Gå til innhold
  • Bli medlem

F-16 gruppebygg - alt er lov så lenge du er ferdig til 2008-06-01!


Arild Moland

Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

da benytter jeg et rolig øyeblikk en julaftens morgen til å sparke i gang F-16-gruppebygging. Kanskje noen får F-16 under treet, andre har sikkert noen liggende og slenge i varierende grad av ferdigstillelse. Her er det plass til alle.

 

"Regler":

 

Tema: F-16

Skala: Fri

Forbilde: Fri

Aftermarket: Valgfritt

Frist: 2008-06-01

 

Spesialklasse med egne regler: Settet Hasegawa V-9 F16 A bygd UTEN aftermarket eller noe som helst ekstra. Premie fra Smallsize/Hobbyland: gavekort på 1000,- (vinner utropes gjennom avstemming her på forumet etter fristens utløp).

 

Spesialklassen kan av rimelige årsaker ikke påbegynnes før relanseringen av Hasegawa-settet, som etter Lars' opplysninger skal skje i februar/mars (aner vi en kobling til LU her?), men siden denne klassen er rett ut av boksen UTEN aftermarket, bør fristen være grei å overholde. Merk tråder som faller inn under spesialklassen med "SPESIAL: " først.

 

Det stilles ingen krav til at modellen(e) du deltar med skal påbegynnes nå, eller ha mye igjen til lakk. Ethvert uferdig prosjekt er kvalifisert, om det så bare er dekaler og mattlakk som gjenstår.

 

Eneste ris bak speilet, er at om du ikke er ferdig til 1. juni 2008, så blir byggetråden din flyttet til arbeidsbenk eller galleri. Så det ikke skal være noen tvil om hvem som faktisk gjorde seg ferdig i dette gruppebygget  :thumb:

 

God jul og god bygging!  :cheers:

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med hobbyrom bygging er at en får oversikt over det en har når alle byggesetta skal flyttes. Jeg fant disse F-16-byggesetta. Tanken har lenge vært å bygge en blokk 10 og en blokk 15 i skala 1:72, derav en med norske pingvinraketter. Airfix-byggesettet har den fordelen i denne sammenhengen, at det har bakvingene som trengs til en blokk 10.

 

Det ene byggesettet, nederst til høyre, er det som trengs til spesialklassen. Spørsmålet mitt er: Gjelder dekalene til Nils som ekstrastæsj?  ??? Pil og bue mangler i Hasegawa-settet, slik at en ikke får bygd en F-16 fra 338-skvadronen på Ørlandet direkte ut av eska. Pilen og buen er jo temmelig iøynefallende.

24_12.07_F-16A_web.jpg.4143c0af34dba5c993f325f577e92de5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er: Gjelder dekalene til Nils som ekstrastæsj?  ???

 

Jeg får sitere Lars, som innstiftet denne klassen og stiller med premie:

 

Vi Bygger Hasegawa V-9 F16 A RETT UT AV ESKEN UTEN MULIGHET TIL AFTERMARKED, ENDERINGER ELLER ANDRE DEKALER

 

Jeg ser ikke at dette sitatet gir så mye rom diskusjon om Vingtor-dekalene tillates eller ikke. Så svaret må bli nei.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten når ble så amerikanske at vi byttet om på rekkefølgen av dager og måneder? Hadde det enda vært år som ble "snudd" så hadde jeg ikke sagt noe.

 

Hæ ??

 

Måten Arild har skrevet datoen på er helt etter norsk standard, altså årstall, måned og dag. Dermed kommer det mest signifikante først og det minst signifikante sist slik at det blir meget enkelt å sortere datoer i forhold til hverandre.

 

Amerikanerne, derimot, ville skrevet det 06/01/2008, noe som selvsagt er helt bak mål. Der er det mest signifikante sist og det minst signifikante i midten. Hvordan i huleste sorterer man noe slikt ??

 

På muntlig blir daoen selvsagt første juni totusenogåtte.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ove,

 

dette blir en avsporing, men når du beskylder en ansatt i Standard Norge for å ikke holde styr på standardene, så må jeg jo replisere  :D

 

La meg sitere fra NS-ISO 8601:2001 - Dataelementer og utvekslingsformater - Informasjonsutveksling - Angivelse av dato og klokkeslett (ISO 8601:2004) (3. utgave)

 

4.1.2.2 Complete representations

When the application identifies the need for a complete representation of a calendar date, it shall be one of

the numeric expressions as follows, where [YYYY] represents a calendar year, [MM] the ordinal number of a

calendar month within the calendar year, and [DD] the ordinal number of a calendar day within the calendar

month.

Basic format: YYYYMMDD Example: 19850412

Extended format: YYYY-MM-DD Example: 1985-04-12

 

Dette er mao fra en internasjonal standard (ISO), som er implementert som Norsk Standard.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar,

Jeg lurer meg på litt om man kommer inn under Lars' regler hvis man maler pilogbuen?  :shifty:

 

Godt spørsmål, Kyrre!  :thumb:

 

Sjøl har jeg Bjølsen Valsemølle liggende rett over elva, 5 minutters gangavstand. Selv om de er blitt kjøpt opp av svenskefaen og heter "Lantmannen Bjølsen" eller noe sånt noe for tida, har jeg inntrykk av at de maler det meste som kommer i deres vei: Bygg, snygg, rug, hug, havre, karve, hvete og bete etc.. Så jeg regner med at de kan ta et spesialoppdrag på maling av pil og bue av trøndersk opprinnelse. Men det skal altså ikke være lov?

 

Anders  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Men det er vel ikke mer endring av eskens innhold enn å male grunnfargen. Bortsett fra at man bruker flere farger. På en annen side så kan man jo fint bygge rosa F-16 med grønne vinger og gul hale uten å falle utenfor reglene. Selv med krystallklare regler vil det alltid finnes gråsoner, gitt.

 

 

Sondre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et problem? Nei, det er så enkelt som at du må følge Lars' regler om du vil være med i spesialklassen. Om konsekvensene av det man da ender opp med å bygge ikke er til å leve med, så er det jo fritt fram for hva som helst i den vanlige gruppebygginga.  :thumb:

 

Enklere kan det neppe bli. Kanskje for enkelt for flyfolket?  wOOt

 

I så fall bør bilgutta og panzerskallene kjenne sin besøkelsestid og bygge noe rett ut av esken.  ;D

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl Ove,

 

dette blir en avsporing, men når du beskylder en ansatt i Standard Norge for å ikke holde styr på standardene, så må jeg jo replisere  :D

 

La meg sitere fra NS-ISO 8601:2001 - Dataelementer og utvekslingsformater - Informasjonsutveksling - Angivelse av dato og klokkeslett (ISO 8601:2004) (3. utgave)

 

4.1.2.2 Complete representations

When the application identifies the need for a complete representation of a calendar date, it shall be one of

the numeric expressions as follows, where [YYYY] represents a calendar year, [MM] the ordinal number of a

calendar month within the calendar year, and [DD] the ordinal number of a calendar day within the calendar

month.

Basic format: YYYYMMDD Example: 19850412

Extended format: YYYY-MM-DD Example: 1985-04-12

 

Dette er mao fra en internasjonal standard (ISO), som er implementert som Norsk Standard.

 

Arild :)

 

 

Vel, dette kan selvfølgelig være norsk standard så mye det vil, men normal norsk skrivemåte som er lettfattlig og umiddelbart forståelig kan jeg ikke se at det er. Uansett vil sikkert mange ubevisst tenke på den særegne amerikanske måten som Nils beskriver og bli forvirret, spesielt når man opererer med 0X/0X kombinasjonen for både dato og måned. Idet hele tatt er jeg vel av den oppfatning at de finnes litt for mange varianter av disse datooppsettene som den amerikanske mykvareindustrien gjennom tekniske harmoneringer har gjort til nasjonale standarer rundt omkring, -formellt eller uformellt.   

 

A sitat er skrevet på engelsk sier vel forsåvidt sitt, attpåtil under tittelen "dataelementer - utvekslingsformater". God norsk språkpolitikk med andre ord.

 

Og en ting til alle jobber ikke i dataindustrien her inne, andre gikk sikkert ut av grunnskolen etter krigen engang og noen har sikkert bare begynt. Vel det var det jeg ville si, back on track, -(snart norsk standard..)

 

GOD JUL forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I så fall bør bilgutta og panzerskallene kjenne sin besøkelsestid og bygge noe rett ut av esken.  ;D

 

Arild

 

Jeg har en mistanke om at det hadde dukket opp en del spørsmål hvis man i Hetzer-bygginga hadde blitt gitt de samme premissene, og samme premie, som det Lars presenterte i denne gruppebygginga...  :shifty:

 

Nåh, samma det. Hyggelig at man endte opp med et kompromiss. På denne måten favnes alle. Også panserbyggere som liker å bygge fly rett fra eska eller fylt opp med resin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A sitat er skrevet på engelsk sier vel forsåvidt sitt, attpåtil under tittelen "dataelementer - utvekslingsformater". God norsk språkpolitikk med andre ord.

 

Sitatet er skrevet på engelsk fordi standarden er skrevet på engelsk. Det er ikke ressurser nok i standardiseringen i Norge til å oversette samtlige av de nye 1000-1500 norske standarder som fastsettes hvert år, og det er ikke alltid noe poeng å gjøre det heller. De aller fleste titler oversettes imidlertid, derfor den norske tittelen. Jeg kan gi deg den engelske tittelen også.  :thumb:

 

Uansett stoler jeg på at det ikke er noen her inne som er så trege at de tror at fristen var 6. januar 2008. Så sånn sett skal det vel en smule anstrengelse og kompliserende tankemåte til for å misforstå datoen i trådtittelen.  ::)

 

Okkesom, skal du være med å bygge F-16 da, Jarl Ove?

 

Arild ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.