Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpen klasse: Eriks Afghanistan Falcon...


Erik Torp

Anbefalte innlegg

Kan du beskrive nermere prosessen for aa komme til riktig fasong paa flaten der finna skal monteres??

 

Oi, tøft spørsmål...

Jeg kuttet først vekk styretapp og annet som var ment for å feste den orginale finnen med.Deretter fyllte jeg opp hullene med evergreen avkapp og Tamiya flytene lim. Dette "smeltet" relativt pent sammen og jeg saget/filte vekk overskytende plast så jeg fikk en tilnærmet plan flate. Derettet bygget jeg opp halepartiet med evergreen strips av forskjellig tykkelse og bredde og filte til ny fasong. Jeg skulle kanskje ha lagt på litt tykkere lag, men for ukyndige flybyggere som meg ser det greit nok ut. Til slutt sparklet jeg og pusset hele greia ned med 400, 800, 1200 og 2400 sandpapir. Dette var en møkkajobb og jeg hadde 3 forsøk før jeg ble fornøyd. Et par panellinjer må rescribes. Håper dette var forståelig.

 

Erik

 

NB. Når det gjelder "scab-platene" så skar jeg ut malene av papir og festet dem på plastark med ørlite blue tac. Deretter fikk de en dusj spraymaling og jeg tror siluettene dermed vil være enklere å skjære ut (har ikke kommet så langt ennå...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maa vel ta frem eska i kveld igjen da! Heldig at dama ikke syns det er noe unormalt aa studere/myse/sniffe plastikk fra eske!

 

Takker for info om hvordan "reprofileringen" av halen foregikk. Jeg har Academy sin maskin, saa det blir litt annerledes for meg, men maa foerst sjekke hvordan halen ser ut, og hva jeg maa gjoere.

 

Jeg kommer til aa lime scab tegningen paa plast, og saa kutte ut profilene med saks.

 

Cheers

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det går fremover med flyet. Etter et par små "set backs" har blåselampa fått på seg litt lakk og detaljemalingen kan starte. Tamiya har selvfølgelig lagt ved scab plates i settet (som jeg fant etter at jeg hadde limt på hjemmesnekrede...) og da disse så vesentlig bedre ut en mine egne så ble det litt ekstra jobb å fjerne de hjemmelagde. Flyet er lakket med Gunze Sangyo nr 306 og jeg må si at denne lakken er noe av det bedre jeg har prøvd.

 

DSC_0010.jpg

 

DSC_0011.jpg

 

Erik

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det nærmer seg slutten...

Dekaler er på og jeg har begynt væringen. Dekalene er en blanding av Zots, Academy, Tamiya og Hobby Decal. Sikkert noe stenciling som mangler her og der men det får gå. Dekalene fra Zots er forresten noe av det værste jeg har vært borti...  Det gjenstår fortsatt en del detaljmaling og væring.

 

DSC_0016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er galt med Zotz-dekalene?

De fester dårlig, silvering er et problem (jada, blank overflate...) og de tåler Micro Sol dårlig. I tillegg er noen av dem ute av skala. Skal nok få til et brukbart resultat, men det koster vesentlig mer tid en de andre dekalene. Settet er i tillegg mangelfullt.

 

Flott Arbeid! kjempefin væring så langt

 

Sett fra en som ikke helt inne i det med flybygging, syns jeg dette blir et prakteksemplar av en Norsk F-16

 

Takk skal du ha. Undertegnede er også "ikke helt inne" med flybygging, snarere "helt ute" er nok mer korrekt... Men moro er det lell.

 

Erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bygget 666, så ble endel Zotz dekaler brukt, og jeg slapp heldigvis unna silvering, men jeg brukte akryltynnermetoden på Polly S akrylklarlakk, og det løste problemet med silvering og heft.

 

Til tross for problemene du nevner Erik, så synes jeg ikke dette resultatet er noe å kimse av.  At du har laget den in flight synes jeg gjør saken bedre.

 

Jens

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ferdig!

Det gikk jo en smule over tidsfristen men skitt au...

Til å være det første flyet jeg bygger på 25 år så burde jeg antagelig være fornøyd, men resultatet ble ikke helt i "vater". Jeg lærte jo litt om flybygging og presterte å kjøpe et par sett til. Dessverre blir det lenge til neste gang jeg bygger noe i plast da jeg er i ferd med å flytte inn i nytt hus (med en real "man cave" i kjelleren  ;D). Jeg tok et par bilder, men jævelen er vanskelig å fotografere da den er litt større en hva jeg normalt bygger. Patchen er ærlig og redelig bestilt fra Ørlandet...

 

Erik

 

DSC_0033.jpg

 

DSC_0032.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dårlig gjenoppdagelse av flybyggingens gleder og sorger det der Erik...

 

En liten ting - vet ikke om det er for sent å rette på det, men launcheren til AMRAAM missilet er av typen som kun kan bære Sidewinder - den som er korrekt er den med rektanulært tverrsnitt med avrundet snute...

 

Får vi noen nærbilder av cockpit of flygeren?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.