Gå til innhold
  • Bli medlem

Widerøe's Mk.IV- LN-BFP


Anbefalte innlegg

Jeg har noen modeller som er 2-3 år gamle hvor jeg har brukt Tamiya-tape til setebelter. De er fortsatt like gode som da de ble bygd.

 

Det eneste problemet jeg tar sett med bruk av Tamiya-tape til setebelter er som jeg også fikk på denne modellen, at når en tamp skal bøyes rundt en skarp kant så sitter det dårlig og tampen løsner fra sitt feste og retter seg ut. Derfor bør slike tamper festes med f.eks. superlim i tillegg.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 321
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

 

Ja, jeg presset dem inn fra utsiden. Men jeg brukte ikke de som følger med i byggesettet, jeg skar ut nye fra plastark.

 

Nils

 

Jeg klarer ikke en gang å se at det er vinduer på plass.........

Klarer du en enkel og grei forklaring på hvordan du setter de nye vinduene på plass ??

 

Happy modelling,

Ruben som omsider er hjemme fra plattformen og kan fortsette på Norseman'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig mye fremgang her. Jeg har satt på stubvingene og er klar til å modifisere de til Mk.IV.

 

Norseman_23_small.jpg

 

Jeg klarer ikke en gang å se at det er vinduer på plass.........

Klarer du en enkel og grei forklaring på hvordan du setter de nye vinduene på plass ??

 

Det er egentlig ikke så mye å forklare. Først skjærer jeg til transparente plastbiter i samme størrelse som vindusåpningene. Så setter jeg dem inn ved at jeg, eh - setter dem inn. Poenget er å skjære dem til slik at de sitter stramt mot kanten og holder seg på plass uten lim. Så legger jeg til slutt på litt superlim langs skjøtene, veeeldig forsiktig. En dråpe superlim i et flaskekorkdeksel (single malt). Så dypper jeg eggen på et buet skalpellblad forsiktig ned i limet, og legger eggen forsiktig på skjøten. Da vil limet suges inn i sprekken.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er, ville det fungere like bra å ha superlimet i en cola-kork?

 

Det kan jeg aldri tenke meg. Men jeg drikker ikke cola, så det får jeg nok ikke prøvd meg på.

 

Men, maskering av vinduene. Her er det da kanskje flytende maskering som gjelder?

 

Det er vanskelig å få rette kanter med flytende maskeringsguffe. Jeg bruker Tamiya-tape. Kutter opp i smale striper (ca. 1/2mm) som jeg igjen kutter i passende lengder og legger langs kanten. Så fyller jeg inn midtstykket til slutt med nok en tapebit i passende størrelse.

 

For å kutte Tamiya-tape bruker jeg er stykke glass som underlag (fra en bilderamme). Der legger jeg tape'en forsiktig på og skjærer langs en stållinjal med en skarp skalpell.

 

Her er forresten stubvingene med nye kanter foran og bak. Det er brukt gjenbruksmateriale, margarinlokkplast langs bakenden (hvor det skal være en skarp kant) og et avkuttet og tilpasset Q-tips-rør i forkant. Så skal det fylles med Milliput og slipes jevnt.

 

Norseman_24_small.jpg

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tidsperspektivet på at vi får se maling på denne?

 

Den blir malt når den er klar for å bli malt. Dette er en hobby med ingen andre forpliktelser enn de jeg selv setter, så da får ting ta den tiden det tar.

 

Nok et "dumt" spørsmål... Dyppet du vinduene i Jonhson etc for

å unngå frosting av superlimen ??

 

Nei, med så små mengder av superlim som jeg legger på av gangen, så blir det ingen frosting. Det ble det iallefall ikke her. Men jeg har tenkt å legge på Johnson til slutt, for å blanke opp vinduene litt.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnson Klear kan ogsaa brukes til aa feste vinduer med forutsatt at glipper kan reduseres til et minimum, men det holder nok ikke like godt som superlim.  Kameravinduene paa Seafire'n har jeg stanset ut av klarplast, men fordi de ikke kan maskeres, saa maa portene maskeres paa annet vis, og vinduene limes paa til slutt etter klarlakk og dekaler og mer klarlakk.

 

Bare som et alternativ...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir malt når den er klar for å bli malt.

 

Nærmere en tautologi kommer man vel ikke...

 

Det jeg mente var naturligvis om du ser for deg at du kommer så langt som til lakk i år, til neste år eller nærmere 2015. Men jeg skjønner at du ikke har gjort deg noen tanker om det, så da får vi se når vi får se.  :thumb:

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.