Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

Jeg fikk kjapt svar fra flysamlinga, som oppga følgende: 

Motor: 178 hk Franklin 6V4-200-C32
Lengde: 8,33 meter
Hovedrotor: 10,72 meter diameter

 

Umiddelbart merker jeg meg at betegnelsen er den samme som på heimesidene til museene på Gardermoen og i Bodø, men nå oppgis motorytelsen til 178 hk istedenfor 200 hk. Hvorvidt motoren i Bell 47 D-1 eksemplaret var den samme fra starten av, ble det ikke svart på, men jeg ble lovt mer utførlig svar seinere, etter ferien. 

 

Den oppgitte lengden på Bell 47D-1-eksemplaret på Gardermoen er lik lengden som Pavla oppgir, altså 8,33 m. Rotordiameteren var 10,27 i følge Pavla og  altså10,72 i følge Flysamlingen.

 

Jeg gjetter på at det har skjedd en ombytting av de to siste sifrene et sted, kanskje på grunn av den gamle tellemåten "to og sytti" for 72 eller "syv og tyve" for 27, som også er vanlig tellemåte på tysk. 

                 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotordiameteren 1072 cm delt på 72, gir skalalengden 14, 89 cm.  Kontrollmåling av rotoren i Pavla-byggesettet, som er støpt i ett stykke, viste at den er nøyaktig 14,9 cm, altså helt i samsvar med målt lengde på rotoren på  eksemplaret i Flysamlinga.

 

Jeg må tilstå at jeg har blitt mer positiv til Pavla-byggesettet etter hvert. Det begynner å se ut til at form og proporsjoner er temmelig korrekte for en Bell 47D.

 

Det negative med byggesettet er at støpen i plastdelene er grov og trenger mye puss, men det er å foretrekke framfor omfattende modifikasjoner i hovedstrukturen. Fotoets-delene som følger med i byggesettet, kan langt på veg kompensere for mangelen på detaljer i støpen, slik at dette har mulighet for å kunne bli en ganske detaljert og ganske korrekt modell bygd rett ut av eska, slik jeg ser det i øyeblikket.

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk svar fra Bjørn Olsen på flysamlinga på Gardermoen i dag:

 

"Har målt så godt det lar seg gjøre (det er jo ikke for mange rette flater i den cockpiten) og bredden fra dør til dør er ca 145,5 cm.

 

Prøvde også å måle bobla fra fronten til bakpanel i cockpit og kom til ca 165 cm."

 

Ingenting er som mål tatt av forbildet man bygger. Jeg regna om til skala 1:72 og fant godt samsvar med Pavla-modellen. Det var oppmuntrende. :) Takk til Bjørn Olsen.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flyhistoriker Bjørn Olsen på flysamlinga på Gardermoen har vært så snill å grave i arkivene for meg, og det han har funnet ut, bekrefter mye av det jeg har hatt mistanke om:

 

"På flykortene (for det enkelte helikopter) står det: Bell 47D-1 (H 13-E), hvilket vel kan indikere at det er en militærvariant. Motoren på typen refereres for øvrig i kortene bare til som Franklin, med påfølgende motornummer. Motorene ble åpenbart byttet opptil flere ganger under helikoptrets tid i Flyvåpnet/Luftforsvaret.

 

Eneste tilgjengelige referanse til forskjeller på D og G finner jeg i skriv datert 6. mars 1954  fra Forsyingskommandoen til Flyvåpnets overkommando ifm merking av helikoptre. Der skriver major Paul Kjølseth bl.a. : «Da de to nye helikoptere, type Bell 47G, differerer en del fra de tidligere type 47D-1 osv». «Differerer en del» er vel en klar indikasjon på at vi snakker om mer enn hvordan bensintanken er plassert."

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det kan se ut som at ikke bare utslitte motorer, men også utslitte seter er blitt bytta ut i Bell 47-helikoptrene. Bilder av norske Bell 47D fra 1950-tallet ser ut til å vise loddrette pølser i setene, slik som i Italeri-byggesettet for Bell 47G og på bildet under fra et Bell 47D-havari i Svenningdal i 1956, mens det bevare eksemplaret på Gardermoen har glatte seterygger.

 

Alternativt har helikoptrene hatt litt forskjellig innredning, for noen gikk tapt i havari og ble erstatta.

Bell 47. Havari i Svenningdal 28. april 1956 II  (2).jpg

Flysamlinga Gardermoen 2010 Bell 47 02 (2) seter.jpg

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det lyse (umalte) feltet i veggen bak setene indikerer at antatt tidligere seter har vært litt høyere enn de nåværende setene i Bell 47D-eksemplaret på Gardermoen.  

 

Interiørdetaljene i cockpiten i er viktige å få riktige, synes jeg, for de blir jo svært så synlige gjennom den store glassbola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke framover med stormskritt med modell-bygginga her i gården. Jeg har omsider fått mer klarhet i instrumentutforminga og fargen på instrumentbrettet. Det er i alle fall svart i det bevarte Gardermoen-eksemplaret. Foto fra Bjørn Olsen.

AiJWshC.jpg

 

Jeg malte instrumentbrettet av fotoets mattsvart. Baksida av konsollen av plast ble malt med Humbrol blanksvart, og så klaska jeg på instrumentbrettet og lot oljemalinga til Humbrol fungere som lim. Det funka bra, synes jeg.

 

xSpmVbM.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jens Håkon Brandal skrev:

Flott gjort av Flysamlingen aa bidra med referansemateriale og faktasjekk.  Og at du gjoer bruk av informasjonen:)

Bjørn Olsen har vært velvilligheten sjøl når jeg har spurt ham om noe i forbindelse med prosjektet. Det er tydeligvis oppriktig interesse der for å få fullført samlinga av modeller med fly til monteren deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instrumentkonsollen i Pavla-byggesettet stemmer ikke overens med det jeg ser på bilder av konsollene på norske Bell 47. I byggesettet er det smalt nederst og har en utvidelse øverst, mens konsollene i de norske helikoptrene er breie nederst og har en smalere toppseksjon. 

 

Ettersom jeg alt hadde malt og festa instrumentbrettet av fotoets til den grå plastkonsollen i byggesettet, limte jeg på plast (hvit) på den nedre delen av konsollen, slik at den delen ble dobbelt så tjukk, og tjukkere enn den øverste delen og skar bort litt på hver side av toppen, slik at sidene ble noenlunde like breie om konsollen nedenfor. Jeg lagde og festa en trekanta boks for spaker på sida av toppen og snekra til noe som skal forestille et sett hodetelefoner og plasserte det oppå toppen av konsollen, slik jeg ser på bilder av forbildet.

k1.jpg

k2.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her kunne det vært bilde av framgang med cockpitinteriøret for flere dager siden, men det viste seg at brettet jeg etter mye strev hadde lagd i forkant av instrumentkonsollen viste seg å være for bredt, slik at det var umulig å få plassert pedalene...og det ene pedalsettet jeg hadde lagd, forsvant.

 

Byggesettet har fotpedaler i fotoets, men flate pedaler ser ikke bra ut, og de er dessuten for små.

 

Da ble det å starte på nytt. Nå ser det ut til at det er klart for maling. Byggesettet har valg mellom stikker i fotoets og plast. Nye kontrollstikker til erstatning for byggesettstikkene i plast, som knakk, lagde jeg i blankt metall, siden de skal være blanke. De blir satt på etter maling av cockpiten. 

 

1Fw9FrC.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, som cockpiten nesten er ferdig, blir spørsmålet om farge aktuelt. Den blå fargen på de norske Bell 47-helikoptrene ligner veldig på fargen på norske skolefly fra samme periode, så jeg antar det er samme farge.

 

I fargekarta som for noen år sia lå ute i seksjonen til Luftforsvaret i det gamle forumet, men som ble trukket tilbake, ble det opplyst at fargen på norske skolefly var lik FS25102, som skal tilsvare Xtracolor X152 (ANA 501).

 

Jeg har liggende litt slik maling:

 

Xtracolor.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, Nils Mathisrud skrev:

Luftforsvaret brukte i stor grad maling fra Bengalac. De hadde ikke mange blåfarger i fargekartet. Funkisblå er en ikke usannsynlig kandidat.

Jeg har ikke liggende gamle fargekart fra Bengalac. Mener du det ble brukt en annen blåfarge enn FS25102?

 

Den blåfargen som jeg ser på bilder av Bell 47-eksemplaret på Gardermoen, kan se litt lysere ut enn X152, men farger på fotografier kan erfaringsmessig være misvisende. Blåfargen X146 ligner X152 i fargetone, men er en god del lysere enn X152, og ligner på de belyste partiene på bilder av Bell 47D på Gardermoen, så jeg har vurdert å bruke den, ikke minst med tanke på skalafarge.

 

X146 øverst, og X152 nederst på bildet under:

thumbnail_IMG_6871.jpg

 

Et par bilder fra forbildet til sammenligning:

 

thumbnail_20210824_122603.jpg

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette eksteriør-bildet av Bell 47 i flysamlinga på Gardermoen tyder nokså klart på at fargen Xtracolor X146 er mer korrekt for modellen min enn X152, synes jeg.

 

Bensinkanna som etter hvert ble montert på for å gi mulighet til økt rekkevidde, tenker jeg at jeg sløyfer, sia jeg har tenkt å bygge modellen min i det første fargeskjemaet og før stativ for disse jerykannene ble påmontert. Årsaken til forbildevalget mitt er mangel på dekaler.

 

Flysamlinga Gardermoen 2010 Bell 47 03.jpg

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Mathisrud skrev:

Jeg har funnet følgende notat: "Canopy fra ... Cornell ... har en blåfarge som er litt lysere enn FS 25102, dvs. svært nær Funkisblå."

Takk!

 

Funkisblå er litt lysere enn Xtracolor X152 altså.

 

Fargen Xtracolor X146 som skal være lik FS183 i følge etiketten på boksen, er tydelig lysere enn X152. Kanskje ligger "funkisblå" et sted imellom. Jeg liker imidlertid ikke å blande farger, siden det er vanskelig å oppnå nøyaktig samme farge hvis jeg må blande farge på nytt senere. Med tanke på skala-farge i skala 1:72, er X146 kanskje ganske rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haleseksjonen skal også være blåmalt, så jeg tenker den må lages før sprøytemaling med blått.

 

Jeg satser på superlim i stedet for lodding av fotoets-halepartiet, ettersom en del loddeutstyr ikke er funnet og pakka ut etter flytting til ny bolig. Det er svært begrensa med flater å lime på, så jeg forsterker kantene der det skal limes med tynn koppertråd.

 

pMvBcZn.jpg

 

QgbqT2w.jpg

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Ser ut til å være en delikat operasjon. Har du vurdert å bruke plaststrimler i stedet for kobbertråd til forsterkning? Tror jeg ville brukt plast selv.

Ja, jeg vurderte å buke varmstrukket plast, men kom fram til at plasten måtte strekkes veldig tynn for å bli like tynn som koppertråden jeg har brukt, og da ville den tåle vesentlig mindre enn koppertråden, tenkte jeg.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.