Gå til innhold
  • Bli medlem

ÅRETS MODELLBYGGER, IPMS ØSTLANDET 2007


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

På vei hjem fra Strømmen i dag satt jeg og tenkte litt på finpussing av reglene for de månedlige kåringene. Og kom på følgende ide.

 

Hva med å la poengsummen som styrer plasseringen være summen av poengene hver enkelt modellbygger får for alle de modellene han eller hun stiller med den aktuelle måneden?

 

Så hvis en modellbygger har med flere modeller vil det bli belønnet ekstra dersom flere av byggerens modeller faller i smak hos medlemmene. Dette er vel et fenomen som kun unntaksvis vil oppstå. Men det vil jo belønne effektivitet såvel som arbeidet nedlagt i hver modell. det var jo også et poeng at det i prinsippet er modellbyggeren og ikke modellene som skal premieres. Poenggiving til modellene er jo bare en vei mot målet.

 

Hvis dette forslaget faller i smak, ønsker jeg ikke at det skal ha tilbakevirkende kraft. Resultatet fra junimøtet blir stående og det var som følger:

 

1. plass: Niclas A. Gedde, 4 poeng (70 Dodge)

2. plass: Roar Stensrud, 3 poeng (Char B1 bis)

3. plass: Sten Arne Bryde, 2 poeng (F-16CJ, Block 50)

 

Siden det nå var én modell som skulle gjøre utslaget, tenkte jeg det likevel kunne være interessant å vite hvilke modeller som førte til plasseringene. Derfor er de satt inn i parantes.

 

Kan bli litt mye att og fram med regler dette her. Men poenget er jo bare å komme fram til et best mulig regelverk for denne konkurransen. Og da passer det at vi bruker tiden fram til neste møte til å diskutere oss fram til noe bra.

 

Kjør synspunkter og debatt!

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med å la poengsummen som styrer plasseringen være summen av poengene hver enkelt modellbygger får for alle de modellene han eller hun stiller med den aktuelle måneden?

 

 

Jeg trodde det var slik det var vedtatt jeg. Iallefall var det slik jeg foreslo poengberegningen (iallefall mente å foreslå). Altså hvis én modellbygger får f.eks. både første og andre plass så får han/hun også poengene for både første og andre plass.

 

Jeg mener videre at hvis en modellbygger tar med flere modeller så bør han/hun får ekstrapoeng for hver modell. Det vi ønsker er jo å få mange modeller på møtene og da bør det belønnes å ta med flere modeller.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener videre at hvis en modellbygger tar med flere modeller så bør han/hun får ekstrapoeng for hver modell. Det vi ønsker er jo å få mange modeller på møtene og da bør det belønnes å ta med flere modeller.

 

Nils

Jeg er fullstendig enig med Nils her. Poenget er som Roar sa at det er modellbyggeren som skal hedres ved årslutt.

 

Jeg var ikke på møte selv, så jeg lurer på hvordan selve bedømmingen ble avviklet ??? Var det et dommerpanel eller deltagerdømming.

 

En måte kunne være at hvis en person har med f.eks 3 modeller og den ene modellen kommer som nummer 3, så får han 2 poeng for den modellen og 1 poeng evt 1/2 poeng for hver av de andre modellene han bringer med i konkurransen. Ville det blitt en rettferdig fordeling?

 

Vi må muligens gjøre noe med poengfordelingen til 1-3 plassen kanskje heve den et hakk til sånn at de beste modellene helt klart får et fortrinn slik at det motiverer til å bygge så bra modeller man kan, sånn at masseproduserte modeller som ikke er helt 100% ikke kommer i fokus.

 

JRH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere mitt forslag:

 

4 poeng til den modell som kommer på 1. plass i bedømmingen

3 poeng til den modell som kommer på 2. plass i bedømmingen

2 poeng til den modell som kommer på 3. plass i bedømmingen

1 poeng til hver øvrige modell

 

Ved poenglikhet deler man plassen.

 

Dermed belønnes man for å ta med mange modeller, og man belønnes ekstra for å ta med flotte modeller. Vi skal ikke glemme hensikten med det hele; å oppfordre medlemmene til å ta med modeller på møtene.

 

Forøvrig gikk avstemmingen etter deltaker- og publikumsdømmingprinsippet.

 

Nils  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å beregne årets modellbygger ved årets slutt beregner vi for hver modellbygger summen av antall poeng, delt på summen av antall modeller denne har hatt med seg gjennom året, delt på antall møter vedkommende har vært på, opphøyd i annen.

 

Enkelt og greit !!

 

::)

 

Nils

 

 

Tror kasseren i IPMS tar den jobben ;D ;D.

 

 

Vidar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med å la poengsummen som styrer plasseringen være summen av poengene hver enkelt modellbygger får for alle de modellene han eller hun stiller med den aktuelle måneden?

 

 

Jeg trodde det var slik det var vedtatt jeg. Iallefall var det slik jeg foreslo poengberegningen (iallefall mente å foreslå). Altså hvis én modellbygger får f.eks. både første og andre plass så får han/hun også poengene for både første og andre plass.

 

Jeg mener videre at hvis en modellbygger tar med flere modeller så bør han/hun får ekstrapoeng for hver modell. Det vi ønsker er jo å få mange modeller på møtene og da bør det belønnes å ta med flere modeller.

 

Nils

 

Du forstår meg nesten, men ikke helt. Jeg uttrykte meg nok litt klønete. Det jeg mente var at man summerer poengene, altså avstemningspoengene, hver modellbygger får for alle sine modeller. Så den som sammenlagt får høyest poengsum (uavhengig av hvor mye poeng hver enkelt modell får), blir den som stikker av med månedsseieren.

 

For å ta en helt konkret eksempel, nemlig gårsdagens:

 

Totalt fikk Niclas sine to modeller 28 poeng. Mine fem modeller fikk totalt 44 poeng. Etter det prinsippet jeg skisserer, ville jeg kommet på første plass og tatt med meg 4 poeng videre og Niclas ville havnet på andre plass og tatt med 3 poeng videre. Jeg presiserer at jeg ikke vil at et slikt forslag, dersom det blir vedtatt, skal ha tilbakevirkende kraft. Det ville virket litt suspekt fra min side. Forøvrig er det lite sannsynlig at jeg kommer med fem modeller i løpet av en måned seinere. :D

 

Hvis noen lurer. Grunnen til at resultatet i går ble som det ble, er at Niclas hdde den enkeltstående modell som fikk flest avstemmingspoeng, 19, mens den av mine modeler som fikk høyest poengsum fikk 18 poeng.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår meg nesten, men ikke helt.

 

Jo, jeg tror jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke helt enig.

 

La meg illustrere med et eksempel. Hvis jeg har med to modeller, den ene kommer på førsteplass i avstemmingen mens den andre blir uplassert får jeg 5 poeng (4 for førsteplass, 1 for uplassert). Hvis du også har med to modeller, og de kommer på andre og tredjeplass i avstemmingen får også du 5 poeng (3 for andreplass, 2 for tredjeplass). Vi får dermed begge med oss 5 poeng videre til beregningen av årets modellbygger. Men det er min modell som kåres som månedens modell.

 

Altså, på møtene kårer vi månedens modell. De poengene man får på månedsmøtene tar man med seg videre til utkåringen av årets modellbygger.

 

Vi kunne evt. heve poenguttaket for månedens modell fra 4 til 5, for å gi litt ekstra til vinneren (slik de gjør i MGP).

 

Eventuelle regeltilpassinger må selvsagt ha tilbakevirkende kraft slik at like regler gjelder gjennom hele året. Siden du er inhabil i den avgjørelsen så bestemmer jeg dette.

 

Klinkende klart ?  :thumb:

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månedens modell blir altså kåring av den beste (vel, sikkert litt subjektivt sett) modellen på møtet.

 

Årets modellbygger blir kåring av "flinkeste" modellbygger gjennom hele året. Her er det ikke bare ved å bygge flotte (men få) modeller man kan vinne frem men også ved å ha stor produksjon. Det er viktig på lokalplan å fronte bredden, ikke bare eliten (de vil uansett gjøre det bra på rene konkurranser).

 

Med disse to utnevnelser kombinert, vil klubben hedre både bredden og "eliten".

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i Roars forslag (som Niclas ser ut til å tolke riktig).

 

Månedens modell blir vel nesten som en bieffekt å regne av alt dette, fordi minst en modell nødvendigvis må få flest stemmer. Men det blir feil å gi førsteplassen til en som har 1 meget god og 10 ræva modeller, fremfor en som har 5 gode modeller. Sånn som Roar vil at vi skal regne på det, så er det Årets modellbygger som blir fokuset, og ikke Månedens modell. Og det syns jeg er helt greit.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende mange modeller som stilte til inspeksjon på Strømmen i går, her kan en virklig snakke om høy beredskap. Det lover bra videre og vil sikkert inspirere undertegnede såpass at jeg skrur opp tempoet på "samlebåndet". Dessuten er det fint at man får en ny arena å vise produksjonen på, barriereren for å ta med modeller blir dessuten lavere ved en formell ordning.

 

Forslaget som vi samlet oss om virker dessuten gjennomtenkt, enkelt og forståelig. Svakheten kan være at man her forener flere diffuse formål i ett. Om dette kompromisset vil respekteres og opprettholdes over tid er derfor et annet spørsmål. Bredde og elite er som kjent en krevende disiplin og fra andre konkurransediskusjoner  er begrepet "rettferdighet" aldri langt unna - men tvi tvi.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar debatten gå en stund til (det er lenge til august :D). Og så kan det jo eventuellt foretas en avstemning.

 

Forøvrig høres det, i ettertid, likevel ut som en god ide å gi poeng også pr. modell en person her med selv om angjeldende modeller ikke får poeng under avstemningen. Eksempelvis, som vi i utgangspunktet gikk bort fra på møtet, å gi en modellbygger 1 ekstra poeng pr. modell han / hun har med.

 

På en måte var det litt greit å starte dette opplegget med å la alle modeller som er ferdigstillet hittil i år få delta. Da får vi diskutert en del problemstillinger nå i starten som vi kanskje ikke hadde snublet over før litt senere ellers. Jeg tror også problemstillingen med flere / mange modeller fra deltakerne ikke kommer til å bli så aktuell med tiden og derfor ikke nødvendigvis så utslagsgivende. Det er grenser for hvor mye man greier å bygge på en måned.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også problemstillingen med flere / mange modeller fra deltakerne ikke kommer til å bli så aktuell med tiden og derfor ikke nødvendigvis så utslagsgivende. Det er grenser for hvor mye man greier å bygge på en måned.

 

 

 

Det er nok et svakt punkt. For få ferdigstillte modeller kan gjøre deltagelsen/konkurransen til en vits. Kanskje hadde det vært bedre å startet dette som et forsøksprosjekt f.eks kvartalsvis og heller ekspandert etterhvert som dekningen tillot det. 5-10 nye modeller hver måned fordelt på 20 av det faste inventaret er nok optimistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det som et forsøksprosjekt. Vi forsøker en gang i måneden. wOOt Og så ser vi hvordan det går. Blir det alt for liten deltakelse, kan det selvsagt være aktuellt å redusere til kvartalsvise kåringer. Alt er mulig. Men først må vi diskutere oss frem til et holdbart regelverk. Og så kan vi eventuelt snakke om frekvensen. Forøvrig kan du jo ta en titt på byggetempoet til Arild M. f.eks. ingenting er umulig. Bra blir det også. vi behøver jo heller ikke 5-10 modeller fordelt på 20 personer. Vi kommer langt med tre modeller i måneden. Noe av tanken bak dette var jo å stimulere til økt byggeinnsats.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.