Gå til innhold
  • Bli medlem

IPMS-monteret på Forsvarets flysamling Gardermoen


Anbefalte innlegg

Litt dumt at vi har to gruppetråder for dette temaet. Den opprinnelige hadde en oversikt over modeller, men denne nye gruppen har ikke dette. Derfor tillater jeg å legge inn en oversikt med mine egne kommentarer etter dagens øvelser.

 

Jeg har i dag hospitert som sirkusartist. 😀 Dvs. tatt meg inn i monteret (ovenfra), børstet støv av modeller, tørket støv av glasshyller, feiet "gulvet", satt inn nye modeller (og tatt ut noen gamle). Det hele med god støtte fra Tormod Sørvang fra IPMS og Bjørn Olsen fra Flysamlingen.

 

Dersom teknikken er samarbeidsvillig så følger en oversikt over modeller, i en Excal-fil. Her har jeg delt inn modellene i fire kategorier, ut fra eget synspunkt. Kategoriene er:
A - God (IPMS) kvalitet

B - Ok modeller, men ikke IPMS kvalitet

C - "Plassholdere" - dårlige modeller, men bedre enn ingenting

D - Modeller mangler

 

Vi bør jobbe oss nedenfra og opp. Dvs. få inn modeller i kategori D, og bygge nye modeller i kategori C. På sikt kan vi bygge nye modeller i kategori B. Målet på sikt må være å få alle modeller opp på kategori A.

 

Excel-filen kan sikkert bearbeides litt før den legges ut i et bedre visningsvennlig format.

 

image.png.2bde006b9b1246d0a1070ba0986ff951.png

 

image.png.3a6c268eb08c6a350edf2250f7215cb9.png

 

Så, mine egne kommentarer. Bør vi ha en P-3B Orion? Den er jo lik P-3C på utsiden, men i praksis et helt annet fly.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg merket meg er at modellene som skal bygges til monteret, ikke bør ha antennetråder. Det er flere grunner til dette:

  • Trådene synes omtrent ikke, gjennom glassplaten og med det lyset som er i monteret.
  • Mange antennetråder har røket "av seg selv". Siden sist jeg var inne i monteret har antennetrådene på flere modeller røket. Det har ikke vært noen annen der i mellomrommet.
  • Det er fort gjort å komme borti antennetråder når man skal flytte på modeller (selv om dette er sjeldent). Man risikerer dermed å knekke antennemaster som trådene er festet til (dette skjedde en gang ved siste monterdykk).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de åtte modellene som er nevnt på lista til Nils i kategori D, altså som mangler, er tildelt spesifikke modellbyggere, bortsett fra Boing P-8A Poseidon. Lista ser nå slik ut:

 

Leonardo Helicopters AW 101 (Jens Håkon Brandal)

Republic F-84E (Kåre Paulsen)

Agusta Bell 47J (Jan Erik Johansen)

De Havilland Canada DHC-3 Otter (Jørgen Tangerud)

Piper L-18C Super Cub (Einar Sandvik)

Focke Wulf Fw 58 Weihe (Ragnar Eckhoff)

Lockheed Martin C-130J Hercules (Per Olav Wiborg-Maurstad)

 

Dessuten er denne tildelt: Catalina PBY-5A (Jens Håkon Brandal)

Mk. 86 Lynx er på vei. Hvem bygger den?

 

I tillegg er en flytype som er nevnt i kategori C, tildelt:

Dassault DA-20 (Carl Bretteville og Espen Eriksen) (For monteret i kantina og det store monteret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-86K Sabre har du tydeligvis under bygging, Nils.

 

Da har følgende modeller høyest prioritet:

 

Kategori D (Mangler):

Boeing P-8A Poseidon

Lokheed P-3B Orion (?)

 

Kategori C (Må byttes ut):

Republic F-84G Thunderjet

North American F-86F Sabre 

Sikorsky H-19D-4

Short Sunderland Mk. V 

 

Og så kommer kategori B (og A/B) som bør byttes ut etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette modellene som foreløpig ikke har fått noen "eier"?

 

Jeg mener at F-84E bør bygges som en (R)F-84E, med foto-/Fletchertanker. Det er av to grunner:

  • To forskjekkige roller (R)F-84E- fotorek og F-84G jagerfly (selv om (R)F-84E også blr brukt til opplæring).
  • Det er en ledig hylleplass på fotorek-hylla. Det er ikke plass til flere modeller på jagerflyhylla.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (18 minutter siden):

Jeg mener at F-84E bør bygges som en (R)F-84E, med foto-/Fletchertanker. Det er av to grunner:

  • To forskjekkige roller (R)F-84E- fotorek og F-84G jagerfly (selv om (R)F-84E også blr brukt til opplæring).
  • Det er en ledig hylleplass på fotorek-hylla. Det er ikke plass til flere modeller på jagerflyhylla.

Jeg trur Kåre Paulsen bygger (R)F-84E som fotorekognoseringsfly med Fletchertanker. 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (19 minutter siden):

Er dette modellene som foreløpig ikke har fått noen "eier"?

 

Ja. Poseidon er den eneste som ikke er tildelt av de som står på ønskelista til flysamlinga. 3PB Orion bestemmer vi jo sjøl om vi legger til. 

 

Disse fire modellene, som det vel er mest om å gjøre å bytte ut, får vi etterlyse byggere til i første omgang, tenker jeg:

Republic F-84G Thunderjet

North American F-86F Sabre 

Sikorsky H-19D-4

Short Sunderland Mk. V 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel modellene på ønskelista til flysamlinga som er tildelt og ikke på plass i monter ennå:
Leonardo Helicopters AW 101 (Jens Håkon Brandal)
Catalina PBY-5A (Jens Håkon Brandal)
Republic F-84E (Kåre Paulsen)
Agusta Bell 47J (Jan Erik Johansen)
De Havilland Canada DHC-3 Otter (Jørgen Tangerud)
Piper L-18C Super Cub (Einar Sandvik)
Dassault DA-20 (Carl Bretteville og Espen Eriksen) (For monteret i kantina og det store monteret)
Focke Wulf Fw 58 Weihe (Ragnar Eckhoff)
Lockheed Martin C-130J Hercules (Per Olav Wiborg-Maurstad)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (1 minutt siden):

Jeg har en påbegynt Sundeland 5 basert på Airfix-settet. Det er bare så himla mye jobb som gjenstår. Så jeg er redd for å love meg bort hvis jeg tar på meg å gjøre den ferdig. Jeg kan kanskje stille som back-up hvis ingen andre melder seg?

 

Det kan vi gjøre. Du blir vel sysselsatt med Fw 58 Weihe ei stund, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.