Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatningsmodell: Sikorsky H-19D-4 (Ferdig: Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Setebelter i cockpiten mangler sjølsagt i byggesettet. Jeg har ingen setebelter i sortimentet mitt som ser helt ut som disse. De som finnes i eksemplaret av H-19 på flysamlinga antar jeg er originale amerikanske, men disse mangler, etter det jeg kan se, den breie skinnlappen på det ene magebeltet som setebeltene jeg har i stasjet mitt, så jeg lurer på om det fantes en annen type setebelter for transportfly som var forskjellig fra den typen som ble brukt i jagerfly.

 

gFC69lZ.jpg

 

PN6i3s8.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setebelter lagd av tynne maskeringsteipbiter som er malt kaki. Ekstra feste med superlim. 

 

Rotorakslingen er limt på plass, så den kan rotere. Cockpitseksjonen og kabinen er limt på plass i den ene skroghalvdelen, mens den andre skroghalvdelen ble brukt til å tilpasse vinkelen på cockpitseksjonen i forhold til rotorakslingen. 

 

Nå skal bare instrumentbrettet og foringa til det modifiseres litt, før det limes på plass.

 

Den sirkelforma rada av hull på bakveggen i motorrommet kan tyde på at byggesettet en gang har vært påtenkt en motor.

 

fRB7TWg.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden instrumenttavla sannsynligvis overhode ikke vil være synlig når modellen er limt sammen, gjorde jeg det enkelt og bare klipte av litt av dekalet, slik at venstresida i hovedsak ble grå. Pilotsetet var høyre sete.

 

Dersom noen greier å se noe som helst av instrumentbrettet gjennom glasset i den ferdige modellen, så vil vedkommende kunne skimte de rette fargene.

 

sbOgYij.jpg

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foringa foran instrumentbrettet vil bli veldig synlig gjennom frontglasset, så der har jeg lagt til en firkanta boks med kabler til. Foringa ble malt grå, og boksen ble malt gråsvart. Kablene ble lagd av varmstrukket svart støperammeplast, som ble sneia litt av helt ute på hjørnene for å gi plass til cockpit-glasset. Beklager uklart bilde.

 

SZ3LfJW.jpg

 

YZKOE9z.jpg

 

vgzaaRj.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsida av glasset over cockpit-setene var dekt av ei polstringsmatte. Det enkleste hadde vært å male innsida av klarplastglasset hvitt, men jeg tenkte det ville se mer realistisk ut med en plastbit som var snitta opp i ruter og malt hvit. Som tenkt, så gjort. Jeg må vist sneie av litt på kantene av "matta" for å få glasset over ordentlig på plass.

 

3d4lHJf.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det kan anes av bildet i forrige postering, så er halepartiet limt fast. Påliminga gikk ikke så greit som jeg hadde sett for meg, for det var litt slark i passformen, slik at det ble noen runder med superlim og puss i skjøten, før delene var ferdiglimt sammen. Bilder av forbildet viser lite markerte skjøter her. 

 

Henget i halepartiet skal være der på Sikorsky H-19B og H-19D. Den 600 hestekrefters Pratt & Whitney-motoren i tidligere utgaver av helikoptertypen, ble vurdert som for svak,  så H-19 B og seinere utgaver ble utstyrt med en kraftigere motor, en Wright R-1300-3 stjerne-motor, som ga 700 hk, Som en følge av motorskiftet, økte også lengden på rotorbladene, og halepartiet fikk en knekk nedover på 3,5 grader, for å gi økt avstand til halerotoren.

 

prpgAuE.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (58 minutter siden):

Bra progresjon på byggingen, Einar! Du er inne i flytsonen ser det ut til. 

Takk! Har ei lita økt hver dag, og på den måten bevares både byggelyst og framgang. Det er også inspirerende når folk på flysamlinga stiller opp og tar bilder av museumseksemplaret for meg når jeg spør om det.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde taket over førersetene skulle være gjennomsiktig, sia det er støpt i klarplast som en del av front- og sideglassa til cockpiten, men da jeg på nytt så igjennom instruksjonsfilmen om H-19 som jeg lenka til tidligere, oppdaga jeg at det var metalltak, ikke glass over cockpiten på US Army-helikopteret i filmen, som er en H-19D.

 

Byggesettet mitt er for en H-19B, flyvåpenutgaven, mens helikopteret jeg bygger er en H-19D, hærutgaven. Sjøl om de var ganske like og hadde samme type motor, var det noen små forskjeller mellom H-19 B og D. De fire små firkantene på taket i byggesettet, er tydeligvis takvinduer som B-versjonen hadde, men ikke D-versjonen, og i byggesettet er taket støpt i klarplast, slik at man kan maskere ut de fire takvinduene og male resten av taket. 

 

Siden det ikke er takvinduer i H-19D, må disse fire vinduene i byggesettet altså files bort. 

 

Det er også støpt en stor vinduspusser på frontglasset foran pilotsetet i byggesettet, men jeg ser ikke antydning til noen  vindusvisker verken på helikopteret på flysamlinga eller på gamle bilder av H-19D i bruk i det norske luftforsvaret. Altså må vinduspusseren også pusses vekk. 

 

HudV4V9.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussejobben ble all hovedsak gjort med ei neglefil med seks finhetsgrader, kjøpt i dameavdelinga på en klesbutikk. Jeg brukte deretter de to fineste gradene jeg hadde av Micro mesh. Helt til slutt gned jeg med en bomullshanske. I tillegg til å brukes som pussemiddel, er slike allergibomullshansker som selges på apotek, fine til å handtere modeller for ikke å sette fingermerker. Bomullshanskeparet som jeg hadde med, ble flittig brukt under Skala 2022.

 

NOx0MvA.jpgs

 

Etter iherdig pussing med musikk på øret, ble resultatet slik:

Vy8mXvD.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tredje feil med cockpitglasset i byggesettet i forhold til forbildet, er plasseringa av den blanke kuppelen med svart topp på taket. I klarplasten i byggesettet, er det markert plassering for kuppelen midt på, som en ser på bildet av klarplastdelen før jeg filte og pussa vekk vinduer og visker, men på bilder av forbildet, ser en at kuppelen er plassert litt til side for midten, mot høyre.

 

Jeg limte på kuppelen til side for midten, i samsvar med dette. Men, er ikke kuppelen i byggesettet litt for smal?

 

ZUP9UbX.jpg

 

4K5KtWo.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har latt kuppelen være slik den er, bortsett fra at jeg har pussa av litt foran og bak, slik at den er litt mindre spiss.

 

Eksosrøret ble for dårlig limt, slik at det falt inn i motorrommet under håndtering av modellen. Det skrangler nå når jeg rister modellen, så dermed kan modellen nå også brukes som rangle. 

 

En mulighet kunne vært å skjære opp nesen etter de markerte linjene. Nesepartiet kunne jo åpnes på forbildet som en slags store låvedører, slik at en lett kunne inspisere og arbeide med motoren.

 

Imidlertid var jeg i det late hjørnet, så jeg lagde nytt eksosrør av et plastrør av passe dimensjon som jeg hadde liggende i arsenalet mitt. En liten "fot" av en bit bøyd strukket plast ble stukket inn i den ene enden av røret og limt fast. Så ble det smurt på godt med lim på "foten" på enden av plastrøret, og røret ble tredd inn gjennom hullet til det tok imot veggen på innsida av motor-rommet på motsatt side. Jeg passa på at røret var litt bakover- og nedovervendt ut gjennom åpningen og kutta av røret litt utenfor åpningen. Voila: Et nytt eksosrør som neppe faller inn i motorrommet

 

d9eH426.jpg

 

rl218i8.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eventuell nedpussing av vindusrammer burde vært gjort før vindusglass var limt på plass. Det vil være fort gjort å komme borti glassa med sandpapiret, og i verste fall kan vindusrutene falle inn, slik eksosrøret gjorde.

 

Vindusglassa på denne Italeri-modellen buler i tillegg utover, slik at det er lettere å komme borti dem under pussing enn om de hadde vært flate. Jeg vet for øvrig ikke hvor autentisk det er at vindusrutene buler utover.

 

Maskeringsteip over vinduene kan gi litt beskyttelse, men er jeg uheldig og pusser igjennom teipen, blir det dobbelt arbeid. 

 

Jeg er i tenkeboksen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte Bjørn Olsen på flysamlinga om hovedfarge i hjulbrønnen, og han sendte meg noen fotografier. Fargene ser ut til å være aluminium for de bærende konstruksjonei og Interior Green på en del rør oppi der, samt noen svarte gummislanger. Jeg sliter med å se noen dypere likhet mellom hjulbrønnen i byggesettet og det jeg ser på bildene av forbildet. Men, når det er sagt, må jeg tilføye at jeg har problemer med å få oversikt ut i fra detalbildene. Er det åpent opp til motorhuset over, for eksempel?

 

GV7USej.jpg

 

W8uHaWz.jpg

 

NXVZfvk.jpg

 

RM0l3dh.jpg

 

YAfjLOB.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fotografiet som jeg har funnet på nettet, viser temmelig klart at det er den fremste delen av motoren vi ser oppe i hjulbrønnen. Litt luftavkjøling nedenfra, med andre ord. Det ene røret som går på tvers i hjulbrønnen er et en del av eksosanlegget, og den grove aluminiumsbjelken med hull i, er oppheng for motoren, og enden på festet til den fungerer også som festepunkt for hjul-leggene.

 

4782l6e.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint med en ettermarkedsmotor av type Wright R-1300-3 i skala 1:72 til å sette inn her.

 

Hjulbrønnen i Italeri-byggesettet er så forskjellig fra det en ser på bilder av forbildet, at en kan lure på hva byggesettprodusenten har hatt som forbilde ved modelleringa av hjulbrønnen. Det kan neppe ha vært H-19B eller H-19D, med Wright-motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne modellen, som skal stå langt inne i en monter, har jeg ikke noen store planer om å oppgradere hjulbrønnen på, annet en det som blir synlig på avstand. Det mest synlige er en ledning som henger i en bue under midten av hjulbrønnen, og den har jeg tenkt å legge til på modellen. Det perforerte motor-opphenget ser man også gjerne den nederste delen av på bilder, og det legger jeg kanskje også til. Mer er det temmelig  bortkasta å detaljere.

 

Jeg har midlertid et annet H-19 byggesett liggende, som jeg kunne tenkt meg å gjøre mer ut av, med åpne cockpitvinduer og  åpen kabindør. Med en ettermarkedsmotor i tillegg, kunne jeg ta den ut helt bokstavelig ved også å kunne svinge dekslene til side. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detaljeringslysta økte etter at det ankom pakke fra Eduard denne uka med oppgraderingssett for Sikorsky H-19. Jeg har imidlertid ikke fått gjort noe med dette ennå, fordi det før helga ankom noen oppgraderingssett fra IKEA i skala 1:1 for hobbyrommet, som har fått førsteprioritet.

 

Oppgraderingssettet fra Eduard inneholder nye lufteåpningsgitter til erstatning for de grove som er støpt i byggesettet, polstringsmatter, flettverksseterygger til kabinsetene, setebelter, vindusrammer og "glass" for å kunne bygge åpne cockpitvinduer og mange andre invendige og utvendige detaljer. Noen detaljer til hjulbrønnen er også med.

 

Den aller viktigste delen i detaljeringssettet, er redningsheis av den nyeste typen. I byggesettet er det bare en redningsheis av den eldste typen, som ikke ble brukt på norske H-19D-4. 

 

xdKRc71.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.