Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatningsmodell: Sikorsky H-19D-4 (Ferdig: Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg tok en titt på vingtor-nettsidene og oppdaga at arka med norske rondeller var klare til å bestilles. Bestilling på ark i skalaene 1:72 og 1:48 ble straks sendt av gårde til Nils.

 

Jeg kommer til å få bruk for norske rondeller til H-19. Det finnes ikke noe sett med norske dekaler for Sikorsky H-19D-4, så det må snekres sammen noe. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utgitt en del ettermarkedssett til Sikorsky H-19-byggesettet fra Italeri. Foruten detaljeringssettet med fotoets fra Eduard, som jeg har nevnt tidligere, er det også utgitt et par sett med masker og erstatningshjul i resin av type 1 og 2. 

 

Hvilken type hjul som passer for norske H-19D-4 gjenstår å finne ut, men jeg tror mest på sein type.

 

xlwLo0R.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha granska de fantastisk fine detaljene i RES-kit-hjulsetta av type 1 og 2 i resin for H-19 Chickasaw gjennom lupe og sammenligna med egne fotografier av eksemplaret på Forsvarets flysamling Gardermoen, har jeg landa på at norske Sikorsky H-19D-4 hadde hjul av type 2. Innsidene av bakhjula er litt forskjellige, men først og fremst er det utsidene på framhjula som er synlig ulike, i den grad så fine detaljer er synlige på en liten modell. Det ser ut som at framhjula på type 2 kan være forsterka.

 

hKJBTSh.jpg

 

5fYB1BA.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sia jeg nå har to sett av Eduards fotoets for H-19/S-55, er det vel bare å bruke av det ene på eksteriøret, interiøret er jeg jo ferdig med, så jeg har detaljert hjulbrønnen. Fin trening før neste modell.

 

Det følger også med en fotoetsdel for nederste del av fronten, men der har jeg alt limt på plass plastdelen i byggesettet.

 

En umiddelbar erfaring er at den største fotoets-delen, den med bakvegger og motoroppheng, med fordel kan limes på før skrogsidene i byggesettet limes sammen, for jeg måtte klippe av litt for å få den på plass.

 

Nå gjenstår den nedhengende slangen. Jeg har venta med hjulleggene, siden de er lette å knekke.

 

rewOcVF.jpg

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiøret i hjulbrønnen har fått et strøk maling, de bærende konstruksjonene i hvit aluminium og det øvrige, som ser ut til å være nederste del av motoren ble malt interiørgrønt.

 

I likhet med vindusrammene, framstår lufteåpningene med gitter rundt motoren også overdrevent grove. Rammene kan pusses ned en smule eller erstattes med fotoets.

 

W7iWQQZ.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har funnet ut av målinger på bilder jamført med størrelsesmål tatt på modellen, ser det ut til at det er de minste rondellene på Vingtor-arket for skala 1:72 som er aktuelle. Spørsmål om mål på rondeller og bokstaver er for øvrig sendt til flysamlingen på Gardermoen også.

 

Det er et åpent spørsmål om jeg har bokstaver i rett font og størrelse for bokstavkodene, samt tall for serienummer tilgjengelig. Vi får se.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på bilder i Olves hefte at rondellene endret størrelse underveis (evt bokstavene). De endret også litt plassering, se HA-B s 15 og 16 i heftet. Ser også ut til at HA-C endret litt på plasseringen underveis. Maskinen på Flysamlingen har definitivt større rondell enn bokstaver.

Endret av Øyvind Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Jensen skrev (3 timer siden):

Ser på bilder i Olves hefte at rondellene endret størrelse underveis (evt bokstavene). De endret også litt plassering, se HA-B s 15 og 16 i heftet. Ser også ut til at HA-C endret litt på plasseringen underveis. Maskinen på Flysamlingen har definitivt større rondell enn bokstaver.

Du har rett.

 

Det ser ut til alle de fire norske H-19 hadde lik plassering av bokstaver og rondell i det første fargeskjemaet, med HA og rondell plasser bak noe som ser ut som et luftinntak (markert med rød pil på bildet) og den individuelle bokstaven foran "luftinntaket". Høyden på bokstavene virker lik høyden på rondellen, altså 400 mm etter det Nils skriver.

 

oQdnzvF.png

 

 Alle hadde serienummer malt langt nede på halen foran det gule halebandet.u9fReRB.jpg

 

I fargeskjema to, med påmaling av oransje på halen, ble det endringer med posisjonen til bokstaver og størrelser på rondellen. 

 

Det kan virke som at HA-A, som ble skrota før de andre, i 1962, aldri ble malt om. De andre ble avskrevet i 1967. HA-B og HA-C fikk større rondell enn bokstavene. På HA-B ble merkinga plassert litt høyere, i overkant av "luftinntaket", mens på HA-C ble hele merkinga flytta bak "luftinntaket" (se bildet under). På HA-D kan det se ut til at merkinga med koder og rondell ikke ble endra.

 

5LjG7q5.png

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos oransje...jeg har laget fargeproever av alt jeg har av oransje samt blandet litt.  Min mening (og Nils er enig) er at de to Catalinaene som hadde high visibility felter malt paa ikke var malt dayglo.  Fargebilder er risikable aa tyde, men de to bildene viser ikke det skarpe skjaeret som ekte dayglo har.  International Orange var en kandidat, men det virker som de to flyene var malt etter at de kom til Norge, og dermed brukte norsk maling.  Bengalac var leverandoer av maling til Luftforsvaret paa den tiden, og den mest sannsynlige kandidat er Bengalac Oransje.  Nils scannet Bengalac fargekartet, og av de seks fargeproevene som er naermest er en 2:1 blanding av MrHobby (akryl) H24 og H14.  Ingen eksakt match, men fargeproevene er fotografert med mobil om morgenen en lett skyet dag.  Vil tro at Luftforsvarets H-19 ble opprinnelig malt i samme farge, men at denne fargen som andre roede, gule og oransje farger har en tendens til aa vaeres raskt og bli mer gulaktig.  Haaper fargeproevene kan vaere til nytte naar du kommer saa langt.  Oransje dekker daarlig - som du ser, er firmalogoen litt synlig under lakken, og det med gjentatte vaate stroek, saa pass paa at du har en helt homogen farge som underlag.  Soelvmaling har en tendens til aa dekke godt (ikke Alclad metallfarger), og for denne til jeg anbefale Tamiya's nye lacquer farge - LP-11 fungerer utmerket som oksidert aluminium og soelv maling.

 

Fra venstre til hoeyre:

MrHobby (Gunze) H24 Yellow Orange

Tamiya X-6 Orange

MrHobby 2 deler H24:1 del H14 Orange

MrHobby 1:1 H14 og H24

Humbrol nr 18 (gammel boks - fortsatt fullt brukbar med litt omroering)

MrHobby H14 Orange

 

6 fargeproever.jpg

Endret av Jens Håkon Brandal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Takk for innspill! Bengalac oransje virker plausibelt. Jeg merker meg  aluminiumsfargetipset og oppskrifta med en 2:1 blanding av MrHobby (akryl) H24 og H14.  Med henblikk på falming skulle jeg ellers mene at det er lurt heller å holde seg til litt for mye gult enn for mye rødt. På bildet av HA-D i den forrige posteringa mi, ser oransjefargen temmelig gul ut.

 

Eksemplaret på Gardermoen har tydeligvis fått friska opp oransjefargen, og det kanskje med en farge som har vel mye rødt i seg. Er det en underlagsfarge som er lagt på for å skape god dekkevne for det oransje eller er det en rest av original falma oransje vi ser i forkant av det rødoransje på bildet under? Helst det førstnevnte kanskje?

 

bgDyEDD.jpg

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring, er dayglo modellmaling den eneste fargen som dekker daarligere enn gul, oranse og roed.  Samt hvit.  Modellen av Sea King jeg bygget fikk et stroek oransje i grunn for dayglo malingen ellers ville jeg brukt ganske saa mange lag med lakk for aa faa den til aa dekke. Jeg vil tro at det ikke er langt unna virkeligheten for 1:1 flymaling ogsaa, saa et stroek med gult i bunn virker plausibelt.  Det er dog rart at de ikke malte over hele det gule feltet med det som ser ut som dayglo.  Dayglo er en farge som blekes i mot oransje og saa gult, og siden originalbildet ser falmet og gul-oransje ut, kanskje den opprinnelig var dayglo?

 

Jens

Endret av Jens Håkon Brandal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at fluoriserende maling ble tatt i bruk på 1930-tallet og ble brukt av amerikanerne under Andre verdenskrig. Firmaet Day-Glo Color Corp. ble grunnlagt i USA i 1946, og utvikla skarpere fluoriserende farger enn de som tidligere var brukt. Det er vel fra da av betegnelsen dayglo ble tatt i bruk.

 

Faren min fortalte at i en bunker i nærheten av der vi bodde fram til 1958, var veggene malt med fluoriserende maling, gul-grønn, tror jeg, slik at når lyset ble slått av, var det fortsatt mulig å se litt ei stund på grunn av de sjøllysende veggene.

 

Når ble egentlig dayglo tatt i bruk på norske militærfly? Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg har fått inntrykk av at det først var tatt i bruk på treningsflyet T-33, som kom til Norge i 1953. I så fall er vi innafor perioden både med de siste Catalinaene og Sikorsky H-19 i Norge. En annen sak er om hvor tilgjengelig oransje dayglo-maling var i Norge på 1950-tallet. 

 

Jeg kan ikke se noe bilde av HA-A som viser det tydelig malt med oransje haleparti, så dersom dette helikopteret, som ble skrota i 1962, ikke ble malt med oransje haleparti, må oransje-malinga av halepartiet på våre H-19D-4 ha skjedd en gang mellom 1962 og 1967.

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at amfibie-Catalinaene ble levert heldekkende blaa, og to fly - KKc og KK-F ble malt opp med oransje felter mens de var i Luftforsvarets tjeneste.  Har ikke sett bilder av de andre flyene med oransje felter, saa hvorfor akkurat disse to og ingen andre ble malt oransje vet jeg ikke.  Hvis de ble malt opp etter ankomst er det sannsynlig at Bengalac Oransje ble brukt.  Naar det gjelder T-33, saa var det vanlig at treningsfly fikk dayglo felter, og jeg vil tro at disse ble levert slik fra fabrikk?  Det staar vel i boken Fra Spitfire til F-16 at F-86K som skulle til 337 skvadron fikk 2X-paamalt da Z'en ble mistolket for et 2-tall, og K'n ble mistolket som en X i en telex sendt til fabrikken som malte opp flyet foer levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Håkon Brandal skrev (2 timer siden):

Min teori er at amfibie-Catalinaene ble levert heldekkende blaa, og to fly - KKc og KK-F ble malt opp med oransje felter mens de var i Luftforsvarets tjeneste.  Har ikke sett bilder av de andre flyene med oransje felter, saa hvorfor akkurat disse to og ingen andre ble malt oransje vet jeg ikke.  Hvis de ble malt opp etter ankomst er det sannsynlig at Bengalac Oransje ble brukt.  Naar det gjelder T-33, saa var det vanlig at treningsfly fikk dayglo felter, og jeg vil tro at disse ble levert slik fra fabrikk?  Det staar vel i boken Fra Spitfire til F-16 at F-86K som skulle til 337 skvadron fikk 2X-paamalt da Z'en ble mistolket for et 2-tall, og K'n ble mistolket som en X i en telex sendt til fabrikken som malte opp flyet foer levering.

Ja, de er sannsynlig at de første maskinene med dayglo-maling i Norge kom ferdigmalt fra USA med slik maling og at vanlig oransje maling kan ha blitt brukt i stedet på maskiner som ble malt i Norge.

 

Det kan tenkes at maling med oransje maling på to Catalinaer kan ha vært et eksperiment for å se om det økte synligheten, eller for et spesielt oppdrag eller eventuelt at man aldri rakk å male alle. 

 

Hvorvidt norske Sikorsky H-19 ble malt med dayglo eller vanlig oransje haleparti på 1960-tallet er ikke godt å si. De ble åpenbart malt i Norge.

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Jensen skrev (55 minutter siden):

Med fare for å spore av tråden: T-33 hadde ikke orange felter de første årene. Se Olves hefte https://flyblader.com/onewebmedia/T-33.pdf
Hvor de ble malt om vet jeg ikke. 

Takk! Tenkte ikke på å sjekke nettboka til Olve, og referanselitteraturen min ellers er litt utilgjengelig akkurat for øyeblikket. Høyst relevant moment. Da ble T-33 sannsynligvis malt om med dayglo i Norge. Påført ca. 1960, opplyses det i heftet. Det taler vel kanskje for at Sikorsky H-19 ble malt i dayglo, ikke vanlig oransje, sia det trulig skjedde en gang mellom 1962 og 1967.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjøllysende skinnet fra dayglo-maling kan vel være vanskelig å få fram på fotografier, særlig etter at den har falma ei stund. På akkurat dette bildet, som jeg har avfotografert på PC-skjermen fra T-33-boka til Olve, synes jeg imidlertid fargen definitivt ser ut som dayglo.

 

1RXoxFo.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Jensen skrev (32 minutter siden):

Er det en ide og høre på Information Alfa på Facebook?https://m.facebook.com/groups/125197767506961/
 Der er det sannsynligvis noen som har jobbet på H-19, evt andre fly med orange bemaling. 

Det kan det være. På Facebook finnes det også flere andre flyforum der det kan være aktuelt å legge ut spørsmål. En annen sak er at dette i så fall gjelder personer i 80-90-årsalderen. Hvor mange av dem er aktive på nett, tro? 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.