Gå til innhold
  • Bli medlem

ÅRETS MODELLBYGGER, IPMS ØSTLANDET 2007


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

Dette er hva Roar skriver:

 

1 poeng til hver deltaker for hver modell han/hun har med

 

Jeg syns det er ganske vanskelig å lese dette annerledes enn at det er 1 poeng ganger antall modeller vedkommende har med. 10 modeller = 10 poeng. (Et poeng for hver modell.)

 

 

Jo, det står i og for seg klart nok der. Men da jeg pratet med Roar på møtet så sa han noe annet. Og hvis vi ser på poenglista fra forrige møte så viser den en poengfordeling ut fra det han sa, ikke ut fra det han skriver.

 

Klinkende klart ..?

 

Nils

 

Det er lov å forandre mening, ikke sant??

Kanskje det er kilden til forvirring at jeg faktisk har tenkt grundigere igjennom ting og dermed endret mening.

 

Den måten Terje, Niclas, Nils, Arild og flere til nå har tolket det jeg skriver på, er akkurat det jeg mener. Har man med fire modeller, får man i utgangspunktet 4 poeng. Får man i tillegg flest stemmepoeng på bedømmingen, får man med seg 3 poeng til og ender med en total på 7 poeng.

 

Poengfordelingen fra forrige møte må derfor (som jeg har sagt opptil flere ganger før) anses som midlertidig, ettersom det virket som det var stemning for at løsningen vi til slutt kommer fram til skal ha tilbakevirkende kraft. Jeg tror også at flere og flere ser at det egentlig ikke er så stor forskjell på Nils' og min (foreslåtte) metode.

 

En fordel til jeg ser med min metode er at dersom det kun er en deltaker på et møte og han har med seg tre modeller. Så vil han ikke få poeng for 1. 2. og 3. plass og i tillegg tre poeng for tre modeller (som ville gitt en total sum på 9 poeng). Han vil bare få poeng for å ha fått flest stemmer (alle) og i tillegg tre poeng for å ha med tre modeller. Altså en total på 6 poeng. Slik at fordelen med å være alene om å delta på møtet bare blir stor og ikke enorm.

Vi kunne selvsagt laget alternative regler som gikk på antall deltakere hver måned, men det slipper vi hvis vi teller slik jeg foreslår. Det blir enklere. Og vi er jo modellbyggere og ikke politikere. ;D

 

Kjenner jeg Roar rett, så har han sikkert tatt vare på tallene fra sist møte også, i tilfelle det blir tale om å regne annerledes  ;)

 

Arild :)

 

Da kjenner du meg rett. :thumb:

 

Jeg setter forøvrig også pris på om André kommer med sitt syn på saken i stedet for å fantasere om hundrevis av poeng og griseguttpremie.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror også at flere og flere ser at det egentlig ikke er så stor forskjell på Nils' og min (foreslåtte) metode.

 

Kanskje vi rett og slett har vært enige hele tiden, bare at vi prøver som best vi kan å la det se ut som vi ikke er det ...  wOOt

 

Jeg er egentlig fornøyd åkke som, bare vi oppnår hovedintensjonen; å få flere modeller på møtene og mer aktivitet rundt modellene.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstander som "at vi er jo ikke politikere bare modellbyggere", regner jeg kommer fra den selvironiske delen av hypofysen.

 

Er det noe denne diskusjonen har avslørt er det nettopp konstruksjonen av et politisk kompromiss, hvor alle får, men ikke alt og hvor det resterende deles ut av flere til noen. Eller fordeling og utjevning om man vil,- rett fra det sosialdemokratiske grunnfjell. :shifty:

 

En liten slemming til:Typisk er det vel å sky kjernen som pesten, diskutere  detaljer man ikke vet hvor henger for til slutt å oppdage at man faktisk snakker om det samme, -og attpåtil er enig. Noen som har hørt det før... ;)

 

Nei, kjære herrer moderatører her må dere bråvåkne. wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay.

Nå som alle ser ut til å ha skjønt forslaget mitt, har debatten dødd ut. Er det fordi forslaget mitt høres greit ut for de fleste, eller er det fremdeles mange som foretrekker den andre varianten? Det er jo fremdeles nokså mange fra IPMS Østlandet som ikke har uttalt seg i saken. Jeg går ut ifra at det er fordi det som betyr mest for de fleste er at vi har en slags kåring i denne sjangeren, ikke hvordan den foregår. Likevel: er det noen som har noe mer å si i sakens anledning, så kom gjerne med det her og nå.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en sak,blir modellen regnet som oppmøte,eller må byggeren være med?

 

Vi har (kanskje) blitt enige om at vi skal kåre månedens modellbygger, ikke månedens modell. Bør det ikke da være krav om at man da faktisk stiller på møtet ??

 

Nils

 

Det støtter jeg! Jeg synes man bør møte opp personlig. Jeg er klar over at noen (Arild f. eks.) stadig har vanskeligheter med å komme seg på møte, men husk at modeller som kan stilles til bedømmingen kan være modeller som er ferdigstilt siden forrige gang modellbyggeren var på møte. På den måten kan man kompensere for sjeldne oppmøter ved å ha med desto flere modeller de gangene man kan komme på møte. Om man får ti poeng for ti modeller på et møte eller et poeng for en modell på hvert av ti møter. Så får man likevel ti poeng ved årets slutt.

 

Uansett må vi se på dette året og kanskje neste år som et forsøk. Det kan jo hende det dukker opp uforutsette ting som gjør at reglene børe endres litt. Det får vi diskutere når vi har prøvd dette en stund.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vel vel, dere. Det nærmer seg nytt medlemsmøte i IPMS Østlandet. Dessverre er jeg selv forhindret fra å komme, men jeg er sikker på at dere får et hyggelig møte likevel. ;) Jeg regner med at de øvrige styremedlemmene dukker opp og holder dere i ørene.

 

Det er jo også klart for å vise frem produksjonen siden sist man var på møte og fortsette soga om årets modellbygger. Jeg repeterer nok en gang prinsippene som vi, om sider, kom fram til med hensyn til poenggivning. Vi kjører en bedømming der vi gir poeng til modellene slik vi gjorde på siste møte. Resultatet av denne bedømmingen, legger grunnlag for å dele ut poeng til modellbyggerne i sammendraget. Det skjer etter dette prinsippet:

 

3 poeng til den modellbygger som får flest poeng for sine modeller i bedømmingen.

2 poeng til den modellbygger som får nest flest poeng for sine modeller i bedømmingen.

1 poeng til den modellbygger som får tredje flest poeng for sine modeller i bedømmingen.

1 poeng til hver deltaker for hver modell han/hun har med

 

Ved poenglikhet deler man plassen.

 

Det ser ut til at de er flertall for å la dette systemet ha tilbakevirkende kraft (det var ikke helt slik vi gjorde det på junimøtet). Jeg føler meg fremdeles litt beklemt, men her er den offisielle resultatlisten så langt, beregnet etter overfor stående prinsipp.

 

Roar Stensrud:      8 poeng (3 poeng for flest bedømmingspoeng til modellene som var med + 5 poeng for å ha med fem modeller)

Niclas A. Gedde:    4 poeng (2 poeng for nest flest bedømmingspoeng til modellene som var med + 2 poeng for å ha med to modeller)

Sten Arne Bryde:  2 poeng (1 poeng for tredje flest bedømmingspoeng til modellen som var med + 1 poeng for å ha med en modell)

Stian Svendsen:    2 poeng (2 poeng for å ha med 2 modeller)

Leif Haga:                1 poeng (1 poeng for å ha med en modell)

Vidar Ringstad:      1 poeng (1 poeng for å ha med en modell)

 

Til de som skal delta på neste møte: Husk at modellene dere skal stille med ikke behøver å være bygget siden siste møte, men siden forrige gang den enkelte person var på møte. M.a.o. Er møtet på tirsdag det første møtet du er med på i år, kan du ta med alle modellene du har bygget hittill i år. Jeg synes dette er en grei måte å gjøre det på, for da straffer vi ikke de som sjelden har anledning til å komme på møte. De som var på siste møte uten å ha med modeller, kan selvsagt også ta med modellene nå på tirsdag. Det er selvfølgelig også valgfritt hvorvidt man ønsker å delta i denne lille "serien" vår. Men jeg oppfordrer jo alle til å delta. Vi tar 2007-serien som en slags testrunde. Og så kan vi ta en vurdering av opplegget og diskutere eventuelle endringer f.eks. på desembermøtet etter at årets vinner har blitt behørlig hedret.

 

R. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed er all diskusjon vedrørende poenggivingssystem lagt død. Og det er like greit, for jeg husker ikke lenger hva jeg mente.  :pinch:

 

Merk at det Roar mener med "bygget siden siste møte", betyr "ferdigstilt siden siste møte". Det er ingen krav  til når modellen(e) er påbegynt.

 

Nils - som kanskje ikke får noe ferdig denne gangen heller (men det er ikke langt unna nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da har jeg fått papirene fra forrige omgang (august) av Månedens Modellbygger

Jeg repeterer nok en gang prinsippene for poengsanking. Vi kjører en bedømming der vi gir poeng til modellene. Resultatet av denne bedømmingen, legger grunnlag for å dele ut poeng til modellbyggerne i sammendraget. Det skjer etter dette prinsippet:

 

3 poeng til den modellbygger som får flest poeng for sine modeller i bedømmingen.

2 poeng til den modellbygger som får nest flest poeng for sine modeller i bedømmingen.

1 poeng til den modellbygger som får tredje flest poeng for sine modeller i bedømmingen.

1 poeng til hver deltaker for hver modell han/hun har med

 

Ved poenglikhet deler man plassen.

 

Resultatet fra augustmøtet blir som følger:

Arild Moland:       13 poeng (1 poeng for tredje flest bedømmingspoeng (19) til modellene som var med + 12 poeng for å ha med tolv modeller)

Jens H. Brandal:    6 poeng (3 poeng for flest bedømmingspoeng (39) til modellene som var med + 3 poeng for å ha med tre modeller)

Henrik Melvold:     5 poeng (2 poeng for nest flest bedømmingspoeng (37) til modellene som var med + 3 poeng for å ha med tre modeller)

Terje Opsahl:         4 poeng (4 poeng for å ha med fire modeller)

Thomas Fossum:   2 poeng (2 poeng for å ha med to modeller)

Jan Erik Johansen: 2 poeng (2 poeng for å ha med to modeller)

Tormod Sørvang:  1 poeng (1 poeng for å ha med en modell)

 

For å oppklare noe folk muligens stusser på: Henrik sitt fabrikkdiorama var den modellen som enkeltstående fikk flest poeng i bedømmingen, men fordi Jens Håkons tre modeller totalt fikk flere poeng i bedømmingen enn Henrik sine modeller, får Jens Håkon med seg tre poeng ekstra videre og Henrik to ( i tillegg til 1 poeng pr. deltakende modell). Arild kom på tredjeplass i bedømmingen, men får likevel med seg flest poeng videre fordi han hadde med så mange modeller.

 

Henrik: jeg kommer til å sende deg Excel-fila med sammendraget og poengfordelinga for hver måned hittil når jeg får fylt inn hvilke modeller som har deltatt.

 

R. :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.