Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpen leir på Rena 8. oktober


Anbefalte innlegg

Ja sniperparet lyste jo opp som et juletre på vinternatten. Ikke akkurat etter boken det antrekket der

 

Olve

 

:D :D

Hvis du hadde ligget som geværkuli i stilling og speidet utover området med dine lyseblå, kom ikke her og fortell meg at du hadde hatt en snøballs sjanse i helvete til å se at det her faktisk er en som ligger og sikter på deg med et gevær. -Med mindre du har termisk innoperert på netthinnen da. Så jeg gikk umiddelbart ut ifra at den første kommentaren din var ironisk. Tok kanskje feil, gitt.

Snipermarked.jpg

 

Vi oss et bilde av hvordan du mener det skal se ut da. :shifty:

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sniperparet lyste jo opp som et juletre på vinternatten. Ikke akkurat etter boken det antrekket der

 

Olve

 

:D :D

Hvis du hadde ligget som geværkuli i stilling og speidet utover området med dine lyseblå, kom ikke her og fortell meg at du hadde hatt en snøballs sjanse i helvete til å se at det her faktisk er en som ligger og sikter på deg med et gevær. -Med mindre du har termisk innoperert på netthinnen da. Så jeg gikk umiddelbart ut ifra at den første kommentaren din var ironisk. Tok kanskje feil, gitt.

Snipermarked.jpg

 

Vi oss et bilde av hvordan du mener det skal se ut da. :shifty:

 

R. :)

 

Den ene av Sniperne har kamo utsyr (partial  i digetal mønster som lurer noen siktemiddler). Kamuflering av 50 cal munningsbrems , med sand farge hadde gjort seg. Og den ene gutta burde teipet over klokke skiva si da denne gir gjennskinn ved sol innfalsvinkel. Det å iføre seg dødt høy som kamo er ikke dumt levende veggetasjon som nylig er kappet er avslørende i moderne siktemidler, men  en counter sniper ser en overgang i terrenget her. Litt mye høy i forhold til stein småbjørk og veggetasjon.Skjønner ikke hvorfor karen med 50 cal skal rykke frem heller, han har da mer en nok rekkevidde til å bli sittende en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor karen med 50 cal skal rykke frem heller, han har da mer en nok rekkevidde til å bli sittende en stund til.

Men da er det jo ingen som ser'n!  :P

 

Vitsen var vel å vise seg fram da... etter å ha gjemt seg en stund. Et bilde fra før det var noen som helst bevegelse hadde vel vært en god illustrasjon...

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg tar feil og driter meg ut her, men jeg får ta sjansen.

Jeg antar at Erik har vært en slags observatør siden han har hatt muligheten til å ta så mange bra bilder. Da har han antakelig hatt en posisjon som tillater ham å følge demoen uten altfor mye stillingsskifte. Ut ifra denne logikken antar jeg at dette bildet er fra området sniperne befinner seg i fra starten før Erik zoomer inn på dem.

Sniper.jpg

 

 

 

Ved å studere terrenget litt og sammenligne med nærbildene av sniperne senere i billedkavalkaden, kommer jeg til at sniperne ligger omtrent her:

Snipermarked2.jpg

 

Nærbildene tror jeg er tatt fra en posisjon litt lengre til høyre i forhold til oversiktsbildene av minefeltsprengning og Leo.

 

Erik kan sikker fortelle meg om jeg har gått på trynet i mine antakelser når han leser dette innlegget... :'(

 

R. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes mye tøft på rena leir ja,var så heldig å ha en hv øvelse der for et par år siden,fikk testet noe av det de hadde,det er eneste hv øvelsen som jeg har hatt,som var morro å være på,faktisk utrolig lite ventetid også :thumb: som er ganske uvanlig.

 

eneste jeg ikke likte der,var noen skyttergroper,de er jævlig vanskelig å se,når du løper med nattbriller,:'( løp rett ned i et digert hull,mista nattbrillene og slo meg noe jævlig,skjønte ingenting når bakken og brillene ble borte.

etter at øvelsen var over,så var inne i taktikkrommet?vi hadde vester med noe databrikker,så vi kunne se på storskjerm hvordan vi gjorde det,om vi traff fienden,var faktisk jævlig morro den øvelsen :thumb:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg tar feil og driter meg ut her, men jeg får ta sjansen.

Jeg antar at Erik har vært en slags observatør siden han har hatt muligheten til å ta så mange bra bilder. Da har han antakelig hatt en posisjon som tillater ham å følge demoen uten altfor mye stillingsskifte. Ut ifra denne logikken antar jeg at dette bildet er fra området sniperne befinner seg i fra starten før Erik zoomer inn på dem.

 

Ex-Oppklaringmenn blir ikke dårligere med årene ser jeg. Du har helt rett Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg tar feil og driter meg ut her, men jeg får ta sjansen.

Jeg antar at Erik har vært en slags observatør siden han har hatt muligheten til å ta så mange bra bilder. Da har han antakelig hatt en posisjon som tillater ham å følge demoen uten altfor mye stillingsskifte. Ut ifra denne logikken antar jeg at dette bildet er fra området sniperne befinner seg i fra starten før Erik zoomer inn på dem.

 

Ex-Oppklaringmenn blir ikke dårligere med årene ser jeg. Du har helt rett Roar.

 

Takk, det var da godt. ;)

 

Synes sniperne dine var skikkelig bra, jeg. :thumb:

 

Andre har sikkert rett i at en kontrasniper kunne greid å plukke dem ut, men en kontrasniper vil jo ha utstyret, treningen og erfaringen til å kunne gjøre nettopp det. Vanlige soldater har ikke det. Jeg er heller ikke så sikker på at Olve reagerte på at det lå to snipere på de første bildene... :D

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de fleste hadde tråkket på dem uten å se dem, ....

Ja for ikke å snakke om å kjøre over dem....

Jeg har en rep.øvelse i minnet, hvor egne oppklaringsgutter lå godt gjemt i vår fremrykningveg.

SOP tilsa at de skulle reise seg opp når beltekjøretøy nærmet seg, for ikke å bli overkjørt.

Jeg rykket frem med troppen min og skulle akkurat gi vognfører ordre om å rykke videre, da jeg plutselig oppdaget to kamuflerte (egne) oppklaringsgutter akkurat der hvor jeg hadde tenkt å la 41 tonn stål valse bakken.

De to oppklaringsfolka glemmer vel aldri kjeften jeg ga da jeg forklare at det var en ren tilfeldighet at ikke jeg kjørte over dem (jeg overdøvet Leopardmotoren).

 

mvh

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.