Gå til innhold
  • Bli medlem

[Ferdig] Westland Sea King Mk.43/43B --- Jens Håkon Brandal


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Etter å ha snublet over en Revell Sea King Mk.41 hos en brukthandler på Fleet Air Arm Model show i år, så var det vanskelig å motstå fristelsen over å sette kniven i den.  Ble imponert over settet da jeg tittet i esken, og det holder seg enda selv når jeg har begynt å bygge.  Faktisk er de aller fleste delene nå rensket opp og stort sett klare til videreforedling.  Detaljnivået er ganske bra.  I de senere år har det kommet til radar og redningsflåter og varmesøkende kamera som gjør helikopteret stadig mindre pent.  Det man får i esken er en enkel redningsheis, liten radome på ryggen og femblads halerotor.  Ergo kan man ikke lage en nåværende versjon uten endel tilleggsdetaljering, men for en tidlig til omtrent midten av 80-tallet maskin, så passer dette bra.  Det eneste jeg må legge til er noen antenner under nesen.

 

Cockpit har gode detaljer og passformen er bra.  Legg merke til at det følger med kontrollpanelet i taket.  Lyset i nesen må fjernes for en norsk Sea King.

 

SeaKing_Mk.43_00301-800.JPG

 

Ingen polstring av kabinveggene, og så er det en god del utstyr som alltid er på plass.  De som vil detaljere selv har nok å gjøre, men dette var hinsides min plan for denne modellen.

 

SeaKing_Mk.43_00402-800.JPG

 

Har begynt å maskere innsiden av vinduene før første strøk med Tamiya XF-53 Neutral Grey som under et strøk halvblank klarlagg gir et OK inntrykk av Dark Admiralty Grey...  De avrundede hjørnene ble maskert først med Tamiya tape banket ut med et punch and die sett.

 

SeaKing_Mk.43_00503-800.JPG

 

Jeg nevnte detaljer, og disse naglene er akkurat passe.  Passformen ser ut til å være god, så det skal ikke være noe problem å beholde de som blir mest synlige.

 

SeaKing_Mk.43_00604-800.JPG

 

Det eneste som har vært litt knotete til nå er å finne ut av hvordan rotorene skal monteres.  Hadde jeg vært en mer erfaren helikopterbygger, så hadde det kanskje vært like naturlig som å trekke pusten.  Bladene til hovedrotoren hadde alle en ujevn krumning, men det tok ikke lange tiden å bøye de til med fingrene.  I det hele tatt har det vært ganske smertefritt så langt i prosessen...

 

SeaKing_Mk.43_00705-800.JPG

 

De fleste basisfargene er på nå - jeg må bare male benkesetene lilla (bilder jeg tok på et besøk på 330 Skv på Sola da jeg bodde i distriktet er referansen) og så ta en vask og tørrbørsting.  Litt urenheter er det enda, så jeg skal ta de man vil se før skroget går sammen.  Ellers må jeg si at jeg har ikke lagt til en tøddel - what you see is what you get.

 

SeaKing_Mk.43_00806-800.JPG

 

SeaKing_Mk.43_00907-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saann bare for aa vaere kverrulant!!

 

Teppet i kabinen burde vaere groent for den tidsperioden du bugger maskinen fra, setebeltene blaa, men dette er ett "moot" point da modellen er satt sammen og, ikkeno vises...

 

Rotorbladene i settet representerer "moderne" komposittblader, men hvis du har en Airfixkjaerre liggende, har de riktige blader.

 

Evt ta frem fila og hakke ut "fillet" innerst paa rotorbladene. Innerste bakkant skal vaere rettvinklet ikke skraa.

 

Og naa skal jeg gjemme meg, og haape jeg unngaar juling neste gang jeg er i Norge!

 

(Kanskje jeg ogsaa skal ta frem en sea king fra hylla...) :'(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha...så det er derfor Revell instruksene angav grønt gulv...  Nåvel, det er for sent å gjøre noe med det nå.  Har dessverre ingen Airfix Sea King liggende, så rotorbladene skal brukes.  Men skal man fjerne materiale for å få et rettvinklet hjørne - ikke skjøte på en liten flik?  Sistnevnte gidder jeg ikke, men om det er riktig med å fjerne  materiale skal jeg tenke over det.  Greit å vite hva som er riktig så man kan selv bestemme om man vil korrigere ting eller ikke, så jeg har ikke tenkt å gi deg juling når du kommer til Norge.  Derimot kan mine venner i Tollvesenet vinke deg inn til gummihanskerommet:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet oeverst i traaden... boy-oh-boy... saa vidt jeg husker (lenge siden naa) men numrene gikk vel fra 060, 062, 066, 068, 069, 070, 071, 072, 073, 074, 189, 322, 329 330... med 062, 068 som tapte maskiner?? noen andre kan sikkert korrigere deisse numrene. Jeg har dekaler til 069 i baade 72 og 48, saa det kan vel hende att det tas frem litt Sea king i kveld ja...

 

Uansett, her kommer ett lite tillegg, fil vekk det som er merket roedt, det skulle gi tidlige metall blader, i tillegg, fil av "trim-tabs" ute paa bakkant, de skal ikke vaere der.

 

Inn mot rota skal det vaere rundet av ogsaa (der pila peker)

 

Haaper det var til noen nytte.

 

Tegninga refererer til det gummibelegget paa gukvet, skal hindre korosjon. De norske maskinene hadde groenne gulvtepper oppaa, laget etter maal. sist jeg var hjemme hadde de skifta til bla tepper.

 

Vel vel, her er tegninga!

 

rotblade.GIF.21379a30768040abd3cfc80ac0757d93.GIF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) :)

 

Har noe på havarier med Sea King, nå skal vi se:

 

060: Denne har hatt et havari, men ble gjenoppbygget i 1991.

 

068: Havari 10.11.86. og vraket ble levert hos LTS på Kjevik.

 

069: Havari 03.04.88. Gjenoppbygget i 1989.

 

071: Havari 21.05.91. i sjøen utenfor Grimstad.

 

072: Havari 29.04.77. i Nordsjøen vest for Sola.

 

Har mer liggende en eller annen plass, og kommer tilbake med dette litt senere.

 

mvh Per Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet Steinar, men jeg har allerede limt bladene til rotorhodet, saa jeg skal proeve aa modifisere de foerst.  Om det gaar helt paa trynet, saa skal jeg har tilbudet ditt i bakhodet...

 

 

Sånn, da har jeg forandret rotorbladene - det viste seg å ikke være så vanskelig likevel.  Et lite før, underveis og etter bilde...

 

SeaKing_Mk.43_01001-800.JPG

 

Trimklaffene er og fjernet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg digger finvær - herlig å være ute og rense sprøyta, så jeg har fått gjort en god del lakking i helgen på Sea King'en og propeller og motorer til Catalina er praktisk talt ferdige.  Ikke mye, men det går fremover.

 

SeaKing_Mk.43_01301-800.JPG

 

Overhead panelene i canopy skal være grønne, og alt annet ble maskert og deretter lakkert Humbrol klar grønn.  Ikke perfekt, men skulle være tilstrekkelig for beskuelse på armlengdes avstand...

 

SeaKing_Mk.43_01402-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Lenge siden det har skjedd noe paa denne traaden, saa det er vel paa tide med en oppdatering.  Limet er toert det, men modellen stod ikke paa "bena" foer forrige helg.  Problemet er at pontongene er for smaa - noe Jon Arne nevnte for meg, og sendte meg et sett pontonger fra et Airfix sett.  Satt lenge paa gjerdet og vurderte om jeg skulle bytte og argumentet mot var at det ville ta mer tid for aa justere slik at modellen satt riktig samt sparkling og pussing.  Dette maatte da veies mot det faktum at modellen skal illustrere en typisk Sea King for besoekende som ikke noedvendigvis er modellbyggere.  Etter lang tenkepause, valgte jeg aa bruke Revell sine pontonger og heller gjoere en Hasegawa modell i 1:48 til den korrekte.  Jon Arne - du faar pontongene om noen dager, men jeg takker for innsatsen :thumb:

 

SeaKing-Mk.43-016.jpg

 

SeaKing-Mk.43-017.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har vaert en liten stund siden det skjedde noe her, men har lyst til aa faa ferdig en modell til i 2008 og la tallet bli ni  :cheers:, og denne er naermest lakk.  Endringene er ikke saa veldig store, men det er plukk som maa gjoeres.  Noedpeilesender, lime paa antenner og scratche smaa detaljer.  Med litt flaks saa blir det hvit primer i naer fremtid og saa dekklakk.  Spesielt Dayglo oransje feltene skal bli artige.

 

SeaKing-Mk.43-018-800.jpg

 

SeaKing-Mk.43-019-800.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk...faar haape det blir bra til slutt.  Fikk noen bilder av Per-Jarle som viser 068 i denne konfigurasjonen, men ved naermere ettersyn paa bildene - og selvsagt etter at noedpeilesenderen var limt paa, saa var det tydelig at helikopteret hadde seks-blads halerotor og.  Har noen en seksblads halerotor til overs, eller kan noen bekrefte hva som kom foerst - noedpeilesender eller seks-blads halerotor?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noedpeilesenderen kom foers.

 

6 bladers halerotor kom etter et par uhell i england og tyskland, der de trodde halerotoren ikke var kraftig nok, dette viste seg etter mye om og men (og mye penger) aa ikke stemme helt, men for sent, da alle norske, belgiske og de fleste tyske, samt alle britiske var forsynt med 6 blader...

 

Tror noedpeilesenderen kom etter ulykka i 1973.

 

Husker ikke naar 6 blader kom, men det maa ha vaert etter 1980.

 

Cheers

Harald

 

(PS Er du og kasta ut av ARC eller? lol) :doh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder stort sett munn i "kverrulant-traadene"... Men er veldig enig i det som har blitt sagt av deg, ang Nagletelling. Er ikke en selv, men de resultatene dere faar frem...

 

Ang. Sea Kingen, det er to "mounts" eller stativer, ett paa hvaer side for flares, de maa fjaernes. la ikke merke til dem foer naa (og jeg har en slik en i stashen.

 

Husk ogsaa a utelate "strake paa venstre side av halebommen, den kom kke foer mot slutten av 80-tallet.

 

Cheers

Harald (Winnie paa ARC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.