)

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, tanken var å annonsere et tema for neste LU på LU. (noe jeg vet du skjønte, Henrik, men det blir så lett misforståelser på dette internettet)

 

hehe. Jepp. Derfor er det bra å få det klinkende klart.

Men Hetzer, Norseman, Karman Ghia og Porsche burde vel kunne være spesialklasser allerede nå. Det er vel MANGE som har blitt ferdig med modeller i de gruppebyggningene  ::)  ;D

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke Norseman tenkt å være ferdig til forrige LU? Vi så jo hvor vellykket det var. Ghia skulle være ferdig til Norwegian Challenge i høst, og burde således kunne by på en del modeller...

 

Ellers er det som du sier sånn at Porsche skal være klar til kommende LU og det var vel meningen at det samme skulle gjelde Hetzer. Vi får gjøre opp status 3. mars  ;D

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hud"?  Da kan jeg bygge en A-5 Vigilante - det foerste flyet operasjonellt med Head Up Display:)

 

Selv om det ser ut som vi har et tema (takk Sondre) som fenger, saa foreslaar jeg at styret trekker seg tilbake og kommer med den endelige avgjoerelsen og definisjonen under premieutdelingen paa LU, og at det opprettes et underforum i gruppebyggingsseksjonen med temaets navn.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hud"?  Da kan jeg bygge en A-5 Vigilante - det foerste flyet operasjonellt med Head Up Display:)

 

Selv om det ser ut som vi har et tema (takk Sondre) som fenger, saa foreslaar jeg at styret trekker seg tilbake og kommer med den endelige avgjoerelsen og definisjonen under premieutdelingen paa LU, og at det opprettes et underforum i gruppebyggingsseksjonen med temaets navn.

 

Jens

 

And that we'll do. My lips are sealed.  :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står fortsatt på at et slikt tema bør bli begrenset til forbilder fra "etterkrigstida". Dvs. kolonikrigene, "eksporten" av kald krig, en ny overklasses forbruksvaner, osv., osv.

 

Poenget mitt er at dette vil stimulere mye mer til fantasi og kreativitet enn å åpne slusene for de myriadene av forbilder og sett fra ørkenkrigen i Nord-Afrika.

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian, jeg føler meg rimelig sikker på at styret finner et tema som de fleste kan føle seg hjemme i, og Anders kommer uansett ikke til å delta, så vi bryr oss ikke om hva han mener  ;D  :thumb:

 

Arild

 

Nei, du er vel inne på noe der, Arild....  :pinch:

 

Men: Jeg har vært i tilsammen 17 afrikanske land, og har sett mye rart av både militært og sivilt materiell på kontinentet. Både med og uten vinger, pansrede og mjuke tohjulinger og firehjulinger etc. etc.. 

Her er mulighetene legio! (Skal se om jeg finner noen bilder....)

 

Anders  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer vi bil gutta, sykkel gutta og til dels lastebil gutta inn her da Ander?

 

 

Her, for eksempel:

 

en ny overklasses forbruksvaner

 

 

Post VK2 kan høres lurt ut. Det er også en mulighet å ha som krav at det skal være helt afrikansk (dersom Afrika blir tema), og ikke for eksempel Pål Anders på sykkel i Sahara eller israelsk jager på raid. Som med så mye annet, følger det både ulemper og fordeler med å begrense temaet.

 

Fordeler:

- Man ender ikke opp med et tema som er nesten like løst som "modell bygget i plast, resin, fotoets og/eller annet materiale som måtte passe seg". Er en Flakpanzer Gepard fra Østfronten afrikarelatert fordi geparden holder til i Afrika?

- Uvitende trenger ikke å gjette, fundere eller lese lapper for å finne ut hva temaet er - det fremkommer tydelig av (særlig fly-) modellene.

- Begrensningene utelukker ingen av modellbyggingens vanlige genrer (bil, MC, panser, militære og sivile fly, figur, diorama).

 

Ulemper:

- Muligens lavere deltakelse?

- Mindre rom for kreative tolkninger av typen "Ola Normann importerer kone fra Afrika og tar henne med på en tur til Strømstad i Volvoen sin".

- Å begrense oss til tida etter den andre verdenskverulanse vil også utelukke dioramaer og figurer fra blant annet det gamle Egypt, kolonikrigene på 1800-tallet og steinaldergubber, selv om dette uansett ikke er så vanlig å drive med her til lands.

 

Dette er bare noen eksempler på argumenter, men det viser at pluss gjerne fører med seg en minus i samme sleng. En enkel løsning på problemet kan jo være å si at dommerne (i tillegg til vanlige vurderingskriterier) skal ta med i vurderingen hvorvidt modellen svarer på oppgaven og at "helafrikansk" er å foretrekke (igjen dersom Afrika blir valgt, det samme går for andre temaer også). Det vil gi en etiopisk T-55 et fortrinn i forhold til en tysk Panzer II i Libya. Likeledes vil det fremme en Su-25 fra Elfenbenskysten foran en cubansk MiG-21 i Angola, og en "håttrådd" bygget etter et afrikansk forbilde (for eksempel fra sidene Kyrre fant) vil ha en bedre startposisjon enn en fantasibil med fancy løver og antiloper og Nelson Mandela i lakken. Det er likevel byggeteknikk og resultat som avgjør hvem som kommer først over målstreken. Hva sier folket?

 

 

Sondre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Stian - jeg har litt trøbbel med å finne bildet av fredsprisvinner Frederick Willem van der Klerks kortesje på vei til parlamentet  i Cape Town i 1988, der han varsla apartheids-politikkens endelikt. Men jeg mener at det at det var noen Merc´er der som får min 190E til å rødme i skam...  :pinch:

 

Men den hot-rod´en fra Angola-grensa: Var dette en sørafrikansk greie? Mener jeg ble praia av en lignende farkost i Kwa-Zulu en gang før apartheid-slutten. Mannskapet var ikke direkte vennlige, selv om de mangla monokler og gule flosshatter!

 

Det er forresten en norsk politimann som poserer foran reservehjulet, doningen var (såvidt jeg husker) bemannet av finner som kun snakka sitt eget verdensspråk: Finsk!

 

Anders  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den hot-rod´en fra Angola-grensa: Var dette en sørafrikansk greie?

 

Det ser tilstrekkelig stygg ut til at jeg ville tatt den for å være en Casspir. Ikke kan jeg skille en M113 fra en T-72, men sære, afrikanske greier, se det har jeg hørt om wOOt Det finnes faktisk modeller av en del sånne greier. Her, for eksempel.

 

Jeg har vært i tilsammen 17 afrikanske land, og har sett mye rart av både militært og sivilt materiell på kontinentet.

 

Betyr ikke det at du har en del uoppgjort i "Minneverdige bilturer"-tråden? Hint, hint ;D

 

 

Sondre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.