Gå til innhold
  • Bli medlem

1/48 DNL Ju 52/3m LN-DAE "Havørn"


Nils Mathisrud

Anbefalte innlegg

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde i starten tanker om å bygge den som F.400. Jeg har jo militærversjonen liggende også, så ryggskytter og "dustbin" skulle ikke være noe problem. Men det vikke blitt en god del gjetninger om hvordan den skulle være innvendig.

 

Men så har jeg med tiden fått mer sans for sivile fly fra denne perioden. Det blir nok enten Hauken eller Havørn siden disse to hadde sorte flottører. Jeg synes det ser mer stilig ut en metallblanke/sølvmalte flottører som på Najaden og Falken.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange alternativer til instrumentbrett i fotoetsen til Eduard (3stk), Aires (2stk) og CMK (2stk) og ut fra bilder av tidlige Lufthansa-maskiner kan man kanskje danne seg et bilde av hvilket man velger.  Noen alternativer er for senere maskiner fra krigen.  Jeg ville vel gått for en kombinasjon av flere brett.  Her er en tegning fra etter krigen av instrumentbrettet til LN-KAF Askeladden (eks LN-DAH Falken) og LN-KAG Veslefrikk (eks LN-DAF Najaden).  Dette viser instrumentbrettet slik det var på de to maskinene som begge stammer fra tiden etter Havørn men før Hauken og burde derfor være det nærmeste man kommer uten å ha bilder av de.  Men Askeladden ble jo ombygd og instrumentbettet til Veslefrikk kan jo og ha blitt endret så om denne tegningen er fra rett etter krigen eller en del år senere er jeg derimot ikke sikker på men det kan jeg få sjekket opp.

DSCN2327.jpg

 

Dette er et bilde av instrumentbrettet til Askeladden tatt i 1975!! etter at flyet kom til USA fra Ecuador der det hadde vært i en årrekke.  Legg merke til det lille skiltet med påskriften "LN-KAF ASKELADDEN" rett under andre rekke med instrumenter i midten.  Tro hvor dette skiltet tok veien?  Flyet ble jo totalt ombygget få år senere.  Da dette bildet ble tatt fløy det rundt i sølvgrå finish med hvitt tak, svarte motorgondoler, regitreringsnummeret N130LW samt store jernkors på kropp og vinger.

N130LW-instrumentbrett.jpg

 

Fant dessuten et bilde av interiøret til Havørn:

DSCN2320.jpg

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de var sorte?  wOOt

 

Egentlig var de lyserosa, men de ser sorte ut på bilder ....

 

Flotte bilder Trond Olaf. Jeg er ikke 100% sikker på hvordan instrumentpanelet skal være. Jeg er heller ikke sikker på om det var sort eller grått, og i tilfelle hvilken gråfarge.

 

Men en ting jeg er sikker på er at alle DNLs førkrigsmaskiner var kjøpt brukte, og hadde først fløyet for Luft Hansa (som det het på den tiden). Derfor regner jeg med at interiør var standard "tysk" i utforming og farger, og ikke etter norske evt. spesifikasjoner.

 

Hvis du har flere interessante bilder og tegninger kan du gjerne vise dem her ....

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men en ting jeg er sikker på er at alle DNLs førkrigsmaskiner var kjøpt brukte, og hadde først fløyet for Luft Hansa (som det het på den tiden). Derfor regner jeg med at interiør var standard "tysk" i utforming og farger, og ikke etter norske evt. spesifikasjoner.

 

Nils  :)

 

LN-DAI/F.400 ble kanskje litt tillempa militære krav?  ???

 

Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da LN-DAI ble innkjøpt ble det i samråd med Marinens Flyvevåpen bestemt at den skulle leveres med militær utrustning, dvs maskingeværstilling i akterskroget samt i "bøtte" under skroget, mulighet for bombefester under skroget og blendingsplater for sidevinduer.  Dette flyet er det eneste sivile man kjenner til som ble levert med militær utrustning i utgangspunktet.  Jeg husker ikke i farta om det ble levert eller bare bestillt konverteringssett til LN-DAH og LN-DAF også men jeg husker at jeg har lest om det et eller annet sted.  Jeg husker imidlertid at jeg har lest at DNL var meget tilbakeholden med lysten til å begynne å skjære i skrogene.

Jeg kan ikke huske ha sett bilder av bombefester til F.400 og jeg mener flyet ikke ble utstyrt med bombemagasiner innvendig slik andre Junkers Ju52 ble det tidligere f.eks. under den spanske borgerkrigen.

 

Apropos farger på interiøet på LN-DAI i sivil utgave fant jeg et fint bilde av en førkrigs Lufthansa-maskin som viser interiørfargen på innsiden av døra.

Ju52-farge.jpg

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen likner på Humbrol 103, krem, synes jeg. Men, for all del: Fargebilder er ikke akkurat 100 % pålitelige mht. å vise nøyaktige fargenyanser.

 

Den er endel blassere enn 103 synes jeg.

 

Jeg bruker ikke Revellmaling, nei. Men jeg har omregningstabell til Humbrolfarger og med et brukgart Humbrolfargekart ser jeg hvilke farger de mener det skal være.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det vel like før jeg blir anklaget for å være en forhenværende modellbygger, så jeg får vel vise at jeg faktisk bedriver litt plastsløyd.

 

Før jeg kan male kabinen innvendig må jeg få fikset døren på venstre side. Det mest vanlige på sivilflyene fra før krigen var dør framme kun på høyre side. Slik er Revellsettet også.

 

Ju52_7_small.jpg

 

Men DNL-maskinene hadde dør framme også på venstre side. Å gjenskape disse detaljene, med korrugering og det hele er ikke akkurat noe for en amatør som meg.

 

Ju52_9_small.jpg

 

Derfor tenkte jeg at jeg skulle jukse litt. Ved å skjære ut døråpningen og la døren stå åpen kunne jeg skjule det meste av de utvendige detaljene.

 

Ju52_10_small.jpg

 

Selve døren har jeg planlagt å ta fra hoveddøren som følger med i CMKs detaljeringssett for militærutgaven. Jeg må gjøre den smalere, lage nytt vindu og polstre den på innsiden. Men de utsidedetaljene som synes vil jeg iallefall ha.

 

Ju52_11_small.jpgJu52_12_small.jpg

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel like før jeg blir anklaget for å være en forhenværende modellbygger, så jeg får vel vise at jeg faktisk bedriver litt plastsløyd.

 

Ja, har det litt på samme måten.  Litt mye jobb siste uke men gjør litt innimellom. Håper på ei oppdatering i morgen.

 

 

 

Men apropos døren.......er det ikke mye lettere å bare scratche døra fra Evergreen plastplater, da Nils?

 

 

Trond Olaf Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk kanskje an å lage døra av ei gjennomsiktig plastplate fra innpakning til et eller annet, legge på noen tynne plaststrips eller strukket plast som korrugalmønster, der det skal være, samt hengsler og dørhandtak, og så maskere ut vinduet og male der det ikke skal være vindu.  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk kanskje an å lage døra av ei gjennomsiktig plastplate fra innpakning til et eller annet, legge på noen tynne plaststrips eller strukket plast som korrugalmønster, der det skal være, samt hengsler og dørhandtak, og så maskere ut vinduet og male der det ikke skal være vindu.  ???

 

Du må være synsk, Einar! Det er på prikken likt hva jeg holder på med å gjøre. Bortsett fra at plastplaten ikke er fra en innpakling til et eller annet, men produsert av Squadron for modellbyggeformål. Jeg kjøpte en pakke i en tilfeldig hobbysjappe som jeg dumpet innom i Florida i 1985, og har fortsatt mye igjen ....

 

Her er strukket plast på vei til å bli montert.

 

Ju52_13_small.jpg

 

Og litt mer ferdig.

 

Ju52_14_small.jpgJu52_15_small.jpg

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.