Gå til innhold
  • Bli medlem

ÅRETS MODELLBYGGER, IPMS ØSTLANDET 2007


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

Da er det offisiellt. Vi starter med oppkjøringen til kåringen av "Årets Modellbygger, IPMS Østlandet 2007" på møtet i kveld.

 

Konkurranseregler:

  • På hvert medlemsmøte deles ut henholdsvis 3, 2 og 1 poeng til de personer som har bygget modellene som kommer på første, andre og tredje plass i månedens modell kåring. Teoretisk sett kan én person stikke av med 6 poeng hvis vedkommende har tre modeller som tar de tre øverste plassene (selv om det er lite sansynlig). Det er ingen klasseinndeling her. Totalt deles det ut 6 x 11 = 66 poeng på månedens modell kåring (vi har "fri" i juli).
  • Fra IPMS Østlandets modellkonkurranse tar man med seg 3, 2 og 1 poeng for hver henholdsvis første-, andre- og tredjepremie man vinner (uansett klasse). Hvis man f.eks. vinner førstepremie i to forskjellige klasser vil man få med seg 6 poeng.
  • Man må delta i minst én kåring av månedens modell for å være med i konkurransen av årets modellbygger. Man kan dermed ikke være tilreisende til IPMS Østlandets modellkonkurranse, kapre mange premier og poeng der, uten at man deltar på IPMS Østlandets månedskonkurranse (minst én gang).
  • Årets modellbygger blir den modellbygger som har fått flest poeng gjennom et kalenderår.

 

Kriterier for deltakelse:

  • En modell kan bare delta i kåringen av månedens modell én gang.
  • Modellen må være ferdigstillet siden forrige møte modellbyggeren deltok på. Siden vi nå starter opp midt på året er modeller som er ferdigstilt etter 1/1-07 kvalifisert ved første deltakelse.
  • Modeller som deltar i kåringen av årets modellbygger gjennom IPMS Østlandets modellkonkurranse må være ferdigstilt siden forrige års modellkonkurranse. Forøvrig gjelder de vanlige regler for IPMS Østlandets modellkonkurranse.
  • I tvilstilfelle skal en modell bli kvalifisert fremfor å bli diskvalifisert.

 

Avstemmingsmetode

Modellene blir nummerert. Hver møtedeltaker stemmer på tre modeller og deler ut henholdsvis 3, 2 og 1 poeng.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Den er der...

 

Skal fikse litt på utseendet på tabellen. Har ikke tid akkurat nå.

Det er heller ingen "plassering så langt" som er tildelt siden man må delta på en konkurranse på et møte for å være med i kåringen. Skilte også på senior og junior i god gammel stil.

 

Niclas ligger jo et gedigent hestehode foran alle andre, så her er det bare å stå på!!!

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi sikre på at vi vil ta med MW i beregningen? Se litt på antall poeng tildelt fra MW, og vurder om det er riktig å ta med denne i kåringen, eller om det gir litt "kjedelig" konkurranse.

Blant annet Niclas og jeg har allerede sanket en god del poeng, og da blir det vel lite spennende for de som har et par poeng å bli med. Eller?

 

Henrik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

 

litt småkinkig dette her.

 

Jeg syns fremdeles det klinger litt feil at en modell kan delta både på MW og et møte, og på den måte kunne "få dobbelt opp". Legg til at årets MW ble arrangert før vi besluttet å starte denne løpende konkurransen, og vi er da i ferd med å dele ut poeng på ulike vilkår.

 

Jeg mener ikke med dette å rane Niclas for en god start, men jeg syns det er mest fair at vi starter på 0 alle sammen, fra og med i dag, og så kan alle årets ferdigstilte modeller bli med, tidligere premiert eller ikke.

 

I og med at dette er noe helt nytt, så tror jeg det er greit å nullstille oss som best vi kan, og ikke skjele til at det er kun kort tid siden MW. Uansett mener jeg det blir mest rettferdig om MW sidestilles med et ordinært møte, selv om det da til neste år kan bety at det blir veldig få modeller på første møtet etter MW. Da kan man jo evt. velge å droppe konkurransebiten på dette første møtet etter MW, om de sammenfaller veldig i tid.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har muligens et poeng her. Jeg var også i utgangspunktet litt skeptisk til å la "IPMS Østlandet konkurransen" (det er det det heter nå, inntil videre) telle med. Det hadde kanskje gjort konkurransen litt mer fair om vi sa at de modeller fra konkurransen som skal være gjeldende, må være ferdigstillet i 2007 og ikke siden forrige konkurranse. Men det aller beste er kanskje om vi ser bort fra konkurransen i år og tar en vurdering til neste år om vi skal la konkurransen telle da. Siden dette er nytt av året og vi ikke har kommet i gang før nå.

 

Flere synspunkter?

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser spennede ut, men slik jeg har forstått dette så er det KUN 6 poeng totalt som deles ut ikveld uansett hvor mange modeller som kommer i.o.m. at det ikke er klasseindeling.  ??? Så da får de som stilte ut på konkurransen et lite fortrinn for disse modellen BLE klasseinndelt.  Flere poeng utdeles på konkurransen enn ellers..

 

JRH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H

Jeg mener ikke med dette å rane Niclas for en god start, men jeg syns det er mest fair at vi starter på 0 alle sammen, fra og med i dag, og så kan alle årets ferdigstilte modeller bli med, tidligere premiert eller ikke.

 

 

Enig. Blir litt rart å la det ha tilbakevirkende kraft. Dessuten blir det som Jan Roger sier, urettferdig med klasseinndeling kontra ikke. Vi bør starte på 0!

 

Øyvind - ikkeno´ferdig.... eller jo... :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Før så bygde jeg 5-7 modeller i året... Nå blir det maks 2 stk i året... Men, det blir lagt ned like mye tid i disse 2 modellene som dengang jeg bygde 5-7 modeller... Synes det er mer spennende å lage noe som folk kan huske, enn å lage en mengde modeller som bare blir glemt...

 

Mvh Andrè

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva har dette med saken å gjøre? Om man kjører kvantitet fremfor kvalitet, så er det vel ikke store sjansen for at man får med seg poeng uansett?

 

Arild :)

 

Ja poenget er jo å finne den som er mest dedikerte modellbyggeren gjennom året. Så bygger du 3 bra modeller totalt så kan du jo raske med deg 9 poeng vet du og jeg tror det rekker et sykke opp på rangstigen ;D

 

JRH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om det kommer flere vektige synspunkter. Og så tar jeg en sjefsavgjørelse før jeg drar i dag. Dvs. ca kl. 16. Imidlertid heller jeg jo mot å se bort ifra konkurransen. Det blir litt skjevt. Mye hyggeligere for alle å starte med blanke ark. Så kan vi neste år prøve å finne en metode for å la konkurransedeltakelse også ha en viss innvirkning.

Jeg kunne også ønske meg at de øvrige i styret i IPMS Østlandet kom med sine synspunkter, men de er muligens forhindret fra å sjekke innom forumet på dagtid. Eller kanskje de stoler blindt på at jeg tar gode avgjørelser... ;D

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flertallet om å starte på 0.

Det blir for dumt om jeg skal starte med 25 poeng  ::);D

 

MEN det burde være noen inndelinger,

hva med månedens : bil

                              fly

                              militært

                              båt

                              figur

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Be the Boss" Roar ta en sjefsavgjørelse

 

JRH

 

Nå må dere passe dere så jeg ikke blir helt beruset av makt og må avsettes ved et kupp... ::);D

 

Sjefsavgjørelse 1.

Vi deler i første omgang ikke inn i flere klasser. Kan aldri tenke meg at det blir i nærheten nok nye modeller til det på hvert møte. Og jeg er enig med Henrik i at det bør være minst to nye modeller for å foreta en månedskåring.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå jeg som foreslo å trekke inn ØK (Østlandet-konkurransen) i dette (og det på tross av at jeg ikke deltok selv). Men etter å ha lest de siste meldingene her på forumet så tror jeg vi bør droppe dette. Det var litt dårlig gjennomtenkt. Vi kan heller revurdere det for neste år, og tenke litt grundigere på vilkårene.

 

Hvilket da vil bety at vi starter poengsanking på dagens møte, og alle modeller som er ferdigstilt i 2007 er kvalifisert.

 

Noen minimumsgrense for å kåre en vinner synes jeg ikke noe om. Hvis det bare er én modell på et møte så er jo det beste modell på nettopp det møtet. Da blir det feil å straffe vedkommende modellbygger som har tatt med denne modellen med å frata den "seieren". At de andre ikke har med noe blir værst for dem.

 

Klasseinndeling synes jeg heller ikke vi skal ha. Gjør det enklest mulig. Dette er kun for å skape blest om modeller på møtene, det er ikke noe seriøst mesterskap.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Nils angående hvor mange som må delta, er det en så er den best :)

Tror heller ikke på klasseinndeling, derfor kan det være en ide å se hvem som får flest poeng på MW, slik at den med flest poeng summert, tar med seg 3 poeng inn i denne konkurransen, også videre.

 

Det vil jo igjen stimulere til å delta i fler klasser på MW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.