Gå til innhold
  • Bli medlem

Bell 47D-1 (FERDIG Einar Sandvik)


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Det er et virvar av ulike typer og betegnelser når det gjelder Bell 47. Både Agusta, Westland og Kawasaki produserte dette helikopteret på lisens. 

 

I skapet mitt med ubygde byggesett, har jeg dette Italeri-byggesettet liggende. Etter det jeg kan se, er dette så noenlunde et Bell 47 G.

 

Er det slik at flysamlinga har et Bell 47G i samlinga, eller mangler flysamlinga både Bell 47D-1 og Bell 47G og ønsker seg et som skal representere begge undertypene?

 

Dkn2w0d.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Kåre Paulsen skrev:

Tror Janse skal få komme med fasiten her, da det er endret noe med kulepenn i den brosjyren jeg fikk, men de har merket av begge, og det er stor forskjell på de to (Bell og Augusta Bell).

Einar sikter til at Luftforsvaret både har operert Bell 47D-1 og Bell 47G. Disse er så vidt jeg vet ganske like. En forskjell er drivstofftankene bak cockpit. I tillegg har Luftforsvaret brukt Agusta Bell 47J, som har innelukket bakkropp og ser ganske forskjellig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Einar sikter til at Luftforsvaret både har operert Bell 47D-1 og Bell 47G. Disse er så vidt jeg vet ganske like. En forskjell er drivstofftankene bak cockpit. I tillegg har Luftforsvaret brukt Agusta Bell 47J, som har innelukket bakkropp og ser ganske forskjellig ut.

Ja: Luftforsvaret fikk 6 Bell 47 D-1 i 1953 og 3 Bell 47 G-3 i 1954. I 1958 ble det anskaffet ytterligere 5 lisensbygde Agusta-Bell 47 J/J-2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italeribyggesettet som jeg har, er for en Bell 47G-3 som ble lisensbygd av Augusta, altså en Augusta Bell 47G-3, som så veldig forskjellig ut fra Augusta Bell 47 J, som hadde innelukka bakkropp. 

 

Poenget mitt er at dersom flysaminga vil ha en Bell 47 D-1 som så nesten likedan ut som Bell 47 G-3, bortsett fra tverrstilt kontra langsgående tanker bak kuppelen, og de mangler begge, så kan de like gjerne få en Bell 47 G-3 som en Bell 47 D-1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Dekaler for eldre norske helikopter, bortsett fra FN-merking for Bell UH-1B og 412SP er mangelvare, registrerer jeg etter å ha sett igjennom dekal-samlinga mi. Det finnes ingen dekalark for Bell 47D, G og J og for H-19 "Chickasaw". Heller ikke for norske  grønne Bell UH-1B og 412 SP. 

 

Nyere helikoptertyper, som Sea King, Lynx og NH90 er det bedre tilgang på dekaler for.

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nils Mathisrud skrev:

Jeg har ønske for å lage dette, Einar. Av en eller annen grunn så viser helikopterdekaler seg å være populære.

Jeg ville i alle fall kjøpt slike helikopterdekaler.  Det ligger en del ubygde helikopterbyggesett som mangler norske dekaler i skapet mitt. Noe kan man vel alltids snekre sammen fra diverse ark, men det beste er jo med ene ark. Håndmaling av Bukken Bruse-figuren på en H-19 vil for eksempel være en stor utfordring for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et low viz-ark med fargeløse rondeller for Bell 412SP og Twin Otter kunne kanskje vært noe?

 

Jeg har ellers sjekka med Attack Squadron om 3D-printa halebom i skala 1:72 for Bell 47, og fikk til svar at de ikke lenger er å få tak i derifra, men at Brengun kommer til å gi ut slike. De har kjøpt rettighetene til dette settet av Attack Squadron. Stengene i halebommen i Italeri-byggesettet er i tjukkeste laget, så erstatning hadde vært fint, men det er i alle fall sikkert at jeg ikke kommer til å lodde en halebom av metalltråd.

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et lettsindig øyeblikk gikk jeg til innkjøp av et Bell 47 D/G-byggesett i skala 1:72 fra Pavla. Da kan jeg bygge både D og G-varianten. Jeg har erfart at det er lettere å oppdage feil og unøyaktigheter ved å bygge to ulike byggesett parallelt enn bare ved å bygge ett byggesett, og nå kan jeg sammenligna Pavla og Italeri sine byggesett. Særlig der byggesetta ikke stemmer overens er det grunn til å kikke nærmere på tegninger og fotografier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som skal påstå at du tar lett på oppgaven 🙂 - de fleste hadde sannsynligvis bare tatt det enkleste av disse settene og bygget dette fort og gæli. Kjenner jeg deg rett så blir dette prosjektet en modell "litt" over snittet i forhold til hva som vanligvis står utstilt på museum 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Nils Mathisrud skrev:

Det er ikke uvanlig at jeg bruker to byggesett, men ender opp med én modell. Tar det beste fra hvert byggesett.

Jeg ser ikke helt bort i fra at det kan bli resultatet her også. Det spørs litt på kvaliteten av Pavla-byggesettet, men i utgangspunktet ser jeg for meg å bygge både en D og en G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.