Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpen klasse: Jens sin Tamiya F-16C - Ferdig!


Anbefalte innlegg

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 3 måneder senere...

Joda, det har da skjedd litt, selv om forandringene er meget subtile.  Mest snakk om smaalakkering og touch up.  Ble forresten inspirert av en modell paa ARC, og bestemte meg for aa fjerne "vortene" paa luftinntaket da huden her er glatt.  Det blir flekkmaling av saant.  Skal og gjoere noe med luftutslippet bak cockpit paa hoeyre side.

 

48_Tamiya_F-16C_03701-800.JPG

 

48_Tamiya_F-16C_03902-800.JPG

 

48_Tamiya_F-16C_04003-800.JPG

 

Kommer mer...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med aa faa denne ferdig til fristens utloep, men jeg kan jo gaa ned med flagget til topps...

Her er loesningen paa problemet med aa faa luftinntaket sparklet og pusset uten at avstiveren i luftinntaket kommer i veien.  Foerst laget jeg et hull i taket der "pinnen" ville komme ut (eller var det der allerede? - lenge siden).  Maatte i hvertfall frese ut noe materiale i skroget for aa faa tilgang til baksiden av hullet for neste fase:  Maling.  Hvit Xtracrylics ble helt ned i luftinntaket, skvalpet rundt, helt ut igjen og satt til toerk  med bakenden ned.  Det gir en fin, blank finish, og overskytende maling kan slipes ned med micromesh.

 

48_Tamiya_F-16C_04201-800.JPG

 

Staget lages av plaststrips som er dyppet i Metallizer Aluminium og polert.

 

48_Tamiya_F-16C_04402-800.JPG

 

Og det er greit aa sette paa plass med en pinsett forfra.

 

48_Tamiya_F-16C_04603-800.JPG

 

Smiiiil til kamera!

 

48_Tamiya_F-16C_04704-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta?  Den er da bare byggesettvifta med litt Alclad på...  Det er Tamiya's formmakere som skal ha skryt for den.  Lei F-16?  Nei, det er et linjelekkert fly med god variasjon i brukerland og etterhvert varianter og kamoskjema - i tillegg til at man har muligheter for bortimot ekstremværing til praktisk talt fabrikknytt, så byr det på mange muligheter. 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit Xtracrylics ble helt ned i luftinntaket, skvalpet rundt, helt ut igjen og satt til toerk  med bakenden ned.  Det gir en fin, blank finish, og overskytende maling kan slipes ned med micromesh.

 

En elegant løsning det Jens.  :thumb: F-16 før en vel ikke nok av, bare det kunne komme en XL som er mere korrekt enn det som er gitt ut..  :)

 

JR

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremværeing?  Jeg?  Det er vel som Birger og rabatt det:)  Det er klart det frister jo litt å prøve et slikt prosjekt - det blir jo sprøytekos det nå som jeg har en Iwata.  "Dessverre" så ser det ut til at chilenerne steller pent med sine Block 50, så denne blir ikke noe gresk kaliber, men litt smuss under rumpa skal den få.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Deeet gååår laaangsoooomt freeeeemoooooveeer...  Modellen har fått ett penslet strøk med Future og jeg venter enda på dekalene jeg bestilte fra TwoBobs på deres hjemmeside for fem uker siden.  Fem uker minus to dager siden kredittkortet ble belastet og en uke siden jeg ble lovet erstatninger, så har jeg fortsatt ikke sett bæret.  Bedre er det ikke at jeg må sørge for all oppfølging selv - de tar jo ikke initiativ for fem flate øre, så dette er ingen god måte å drive butikk på.  Likevel...jeg kan sende en pakke fra UK til Japan på en lørdag og den kommer dit på en onsdag...

 

Nåvel, luftutslippet som på mange andre nasjoners F-16 er et bakovervendt scoop, er en slisse med finner på chilenske Block 50 F-16.  Nils laget et lasertrykket dekal basert på bilde, en skisse og håndfaste mål, og illusjonen er helt grei selv om den ikke tåler granskning.  Hadde jeg visst om dette da jeg begynte på modellen hadde jeg selvsagt gjort det "orntli"...

 

48_Tamiya_F-16C_04801-800.JPG

 

Chaff og flare dispensere har fyrt av noen "skudd" - nok til å bryte mønsteret og skape litt interesse i dette området.  Hva og hvordan de virker er nok klassifisert, så jeg har tatt litt kunstnerisk frihet med å begynne å tømme ene magasinet før man begynner på det andre.

 

48_Tamiya_F-16C_05002-800.JPG

 

Det firkantede hullet i buken er det stangen går...  Håper det kan bli en god oppdatering om ikke så plagsomt lenge.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verre enn som så Anton - området rundt det firkantede hullet er litt ujevnt.  Jeg har sparklet og pusset, og uansett så får jeg det ikke skikkelig jevnt.  Det er og vanskelig å pusse da det er så mye detaljer i det området som er i veien.  Problemet er ikke så veldig synlig når modellen står på pinne.

 

Lysene er med i settet de Kjetil.  De er bare lakket Humbrol klar rød og klar grønn.  I motsetning til Tamiya fargene, så blir disse Humbrol fargene harde selv om man legger på tykke strøkm og de kan maskeres med Maskol eller liknende.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.