Gå til innhold
  • Bli medlem

SMRT NÉMECKÝM VRAHUM! - Kyrre bygger Hetzer


Anbefalte innlegg

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja det går smått men sånn er det når man må opp tidlig og tjene til livet. Lite energi på kvelden.

Jeg fant tre nye bilder på nettet av vogna mi. Den hadde visst litt forskjellige slogans på men jeg kommer til å gå for den med stjerna og flagget på. Er usikker på kamuflasjen men synes det ligner på en enkel panzergelb med overspray av olivgrun. Se på hjula.

Ellers fant jeg ut at de mest sannsynlig har brukt bakluka som beskyttelsesskjold. Det er ihvertfall det jeg har bestemt meg for. Blir mye synsing for bildene er ikke all verdens...

 

Nåh. Samme bilde som sist bare i bedre kvalitet.

Hetzer-SMRT_NMECKM_VRAHM_2.jpg

 

Vogna sett forfra. Ser ut til at dette er tidlig, uten at jeg har noe holdepunkt for det.

Hetzer-SMRT_NMECKM_VRAHM_1.jpg

 

Her ser man vogna ute til venstre. Helt tydelig en stjerne. Og den er nok rød.

Hetzer-SMRT_NMECKM_VRAHM_3.jpg

 

And my feeble attempt. Har mekka nytt eksosrør og ellers funnet to figurer fra MK35. Franske motstandsmenn, men tenkte jeg kunne ta noen andre hoder og hatter. Tro det eller ei, men de brukte faktisk ofte tyske hjelmer...  :pinch:

Mye plakat-kitt for å feste elementer foreløpig.

 

IMG_5288_3.jpg

 

IMG_5291_1.jpg

 

Setter veldig pris på innspill om dette og hint

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det ser bra ut jeg.  En artig setting du har valgt Kyrre  :thumb: Angående hatt, vil jeg foreslå den Humphrey Bogart hatten på siste bildet. Den herremannen har dresset seg opp.

En typisk tjekkisk arbeidskar. Tidlig opp for komme før rushtrafikken inn til sentrum av Praha, krige litt med tyskerne fram til kl 1600. Deretter er det å komme seg tilbake til drabantbyen, til Kone, barn og middag. Ah... det skal bli godt å få slappe av med avisa og litt pipetobakk etter slitsom dag på jobben.

 

ymmoT  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det ser bra ut jeg.  En artig setting du har valgt Kyrre  :thumb: Angående hatt, vil jeg foreslå den Humphrey Bogart hatten på siste bildet. Den herremannen har dresset seg opp.

En typisk tjekkisk arbeidskar. Tidlig opp for komme før rushtrafikken inn til sentrum av Praha, krige litt med tyskerne fram til kl 1600. Deretter er det å komme seg tilbake til drabantbyen, til Kone, barn og middag. Ah... det skal bli godt å få slappe av med avisa og litt pipetobakk etter slitsom dag på jobben.

 

ymmoT  :)

Ja, Bogart går igjen på flere av bildene jeg har funnet fra opprøret. Meget nærliggende at jeg ender opp med noe sånt. Humphrey Bogart og en tyskerhjelm. Blir sært nok.  wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det så har Tamiyas modell den tidlige periskopsåpningen for sjåføren, forbildet du bygger har den sene.  Siden du har gjort alle de andre modifikasjonene mener jeg....

 

Ellers ser dette strøkent ut dette!

 

Øyvind

Jeg ser det er en forskjell men hva er det egentlig som skal til? Er den bredere eller en helt annen type? Enkel modifikasjon, så det må jeg absolutt ordne. Hmm... Må kikke på noen bilder.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tidlige periskopåpningen var en støpt affære som fikk seriøs juling hvis en granat traff. Denne patenten var såpass horribel at tyskerne mistenkte arbeiderne på fabrikken for ren sabotasje når de designet den.

 

De senere vognene fikk bare kuttet ut to rektangulære åpninger i frontplaten til de to periskopene, og et regnskjold ble bare montert over.

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til en ting til. Forbildet ditt har de senere hjulene med færre bolter i hjulene. Tamiya har laget de tidlige hjulene. Egentlig har Tamiya en rar tendens til å lage litt "ukurante" produksjonsmodeller av vognene sine. Kommer kanskje av at de baserer modellene på museumseksemplarer?

 

Å bygge Hetzer er et minefelt av spennhjul, periskop, løpehjul, motordekkonfigurasjon og eksosanlegg!!! Jeg vet, for jeg har bygd en før....

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå kan han angre  ;D

 

Jeg har bestemt meg for å være skikkelig vrang i dag, så jeg sier bare at hjulene på Tamiya-Hetzeren er med tidlige hjul som har skruer og muttere, men de sene hjulene hadde runde bolthoder (i tillegg til halvert antall bolter da) på utsiden  wOOt

 

Haha, panzerbyggere kan være nagletellere de også  :cheers: men hvis man vil gjøre noe med disse detaljene er det jo bedre om man hører det FØR det første strøket med lakk...

 

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på hjulene og kommer til å kutte vekk annenhver bolt på yttersida. Men til malinga. Hva sier dere om skjema? Bare striper med grønt? Eller brunt?

 

Og er den malt hvit under frontplata? Jeg er fristet til å tro det. Flere andre Tsjekkiske Hetzere har et hvitt kors på undersiden der.

 

Hetzer_ikov-Praaka_2.jpg

 

Hetzer_ikov-Praaka_1.jpg

 

Hetzer_Smrt_Okupantm_1.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første strøk med maling. Det blir et tolkningsspørsmål hvordan kamuflasjen egentlig var. Hvor mange farger? Hvor konsekvent var den? Uansett, siden dette skulle være et gøy-prosjekt så fikk jeg lyst til å teste ut en variant av favorittkamoen min. Gul med grønt og brune striper. Så sånn blir det.

Dette er jo grunn-greia, så kommer alle disse "filterne" (legg merke til sarkasmen) som er så populære for tiden. Chipping og vask og slikt vil gjøre fargen mindre utflytende og mer skalariktig. Forhåpentligvis...

 

Grunnet med en rødbrun farge før jeg la på litt maskeringsgummi med en kjøkkensvamp-bit på utvalgte plasser. Deretter gikk kamofargene på i løpet av en liten time.

 

IMG_5305_1.jpg

 

IMG_5303_2.jpg

 

IMG_5299_1.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser jo kult ut Kyrre! Likte rusteffekten du har fått til på stålplata i front :thumb: Hva har du brukt på den? Airbrusha i ulike sjatteringer eller? Når du får tonet ned dette blir det nok veldig bra. Disse filtrene har sin effekt. Jeg hadde en viss skepsis før jeg testet ut disse "filtrene", men må si jeg ble omvendt :) Når det er sagt er det mange måter å oppnå demping av kamo. Du har jo din egen variant med gråfarge i klarlakken :)

 

Løkke tel videre!

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.