Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpen klasse: Jens sin Tamiya F-16C - Ferdig!


Anbefalte innlegg

Med to sett liggende av det som skal være det ypperste innen plaststøping (host), så tenkte jeg det var best å hive med en slik også i gruppebyggingen.  Her er arbeidsbenken tidligere i kveld...

 

48_Tamiya_F-16C_00101-800.JPG

 

Kommer med stor sannsynlighet ikke til å bygge den som noen amerikaner - det blir vel enten gresk eller chilensk med bremseskjermbeholder fra Wolfpack designs fra Korea.  Som Kyrre nevnte, så hadde de en stand på Scale Model World hvor man kunne bestille varene og så ville de bli sendt portofritt.  Siden jeg bestilte bremseskjermene som da enda ikke var gitt ut, tok det litt lenger tid, men jeg regner med at det ligger en pakke og venter på meg når jeg kommer tilbake til UK.  Chilenerne flyr Block 50, og det eneste andre unntaket for å bygge den rett fra esken er da det at FACh bruker Python 3 og 4 missiler i stedet for Sidewinder, men disse får man fra Paragon.  Attraksjonen med den greske er selvsagt kamoen og den ekstreme væringen samt falken med lynet på halen.  Disse dekalene fra Icarus er sannsynligvis beregnet for Hasegawa settet, og jeg må se an hvor godt de passer Tamiya settet.  Disse flyene var opprinnelig Block 30 med variasjoner, men det ser ut til at de har blitt oppgradert til en standard som likner Block 50, men at de har beholdt "tyrkerlyset" på høyre side av nesen. Enn så lenge sitter jeg på gjerdet.

 

Så til en detalj som jeg ikke er imponert over. Eller rettere sagt 93 detaljer... 

 

48_Tamiya_F-16C_00202-800.JPG

 

Man skulle tro at et firma som Tamiya som skal ha den beste støpen og "engineeringen" i hele bransjen ville tenke som så at det er for dumt å ha merker etter utstøterpinner på synlige flater - spesielt der hvor det er vanskelig å få fjernet de.  Eh, nei.  93 små, forbannede sirkler på deler til understell og hjulbrønner smykker flater som vil bli synlige når man studerer modellen kun ved å løfte på den og titte i hjulbrønnene. 93 bevis på at ingeniørene hos Tamiya burde ha fått Academy sin F-8 Crusader i gave fra firmaet for å lære hvordan man skal gjøre jobben.  Et enkelt tilfelle hadde man nok passert, men dette er så hodeløst gjennomført at man skulle tro jobben var satt bort til sportselskere som skal hevne seg på all den pepper de har fått i dette forumet.  Hjulbrønnene er selvsagt meget godt detaljerte, og settet har mange bra finesser, men akkurat dette er helt banalt og det som kunne vært en eneste lang triumfferd mot nirvana i polystyren blir mye mer langdrygt enn høyst nødvendig.  Resin hjulbrønner vil langt på vei hjelpe dette settet.  Så derfor ser det ut til at denne modellen blir wheels up på pinne.  Synd å gjemme denne cockpit'en siden den er så bra, men man får med en fin pilot å legge i setet.

 

Jens

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

De burde kikket i en eske fra Dragon. Takket være tusenvis av sånne små biter som du må renske av alle delene, så er det jo ikke slike merker noe sted som helst. Mye lettere å renske opp i. Overraskende og ikke så lite skuffende at Tamiya gjør sånt.

 

Men, den blir nok fin in-flight også denne modellen  :thumb:

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er stupmørkt ute, så ser jeg lysere på livet fordi modellen vil nok ta seg bedre ut in flight.  Har og sjekket litt på airliners.net om greske F-16, og så langt har jeg kun funnet Block 50 maskiner med birdslicers, selv om både Block 30 og 50 har bulker på hjullukene, parabrake housing med ASPIS antenne og "beercan" antenner på vingeforkantene.  Block 30 har fortsatt sotet canopy med klar, mens Block 50 har klar canopy. 

 

Anton, blir det en gresk Block 30, så blir det nok AMRAAM og Sidewinder samt tanker på vingene. Blir det en Block 50 så blir det HARM i tillegg da det ser ut til at Hellas benytter disse til anti-radar oppdrag.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det helt store fremskrittet, men det går da fremover. 

 

Passform som vi kjenner fra Tamiya - ikke en grann sparkel her - bare litt pussing av skjøten og opprissing av panellinjer.

 

48_Tamiya_F-16C_00401-800.JPG

 

Luftinntaket trenger litt sparkel, men det kan hende at litt skraping og pussing hadde eliminert dette og.

 

48_Tamiya_F-16C_00602-800.JPG

 

I selve innsuget trengs mer sparkel, men helt klart det er milevis unna Hasegawa settet rett fra esken...

 

48_Tamiya_F-16C_00703-800.JPG

 

Neste oppdatering kommer fra UK, og da er det kanskje kommet lakk på noen av delene og.  Godt Nytt År!

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering - ikke så mye å vise, men det ligger endel pussing bak...  Luftinntaket er heldigvis komplett bak til kompressoren, men det er delt i totalt fire deler, og da blir det endel skjøter som skal pusses glatte.  Maling av luftinntaket ble gjort med et et triks jeg fant på ARC - plugg igjen ene enden og hell maling oppi, "skyll rundt og spytt ut".  Litt flekkmaling også, og micromesh til slutt.  Nå kan kompressoren limes på.

 

48_Tamiya_F-16C_01201-800.JPG

 

48_Tamiya_F-16C_01302-800.JPG

 

Kompressoren med mange tynne strøk med Alclad Magnesium.  Alclad Steel ble veldig mørkt bak i der...

 

48_Tamiya_F-16C_01001-800.JPG

 

Ikke akkurat noe Cockpit painting masterclass, men med gubbe i og under en lukket canopy, så er det vel godt nok.

48_Tamiya_F-16C_01503-800.JPG

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fremgang på denne her også - utrolig hva man får til på en byggehelg.  Prøvde å se om Icarus Decals sin representasjon av 330 Skvadron Hellenic Air Force sitt emblem ville passe på Tamiya settet, men det gjorde det ikke.  Jeg kunne selvsagt bygget en Block 50 med det røde båndet på toppen av halefinnen, men det er ikke det skjemaet jeg vil ha på min greske F-16.  Så, da blir det en chilener i stedet.  Chile flyr en håndfull F-16 CJ og DJ samt noen brukte MLU maskiner fra Nederland.  Både Chile og Hellas har bremseskjerm på sine fly, og her kjøpte jeg Wolfpack Designs sin brakechute housing som skulle passe til Tamiya settet.  Dessverre er den litt for liten rundtom - sannsynligvis er det kun krymp i silikon og resin som gjør det, men den passer altså ikke, og det på et sted som er flatt.  Det er uråd å sparkle og få dette pent, så jeg valgte å scratche bremseskjermbeholder istedet, og heller bruke ASPIS antennen som var ekstra.  Hellas og Chile har begge en ASPIS antenne på brakechute housing, men enkelte land bruker to.  Heldigvis passer resindelen perfekt på Hasegawa's F-16C, så da blir det nok en greker med tid og stund...

 

48_Tamiya_F-16C_01601-800.JPG

 

48_Tamiya_F-16C_01702-800.JPG

 

Jeg har enda til gode å finne "Det Sparkelfrie Byggesett"...

 

48_Tamiya_F-16C_01803-800.JPG

 

48_Tamiya_F-16C_01904-800.JPG

 

Målet er å bli ferdig til LU...

 

48_Tamiya_F-16C_02005-800.JPG

 

...saa da blir det pussing i lunsjpausen.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for det Kyrre.  Jeg brukte Wolfpack som mal for aa faa lengden noenlunde riktig - den ser riktig ut ogsaa.  Panellinjene tok jeg fra DACO sin bok, men det viktigste er den panellinjen som skal gaa rundt omkretsen - den skal passe med spissen paa ASPIS antennen, og som dere ser, saa maatte jeg sparkle igjen foerste forsoek.  Resinkopi tok jeg ikke - for det foerste for aa spare tid (maalet er jo LU), og for det andre saa ville problemet muligens bli det samme som grunnen til at jeg ikke brukte resindelen - krymp.  Heldigvis er delen relativt grei aa scratche - det er fire plater med plast - 3 1.5 mm, 1 2 mm i bunn for aa faa litt gods aa slipe i.  Delen ble foerst formet til utvendig, og da jeg var fornoeyd, saa kunne jeg hule ut aapningen for bremseskjermen med et sett naalfiler.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort går det ikke når man har to andre modeller som man helst skal ha unna også...  I hovedsak er flyet komplett, men modellen er fanget i en sparkle-pusse-risse syklus.  Her er i hvertfall planen med modellen.

 

48_Tamiya_F-16C_02402-800.JPG

 

Tamiya har en fin gubbe å putte i setet, og hodet er løst slik at man kan velge om man vil ha hjelm med eller uten sikte, og ikke minst hvor man vil at han skal rette blikket.  Chile bruker såvidt jeg kan se ikke hjelmsiktet, så da sparer jeg det til et annet prosjekt.  Oksygenslangen laget jeg av metalltråd som tidligere var spunnet rundt en god flaske med Rioja vin :cheers:

 

48_Tamiya_F-16C_02201-800.JPG

 

Og det ser ut til at flygeren finner seg til rette...

 

48_Tamiya_F-16C_02603-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at piloten har tynnere lår enn legger, så ser det jo lovende ut dette her  ;D

 

Arild

 

Jeg kunne jo ha laget en skotsk utvekslingspilot - komplett med G-kilt:)  Er enig i at det gir en ekstra dimensjon aa se en pilot i cockpit, og om man ikke vil gaa berserk med resininterioer, saa er det en fin maate aa tilfoere interesse paa samtidig som man "fyller ut" omraadet.  Begynner naa aa faa litt sansen for flymodeller i sitt naturlige element - det gjoer motivet "levende" i motsetning til flymodeller som staar uvirksomme paa bakken.  Selv om man er avhengig av en pinne, saa tror jeg det kan gjoeres uten at det ser ut som et Airfix sett fra 60-tallet eller en reisebyraamodell.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da tror jeg prosjektet er i den stand at jeg kan legge på et strøk med Tamiya's utmerkede primer for å se om det er synder som må rettes opp. 

 

Klarte selvsagt å knekke lyset i forkant av halefinnen, så den måtte jeg lage ny av messingstang.  Dreiet og filt til med en kappskive i dremelen.

 

48_Tamiya_F-16C_02701-800.JPG

 

Chilenerne bruker Python 3 og 4 som missilbevæpning, men etter det jeg har forstått, så avventer de et mer langtrekkende missil som AMRAAM, og Pythons brukes derfor bevisst på stasjon 2 og 8.  Det israelske flyvåpen som og naturligvis bruker Python, og i mine referanser påstås det at Python 4 ikke kan bæres på vingespissene pga belastningsgrensene for missilet.  Derfor blir launcherne på vingespissene tomme, og da valgte jeg å detaljere de litt.  Når det er sagt, så har jeg ikke funnet et eneste bilde av chilenske F-16 block 50 med skarpe missiler, så det blir litt spekulasjon dette her, men de må vel ha en beredskap de og...

 

48_Tamiya_F-16C_02902-800.JPG

 

Gubben og setet er i hovedsak ferdig malt, men setet skal ha et dekal på seg og må få seg et strøk klarlakk først, og piloten må klarlakkes matt.  Begge må og tørrbørstes.  Nederst i høyre hjørne er og noen antenner som sitter på forsterkningsplatene på luftinntaket.  Platene valgte jeg å lage fra tynn plasticard da jeg klarte å slipe de vekk da jeg skulle eliminere skjøtene her.  Antennene følger med i Wolfpack Designs sitt resinsett, men de var ikke like, og jeg mente jeg kunne lage de bedre selv.  Begynner å bli dyr ASPIS antenne dette her...  La også til noen tråder bak flygeren - ledninger til elektromotoren som heiser opp canopyen.

 

48_Tamiya_F-16C_03003-800.JPG

 

Til tross for at dette er verdens beste F-16 byggesett i 1:48 med Tamiya passform blablabla, så klarer jeg å slipe vekk detaljer for at ting skal bli jevne.  Her har det gått ut over avlederne for statisk elektrisitet på radomen, og jeg prøvde først å erstatte de med tynn plast limt med plastlim.  Falt ikke helt heldig ut, så jeg prøver denne metoden i stedet - 0,4 mm bred Kabuki maskeringstape fra Hiroboy.  Et lag med lakk vil kapsle de inn, og forhåpentligvis holde de på plass til evig tid - eller så lenge modellen varer.

 

48_Tamiya_F-16C_03204-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende. Jeg har nok en del å lære når det gjelder detaljering av fly. Har faktisk syndet "grovt" i dag da Trumpeters 1:32 dumpet ned i postkassen (rettere sagt hentelappen). Har kommet til konklusjonen at så lenge flyet er ment som støtte til oss gutta på bakken så er det spiselig for en pansermann å bygge "skeets".

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endel vifting med sprøyta er endelig hovedfargene klare.  De er lakket frihånd med min Iwata Kustom Revolution TR med 0.3 mm dyse - en herlig sprøyte som anbefales.  Jeg får ikke til frihåndslakkering med akrylfarger - de tørker for fort, så jeg brukte Xtracolor emaljefarger som ble korrigert i henhold til min FS595 vifte.  FS15237 måtte bli litt mørkere og blåere, og FS16152 finnes ikke som noen match rett fra boksen, men Xtracolor sin Gunship grey 16118 er faktisk ikke så langt unna - den måtte bare bli litt lysere og mer nøytral.

 

48_Tamiya_F-16C_03401-800.JPG

 

Walkways og refuellingmerke skal være samme farge som buken - FS26440 - også kjent som light gull grey.  Disse feltene ble lakkert sammen med undersiden, og senere maskert med 0.4 mm og 1.0 mm bred maskeringstape innkjøpt fra Hiroboy.  Oversiden ble da lakkert i

 

48_Tamiya_F-16C_03502-800.JPG

 

Fortsatt litt småting som må flikkes, og radome og enkelte paneler må maskeres og males.  Må si jeg liker sammensetningen av fargene i dette skjemaet.

 

48_Tamiya_F-16C_03603-800.JPG

 

Et lite tips - Bare Metal Foil egner seg utmerket til maskering, og om den ikke sitter på for lenge er den og lett å fjerne.

 

Jens

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.