Gå til innhold
  • Bli medlem

Roars Hetzer. Min første "doffenvogn" på en stund.


Anbefalte innlegg

Dette VET jeg ikke, men jeg kan ha KVALIFISERT GJETNING om det.

 

En jekk ment til bruk på et jernbaneverksted, blir selvsagt ikke malt, da den skal brukes i tørre, rene omgivelser.  Er det noen av dere som gidder å male vannpumpetanga og skiftnøkkelen i verkstedet???

 

Alt utstyr utvendig på en stridsvogn som er ment å brukes utendørs, blir malt.

Det eneste som eventuellt ikke blir malt, er gjengene på jekken.

Beltejekken på Leopard 1 er ikke malt, men det skyldes at den ligger nede i vanntett verkstøykasse bak på skroget.

 

Beklager, Morten.  Referansene dine er nok ikke relevante for en stridsvognsjekk.

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden, i et av mange programmer fra VK2 på Discovery, fra invasjonen i Normandie. Der Intervjuet de en gammel kriger fra 12.SS "Hitlerjugend". Blant annet fortalte han at alt av blankt metall på vognene ble malt fordi de ikke skulle bli oppdaget fra luften.

På denne tiden hadde de allierte fullstendig luftherredømme. Det kan tenkes at under Blitz'n og tiden før alt begynte å gå skikkelig på ræva, at tyskert'n ikke alltid var så nøye med å male verktøyet.

 

Jeg kan heller ikke huske verktøy av noe slag som var montert på vognene på Setermoen umalt. Svart eller grønt tror jeg var det mest vanlige å male verktøyet i.

 

R. :)

 

 

Siden jeg er fra Setermoen, så har jeg da sett en del millitære kjøretøyer, og kan slå fast at ikke alt utstyret på vognene har vært malt. Riktig nok dreier det seg for det meste om kjøretøyer fra stabstroppene  :P

 

Tommy  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jah. I dag ankom ets-pakka fra Voyager. Og med den dalte motivasjonen et par hakk. :( F... å mye de har kommet fram til at de skal erstatte med ets. :'(  Men, men. Løsningen blir nok å gå veeeeldig kritisk igjennom ets-pakka og plukke ut kun det jeg anser som aller mest nødvendig. Jeg liker fortsatt ikke fotoets egentlig. Det blir nok en god del til overs hvis noen er interessert...

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne etsen i utgangspunktet for å få belteskjørtene og grillrista oppå motoren. Det føler jeg at gjør seg aller best i ets. Det så ikke ut på bildet som det skulle være så fryktelig mye mer i pakka, men det var det altså... ::) Som sagt, jeg kan jo bare la være å bruke det. Settet var jo ganske billig, så det er ikke så veldig mye bortkasta penger det er snakk om.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Litt ets er nå på plass på vogna. Den grillrista bakpå som jeg kjøpte Voager-settet for i utgangspunktet, greide jeg å grille med gassbrenneren  :pinch:, så jeg måtte få tak i et ABER-sett. Det var enklest og kjappest. Likevel tror jeg nok jeg må kaste inn håndkledet med tanke på å få modellen ferdig til LU. :'( Er egentlig litt i tvil om jeg får noen nye modeller ferdig til LU. :'( :'( Familieforøkelse og utdrikningslag for kompis har tatt veldig mye av modellbyggetiden i det siste. Men jeg har da en par-tre modeller som ikke har vært på LU før. Også tenkte jeg å la det franske trekløveret stille samlet på årets LU. Så det blir da noe. Men Hetzer... blir det ikke! Kanskje LU2009, eller Østlandskonken, eller SC...

 

Jeg får legge ut noen bilder når jeg får tid.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.