Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til aktivitet på IPMS Østlandets møte 12/6


Roar Stensrud

Anbefalte innlegg

Siden det ikke ser ut til å bli noe tema eller annen aktivitet på møtet på tirsdag. Skulle vi kanskje prøve å kjøre første runde av "årets modellbygger" bare for å ha litt ekstra å finne på?? Svar gjerne i denne tråden om dere har lyst, og ta med modeller som kan delta i denne omgangen.

 

Kriterier:

Modellen må være ferdigstillet siden forrige møte. Når den er påbegynt er uinteressant.

 

Med tanke på at vi akkurat har hatt konkurranse, er det jo muligheter for at vi får en pangstart i antall modeller. ;)

 

Metode for kåring kan vi jo bli enige om i morgen. Men mitt forslag er at vi bare skriver en lapp hver med den modellen vi stemmer på og den som får flest stemmer går videre til finalen. Eventuellt kan vi gi 3,2 og 1 poeng til de tre modellene vi liker best.

 

Noen interesse? Synspunkter?

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Metode for kåring kan vi jo bli enige om i morgen. Men mitt forslag er at vi bare skriver en lapp hver med den modellen vi stemmer på og den som får flest stemmer går videre til finalen. Eventuellt kan vi gi 3,2 og 1 poeng til de tre modellene vi liker best.

 

 

Et utmerket forslag.

 

Videre foreslår jeg at den modellbygger som vinner dagens tevling får med seg 3 poeng videre, andreplass får med seg 2 poeng og tredjeplass får med seg 1 poeng. Så summerer vi opp etter at månedens modell er kåret på desembermøtet og utroper Årets Modellbygger i IPMS Østlandet.

 

Et tilleggsforslag er at man også får med seg poeng fra IPMS Østlandets konkurranse når årets modellbygger skal kåres. Altså at en førstepremie der (uansett klasse) gir 3 poeng osv. Dermed blir kriteriene for Årets Modellbygger delvis at man har vært "flink" gjennom hele året og delvis at man har gjort det bra på lokalavdelingens egen konkurranse.

 

På denne måten kan man sanke poeng både ved å produsere mange modeller i løpet av året og/eller ved å legge ned mye arbeide i få modeller.

 

Selv ligger jeg tynt an for jeg kunne dessverre ikke være med på konkurransen og jeg rekker ikke å få noe ferdig til i kveld. Men til neste møte derimot ......  :)

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

       Svar gjerne i denne tråden om dere har lyst, og ta med modeller som kan delta i denne omgangen.

 

Kriterier:

Modellen må være ferdigstillet siden forrige møte. Når den er påbegynt er uinteressant.

 

Noen interesse? Synspunkter?

 

R. :)

 

Hva med modeller som var ferdig etter 1/1.07 ???

 

Niclas :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det visst behov for en spesifisering likevel. Er det modeller man er blitt ferdig med i tidsintervallet mellom siste og det kommende møtet, eller er det modeller man er blitt ferdig siden man selv var på møte sist? Jeg stemmer av naturlige årsaker på det siste.

 

Uansett trenger vi vel en avklaring på om vi nå skal ta med produksjonen hittil i 2007, eller om det er det som er blitt ferdig etter en dag i mai i år, som gjelder.

 

Roar får treffe en sjefsavgjørelse her, siden dette er et nytt opplegg  :thumb:

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenslått det Roar og Nils sier, synes jeg høres bra ut. Jeg regner med at dette var uansett kategori?

 

Veit de har noe lignende i fotoklubben her i byen.

 

Eller så kan dere få lov til å skrive på gipsen min :P

 

Tanken bak mitt forslag er:

  • På hvert medlemsmøte deles ut henholdsvis 3, 2 og 1 poeng til de personer som har bygget modellene som kommer på første, andre og tredje plass i månedens modell kåring. Teoretisk sett kan én person stikke av med 6 poeng hvis vedkommende har tre modeller som tar de tre øverste plassene (selv om det er lite sansynlig). Det er ingen klasseinndeling her. Totalt deles det ut 6 x 11 = 66 poeng på månedens modell kåring (vi har "fri" i juli).
  • Fra IPMS Østlandets modellkonkurranse tar man med seg 3, 2 og 1 poeng for hver henholdsvis første-, andre- og tredjepremie man vinner (uansett klasse). Hvis man f.eks. vinner førstepremie i to forskjellige klasser vil man få med seg 6 poeng.
  • Man må delta i minst én kåring av månedens modell for å være med i konkurransen av årets modellbygger. Man kan dermed ikke være tilreisende til IPMS Østlandets modellkonkurranse, kapre mange premier og poeng der, uten at man deltar på IPMS Østlandets månedskonkurranse (minst én gang).
  • Årets modellbygger blir den modellbygger som har fått flest poeng gjennom et kalenderår.

 

Hvilke regler skal vi så sette for deltakelse? Intensjonen med det hele er få flere modeller på møtene og mere blest om dem. Så begrensningene bør være så få som mulige. Samtidig bør vi unngå smutthull for å "jukse" seg til poeng. Jeg foreslår:

 

  • En modell kan bare delta i kåringen av månedens modell én gang.
  • Modellen må være ferdigstillet siden forrige møte modellbyggeren deltok på. Siden vi nå starter opp midt på året er modeller som er ferdigstilt etter 1/1-07 kvalifisert ved første deltakelse.
  • Modeller som deltar i kåringen av årets modellbygger gjennom IPMS Østlandets modellkonkurranse må være ferdigstilt siden forrige års modellkonkurranse. Forøvrig gjelder de vanlige regler for IPMS Østlandets modellkonkurranse.
  • I tvilstilfelle skal en modell bli kvalifisert fremfor å bli diskvalifisert.

 

Vi hadde også et lignende opplegg i den fotoklubben jeg var med i tidligere.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt forslag kan man ta med og delta med alle de modeller man har ferdigstilt siden forrige møte man var på. Ulempen med å stå over et eller flere møter er at hvis man har ferdigstilt flere modeller så må disse konkurrere om de samme tre plassene på én månedskonkurranse. Hvis man sprer dem utover flere månedskonkurranser er man med på å konkurrere om flere plasser, og har muligheten for å kapre flere poeng.

 

Hvis man har ferdigstilt 20 modeller etter 1/1-07 kan man ta med alle på første møte man kommer på, og delta med samtlige på månedskonkurransen den dagen.

 

Vi bør vel også ha som regel at man selv må stille på møte for å delta. Altså ikke lov til å sende modeller med andre...?

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi har et opplegg. Her er fasiten. Som dere vil se er det en blåkopi av Nils sitt ryddige oppsett. :thumb:

 

Konkurranseregler:

  • På hvert medlemsmøte deles ut henholdsvis 3, 2 og 1 poeng til de personer som har bygget modellene som kommer på første, andre og tredje plass i månedens modell kåring. Teoretisk sett kan én person stikke av med 6 poeng hvis vedkommende har tre modeller som tar de tre øverste plassene (selv om det er lite sansynlig). Det er ingen klasseinndeling her. Totalt deles det ut 6 x 11 = 66 poeng på månedens modell kåring (vi har "fri" i juli).
  • Fra IPMS Østlandets modellkonkurranse tar man med seg 3, 2 og 1 poeng for hver henholdsvis første-, andre- og tredjepremie man vinner (uansett klasse). Hvis man f.eks. vinner førstepremie i to forskjellige klasser vil man få med seg 6 poeng.
  • Man må delta i minst én kåring av månedens modell for å være med i konkurransen av årets modellbygger. Man kan dermed ikke være tilreisende til IPMS Østlandets modellkonkurranse, kapre mange premier og poeng der, uten at man deltar på IPMS Østlandets månedskonkurranse (minst én gang).
  • Årets modellbygger blir den modellbygger som har fått flest poeng gjennom et kalenderår.

 

Kriterier for deltakelse:

  • En modell kan bare delta i kåringen av månedens modell én gang.
  • Modellen må være ferdigstillet siden forrige møte modellbyggeren deltok på. Siden vi nå starter opp midt på året er modeller som er ferdigstilt etter 1/1-07 kvalifisert ved første deltakelse.
  • Modeller som deltar i kåringen av årets modellbygger gjennom IPMS Østlandets modellkonkurranse må være ferdigstilt siden forrige års modellkonkurranse. Forøvrig gjelder de vanlige regler for IPMS Østlandets modellkonkurranse.
  • I tvilstilfelle skal en modell bli kvalifisert fremfor å bli diskvalifisert.

 

Eneste jeg er i tvil om er selve avstemmingsmetoden. Skal hver som stemmer kun stemme på en modell. Eller skal vi dele ut henholdsvis 3,2 og 1 poeng til de tre modellene vi synes er best? Personlig går jeg for alternativ 2. For da blir det noen andre modeller som også får premie hvis f.eks. Per Olav kommer med et diorama. :D

 

Kan noe påta seg å lage stemmesedler og nummerlapper til modellene? Jeg har nokså mye å gjøre også i dag. Det er jeg vel kanskje ikke alene om? :(

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eneste jeg er i tvil om er selve avstemmingsmetoden. Skal hver som stemmer kun stemme på en modell. Eller skal vi dele ut henholdsvis 3,2 og 1 poeng til de tre modellene vi synes er best? Personlig går jeg for alternativ 2. For da blir det noen andre modeller som også får premie hvis f.eks. Per Olav kommer med et diorama. :D

 

Kan noe påta seg å lage stemmesedler og nummerlapper til modellene? Jeg har nokså mye å gjøre også i dag. Det er jeg vel kanskje ikke alene om? :(

 

R. :)

 

Jeg synes også alt.2 er det beste. Det blir jo ikke så mange modeller hver gang at opptellingsarbeidet blir noe problem.

 

Jeg kan lage stemmesedler osv. til i kveld.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nokså mye å gjøre også i dag. Det er jeg vel kanskje ikke alene om? :(

 

Ja, folk sitter vel og prøver å få noen modeller ferdig  ;D

 

Arild

 

Skal gi deg modell, jeg. :P Jeg maler. Ja det gjør jeg. Men det er båt i 1:1. :D Og den på vannet innen 15 juni. :( Jeg må si jeg foretrekker 1:35.

 

Jeg synes også alt.2 er det beste. Det blir jo ikke så mange modeller hver gang at opptellingsarbeidet blir noe problem.

 

Jeg kan lage stemmesedler osv. til i kveld.

 

Alldeles glimrende, Nils! :thumb::praise:

Jeg tror jeg tar en sjefsavgjørelse, da. Og sier at vi skal dele ut poeng til tre modeller hver.

 

Også skal jeg lage en ny tråd kun med informasjon om opplegget.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Fra IPMS Østlandets modellkonkurranse tar man med seg 3, 2 og 1 poeng for hver henholdsvis første-, andre- og tredjepremie man vinner (uansett klasse). Hvis man f.eks. vinner førstepremie i to forskjellige klasser vil man få med seg 6 poeng.

 

 

Og Best in Show teller 60 poeng, gjør den ikke?  :shifty:  ;D

 

Øyvind  :cheers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif ser nok lyset etterhvert, men jeg har et spørsmål som kanskje krever avklaring:

 

I de nye reglene står det at en modell bare kan delta én gang. Regnes helgens MW med for årets konkurranse? Det betyr trolig i så fall at det ikke blir mange modeller som kvalifiserer til å bli med i kveld. Eller er det bare premierte modeller fra helgens MW som utelukkes? Det har jeg ingen problemer med.

 

Slik jeg nå leser det hele, så er alle modeller ferdigstilt etter 2007-01-01 unntatt de som deltok på helgens MW, kvalifiserte til å vises frem i kveld.

 

Er jeg på jordet nå, eller?

 

Arild :)

 

PS Best in show trekkes i poeng, så vinneren beholder bakkekontakten  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.