Gå til innhold
  • Bli medlem

Gruppebygging bil til LU


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Har funnet frem et meget gammelt prosjekt (det eldste jeg har). Det består av et 85`911 cab. karroseri som har fått flatnose forskjermer. Dette er egentlig eneste karroseri modfikasjon. Resten av modifikasjonene er at det faktisk er kuttet ned fra coupe til cab, men jeg kunne jo begynt med en cab i stedet. Men som sagt dette er fra forne dager da alt skulle brukes opp og når lakkering gikk til Hel... på taket så ble det skjært av.

 

Videre satte jeg på carrera 2 støtfangere i dag. I tillegg har jeg revet av motorlokk fra en GT 2 som skal monteres. Understell og interiør må jeg rote frem i dele eskene. Det blir null motor i den.

 

Tanken er å bygge en slags dry lake racer av den.....

 

Da er spørsmålet: Passerer den overdommerens vurdering som ikke for langt fremskredet ?

 

DSC00154.jpg

 

Dette er jo en fin anledning til endelig å gjøre det ferdig.

 

Hilsen

 

Semming

 

 

Dry lake racer's er tøft  :thumb: liker veldig godt stuket ditt, stå på  :thumb:

 

her er en av mine gamle dry lake racer:

DSC02068.jpghttp:

DSC02070.jpghttp:

DSC02069.jpg[/img]

 

 

Niclas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

:D

 

Joda. Du kan vel egentlig hive deg på med en Ferdinand og litt sånt også. Vaglende elefant-tiger :pinch:

 

Meeeen det står "Gruppebygging bil til LU". Det betyr at utvalget begrenser seg til Kübelwagen (eller hadde Ferdinand Porche en finger med i Schwimmwagen-spillet også?). Den kan du jo male med så matt lakk du bare greier og så dynke den i pigment og sette den på huet i et diorama. Det vil sikkert bilgutta like ;D

 

 

Sondre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på Porsche-tigeren og traktor har allerede passert de kreative delene av hjernen her hjemme også. Gikk faktisk så langt som å sjekke dimensjonen på hjula på en traktormodell jeg har for å se om de kunne brukes for å scratche en sånn....

Et 1/35 Tigerskrog på et 1/24-5 911-chassis skulle vel ikke være en umulighet da..... ;)

Synd jeg solgte den Tiger(P)'en jeg hadde for en tid siden. Var det ikke Heidi som kjøpte den tro....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår WV/Porsche. De bedekker vel fler av dere tenker jeg, og forresten har jeg en 356A Speedster liggende, og en Karman Ghia også når jeg tenker etter. Forresten har jeg en VW transporter også og en Safari, så da kan jeg kombinere NC VAN tema og LU WV/Porsche tema. Smart for oss late byggere. ;D

Og du Niclas. Kinesisk er smart som tema, spesiellt etter at du faktisk fikk tak i et byggesett av en kinesisk bil. Luring!! :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdinand Porsche saw the potential of an amphibious version of the VW Kübelwagen (type82). The German Army was searching for a vehicle could handle snow, sand, mud and other rough grounds. He combined these qualities and added all-wheel drive which had been developed at about the same time for the VW (type87). The development project was called the type 128 which appeared in 1940.

Thirty examples were built in 1941 at the Wolfsburg Volkswagen Works and delivered to the Army's Engineer units. The type 128 had a boat-shaped body. The army was very impressed. In 1941 Porsche received instructions to further develop the type 128.

 

The type 138 was a type 128 but then with a little modified body it seems (version type 128 B). Some 100 more vehicles of this type were ordered. Another special version was produced type 129, probably a complete closed vehicle which could deliver bombs without a driver. This type was however not a success.

By the end of September 1940 the prototypes were tested in the lake called Max-Eyth near Stuttgart.

 

You can select 2 or 4 wheel driving in the type 128. The car had a gearbox with 4 gears and with 2 sperrdifferentials and a powertransmission to the front wheels.

 

Professor Porsche thought that the type 128 was too large and so unstable. Porsche started to create a smaller Schwimmwagen, which resulted in the project: type 166. The first 125 vehicles were produced by the Porsche Team and they were hand-made in Stuttgart. These cars are also known as "Vorserienschwimmwagen" or preseries Schwimmers.

 

The type 166 entered large-scale production in Wolfsburg (or "Stadt des KdF-Wagens", city of the Strenght Trough Joy car). The production model, this is the "VW-Schwimmwagen" we know today, possessed a wheelbase which was 40 cm shorter than the earlier type 128. Also the vehicle's width had been reduced by 10cm. There were some small body modifications done as a result of the army-tests. The tow hooks for example got reinforcements. Now it was powered by the same 1131-cm3 engine installed in the Kubelwagen from 1943.

In the water the engine drove a three-bladed propeller at the rear of the Schwimmwagen. The type 166 was very popular, mainly because of the off-road capabilities thanks to the 4wheel drive. However, its amphibious capability was rarely used in action.

 

In World War 2 the Schwimmwagen had lifespan of only 6 weeks.

 

The production stopped in 1944, because of the large number of man-hours involved in the production and the high material usage.

In 1945 and 1946, the British built 6 Schwimmwagens. They used the spareparts that were left at the factory.

 

It is supposed there were about 15.000 Schwimmwagens built.

 

After the war the Schwimmwagen was brought into action by the local Police, the firebrigades or by farmers. Some people even cut doors out of the Schwimmwagens.

 

But soon the vehicles were replaced by new ones so the schwimmwagen disappeared to the demolition firm....

Tatt fra (som også har morsomme bilder): http://www.bilforumet.no/volkswagen/121662-mange-rare-orginale-vw.html

 

Se også:  http://www.vw166.com/

 

Så en avsporing til:

Lamborghini lager også traktorer.....

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.