Gå til innhold
  • Bli medlem

Innlevering av modeller til monter i Forsvarets flysamling Gardermoen


Anbefalte innlegg

Ferdige og innleverte modeller til montrene på Forsvarets flysamling på Gardermoen under Skala 2022:

 

Til monter for alle flytyper brukt av det norske flyvåpenet etter Andre verdenskrig:

SAAB 91B-2 Safir (Carl Bretteville)

Junkers W34 (Christian Skottun)

Focke Wulf Fw 189 (Morten Pedersen)

De Havilland T. Mk. 55 Vampire (Ragnar Eckhoff)

Avro Anson MK. 1 (Rolf G. Halvorsen)

Arado Ar 196 A-3 (Einar Sandvik)

Bell 47 D-1 (Einar Sandvik)

Cessna L-19A Birddog (Einar Sandvik)

 

Til monter i kantina:

Westland Sea King Mk 41B (Vetle Tollerud Fosse)

F-16AM (Einar Sandvik)

 

Modellene er foreløbig plassert beskytta i en monter i andre etasje i påvente av plassering i montrene der de skal stå permanent. Nå mangler vi bare resten.

thumbnail_IMG_8117.jpg

thumbnail_IMG_8118 (1).jpg

thumbnail_IMG_8119.jpg

thumbnail_IMG_8120.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei oversikt over det som fortsatt mangler, etter det jeg kan se.

 

Loockheed Martin F-35A Lightning II (Nils Mathisrud, ferdig)

NH Industries NH 90 (Nils Mathisrud, ferdig)

Leonardo Helicopters AW 101 (Jens Håkon Brandal)

Catalina PBY-5A (Jens Håkon Brandal)

Republic F-84E (Kåre Paulsen)

Agusta Bell 47J (Jan Erik Johansen)

De Havilland Canada DHC-3 Otter (Jørgen Tangerud)

Piper L-18C Super Cub (Einar Sandvik)

Dassault DA-20 (Carl Bretteville og Espen Eriksen) (For monteret i kantina og det store monteret)

 

Focke Wulf Fw 58 Weihe (Ragnar Eckhoff)

Boing P-8A Poseidon (ikke tildelt)

Lockheed Martin C-130J Hercules (Per Olav Wiborg-Maurstad)

 

 

(Fiesler Storch og Spitfire PR.XI er på plass i monteret. Ellers kan nok enkelte gamle modeller som er malt med sølvmaling i stedet for metallikkmaling gjerne byttes ut)

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på den Fw 58'ern. Ser at Hannant's har den inne (Azure-utgave - samme plast som Special Hobby). Jeg antar at det er en av det to som stod igjen på Bardufoss som Flysamlingen ønsker. Så da blir spørsmålet om det finnes bilder av disse. Blir vanskelig å lage en modell uten dokumentasjon. Kan Flysamlingen hjelpe med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (8 minutter siden):

Lurer litt på den Fw 58'ern. Ser at Hannant's har den inne (Azure-utgave - samme plast som Special Hobby). Jeg antar at det er en av det to som stod igjen på Bardufoss som Flysamlingen ønsker. Så da blir spørsmålet om det finnes bilder av disse. Blir vanskelig å lage en modell uten dokumentasjon. Kan Flysamlingen hjelpe med dette?

Jeg kan prøve å sende en mail til Bjørn Olsen og spørre.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (34 minutter siden):

Nils la ut et bilde av en i britisk merking i tråden om Fw 58. Om det er den de ønsker modell av, vet jeg ikke. 

 

Bildet skal være tatt på Rygge i juni 1945, så jeg tviler på det. I følge opplysninger som @Jan Erik Johansen la ut i Weihe-tråden, så overtok Luftforsvaret en Fw 58 på Bardufoss 3. juli 1945. Denne skal ha havarert kort tid senere på flyplassen i Hattfjelldal. Jeg vil anta at dette er et av de to flyene som tyskerne etterlot på Bardufoss, og at flyet på Rygge er et annet fly.

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Olsen har svart som følger: 

 

Fw 58 ja, der må man rett og slett improvisere. Alt vi vet er at en maskin ble brukt en kort stund, men bilder finnes ikke eller er iallefall ikke kjent/publisert. Om man skal ta en tilsvarende enkelt svane, Ju W 34 som utgangspunkt, blir det britiske rundeller og norsk flaggmerking på halen. Det samme er også kjent fra Ju 52. At de beholdt den tyske bemalingen er høyst sannsynlig. Dette er imidlertid ren gjetting fra min side, bare basert på en viss sannsynlighet. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (2 timer siden):

 

Skal det ikke være noen DA-20 i det store monteret? Den som står der er i skala 1/100, og bør absolutt byttes ut.

Å ja. Jeg syntes nok at den så litt liten ut. Ja, da trenger vi to modeller. På fjesbokforumet vårt har det meldt seg to interesserte til å bygge DA-20, Carl Bretteville og Espen Eriksen, så da kan begge få tildelt oppdraget.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (29 minutter siden):

Espen begynte jo på to modeller for sikkert 10 år siden. Så de modellene burde jo snart være ferdige ... 😁

75% ferdige, skriver han i forumet på Facebook.

 

Han skriver at Scratchaeronautics er Mach2-modellen i resin.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg ikke har oversett noe, er alle modellene på ønskelista til Forsvarets flysamling Gardermoen nå tildelt, bortsett fra Boeing P-8A Poseidon, som det visstnok ikke finnes noe byggesett for ennå.

 

Ellers så jeg at enkelte sølvmalte modeller av forbilder i metallfinish kunne ha vært bytta ut med modeller i mer realistisk metallfinish. Jeg merka meg særlig noen modeller av F-84 og F-86.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (37 minutter siden):

Welsh Models har byggesett av P-8A i 1/72 skala. Og Zvezda har en meget bra 737-800. Jeg har planer om å bygge en norsk Poseidon ut av disse med tid og stunder. Dekaler har jeg allerede... 😉.

Kan dette tolkes slik at du tar på deg å bygge P-8A for flysamlingen?

 

Jeg ser ellers på fjesboka at Morten Pedersen meldte interesse for å bygge noe, uten å spesifisere hva.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Einar Sandvik said:

Kan dette tolkes slik at du tar på deg å bygge P-8A for flysamlingen?

 

 

Det var det å selge bjørnen før skinnet er skutt, da... 🤥

Dette blir et byggeprosjekt en gang i fremtiden. Etter at diverse andre modeller er ferdig, når flyene har vært i tjeneste en stund. Og gudene vet hvor lang tid jeg vil bruke. Tanken er å bygge litt interiør, åpne bomberommet mm. og sette den på en plate. Da passer den ikke så godt inn i monter-konseptet.

Det lureste er nok å la andre få tilbudet om å bygge P-8A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Mathisrud skrev (3 timer siden):

 

Det var det å selge bjørnen før skinnet er skutt, da... 🤥

Dette blir et byggeprosjekt en gang i fremtiden. Etter at diverse andre modeller er ferdig, når flyene har vært i tjeneste en stund. Og gudene vet hvor lang tid jeg vil bruke. Tanken er å bygge litt interiør, åpne bomberommet mm. og sette den på en plate. Da passer den ikke så godt inn i monter-konseptet.

Det lureste er nok å la andre få tilbudet om å bygge P-8A.

OK. Da hører jeg med Morten Pedersen. Dekaler kan du vel skaffe han eller eventuelt en annen hvis det kniper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Etter at modeller av Weihe, Catalina, Poseidon, Bell 47D og H-19 er plassert i monteret, gjenstår følgende modeller i kategori D (mangler) og C (bør byttes ut) fra lista som Nils satte opp: 

 

Navn på personer som har fått tildelt å bygge modellene i parantes:

 

Republic (R)F-84 E Thunderjet (Kåre Paulsen)

Republic F-84F Thunderflash (Sakarias Elsness) (gruppe B)

Republic F-84G Thunderjet (Walter Barretos)

North American F-86F Sabre

Agusta Bell 47J (Jan Erik Johansen)

Westland Lynx Mk. 86 (Ferdig?)

Leonardo Helicopters AW 101 (Jens Håkon Brandal)

Short Sunderland MK V m. beaching gear

Lokheed Martin C-130J-30 Hercules (Per Olav Viborg-Maurstad)

Dassault Jet Falcon 20 (Carl Bretteville og Espen Eriksen)

De Havilland DHC-3 Otter (Jørgen Tangerud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg til:
F-86K - Nesten bygget ferdig av Olve, men modellen står hos meg for ferdigstillelse

 

Det er flere andre modeller som bør vurderes å legge til kategori C :

Avro Anson - Modellen i monteret er helt ok bygget, men fargene bryter med tilsvarende farger for Cornell, Harvard og Storch.

Vampire Mk.III - Modellen i monteret er ikke veldig bra, og den gar ikke vekt i nesa så den er en "halesitter"

C-119 - Modellen i monteret er (nesten) på nivå med Vampire nevnt ovenfor

C-130H - Når vi med tiden får inn en grå C-130J, bør C-130J byttes ut med et tidlig fargeskjema (for å vise variasjon)

 

Snart bør vi vel også legge til SH-60R Sea Hawk...?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.