Gå til innhold
  • Bli medlem

SAAB 91B/B-2 Safir(FERDIG Carl Bretteville)


Anbefalte innlegg

2 timer siden, Ragnar Eckhoff skrev:

 

Beklager at jeg påstod at maskinen ikke hadde vært i Luftforsvaret. Det var ren gjetning fra min side - det var vel antennen som "lurte" meg. (Skal prøve å være mindre påståelig i framtiden, men kan ikke love noe ... 🙄.)

Hvordan skal vi kunne diskutere hvis ingen påstår noe eller i det minste tviler på noe? :) 

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et bilde i Olves hefte, sannsynligvis tatt i 1970-årene der 329 har kråkereirantenne. Så det ser ut til at dette ble innfört mot slutten.

 

Edit:

Ser nå at det er 329 som står i Flysamlinga og som Nils har tatt bilde av...

Endret av Mats Averkvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Einar Sandvik skrev:

Ja, da er det herved ettertrykkelig bevist med bildedokumentasjon at norske SAAB Safir hadde et tilnærma rundt glass på ryggen bak cockpiten. Takk til Mats og Nils for bildene!

Jeg må bare krype til korset og innrømme at min påstand om sort deksel er feil. Det kan se sånn ut på noen bilder, men det er nok snakk om vindu ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mats Averkvist skrev:

Jeg fant et bilde i Olves hefte, sannsynligvis tatt i 1970-årene der 329 har kråkereirantenne. Så det ser ut til at dette ble innfört mot slutten.

 

Edit:

Ser nå at det er 329 som står i Flysamlinga og som Nils har tatt bilde av...

Men bildet ditt fra Kjeller, er av 341, så vi har vinduet og fugleantenna dokumentert på to fly? 

 

.... og en del fly har tydeligvis heimlengsel. :)

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Jeg må bare krype til korset og innrømme at min påstand om sort deksel er feil. Det kan se sånn ut på noen bilder, men det er nok snakk om vindu ja.

Uten teorien din om deksel hadde vi kanskje ikke fått avklart denne uklarheten. Fortsett for all del å komme med slike innspill, Ragnar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hadde det skjedd ting siden jeg var innom sist. Hadde jeg sett bildet av vinduet før jeg skar til dekalen, hadde jeg kunnet justere den, men det ble en sirkel som på profilbildene i heftet på flyblader. Skar den ut med en liten sirkelkutter jeg kjøpte for en tid tilbake. Posisjonslysene er Krystal Klear malt med Vallejo Transparent red og antennen en kordell fra litt høytalerkabel.

 

Her følger to bilder av uppgradert modell. Noen konkurransevinner er hun ikke, men det ser da ut som en Safir. Ble bedre med disse små tilleggene. Lærerikt var det også, så takk til @Einar Sandvik og @Nils Mathisrud for at jeg ble dyttet på.

 

IMG_5010.jpeg.6840e8d0d7b938433b3c2bee2a54cb3a.jpeg

IMG_5012.jpeg.042f4ac5513e089c814dcdffe001b346.jpeg

 

Endret av Carl Bretteville
  • Me like! 2
  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fik tak i en til, i tilfelle katastrofe. Her er dekalene fra det settet. Det forrige ble kjøpt i fjor og har en litt annen boks. På dekalarket er sidedekalene nå korrekte med AT*U og U*AT, men den rundellen der de røde feltene er litt for korte er ikke endret. Og så var trykken så ute av "register" at jeg har sent en henvendelse til Heller og bedt om et nytt dekalark.

 

IMG_5013.jpeg.fb80b75b53ce899ee7e0ea4385f24b1c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt pris på om du la ut bilder av modellen din, eventuelt med lenke til denne byggetråden, på IPMS Norway-sida på Facebook, som en liten påminnelse og oppmuntring til øvrige modellbyggere som har meldt seg på for å bygge modell for flysamlinga på Gardermoen. Det kan se ut som at en del av dem ikke har begynt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carl Bretteville skrev:

@Jan Erik Johansen Da er Safiern ferdig. Bare å gi beskjed når/hvor den skal leveres.

Jeg har sett for meg overlevering til Forsvarets flysamling på Gardermoen i forbindelse med SKALA 2022, som arrangeres der, men modeller kan godt leveres dit tidligere. Bjørn Olsen er forøvrig vår kontaktmann på flysamlinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Einar Sandvik skrev:

Jeg har sett for meg overlevering til Forsvarets flysamling på Gardermoen i forbindelse med SKALA 2022, som arrangeres der, men modeller kan godt leveres dit tidligere. Bjørn Olsen er forøvrig vår kontaktmann på flysamlinga. 

 

God tid da. Jeg setter den i grasskapet foreløpig.. Så får jeg se om jeg går på den andre i tide til Skala22 og ser på denne som en test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D

1 minutt siden, Carl Bretteville skrev:

 

God tid da. Jeg setter den i grasskapet foreløpig.. Så får jeg se om jeg går på den andre i tide til Skala22 og ser på denne som en test.

Du skulle da ha god sjanse til å få til en enda mer korrekt modell enn den du har bygd nå. Dette vinduet var nytt for meg også før denne byggetråden kom i gang. :) Lykke til!

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Einar Sandvik said:

Du skulle da ha god sjanse til å få til en enda mer korrekt modell enn den du har bygd nå. Dette vinduet var nytt for meg også før denne byggetråden kom i gang. :) Lykke til!

 

Om du skulle gjøre dette, så skal jeg nok finne et ekstra sett med Vingtor-dekaler for Safir. Jeg har lurt noe unna for "en god sak".

 

Nils

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Nils Mathisrud skrev:

 

Om du skulle gjøre dette, så skal jeg nok finne et ekstra sett med Vingtor-dekaler for Safir. Jeg har lurt noe unna for "en god sak".

 

Nils

Tusen takk Nils! Da var det avgjort, jeg bygger den andre også. Gleder meg til å rette opp de tingene som jeg ikke var 100% fornøyd med på denne.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Nytt år, ny Safir. På tide å få dette gjort slik at jeg blir ferdig til Scala. Tenkte jeg skulle kjøre byggetråd denne gangen. Har siden sist armert meg med en god mengde referansebilder av maskinen som står på Flysamlingen.

208712564_IMG_0425(1).jpeg.655d94ec6fb8c9d60c736a62f0a0bb4b.jpeg

Denne boksingen er litt forskjellig fra den jeg bygget i fjor. Plastikkene er lyseblå og litt mykere en den grå i det forrige settet. Dekalene utgår som diskutert over så det blir Nils sine i stedet.

 

 

436057953_IMG_0428(1).jpeg.27ff556c937ccce53f51bd4c0d5ba640.jpeg

Gått over med Rosie på deler av vingene og flykroppen og pusset ned panellinjene her.

 

1397614720_IMG_0438(1).jpeg.ccc10c13b7218e85f8429138a5c82f04.jpeg

Kontoret er ferdig malt. Ikke mye som kommer til å synes, så det legges ikke for mye arbeid nedi detaljering,

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15/01/2022 at 20:44, Einar Sandvik said:

Fint å se at du starter opp på en ny modell. Godt begynt, ser jeg, og denne gangen er jo researchen i stor grad unnagjort på forhånd. Var skroget litt mindre vridd enn sist?

Takk for det. Lettere å få det sammen en sist, men plastikken som er brukt er vanskelig å jobbe med. Den oppfører seg annerledes og er vond å se ting på. Regner med at det blir bedre når jeg kommer til primer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.