Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpen klasse: Eriks Afghanistan Falcon...


Erik Torp

Anbefalte innlegg

Gruppebygging av F-16 er såpass interessant at jeg tok en tur inn i det dypeste mørket av stash lageret og fikk gravd frem en F-16 som jeg hadde tenkt å begynne på for et år siden, men som ble parkert da jeg fant ut at settet hadde bird slicere og at jeg egentlig hadde lyst til å bygge Leopard. Vel, i kveld ble settet tatt frem igjen og jeg begynte litt ukonvensjonelt med å bygge en GBU-12.

 

DSC_0188.jpg

 

Planen er at dette skal bli 671 fra 338 skvadronen som tjenestegjorde i "Enduring Freedom" i 2003. Valget falt på denne maskinen da jeg selv tjenestegjorde i Afghanistan i 2003/2004, samt at 338 skvadronen var de som i 90% av tilfellene fløy CAS for oss mens jeg tjenestegjorde i Telemark Bataljon.

 

Utgangspunktet er Tamiyas F-16 Thunderbird med noe ekstra stash. Regner med å bli ferdig innen tidsfristen, selv om den jæ**a bomben tok flere timer å bygge enn jeg først antok. Men... "How hard can it be...?"

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenlasten er ferdig bygget. To GBU-12 og to AIM-120 AMRAAM. Begge settene er fra Flightpaths "Gunslinger range". Bombene og missilene er små byggesett i seg selv da det er relativt mange og små delere som skal loddes og limes. Et godt alternativ i 1/32 er Acadamys F-16 våpensett.

 

Erik

 

PS. Jeg er godt i gang med selve flyskroget også... Bilder vil følge senere.

 

DSC_0187.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det går fremover på flyfabrikken...

Flyet har fått litt mer maling her og der og våpenlast og tanker er ferdig bygd. Piloten er også blitt litt penere i tøyet ved hjelp av litt oljemaling. Den største utfordringen nå er halefinnen, da det blir en del pussing, sparkling og re-scribing men det ser overkommerlig ut så langt. Her er noen fler "in progress"bilder etter kveldens økt. Lantirn poden er forøvrig fra våpensettet til Acadamys F-16 som ble solgt i løsvekt hos Lucky Models for en stund siden.

 

Erik

 

DSC_0195.jpg

 

DSC_0194.jpg

 

DSC_0196.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye å skryte av i dag, men litt maling og pussing ble det tid til. GBUene trenger litt maling på søkerhodene og noen touch ups her og der. Alt i alt ble jeg nogenlunde fornøyd. Har også jobbet en del med skroget for å få Paratailen til å passe. Nå blir det et par dagers opphold da jobben krever sitt.

 

DSC_0197.jpg

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg godt i gang med Jens Håkon. Litt arbeid, men ikke uoverkommelig...

I tillegg ble det litt maling av AIM-120 missiler i kveld. Siden jeg ikke har dekaler for den gule sprengstoff- og de to brune rakettmotormarkeringene så malte jeg dem på. Noe touch up gjenstår.

 

DSC_0198.jpg

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste kveldene har gått med til å fylle, file, sparkle og pusse haleområdet slik at det kan monteres Para tail. Det var mildt sagt en møkkajobb. Ikke helt fornøyd med resultatet, men det får være godt nok...

 

Jeg trodde at jeg hadde pusset alt jevnt...

DSC_0202.jpg

 

...men en kjapp dusj med primer avslørte feilene. 10 minutter ekstra pussing fikset det.

DSC_0203.jpg

 

Nå er jeg godt i gang med å lage scab plates.

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liggende en bestilling paa slike "Scabs". (ikke fordi jeg er lat, men fordi jeg bytta en modell...) de kommer saa snart dekalene er ferdige (de med naken dame paa siden av ett stort helikopter..)

 

Kan vel lage en "rapport" paa begge to naar de kommer!

 

Ellers Erik, saa faar du si hvordan maalene stemmer overenns?? er de greie aa arbeide med?

 

Cheers

Harald wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers Erik, saa faar du si hvordan maalene stemmer overenns?? er de greie aa arbeide med?

 

Da jeg printet de ut var de alt for store. Etter litt "finregning" kom jeg til at de måtte reduseres 50%, noe jeg gjorde i Photoshop. Det hadde kanskje vært unødvendig hvis jeg hadde skrevet de ut via Paint?

 

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.