Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergen Plastmodellklubb med egen hjemmeside!


Yngve Jarslett

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sånn for å prøve å dreie diskusjonen inn på noe mer konstruktivt... Går det bra med Bergen Plastmodellklubb ellers? Har dere fått mange medlemmer? Mener å huske at du fortalte om at dere slet med å få beholde lokalene pga. for få medlemmer.

 

Henrik

 

Vi er i så måte trygge nå, lokalene får vi beholde om bare én mann står igjen (og Hans Petter har lovet at han blir der uansett).  :)

 

Vi skulle ellers ønske oss noen flere medlemmer. Vi har forpliktelser ovenfor Bergen Tekniske Museum i form av dugnader og vakter, og jo flere vi er jo mindre forpliktelser og arbeid for hver av oss. Vi synes også at noen nye fjes hadde vært hyggelig, vi har et fint miljø og et unikt tilbud for modellbyggere.

 

Hjemmesiden vår er et ledd i en mer aktiv kampanje for å markedsføre oss selv og få ut informasjon om at vi finnes og har et tilbud til modellbyggere i Bergen og omegn, som vi nå er i ferd med å sette i gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk.  :)

 

Jeg tror nok at enkelte har trukket seg på grunn av forpliktelsene. Vi må ha minst én mann tilstede hver Søndag i museumssesongen, og i tillegg har vi lukevakter og dugnader. Men jeg synes lokaler tilgjengelig døgnet rundt hele året med utstyr for sprøytemailng og utstillingsareale er bra kompensasjon for innsatsen. Og ett fint miljø gjør i hvertfall forpliktelsene ganske lette for min del, og jo flere vi blir jo mindre forpliktelser for hver enkelt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er glad for at det er aktive byggere i vest. det er ikke viktig hva eller hvor man bygger.

Det viktigste er å treffe likesinnede,(ut av skapet) for å dele denne hobbyen vår.

Stå på og lykke til

 

Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er tvilsomt!

Når det gjelder stengningen av tråden "Boikott av uavhengige foreninger" så viser det at takhøyden for å diskutere avvikende oppfatninger er temmelig lav på Forumet. Om Bergen Plastmodellklubb velger å ha en kontroversiell avatar på sin side; so what.. ???

Er dette noe å henge seg opp i når det skrives side opp og side ned med Luftwaffe, Wehrmacht, SS und Kriegsmarine på IPMS sitt eget Forum?

 

Sitat fra Olves innlegg:

Spørsmålet blir jo da hvem som bestemmer hva som skal sensureres.

Er dette et demokratisk forum eller er det eiet av en eller annen og moderatorene har fått føringer av eieren.

Hvis forumet er eiet av IPMS, har medlemmene fått diskutere hvilken retningslinjer som skal gjelde?

Sensuren er jo en tanke vag ; krig fred og politikk og sånn og som Ramsvik påpeker er styrt av noens magefølelse.

Den gir jo noen merkelige utslag til tider.

Eksempel: En link til en kar med et merkelig navn blir slettet fordi det toucher innom religion.

Men en tråd om en kar som skal reise rundt på bygda med en rullende gynokolog stol med den hensikt å  feie over flest mulig damer får rulle å gå uten innvendiger. At man på denne måter lager enhver dame til å være et rent tømmingsobjekt er helt greit fordi man synes det er morsomt (noe som det for øvrig er). En del feminister ville vel definert den tråden som noe av den groveste diskrimineringen til dags dato. Men kall en fyr for næger her inn så blir man klubbet raskt ned

 

Sitat slutt.

 

Såørsmål: Er Forumets innhold prisgitt et par personers magefølelse, og går synspunktene så ut over denne magefølelsen så blir innlegget strøket/redigert?

 

Personlig synes jeg at grunnlaget for å boikotte Bergen Plastmodellklubb er syltynt, her virker det som om vikarierende argumenter er ute og går.

 

Mvh

RAM

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såørsmål: Er Forumets innhold prisgitt et par personers magefølelse, og går synspunktene så ut over denne magefølelsen så blir innlegget strøket/redigert?

 

Vi er to som modererer dette forumet etter de retningslinjene vi har satt. Som skrevet i en annen tråd, så startet Arild og jeg dette forumet fordi det gamle ikke var spesielt bra eller positivt. Vi satte noen retningslinjer som styret har sagt seg enige i.

Det er helt umulig å detaljstyre hva som skal skrives eller ikke skrives. Det vil dessuten antagelig føre til at vi mister bortimot alle medlemmer fra forumet. Ingen finner seg vel i detaljstyring. Dermed vil en del innlegg modereres etter "magefølelsen", erfaring og sunn fornuft.

 

Endel innlegg er klare overtramp (f.eks. personangrep osv). Dette blir slettet umiddelbart. Andre innlegg kan være tvilstilfeller som Arild og jeg diskuterer mellom oss, og av og til også med innleggets forfatter. Vi redigerer da dersom vi mener at det er et støtende innlegg.

 

Men det er jo en helt annen diskusjon enn siste døgns diskusjoner om/med BPMK (som denne tråden dreier seg om).

Her dreier det seg om at styret ikke vil linke til siden fordi noe av innholdet oppfattes tvilende, og BPMK vil ikke være lokalforening under IPMS paraplyen. Dette har ingenting med modereringen av forumet å gjøre. Verken Arild eller jeg sitter i styret.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stengningen av tråden "Boikott av uavhengige foreninger" så viser det at takhøyden for å diskutere avvikende oppfatninger er temmelig lav på Forumet.

 

I den grad diskusjonen begynner å bryte retningslinjene for dette forumet, så ja, da er det og skal være en temmelig lav takhøyde på dette forumet. I den aktuelle tråden så tror de aktuelle partene hadde fått sagt det de skulle om saken, og det skled etterhvert ut i en grad som gjorde at jeg begynte å få innrapporteringer på innlegg der.

 

Jeg syns uansett du blander sammen en del ting her nå, Roar. Ikke minst når du sier dette:

 

Såørsmål: Er Forumets innhold prisgitt et par personers magefølelse, og går synspunktene så ut over denne magefølelsen så blir innlegget strøket/redigert?

 

Dette er gjenstand for diskusjon i tråden "Synspunkter på sensuren", som ikke er stengt.

 

Men saken om IPMS Norges forhold til Bergens-foreningen er en helt annen sak.

 

Personlig synes jeg at grunnlaget for å boikotte Bergen Plastmodellklubb er syltynt, her virker det som om vikarierende argumenter er ute og går.

 

Jeg syns bruken av ordet "boikott" er altfor sterkt og helt malplassert her. Såvidt jeg har skjønt Styret i denne saken, så er de ikke fortrolige med tanken på å linke til nettsteder der det brukes Hitler-bilder som de ikke vil assosieres med. Det avgjørende her er nok at Styret ser ut til å ha en annen opplevelse av bildet enn BMPK. Styret har bare sagt at det ikke ønsker at IPMS Norge linker til BMPK, så lenge bildet ligger ute. Vi har også hatt den uheldige situasjon (som det burde vært ryddet opp i for lenge siden!), at BMPK har figurert på våre hjemmesider som et lokallag, hvilket den ikke er og heller ikke ønsker å være. Det kan vanskelig defineres som en boikott å rydde opp i formalitetene i informasjonen på foreningens hjemmeside.

 

Men det er jo greit å minne om hva de opprinnelig bad om, nemlig sitat Yngve i går kl. 02.17:

 

Vi skulle forresten fått med hjemmesiden vår på siden til IPMS Norge under lokalavdelinger, hvem ordner sånne ting her?

 

Det er jo litt selvmotsigende å be om å bli listet som lokalavdeling av IPMS Norge, når de ikke er det, og heller ikke vil være det. Jeg finner det da veldig lett å forstå at styret blir forvirra, og sier at en forutsetning for å stå listet som lokalavdeling, er nettopp at det melder seg inn i IPMS Norge. Så kom Hitler inn i bildet når man så nærmere etter på hjemmesida, og resten er historie.

 

Men hva er nå egentlig dette vrøvlet om vikarierende argumenter? Jeg kan ikke skjønne hva Bergens-folket kan ha sagt eller gjort som skulle tilsi at IPMS-styret skulle lage kvalm. Min opplevelse av hele saken som sett fra sidelinja, er at den har antatt urimelige proporsjoner helt fra starten av, det har vært en serie med misforståelser, antagelser og sterke ord som alle kunne og burde vært unngått.

 

Mot slutten av trådene som har gått i dag, har det vært vist vilje til å legge saken bak seg og se fremover, og da syns jeg personlig det er helt unødvendig å holde temperaturen i denne diskusjonen oppe.

 

Mvh Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Arild. Jeg har et blodtrykksproblem jeg må holde kontroll på.......  :pinch:

 

Anders  :thumb:

 

Årelating var en vanlig behandlingsmetode for dette før i tiden. Som 1/8 skogfinne  burde du kunne det.. ;D

RAM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært medlem av Bergen plastmodellklubb siden 1994, eller som den het da IPMS bergen og omegn.

I de første årene abonnerte jeg på Limtuben, og vi hadde da helt andre medlemmer som styrte klubben. De er i dag ikke medlemmer. Men det jeg ikke var klar over var at minst halvparten av oss må være medlem av IPMS norge for å kunne være en lokal forening av IPMS norge. Jeg har flere ganger de par siste årene vært i kontakt med IPMS norge for oppdateringer om klubben vår, slik at informasjonen om oss som står på ipms norges web side er riktig. Hvorfor har ikke vi da blitt fjærnet tidligere når dere har visst at vi har stått der hele tiden?

 

Jeg bygger stort sett sportsbiler, lastebiler og noe millitært, og har generell liten kunnskap om krigens dager. Når det gjelder dette hittler tullet så har jeg ingen tanker/meninger om det, bortsett fra at det er morrsomt :D For den saks skyld hadde det vært like morrsomt om det hadde vært Charlie Chapling eller Clint Eastwood. Med andre ord så har jeg ingen problemer med at hitler animasjonen brukes.

Men både IPMS norge og BPMK ønsker linker til verandre på sidene, dumt at vi ikke kan løse dette med denne morrsomme animasjonen.

 

Mvh

Hans Petter

Bergen Plastmodellklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke vi da blitt fjærnet tidligere når dere har visst at vi har stått der hele tiden?

 

Uten at vi skal rette noen anklagende pekefinger i noen som helst retning, så er det vel en kjennsgjerning av webben til IPMS Norge var rimelig statisk og lite oppdatert i lang tid, inntil Henrik satte den opp på nytt i fjor. Men i den forbindelse ble det ikke gjort noen kritisk gjennomgang av innholdet der. Man har trolig også tatt for gitt at de lokallagene som står oppført der, faktisk hadde status som lokallag. Som ellers i foreningslivet, så skjer det ingenting om ingen tar inititativ til det og/eller har tid/overskudd, så også i forhold til webben vår.

 

Men det gjøres jo forsøk på å rydde i den nå da.  :thumb:

 

Arild :)

 

PS Hva angår Hitler'en deres, så opplever jeg ikke den som spesielt latterliggjørende. Tvert i mot virker den ufarliggjørende og "kameratslig", og noe jeg ville blitt mindre overrasket over å se på en side for de med lite hår og snørte støvler... Men det er bare meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få innspill fra andre i Bergen,

 

Jeg tror tolkningen er at det må være 50% medlemmer når klubben opprettes. Det skal vanskelig gjøres å styre denslags etter hvert. Ei heller kan det være noe vits i å forandre status med medlemsmassen. Men nå har vi jo skjønt det slik at dere uansett ikke ønsker å være medlemmer så diskusjonen er akademisk. Men det får såvisst noe å si for de andre klubbene. Hvis de har vært oppfattet som lokallag og føler seg som lokallag så er det vel stort sett bare en formalitet.

 

Dette med linking er ikke en presisjesak for styret i IPMS. Men nå er det nå engang slik at vi var flere som reagerte på Hitlerfiguren og det ble bestemt at vi ikke ønsket å linke videre til siden fordi det vi holder på med er såpass ømtålig at vi synes det er greit å være på den sikre siden.

At dere ikke synes det gjør noe med en morsom-hitler i så måte ikke så relevant. At Bergen kommune aksepterer det er heller ikke relevant.

Gitt offentlighetens syn på vår "leking" med krig så gir det potensielt et dårlig signal. Og derfor ønsker vi å unngå enhver diskusjon om slikt av føre-var prinsippet.

 

Nå står det følgende på siden deres:

Vi oppfatter IPMS Norge's avgjørelse som en handling som først og fremst handler om kontroll og monopol på aktiviteter i forbindelse med modellbygging.

 

Ja vel. Det er ikke sånn ment hvis det er slik det oppfattes. At det blir stående på siden deres får være deres sak.

 

Dere får ha lykke til videre med medlemssanking i Bergen. En by på den størrelsen fortjener å ha en oppegående klubb.  :thumb:

 

Mvh

Kyrre

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et spørsmål,hva med alle som bruker hakekors på byggesettene sine da?hakekorsene vekker vel flere minner en et bilde av hitler?

hakekors er jo også forbudt i en rekke land,skal man også forby å bruke disse dekalene?

 

personlig så synes jeg at hakekors merkene er verre en det bildet.

 

:thumb:

 

IPMS Norge får dårlig rykte for et humoristisk bilde av Doffen, men at man har hakekors trenger ikke nødvendigvis å ha sammenheng med Hitler/nazismen/politikk?  ???

 

Hva om f.eks en modelbygger hadde sendt en PM til Henrik med bilder og tekst av et tysk model han har bygget, og denne "bygge raporten" skulle legges ut på hovedsiden (noe ala ARC sitt hovedside) og modelen har hakekors, ville den da hadde blitt lagt ut? Plis, svar ærlig.

 

PS: Det er veldig mange som misforstår meg på forumet, og jeg håper at ingen kommer til å tro at jeg har noe imot de som bygger tysk med hakekors... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et spørsmål,hva med alle som bruker hakekors på byggesettene sine da?hakekorsene vekker vel flere minner en et bilde av hitler?

hakekors er jo også forbudt i en rekke land,skal man også forby å bruke disse dekalene?

 

personlig så synes jeg at hakekors merkene er verre en det bildet.

 

:thumb:

 

IPMS Norge får dårlig rykte for et humoristisk bilde av Doffen, men at man har hakekors trenger ikke nødvendigvis å ha sammenheng med Hitler/nazismen/politikk?  ???

 

Hva om f.eks en modelbygger hadde sendt en PM til Henrik med bilder og tekst av et tysk model han har bygget, og denne "bygge raporten" skulle legges ut på hovedsiden (noe ala ARC sitt hovedside) og modelen har hakekors, ville den da hadde blitt lagt ut? Plis, svar ærlig.

 

PS: Det er veldig mange som misforstår meg på forumet, og jeg håper at ingen kommer til å tro at jeg har noe imot de som bygger tysk med hakekors... :(

 

hakekorset som tyskerne brukte,kan kun assosieres med nazismen,da akkurat dette korset ble kun brukt av nazistene.

det opprinnelige hakekorset så ikke sånn ut,nazistene vred korset i 45 grader.

etter det jeg har lest,så leveres alle settene i tyskland uten hakekors,og det er også foreslått at alle landene i eu skal forby all bruk av hakekors,og fornektelse av holocaust,vet ikke når dette ble foreslått,det står det ingenting om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ender mao ut i en diskusjon om hva som støter hvem.

Det er hevet over enhver tvil om at discodoffen på BPMK sine hjemmesider støter en del mennesker. Det har jo reaksjonene her på forumet vist. Da bør BPMK vurdere om de vil fjerne nevnte avatar. Det har de/han gjort og vil ikke fjerne den. Det er helt greit, men man må også ta konsekvensene ut av det. IPMS vil ikke linke til BPMK så lenge diskcodoffen er tilstedet. Det er IPMS sitt valg, og det er helt greit.

Inntil noen av nevnte parter endrer syn så har sutring og usakligheter liten hensikt. Bruk av hakekors er en helt annen diskusjon som er mye mer nyansert og betent en denne fillediskusjonen her.

 

Morsomme Muhammed tegninger kan ha en hensikt i en politisk kamp

Morsomme Doffen tegninger har en tendens til å bli patetiske og har lett for å mistolkes av folk uten humor

 

Olve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakekorset er et eldgammelt symbol som ble misbrukt av nazisene. F.eks. hadde det finske flyvåpen hakorssymbol i sin "rundell" fra 1918 (?).

 

Hitler derimot kan vel ikke forbindes med noe annet enn nazisme. Om man da ikke tenker på hans tidlige forsøk som kunstmaler, men det er vel ikke mange som er inne på de assosiasjoner i "vårt miljø".

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bygger en modell av et tysk fly med hakekors, bygger man en modell av et historisk forbilde. For at modellen skal bli historisk korrekt, må den ha hakekorset på plass. Jeg ser overhodet ingen grunn til å forby bruk av hakekors på modeller. Det blir på en måte som å forby historiebøker med bilder av det tyske flagget med hakekors.

 

Anton: hvis du tar en titt i galleriet på IPMS hjemmesiden, vil du utvilsomt finne bilder av mange tyske fly med hakekors. Slikt blir ikke sensurert. Hvis du bygger en modell med hakekors og sender en byggeartikkel til Limtuben eller til hjemmesiden, vil den selvfølgelig heller ikke bli sensurert.

 

Hva angår bildet av Hitler med øretelefoner vil jeg ikke si så mye om det annet enn at det ikke har noe med modellbygging å gjøre og at jeg derfor finner det litt mer forståelig at det blir ansett som upassende.

 

Tysklands behandling av hakekorset etter krigen, for å ta det også, er vel et produkt av holdningen om at "her skal vi virkelig ikke ta noen sjanse på å hisse på oss resten av verden igjen". Så derfor blir det kanskje en smule ekstremt. Problemet er at nynazister bruker symbolet likevel, eller et symbol som er til forveksling likt. Det at Tysklands forbud mot all visning av hakekorset også går ut over modellbyggere som ønsker å vise en troverdig modell av et historisk forbilde, er en uheldig bivirkning. Det burde, etter min mening, vært utarbeidet regler som gjør hakekorset "lovlig" i slike sammenhenger. Noe særlig mer om Tysklands totalforbud mot hakekorset, blir fort nær grensen for politikk. Så dette får holde.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig Roar med deg at det er feil å forby hakekorset på modeler. (vi hadde en trå om dette før, og der hadde jeg samme mening mener jeg å huske... ;))

 

Mitt poeng er at det er ikke det lange steget mellom et bilde av Hitler og selve symbolet, hakekorset.

 

La oss at det er en gutt på 15 år som bygger modeler. Bestemoren likte barnebarnets modeler, og ville se på hovedsiden til denne klubben. Når hun går på galleri, hva finner hun der? Hakekors. Om det er en person som er følsom for sånne ting, åssen ville hun reagert?

 

Hva om hun gikk på BPMK siden og oppdaget Hitler der, ville reaksjonen vært så forskjellig?

 

Poenget mitt er at om man ikke er interisert i historie, modelbygging eller historieriktige ting og tang, da vil man ikke reagere likt som en model bygger som ser en tysk model med hakekors på modelutstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig Roar med deg at det er feil å forby hakekorset på modeler. (vi hadde en trå om dette før, og der hadde jeg samme mening mener jeg å huske... ;))

 

Mitt poeng er at det er ikke det lange steget mellom et bilde av Hitler og selve symbolet, hakekorset.

 

La oss at det er en gutt på 15 år som bygger modeler. Bestemoren likte barnebarnets modeler, og ville se på hovedsiden til denne klubben. Når hun går på galleri, hva finner hun der? Hakekors. Om det er en person som er følsom for sånne ting, åssen ville hun reagert?

 

Hva om hun gikk på BPMK siden og oppdaget Hitler der, ville reaksjonen vært så forskjellig?

 

Poenget mitt er at om man ikke er interisert i historie, modelbygging eller historieriktige ting og tang, da vil man ikke reagere likt som en model bygger som ser en tysk model med hakekors på modelutstilling.

 

Dersom den samme bestemoren besøker Holocaust Museet i Washington finner hun også hakekorset. Der er det satt inn i historien, akkurat som på modellene. Finner hun det hengende på veggen til 15 åringen blir det kanskje litt annerledes.

 

Forøvrig var min reaksjon når jeg så Hitler avataren at BPMK synes at Hitler er en kul fyr som digger musikk. Det synes ikke jeg og jeg er derfor enig med moderator og IPMS styret om at en ikke skal ha linker dit.

 

Videre så er det vel slik at styret i IPMS er lovlig valgt til å styre klubben. Dersom BMPK mener noe om dette så kan de melde seg inn i klubben, stille til valg og evt. bli medlemmer av styret. Så lenge de ikke er det så kan de vel vanskelig bestemme at IPMS skal ha linker til deres sider.

 

Forøvrig er jeg forundret over at Bergen kommune synes det er ok å støtte en forening som har en så lettvindt omgang med Hitler og det han står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.