Gå til innhold
  • Bli medlem

Wiederøe-Norseman'er.......


Anbefalte innlegg

Da har jeg så vidt begynt å kikke litt på Norseman-settet mitt. Har studert tegningene og beskrivelsene til Nils, og sett på det som har vært vist av bilder her. Tenkte å prøve å få bygd en Wiederøe-maskin på flottører, men er i tvil om hvilken.

Er det noen som har en oversikt over Wiederøe's Norseman-park? Tenker på typer (Mk IV eller VI), reg. bokstaver, farger osv.....

Alt av info og evt bilder applauderes, da jeg er helt blank på dette selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en komplett oversikt tror jeg vår venn i Tromsø (Einar-R.) må på banen. Men som et utgangspunkt tror jeg at både sølv m/grønn cowling, hvit og til slutt helgrønn har fløyet med både hjul og flottører. Det forhenværende Polarfly-skjemaet hadde vel bare flottører.

 

Jeg tror det beste er om du finner ut hvilket skjema du har lyst til å bygge, og om du har noen mening om du vil bygge Mk.IV eller Mk.VI. Så tar vi det derfra.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sølvfarget hadde stått fint til min planlagte Wiederøe-Seabee synes jeg. Mk IV virker greiest å få til med Matchbox-settet, og den må nok få flottører. Synes de ser litt pinglete ut med hjul i forhold........

Er som sagt rimelig blank på disse flyene, så regn med at det kommer maaaange spørsmål herfra....... ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så lekker ut Nils!

Men det ser ut som det kun er med dekaler til LN-BFE til det grønn/hvite fargeskjemaet på LimaNovember-arket. Skal det være store, grønne kjenningsbokstaver (14mm) over/under vingene på alle sølvfargede Wiederøefly, eller blir det riktig å bruke 7mm bokstavene også til dette fargeskjemaet?

Ble det brukt "Mk.IV"-flottører på noen Mk.VI? På et bilde av -PAE som ble postet i en annen tråd på forumet, ser i allefall flottørstagene ut som på Mk.IV-tegningen din....

Har funnet noen bilder rundt omkring på forumet av noen av disse flyene, men en mer komplett og sikker liste hadde vært fint før jeg lander på et bestemt fly som forbilde for mitt lille prosjekt her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på registreringsbokstavene skal være (etter det jeg husker) 300mm på flykroppen og 500mm på vingene. Fra en viss dato (som jeg ikke husker i farten) var det ikke lenger krav om registrering på oversiden av vinger, derfor vil noen sølvmalte fly ha registrering på oversiden, noen ikke ha og noen kanskje ha inntill det ble overmalt eller ble strukket om med ny duk.For å bygge BFE i sølv/grønn må du trikse til med de bokstavene som er på dekalarket, muligens fra to ark.

 

Alle VI'ere hadde VI'er-flottører, iallefall vet ikke jeg om noe annet. Det du tokler som IV'er-stag er rett og slett staget som sitter på alle flottører, både på IV'ere og VI'ere. Men de fleste VI'ere hadde et deksel utenpå staget, noe som lett kan tilkes som at de hadde et annet, tykkere stag.

 

Den komplette listen som du etterlyser er jeg for at ikke finnes .....

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det brukt "Mk.IV"-flottører på noen Mk.VI?

 

Tror ikke det. Mk VI hadde normalt noen karakteristiske deksler over de fremre flottørstagene, men disse var ikke alltid montert. I så tilfelle er det fort gjort å forveksle flyet med en Mk IV. Etter intens trening/mysing de siste ukene tror jeg nå at jeg er i stand til å skille IV fra VI ved å se på stubvingen - for IV er flottørstagene montert på siden av stubvingen (normalt gjennom hull i et dråpeformet deksel), mens på VI er flottørstagene montert under stubvingen (stubvingen har en "knekk" ytterst på denne modellen).

 

- Ragnar

 

PS. Nils har svart mens jeg skrev dette. Poster det likevel for å brife med mine FANTASTISKE nyervervede Norseman-kunskaper... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det blir -BFE i sølv/grønt på meg! Tror kanskje jeg kan fikse det med de dekalene jeg allerede har, hvis ikke blir det mail på deg, Ruben....

Satser på å ligge litt etter de andre her så jeg kan myse litt hvordan de løser de forskjellige problemene som måtte dukke opp. Er veldig spent på løsningen av stubvinge-problematikken.....

Blir nok temmelig enkelt innvendig, og med alt av luker og dører trygt lukket. Fantes det gardiner det gikk an å trekke for også....? :D

Modifisering av vinger mtp dukstrukturen, samt flottørene er også noe jeg er spent på hvordan vil bli.....

Ække enkelt for en bilgubbe det her, selv om jeg har varma opp med en Safir her........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.