Jump to content

Åpen klasse: Jens sin Tamiya F-16C - Ferdig!


Jens Håkon Brandal
 Share

Recommended Posts

Som nevnt, så kom endelig dekalene fra TwoBobs - ni dagers postgang fra California til UK - dobbelt så lenge som det tar å gå den andre veien rundt halve jorden...  Nåvel, her er resultatet av en kveld med dekaler.

 

48_Tamiya_F-16C_05201-800.JPG

 

Nasjonalitetsmerket og numrene som skal på den mørke bakgrunnen er merkbart blåere enn min blandede versjon av FS15237, men nå som jeg har sett på bilder, så er det faktisk en liten forskjell mellom disse - godt observert.

 

Microscale har godt rykte på seg med hensyn på å lage dekaler som forsvinner - og da tenker jeg ikke gjennom postgangen:).  Filmen er tynn og suger seg inn i alle detaljer kun med å bruke Sol og Set....

 

48_Tamiya_F-16C_05302-800.JPG

 

Jeg fulgte instruksene for plasseringen av turbin varsel stripen, og stripen mellom finnene kom lenger frem enn de på sidene...   :pinch:  Bildenes tale er klar - stripen må vekk og en ny plasseres der den skal...

 

Her er eksempel på hvor godt dekalfilmen forsvinner - etter et strøk med Future og så matt klarlakk blir det lite å se her annet enn naglene.

 

48_Tamiya_F-16C_05503-800.JPG

 

Morgendagen skal bringe en vask og et strøk med Future...

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter enda et lag klarlakk ble det oljevask.  Ut i fra bilder, så er chilenske Block 50 ganske rene, så det var ingen grunn til å gå berserk og fremheve alle panellinjer her.  Det eneste jeg gjorde var å fremheve kontrollflater, enkelte paneler og "ting" som åpnes og lukkes ofte.  Ett typisk sted er hengslene for forkantflapsen som lekker grafittolje - dette ser man ofte på bilder av F-16. 

 

48_Tamiya_F-16C_05601-800.JPG

 

På buken ble understellslukene fremhevet med en kvesset blyant og området under buken fikk seg lekkasjer med oljemaling.  Den lange tørketiden kan man dra nytte av om man vil redusere intensiteten eller stryke de ut. 

 

48_Tamiya_F-16C_05802-800.JPG

 

Vingetankene pleier og å bli skitne under buken, men jeg har ikke sett mange bilder av Chilenske F-16 som bruker de, så jeg var litt mer forsiktig.

 

48_Tamiya_F-16C_06103-800.JPG

 

Og nå - en tørkedag og så klarlakk.

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Matt klarlakk har omsider kommet på - Polly S som har vært min favoritt begynner å ta slutt, og det ble litt spytting, så det ble å prøve seg med Xtracrylics mattlakk i stedet.  Syntes den ble meget matt, så jeg blandet litt satin clear i den.  Den fungerte greit - tørket fort, og da måtte selvsagt maskeringen av.  Nå mangler bare missilene og litt flekkmaling...

 

48_Tamiya_F-16C_06201-800.JPG

 

48_Tamiya_F-16C_06403-800.JPG

 

Jeg kunne sverge på at piloten glippet med øynene da han fikk se lyset igjen:)

 

48_Tamiya_F-16C_06302-800.JPG

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

Takk for det folkens - F-16 er et lekkert fly, og det å vise den i sitt rette element gjør ikke flyet styggere.  Er fristet til å lage flere fly på pinne og synes i grunnen at de blir vel så mye modeller som de som står på bakken.  Var litt redd for at resultatet ville bli litt "reisebyråmodellaktig", men nærværet av en pinne i buken bekymrer meg egentlig ikke.

 

Jens

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.